Het huis uit, tips ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Het huis uit, tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:16

Hallo :)

Ik wil graag een plekje voor mijzelf, een appartementje of een huisje.
Allereerst moet ik ander werk vinden aangezien mijn contract op 4 december afloopt, ik ben druk aan het solliciteren maar voor mijn functie is totaal niks te vinden, blijven zoeken dus.

Baan vinden staat dus op 1, maar nu de rest.
Ik ben 22 ( in oktober 23 ) heb een hele lieve vriend, hij heeft een eigen huis en daar ben ik elk weekend te vinden. Van samenwonen is nog geen sprake en ik denk dat het voor mij ook erg goed is om eerst iets voor mezelf te hebben voordat ik ga samenwonen, op eigen benen staan, eigen verantwoordelijkheid enz.

Maar hoe nu verder, waar begin ik. Wat zijn normale prijzen in Groningen ?
Hoe kan ik berekenen hoeveel huursubsidie ik krijg e.d.
Met wat voor kosten moet ik rekening houden ?
Enz. enz.

Hebben jullie tips voor mij ? :D

Het betekend niet dat ik morgen ergens moet wonen hoor, eerst een baan :)

Groetjes Nienke

Anoniem

Re: Het huis uit, tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:18

Als eerste zou ik me inschrijven bij een woningstichting. :j
Dan sta je in ieder geval al op de lijst.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:19

Ik sta sinds vorig jaar ingeschreven, sorry vergeten te melden :)
Maar bij Acantus gaat het volgens mij niet op punten....

Maar ingeschreven sta ik :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:23

Hoi!

Prijzen in Groningen weet ik niet maar waar je aan moet denken:

- televisie/internet
- gas water en licht
- verzekering voor je inboedel
- jaarlijkse rekeningen van Lococensus (schrijf je dat zo?) en van de gemeente. Deze krijg in het begin van het jaar. (bij mij rond de 400 euro voor een eenpersoonshuishouden, weet niet of dat overal zo is)
- aanmelden bij de woonstichting en zodra je een huis hebt, doorgeven bij de gemeente.

Ik stond nog geen dag ingeschreven, en was al gelijk 1e met een loting. Het kan dus snel gaan! :D

Huursubsidie kun je heel makkelijk berekenen op http://www.belastingdienst.nl.
Of google --> huursubsidie berekenen

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:23

Berekening huursubsidie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Welke prijzen normaal zijn, hangt af van wat je zoekt. Een studentenkamer, klein appartement, studio? Om een idee te krijgen van prijzen, kun je op Kamernet.nl kijken (voor particuliere studio's, kamers en soms appartenemten) en op de website van de woningbouwverenigingen (sociale huur).
Met gedeelde voorzieningen of alles zelfstandig?
Sta je ingeschreven bij de woningbouwvereniging (ofwel: ga je particulier of sociaal huren?)?

Kosten waar je vaak rekening mee moet houden:
Levensonderhoud (kleding, eten, andere boodschappen (huishoudspullen))
Verzekeringen
Overige persoonlijke kosten (telefoon, abonnementen, vrije tijd, hobby's, sport)
Belastingen (waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing bijv.).
Gas/water/licht (zit meestal inclusief)
Eventueel internet

En daarnaast eenmalige dingen die niet altijd van toepassing zijn: borg of extra uitzet of apparatuur bijvoorbeeld. Maar dat is allemaal afhankelijk van wat voor woning je zoekt. In de sociale huur zul je niet tegen mak

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:25

Huurhuizen zijn over het algemeen heel lastig te krijgen, hoewel ik niet weet of dat in jou regio wellicht anders ligt. Inschrijven kan in ieder geval geen kwaad!

Je huursubsidie is afhankelijk van je inkomen, dit kun je online volgens mij wel vinden en anders even bellen!
Kosten waar je rekening mee moet houden, ligt er ook een beetje aan wat er in de toekomstige huurprijs inbegrepen zit, maar denk aan gas, water, licht, electra enz. Wederom geen idee of daar per regio verschil inzit maar dit kun je wel schatten op zo'n 100 Euro per maand. Daarnaast inboedel verzekering, nadat je uiteraard ook de kosten hebt van de aanschaf van je inboedel. Vergeet ook niet de kosten voor internet en tv aansluiting.

Hier in omgeving Zuid-Holland/Rotterdam betaal je voor een klein flatje in een redelijke staat en buurt al snel minimaal 500 kale huur, maar geen idee hoe dat in Groningen is!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:27

Bedankt voor de reacties, ik ga gelijk even op de site van de belastingdienst kijken :)

Ik wil inderdaad alles zelfstandig :) Geen studentenkamer oid.
Verder sta ik ingeschreven bij woningbouwverenigingen :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:49

Onze ervaring met een huurhuis vinden in de stad, is dat het best lastig is om een plekje te vinden. Voor veel appartementen binnen de vrije sector wordt een minimaal bruto inkomen van .. keer de huur gevraagd (waarbij je op basis van inkomen dus geen recht meer hebt op huursubsidie), de wachtlijsten voor sociale huur zijn daarentegen erg lang.
Wij hebben uiteindelijk wel iets gevonden maar daar betalen we dan ook flink voor: 700 kale huur voor 35m², onderbuurman betaalt zelfs nog meer. Bij een kale huurprijs van 650 of hoger vervalt ook het recht op huursubsidie. Service is trouwens wel top. Als je wilt kan ik je de naam van onze huurbaas pb'en.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:16

Ik wil niet in de stad zelf hoor :) In de provincie :)
In de buurt van Veendam/Winschoten/Stadskanaal :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:29

Toen ik op mezelf ging had ik wel heel goed rekening gehouden met de maandelijkse last en mijn inkomen etc, maar ik was even 'vergeten' wat een uitzet kost… :oo

Natuurlijk, je kunt een hoop meubels op marktplaats scoren maar ik was even vergeten wat er allemaal nog meer bij komt kijken:

- Pannen, potten, deksels, keukengerei etc voor in de keuken
- Gordijnen, kleedjes, deurmatten en ander woontextiel
- Servies, glazen, borden, bestek etc om van te eten
- Decoratie zoals schilderijen, lijsten, plantje etc.

Ik had echt heel weinig spaargeld om dat allemaal te kopen en had ook nooit een uitzet verzameld dus tsja… :+