Onconventionele weg, wie helpt en wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Onconventionele weg, wie helpt en wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 13:38

Na het net niet behalen van de versnelde studie Pedagogisch Werker Jeugdzorg, ben ik nu werkende.
Heb prima werk, maar het is niet mijn levenswerk zullen we maar zeggen.
Toch ben ik er achter gekomen dat de reguliere weg naar een baan niet passend is voor mij.
Ik ben dus eens na gaan denken wat ik wil met mijn leven mbt werk. Het liefste coach ik mens en/of dier.

Maar, als ik dus geen MBO/HBO/uni wil gaan doen, hoe geraak je daar dan? Er zijn zoveel modules, cursussen, workshops die allemaal nuttig lijken maar ook allemaal hun kostenplaatje hebben. Nu vind ik dat niet erg, maar moet het wel nuttig zijn.
Ik probeer m'n horizon te verbreden door ook te kijken naar osteopathie/fysiotherapie ipv mijn kleine hokje 'psychologie'. Maar ook daar loop ik tegen het probleem aan dat je of jarenlang moet studeren, of een 2-jarige studie waar ik dan weer zo mijn vraagtekens bij heb.

Ik open dit topic dan ook vooral om met elkaar te brainstormen en opties aan te dragen. Misschien kent iemand wel een hele goede cursus/mini-opleiding of heeft weer een nieuwe invalshoek.
Ook hoor ik dus graag van andere mensen die wel vooruit willen blijven gaan met hun leven, maar niet volgens de reguliere manier of mensen die dit -al dan niet succesvol- gedaan hebben.

RoodZonnetje

Re: Onconventionele weg, wie helpt en wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:52

Is werkend leren geen optie?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:59

Als je echt een nieuwe voltijdopleiding wil beginnen kun je misschien gewoon wat opendagen langs, daar geven ze altijd goede informatie over verschillende opleidingen.
Daarnaast kun je natuurlijk hier zoeken naar een opleiding: http://www.scheidegger.nl/Home.html?gcl ... tAod034ATw
Deze opleidingen duren veel korter als een normale opleiding, en zullen dus ook goedkoper zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:05

Ik wil dus geen voltijdopleiding beginnen, daar ik liever niet met grote studieschulden zit als ik klaar ben. Ik zou het liefst dus iets zoeken wat ik kan combineren met mijn werk.
Zoiets al scheidegger vind ik heel interessant klinken, maar dan vraag ik mij af: in hoeverre heb je iets aan een 1-jarige opleiding op HBO niveau als Kindertherapeut/Coach.
Want het klinkt heel leuk, maar heb je er ook echt iets aan?

@Heino: wat bedoel je met werkend leren? Zoiets als een duale opleiding? De reden dat ik geen volledige HBO oid opleiding wil gaan doen is vooral door de duur van de studie. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik 4 jaar studiestress niet ga trekken. Vandaar dat ik iets zoek wat ik in 1, max 2 jaar af kan ronden.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:08

Ik zeg altijd maar zo: als je leert wordt je nooit dommer. Dus ook van een 1 jarige HBO opleiding wordt je slimmer. En omdat je, je kennisgebied steeds verder uitbreid word de kans op een baan groter omdat je verschillende kanten op kunt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:14

Moet zeggen dat ik wel enthousiast wordt van scheidegger, zoveel leuke opleidingen^^
En veel mogelijkheden zoals bijvoorbeeld avondschool. Dan kan ik daarnaast gewoon blijven werken.

En uiteraard word ik er niet dommer van, maar je bent toch al gauw rond de 1500-2000 euro kwijt. Dan vraag ik me af of dat het waard is. Maar natuurlijk zal ik toch ergens moeten investeren wil ik het via deze weg gaan proberen.

Het zit allemaal nog in de planningsfase, zo wil ik eerst m'n rijbewijs halen en een auto kunnen bekostigen. Als ik 23 ben (in juni) verdien ik ook ineens weer meer dus zou werken + studeren ook meer haalbaar zijn en kan ik tot die tijd bijvoorbeeld sparen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:16

Precies. En je kunt natuurlijk ook altijd via scheidegger meer informatie vragen over of zo'n korte opleiding hetzelfde effect heeft als een 4 jarige hbo opleiding. Of eventueel een bokker die een opleiding daar gevolgd heeft.
Snap dat het inderdaad best wat kost, maar als je daardoor wat kunt doen wat je nog leuker vind :)