Erg geschrokken gisteren. 112 moeten bellen voor mijn man...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Erg geschrokken gisteren. 112 moeten bellen voor mijn man...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:32

Gisterenmiddag was ik druk met de stallen. Het nieuwe stro voor dit jaar zou gebracht worden en ik wilde de stallen dus leeg hebben en opnieuw vullen met het nieuwe stro.
Wanneer ik binnen vlug een slokje drinken neem, gaat de telefoon.
Ik zie op het scherm dat het mijn man is en neem op met 'He, schatje! Kan je weer niet zonder me?!?!'
Ik hoor aan de andere kant mijn man heel paniekerig mijn naam roepen en hij zegt dat hij zich niet meer kan bewegen en er iets helemaal niet goed gaat. Hij zegt te staan op de afrit X (enkele minuten van ons huis) en dat hij heel bang is. Ik roep hem toe dat hij 112 had moeten bellen, maar hij zegt dat dat niet lukt wat hij kan zijn handen en armen niet meer bewegen. Met moeite heeft hij mij kunnen bellen aangezien ik onder de sneltoets sta. Ik roep dat ik er nu aankom. Ik ren naar buiten en gooi al hollend de telefoon naar mijn oudste dochter en zeg dat ze 112 moet bellen en naar de ambulance moet vragen. Ze moet zeggen dat papa op afrit X staat en dat hij zich niet meer kan bewegen.
Ik spring in de auto en rij met een klere vaart richting waar ik vermoed waar mijn man moet staan aangezien hij van zijn werk komt. Al rijdend bedenk ik me dat hij daarom niet op afrit X kan staan maar bij afrit Y en bel zelf 112 terug. Ik geef door dat mijn dochter net gebeld heeft maar dat mijn man hoogstwaarschijnlijk op afrit Y staat. De 112 medewerkster zegt dat ze het wel zeker moet weten...
Op dat moment zie ik mijn man zijn bus inderdaad aan het eind van afrit Y staan en geef dat door. Binnen no time sta ik naast zijn auto en zie mijn man in de auto zitten. Zijn armen half gekruisd, zijn handen gebogen verkrampt. Ik vraag wat er is en hij zegt dat hij zich niet kan bewegen en hij het heel erg benauwd heeft. Ik zit nog met de 112 medewerkster aan de lijn en geef antwoord op al haar vragen. Op dat moment begint mijn man weg te vallen en ik probeer hem bij bewustzijn te houden. Wat voor mijn gevoel uren duurt, staat binnen enkele minuten de ambulance naast me. Ik haal opgelucht adem en zij nemen het van me over. Ik bel op dat moment mijn buurvrouw of zij de kinderen op wilt vangen.
Na een paar minuten komt er een medewerker naar me toe en zegt dat hij vermoed dat het een hyperventilatie aanval is. Ik kijk hem vragend aan en maar durf weer voorzichtig adem te halen.
Mijn man wordt op de brancard gelegt aangezien hij niet kan lopen. Ze nemen hem mee de ambulance in en verichten verschillende tests op hem. Na 25 minuten gaat de deur weer open en de ambulancebroeder zegt dat hij inderdaad een hyperventilatie aanval heeft, maar dat hij er erg moeilijk uit komt. Er wordt besloten om hem, na contact met de huisarts, mee te memen naar het ziekenhuis. Al die tijd sta ik buiten met een andere ambulance medewerkster te praten over eigenlijk van alles en nog wat.
Zijn bus wordt van de afrit afgehaald en ik rij eerst gauw naar huis om schoenen aan te trekken en rij dan ook naar het ziekenhuis. Daar wordt hij helemaal ondezocht maar het duurt nog ruim een uur voordat hij weer enigszins normaal reageert. Om 19.30 krijgen we groen licht dat we weer naar huis mogen.
Ondanks dat het 'maar' een hyperventilatie aanval was, had mijn man echt het idee dat dat het einde was. Dit was zijn eerste keer en hij is heel erg geschrokken. Ik ook trouwens. Het zit me toch hoger dat verwacht, vandaar ook dit topic. Nooit geweten dat het zo erg kon zijn...
Wat het veroorzaakt heeft weten we niet. Hij heeft naar zeggen geen last van stress, met ons gaat het ook goed en ook de kinderen zijn gezond.
Wel slaapt hij al enige tijd heel slecht. Een uurtje na het naar bed gaan en is dan standaard klaar wakker voor enkele uren om daarna weer in slaap te vallen om 's morgens verrot wakker te worden.
De HA heeft vanochtend gebeld en daar heeft hij mee afgesproken dat hij vanavond een pilletje inneemt gekregen van het ziekenhuis, om in ieder geval te zien of het slapen beter gaat. Zo niet moet hij volgende week langs komen om te kijken of ze er achter kunnen komen wat dit allemaal veroorzaakt.
Gelukkig weet hij nu waar hij op moet letten de volgende keer.

chevax

Re: Erg geschrokken gisteren. 112 moeten bellen voor mijn man...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:35

Logisch dat je enorm bent geschrokken! Er wordt vaak te licht gedacht over hyperventilatie, want als heel je lichaam in de paniekstand gaat, is het echt enorm naar. Hopelijk helpen de pilletjes zodat je man goed slaapt en was het een eenmalig iets.

tones

Godzijdank dat t "maar" een hyperventilatie aanval was.
Wat zullen jullie allemaal enorm geschrokken zijn.

Sterkte, hopelijk kanie vannacht lekker slapen, en jij ook.

danienappy

Heftig verhaal!
Sterkte met het weer op gang komen en laten we maar hopen dat de oorzaak snel duidelijk is!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:36

:(:) Pff zoiets is zeker schrikken zeg.

Hier ook al een keer 112 moeten bellen, en dat gaat je niet in je koude kleren zitten :n

Ik hoop dat je man zich snel weer zichzelf voelt, en er snel een oorzaak wordt gevonden waar jullie wat mee kunnen :j

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:36

dat had mijn vader ook een keer, sterkte! :(:)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:37

Ah gatverdarrie, wat eng. Wel fijn dat het nu weer beter gaat, maar je hebt geen idee hoe of wat en of het weer terugkomt. Dat lijkt mij dan een eng gevoel. Hopelijk komen jullie er met de HA snel achter wat het heeft veroorzaakt. Sterkte!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:38

Bah wat naar zeg! :(:)
Ik hoop dat het slaapmiddel werkt!

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:39

Oh wat vreselijk, gellukig gaat het nu beter met hem! Sterkte nog. :(:)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:39

Wat schrikken zeg! Heb zelf ook een periode erg hyperventilatie gehad , een rotgevoel die ik nooit meer hoop te krijgen. Het gevoel van doodgaan kan ik me goed begrijpen.

Lijkt wel of je man uit zijn slaapritme is. Kan hij niet heel vroeg naar bed gaan en dan op een goede tijd in slaap vallen tot het beter gaat?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:40

ik snap dat je geschrokken bent.
sterkteee

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:41

Jeetje, wat een heftige aanval dan! Gelukkig is het goed afgelopen! Ben benieuwd wat de verdere plan van aanpak zal zijn :(:)

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:51

Jeetje wat heftig! Veel sterkte voor jullie allemaal!

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:12

Heftig zeg.. lijkt me onwijs eng dat dit 'zomaar' gebeurd.
Hebben ze nog kunnen zeggen/vinden waar het dan precies vandaan kwam? Zoals je al zei geen stress of iets.. kan toch niet zomaar komen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:16

Wat zullen jullie geschrokken zijn!
Hoop dat het eenmalig was en dat het slapen snel weer beter gaat.
Heel veel sterkte!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:17

Hyperventilatie kan hele rare vormen aannamen. Hoewel het in principe onschuldig is gelukkig! Kan het wel ontzettend naar zijn om mee om te gaan. Zorg maar voor goede hulp om de kern aan te pakken. Heel veel sterkte want makkelijk is dat zeker niet en ook voor jullie als familie niet. Hyperventilatie is zo naar om te hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:20

Pff, doodeng, gelukkig kon hij jou nog bellen en was jij wakker genoeg om verder te handelen, dan tellen de minuten toch :(:)
Ik wens jullie veel sterkte de komende tijd en hopelijk blijft het bij deze eene keer!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:21

Een hyperventilatie aanval kan inderdaad heel erg heftig zijn, en als je niet weet dat het dát is, kan zo'n aanval gewoon traumatiserend zijn voor de patient en zijn of haar omgeving. Dat is helemaal niet gek, en ik kan me voorstellen dat je dit van je af wil praten.

Verder, mbt het "waarom": TS: vraag bij je partner of hij mogelijk ook last heeft van stemmingsklachten ( somber) of dat hij zich al langer angstig of onrustig voelt? Want mn ook het slechte slapen kan wijzen op een beginnende depressie of beginnende angststoornis.

Verder bestaat de mogelijkheid dat iemand na een heftige hyperventilatie aanval, juist omdat het eigenlijk best traumatiserend is, een angststoornis ontwikkelt: dingen niet meer durven ondernemen uit angst weer een hyperventilatie aanval en/of een paniek aanval te krijgen. Als je dit de komende tijd bij je partner merkt, laat hem dan zsm een afspraak maken bij de POH-er bij je huisarts en/of met een GZ psycholoog. Dergelijke klachten zijn nl heel goed te behandelen, maar mensen wachten ( soms uit schaamte) vaak veel te lang voordat ze hulp durven te vragen, waardoor ze onnodig lang met klachten/ angsten rondlopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:26

Heel herkenbaar om te lezen. Ik heb laatst zelf voor het eerst een hyperventilatie aanval gehad en het lijkt echt alsof je stikt en dood gaat.
Sterkte!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:32

Logisch dat je bent geschrokken!! Maar volgens mij heb je heel goed gehandeld. Sterkte voor jou en je man!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:36

Ik lees je verhaal en ik herken het helemaal! Ik heb het namelijk zelf meegemaakt. Ik was in de auto onderweg van huis naar het ziekenhuis waar mijn opa toen lag. Ik weet nog dat ik benauwd was, maar dat had ik wel vaker door astma. Het werd alleen steeds erger en mijn armen en benen begonnen te tintelen en ik werd licht in mijn hoofd. Beseffende dat ik zou niet door kon rijden, heb ik de afslag naar mijn ouders huis genomen. Ik begon bang te worden en voelde mijn armen en benen steeds meer in slaap vallen. Ik heb mezelf naar binnen gesleept bij mn ouders, die niet thuis bleken te zijn en heb ze in paniek gebeld. Ze kwamen met een rotgang naar huis en ik lag inmiddels op de bank. Mijn armen verkrampten en mijn benen zaten over elkaar heen gekruisd verkrampt. Doodsbang was ik toen ook mijn tong en buik gingen verkrampen. Mijn moeder heeft meteen 112 gebeld en verteld wat er aan de hand was. Ik dacht serieus dat ik dood ging, kon ook niks meer bewegen. Er kwam een ambulance en bij het onderzoek bleek inderdaad ook een hyperventilatie aanval. Door mijn ademhaling te veranderen werd het langzaam weer wat beter gelukkig. Ik hoefde ook niet mee. Maar dit was voor mij en ook voor mijn ouders een hele heftige ervaring, dus ik weet precies hoe jullie je moeten voelen. Voor mij is het nu zo'n 3 jaar geleden en het is tot nu toe gelukkig niet weer gebeurd.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:39

Vreselijk! Gelukkig goed afgelopen.

3 maanden terug had mijn vader dit ook, kwam door veel stress. Ik was zelf helemaal in paniek omdat hij ook in en elkaar storte en mij helemaal vast probeerde te klemmen. Dit heeft ook een enorme indruk op mij gemaakt. Ik wilde de ambulance bellen maar van mijn moeder moest ik nog even wachten, 10 min later ging het weer een stuk beter gelukkig!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:54

Je hebt goed gehandeld en meegedacht!

Je man moet vreselijk bang geweest zijn......en nog.

Sterkte voor jullie allemaal :(:)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:30

Pfff, zo heftig en deels herkenbaar, hoewel niet in deze mate. Ik heb zelf ook een hyperventilatie aanval gehad. Was al de hele dag benauwd door (wat ik dacht) een astma-aanval. Toen ik met mijn man in de auto zat werd ik steeds benauwder. Naar de HAP gegaan die me met spoed naar het ziekenhuis stuurden, waar ze dachten aan een longembolie. Uiteindelijk bleek het "maar" hyperventilatie te zijn, maar ik vond het doodseng...

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:39

Wat akelig! Wat Punz zegt dacht ik ook, soms heb je niet door hoe gestrest je eigenlijk bent. Slecht slapen is geen goed teken, en slaappillen lossen eventuele achterliggende problemen niet op. Stress/angst/depressie klinkt wel logisch, maar ik ben geen arts. Zou dus wel met de huisarts goed doornemen! Veel sterkte, ook voor je kinderen (wat zal je dochter ook geschrokken zijn!)