gisteren heb ik gevlogen in een simulator dankzij Jasmijn.
2 weken terug kreeg ik een PB van haar dat ze zag dat ik zo gek was van vliegtuigen en dat haar vriend een bedrijfje had met een simulator en of ik het leuk vond om eens te komen vliegen.
(Site: http://www.simcentrum.nl/)
Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen.

Met enigszins wat kriebels in mijn buik die kant op gegaan.
Daar werd ik vriendelijk onthaald, kreeg drinken aangeboden en er werd gevraagd wat ik al zo weet van vliegen.
Ik had voor selectie voor piloot weleens in een simulator gezeten maar die was lang niet zo geavanceerd als deze. Ik wist dus wel het een en ander maar in de theorie is iets toch heel anders dan in de praktijk.
Ik kreeg uitgebreide uitleg over wat we gingen doen, waar de knopjes, metertjes en wijzertjes voor waren en waar we heen gingen.
Uiteindelijk ingestapt en iee wat was het krap haha.

De cockpit was echt heel realistisch, al die instrumenten wauw! Ik kreeg nog wat uitleg over het sturen met je voeten, de flaps, het vermogen en als ik er klaar voor was mocht ik gaan taxiën naar de startbaan. Dat was echt enorm moeilijk.
Het sturen met mijn voeten ging een beetje moeizaam, uiteindelijk ben ik dan ook opgestegen naast de startbaan. 

De simulator bewoog mee via een platform waardoor het heel erg realistisch was. Ik moest op 12000 voet gaan vliegen. Hoogte houden was al moeilijk omdat het vliegtuig erg snel reageerde op elke beweging die je maakte met je stuur. Vervolgens moest ik ook nog koers aanhouden, dit in combinatie met hoogte houden vond ik lastiger dan verwacht. Onbewust trek je wat aan je stuur als je een bocht maakt of je duwt wat zodat je weer stijgt/daalt. Laten we zeggen dat het maar goed was dat het geen echt vliegtuig was met passagiers want dan waren de kotszakjes niet aan te slepen geweest.

Na een paar mooie bochten (we vlogen in het donker dus je zag steden mooi oplichten onder je) gingen we richting de landingsbaan. Af en toe door een wolk waardoor er wat turbulentie was, dit voelde je ook allemaal. Toen moest ik hem landen, maar dat is echt moeilijk. Je bent geneigd om op je zicht te gaan vliegen maar je moet eigenlijk de instrumenten in de gaten houden dan kan er weinig mis gaan. Ik zat dus scheef voor de landingsbaan en de instructeur heeft een soort doorstart gemaakt. In die tijd heb ik wat foto's kunnen maken. Daarna mocht ik hem weer landen. En ja, weer naast de [***].
Maar verder was hij erg tevreden. Daarna zijn we gaan taxiën en zijn we naast een ander vliegtuig gaan staan. 
Ik merkte wel verbetering, aan het begin wat onwennig en schommelig maar na een tijdje zat er zeker wel verbetering in en zit je zelf ook wat rustiger.
Het was een waanzinnig gave ervaring haha.
En ik ga het zeker nog een keer doen!Laura, Marco en (oh oliebol, ik ben de naam van mijn instructeur kwijt..
Aardige man in ieder geval!
) heel erg bedankt voor alle uitleg, tijd en deze toffe ervaring! 

Ohja en ik had nog een filmpje.

) vond dat je het prima deed.
het lijkt me echt super moeilijk, vind het knap dat je alleen maar naast de baan terecht kwam, ik had de verkeersleidingstoren ingevlogen denk ik
Zo'n ding zou ik ook wel thuis willen hebben