Opa overleden, wel of niet naar de dienst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Opa overleden, wel of niet naar de dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:52

Ik zit een beetje met een dillema.
Vanochtend is mijn opa van 96 overleden (vader van mijn vader).
Ik heb nooit heel veel contact met hem gehad, ik denk gemiddeld 1 keer in de 2 jaar dat ik hem zag.
Ook heb ik geen contact meer met mijn vader en de rest van die familie ook zo goed als niet.

Ik heb dus eigenlijk helemaal geen behoefte om naar de crematie/begrafenis te gaan.
Maar dan zijn er mensen die zeggen dat je dat niet kunt maken.
Een paar weken geleden ging het al slecht met hem en toen ben ik er nog naar toe geweest en heb ik afscheid genomen van hem.

Ik was gewoon eens benieuwd hoe jullie er over denken.
Zou het echt zo schandalig zijn om niet te gaan?

Puchje

Re: Opa overleden, wel of niet naar de dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:54

Je gaat er spijt van krijgen.
Ik zou het wél doen.

Anoniem

Zijn er mensen die je zou kwetsen door niet te gaan?

marleen_usar

Gecondoleerd, ik zou gaan. Dan krijg je later nooit spijt dat je niet bent gegaan. Hoeveel moeite moet jij doen om te gaan?
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 05-08-14 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Je moet doen wat goed voelt, maar bedenk dat je het nooit over kunt doen.

wreckh

Ik ben van mening dat je voor jezelf gaat, niet voor een ander. Bedenk wel dat het de laatste kans is. Dat je geen spijt van je keuze krijgt.

Natuurlijk gecondoleerd.

Sodeletuut

Doen wat voor jou het beste voelt denk ik..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:55

Het is jouw keuze... En... Zolang jij achter je keuze staat... Is niets schandalig!

Maar... Als je later spijt krijgt... Is er geen weg meer terug.

Ik denk daarom dat je gewoon voor jezelf een afweging moet maken wat jij wilt. Je geeft aan dat je al afscheid genomen hebt.

Indien dat afscheid voor jou goed voelt... Dan zou ik niet naar de begrafenis / crematie gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:55

Het gaat om je opa, niet om de mensen eromheen. Je gaat erheen om hem een laatste eer te bewijzen, niet voor de rest.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:56

Ik vind dat je moet doen wat je hart zegt.

Al zou ik gewoon in die situatie gaan, het is maar een uurtje en dan ga je zeker geen spijt hebben. Gecondoleerd!

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:58

Heb het zelfde dilemma als jou gehad, mijn opa overleed ook vader van m'n vader had er noooit contact mee, ben uiteindelijk toch gegaan na heel lang twijfelen, ik zou echt gaan mij deed het ook goed. Maar je moet echt zelf beslissen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:59

Je zag je opa bijna nooit, evenals de rest van de familie, en je hebt afscheid van hem genomen. Wat zou voor jou de meerwaarde zijn als je wel zou gaan? Wat anderen er van vinden is totaal niet interessant.

Je kunt ook op het tijdstip van de begrafenis of op een ander tijdstip dat het jou uitkomt er zelf bij stil staan en je eigen ritueel houden. Volg je hart.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:59

Doen waar je jezelf het beste bij voelt. Ik ben ook niet naar de crematie van mijn opa geweest, ook al zag ik hem meerdere keren per week. Ik wilde hem herinneren zoals hij was en kon de crematie niet nog erbij hebben. Niemand die me dat kwalijk nam en ik heb er geen spijt van gehad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:00

Je gaat niet voor familie en ook niet voor je opa, je gaat voor jezelf.
Bedenk of jij genoeg had aan het afscheid dat je al nam of niet en baseer daar je beslissing op.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:01

Je gevoel volgen. Niet iets doen omdat het toevallig zo hoort of omdat anderen misschien wel iets kunnen denken. Doen wat je hart je ingeeft. Dan is het altijd goed.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:05

Hoeveel gaf je nou echt om je opa? Als je een paar weken geleden bewust naar hem toe bent gegaan om afscheid te nemen, geef je toch wel om hem. Genoeg om waarde te hechten aan wat hij wilt in ieder geval(hij zou het fijn gevonden hebben dat je afscheid van hem hebt genomen).

Wil je het hoofdstuk afsluiten? Ik raad het je ten zeerste aan om toch heen te gaan. Al zit je maar met een vriendin/moeder/zus oid achteraan. Maar als je echt niet wilt, hoeft het natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:06

vuurneon schreef:
Het gaat om je opa, niet om de mensen eromheen. Je gaat erheen om hem een laatste eer te bewijzen, niet voor de rest.

Dit.

Je zit daar niet om de ruimte op te vullen, dan hadden ze wel een kleinere zaal afgehuurd. Is het voor jou belangrijk om nog een laatste eer te bewijzen aan je opa of is het goed zo? Is er eventueel nog een oma die jouw steun kan gebruiken?

Heel hard gezegd; je opa merkt er niks meer van of jij daar nou wel of niet zit, het gaat om JOUW gevoel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-14 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:07

_Anneruth schreef:
Je gevoel volgen. Niet iets doen omdat het toevallig zo hoort of omdat anderen misschien wel iets kunnen denken. Doen wat je hart je ingeeft. Dan is het altijd goed.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:07

Als jij er geen behoefte aan hebt en het voelt niet goed... dan niet gaan. Als je al afscheid hebt genomen van je opa en dat genoeg afsluiting is... dan is het prima zo.

Nijnteee

Re: Opa overleden, wel of niet naar de dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:10

Je moet doen wat je zelf wilt en waar jij je goed bij voelt.
Realiseer alleen wel dat dit de laatste keer is om afscheid te nemen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:12

Trek je nooit iets aan van 'Dat kun je niet maken'

dat is onzin, vooral als je hem eigenlijk niet kent..

van het voorjaar is mijn oma overleden, een van mijn nichtjes was er niet bij omdat ze midden in de stress zat na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, niemand heeft het haar kwalijk genomen..

Ook waren er geen achterkleinkinderen aanwezig, die hebben oma niet gekend, dus niemand die de kinderen daar verwachtte of raar opkeken dat ze er niet waren..

----

Het enige dat je goed moet onthouden is:

Je kunt de keuze maar 1x maken en heb je twijfel, dan zou ik gaan, immers je kunt de tijd nooit meer terugdraaien en toch gaan of de volgende keer gaan..

maar is de twijfel er alleen maar omdat het gaat om wat anderen vinden.. dan moet je niet gaan.. dan ben je alleen maar tijd aan het uitzitten en waarvoor? je gaat dan mensen sterkte wensen terwijl je hart dat niet ingeeft.. dat helpt niets

----

Het is niet schandalig om niet te gaan, absoluut niet..

Wel is het 'netjes' om een kaartje te sturen naar het vermelde adres.. Immers het is en blijft toch familie en je bent op de hoogte en welkom om te gaan.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 05-08-14 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Volg idd je gevoel , ik ben jong geconfronteerd met overleden grootouders , oma was gemeen en ben ik niet geweest was ook te jong. Opa zover ik me kan herinneren was een geweldige man , ben ik ook niet geweest en daar heb ik spijt van maarja ik was te jong. Andere opa is overleden toen mijn moeder 17 was , en Oma is overleden toen ik 12 was en ben blij geweest ik kan me nog vers voor de dag halen hoe ze in de kist lag.. Het is een afsluiting , ik zag mijn ene oma ook weinig maar ben blij dat ik er heen mocht the final goodbye..

quartel

Dat vind ik dus ook.....

Als jij je afscheid naar tevredenheid hebt kunnen nemen, waarom zou je dan de spanning van het tegen komen van mensen die je liever niet ziet nog op je hals halen.
Zou je opa dat van je verwachten denk je??
Voegt het voor hem wat toe???

Een uitvaart is een uiting van respect naar de andere nabestaanden als je die bij woont.
Jij zelf moet achter je eigen keuzes kunnen staan.
Dan gaat het later ook niet aan je knagen.

Doe dat gene waar jij je goed bij voelt en dan is het goed.

Gecondoleerd met je verlies.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:14

Ten eerste gecondoleerd met het verlies.

Tja.. Wat zegt je gevoel? Ik ben bijvoorbeeld niet gegaan en heb er geen spijt van. Men kan nl. op zoveel verschillende manieren afscheid nemen van een dierbare.

Ik ben bijv. naar mijn favoriete plek in het bos gegaan waar ik toen woonde en heb daar op mijn manier afscheid genomen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:16

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Als ik puur naar mezelf kijk dan wil ik niet gaan. Ik hecht niet zoveel waarde daar aan. Als ik naar een crematie/begrafenis ga dan is het voor andere die me dierbaar zijn en die ik dan wil steunen.
In dit geval is dat dus niet aan de orde.

En laatst ben ik dan wel langs gegaan omdat ik bang was dat ik anders spijt zou krijgen.
Voor mij was dat voldoende afscheid.