Auto of scooter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:01

Hoi,

Ik begin steeds meer te twijfelen of ik voor een auto of scooter wil gaan. Ik wilde altijd een scooter omdat ik jong ben en studeer. Alleen nu zegt zelfs mijn vader dat ik beter voor een auto kan gaan. Maarja ik wil niet meer dan 2000 kwijt zijn eigenlijk, en ik heb dus echt geen idee wat voor maandelijkse kosten ik kan verwachten van een auto? 50, 100, 200? Wat ben je exl benzine kwijt aan de auto als hij alleen stil staat? En voor wat voor bedrag heb je een beetje een fatsoenlijke?

gabyfedde

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:08

Wat ga je ermee doen? Af en toe een keer boodschappen doen of dagelijks afstanden rijden?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:21

Wij hebben een scooter gekozen, kosten voor ons:
Aanschaf tweedehands 600 euro
Verzekering per maand 6 euro
Benzine volle tank 6 euro
Onderhoud ongeveer 100-200 euro per jaar

Met een volle tank deed ik ongeveer 2 weken daarmee reed ik 4 keer per week 7 km naar het werk en af en toe een los ritje, hij rijd ongeveer 1 op 50.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:34

Ons oude en hele lichte alto'tje koste aan verzekering en belasting ongeveer 60 euro in de maand, maar mijn vader is al heel lang schade vrij. Aan onderhoud was het een beetje een verassing, de ene keer kwam hij de beurt en keuring zo door en koste het dus puur een beurt of een APK, de andere keer was er vanalles aan kapot en koste het ineens een paar 100 euro, dat is met oudere auto's lastig te voorspellen :=

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:25

Het hangt denk ik af met wat voor doel je de auto of scooter wilt gaan gebruiken.

Ik heb een auto om (bij slecht weer) mee naar het werk te gaan, naar sport/muziekvereniging (20km verderop) en om wekelijks een zooi boodschappen te kunnen doen. Dat zou allemaal een stuk lastiger zijn met een scooter. Daarentegen zijn de kosten ook hoger. Ik was 20 toen ik hem kocht en viel toen in allerlei risicogroepen (leeftijd, 0 schadevrije jaren, etc) waardoor ik de eerste jaren bijna 60€ p/m kwijt was aan enkel de verzekering. Nu heb ik 2 schadevrije jaren en scheelt het al een tientje, als ik na mijn 23e verjaardag overstap naar een andere verzekering kan het nog eens 20€ goedkoper.

Onderhoud van de auto moet je een beetje geluk mee hebben. Ik heb dit jaar de hele remmerij vervangen, paar nieuwe bandjes eronder.. Is ook een paar honderd euro.

Daarentegen geeft de auto me veel vrijheid en comfort. Zou niet meer zonder kunnen :).

AnneLieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:05

Moeilijk, moeilijk, hangt natuurlijk heel erg af van je eisen. Zelf zou ik voor een auto gaan, gezien je leeftijd.

De kosten, tja. Daar moet je vooral geluk mee hebben. 

Mijn scooter, heeft mij heel weinig gekost, heb er een jaar mee gereden. Nooit problemen mee gehad. 

De scooter van mijn zusje was iets goedkoper, maar achteraf alleen maar kosten aan gehad. En stond vaker stil dan dat ze er mee kon rijden. 

Mijn eerste auto vw polo uit 95 heb ik 3,5 jaar heel veel plezier mee gehad. Was zelf in die tijd ook nog student en ging met mijn auto naar school. Een tank benzine koste tussen de 55 en 60 euro, maar hier kon ik 700km mee rijden. Verder heeft het me aan onderhoud ongeveer €200 gekost in 3,5 jaar. Deze auto koste me incl. Verzekering en belasting ongeveer 100,- per maand. 

Met mijn 2e/huidige auto heb ik helaas ontzettend veel kosten. Hij heeft me inmiddels 2 keer de aanschafwaarde gekost. Alles gaat kapot, hij zuipt benzine en olie. Hij kost me ongeveer 250 a 300 per maand.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:08

Ik zou voor een auto gaan. Vind scooters echt gevaarlijke dingen :n Zit er zelf totaal niet lekker op... Maar dat ligt natuurlijk aan jezelf haha :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:19

Auto!

Toevallig vorige maand een licht autootje (wegenbelasting 19 euro per maand) gekocht voor 750 euro met nieuwe APK. Dus dan kan je zoiezo een jaar rijden. Verzekering verschilt nogal. Je kan eventueel de auto op een van je ouders naam zetten dat scheelt een hoop in de kosten!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:51

Als je jong bent en studeert, zou ik voor een scooter gaan. Je kunt wel voor weinig een auto aanschaffen en misschien niet al te veel kwijt zijn per maand, maar als er iets stuk gaat kan het je zo heel veel geld kosten!
Ik heb toen ik mijn rijbewijs haalde een scooter gekocht. Voordelig in aanschaf, onderhoud, benzine, verzekering.
Een paar jaar terug meteen een goede, wat duurdere auto gekocht.
Nu kan ik de kosten goed dekken, maar het is een mega verschil met een scooter qua kosten!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:24

In heb niet zo lang geleden (2,5 maand) m'n auto de deur uit gedaan en een scooter gekocht. Ik woon en werk in dezelfde plaats, m'n familie en vrienden wonen grotendeels in de buurt. En ook de paarden staan niet zo ver weg.

Het scheelt me zoveel geld. Geen wegenbelasting of APK, weinig kwijt aan de verzekering en minder aan het onderhoud. En wat te denken van bijvoorbeeld parkeerkosten, die heb je niet met je scooter!

Je went zo snel aan het niet meer hebben van een auto. (Andersom trouwens ook :') )

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik wel altijd een auto kan lenen.

Edit: en tanken met een scooter blijft hilarisch. Je hangt die slang erin, knijpt, hij zit vol en je bent voor een paar euro's klaar voor de komende week! :+

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:11

Ik zou voor een scooter gaan :j

Sinds mijn achttiende heb ik een auto gehad en dat was handig. Je zit warm en droog in de winter en het is een stuk veiliger (je glijd niet uit, zit beter bescherm, etc.). Echter lopen de kosten maandelijks toch best hoog op. Ik ben maandelijks toch z'n €60,00 kwijt en daarnaast heb ik de onderhoudskosten toch onderschat. Af en toe moet er wat nieuw olie in, nieuwe ruiterwisser, apk, grote beurt, etc. Die kosten lopen toch hoger op dan je verwacht.

De scooter die ik nu ga aanschaffen kost me qua verzekering €6,00 p.m. Daarnaast is hij een stuk zuiniger en zijn de onderhoudskosten minder duur.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:11

Vrouw2014 schreef:
Auto!

Toevallig vorige maand een licht autootje (wegenbelasting 19 euro per maand) gekocht voor 750 euro met nieuwe APK. Dus dan kan je zoiezo een jaar rijden. Verzekering verschilt nogal. Je kan eventueel de auto op een van je ouders naam zetten dat scheelt een hoop in de kosten!

Helemaal mee eens, mijn auto was maar 650 met jaar apk en kost ook 19 pm in de belasting. Verzekering is wel dik 31 euro, omdat ik geen schadevrije jaren heb, maar als ik een beetje fatsoenlijke scooter (Speedfight of zo, geen Aziatische nep-retroscooter) wil verzekeren kost dat even veel of zelfs meer... Zit ik toch liever droog voor dat geld en die auto wordt ook een stuk minder makkelijk gepikt, haha :P

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:17

Ik heb beide.
Scooter was nieuw gekocht, 2ehands kan ook.
Benzine is ongeveer 6/7 euro per tank en die van mij is 1L op 25/30km.
Verzekering is 35 euro, all risk.

Auto 2e hands gekocht. Ik heb een vrij nieuwe auto 2007 (Toyota Aygo)
Hoe ouder de auto/lichter qua gewicht. Hoe goedkoper.
Benzinetank is 60 euro en dan rijd ik er 500/550km mee.
Wegenbelasting 70 euro in de 3 maanden.
Autoverzekering is rond de 80 dacht ik.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:28

Als je geen auto nódig hebt. Zou ik het niet doen. Dan voor voordelig gaan. Ik betaal 60 euro per maand als hij stil staat. Betaalde voor mijn brommobiel maar 7 euro per maand. Het is echt een hap uit je portomonee, zeker als je studeerd.