elke x werken naar geen geld en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_charmeur

elke x werken naar geen geld en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:36

Hoi mensen ik plaats hier even een verhaal mbt mijn broertje

Mijn broertje is metselaar en moet vaak over ver werken, Duitsland, België en zuidholland

Elke x nu de 5e x is hij aan het werk en belt hij net dat hij weer thuis komt en hij 2 week voor Jan snot aan het werk is geweest, er zijn Duitse aannemers en heeft hierbij een contract getekend en nu aannemer onbereikbaar! Broertje 250 euro aan hotelkosten lichter en geen geld!

Dit is nu ook al paar x gebeurd bij Nederlandse bedrijven. Waar zelfs een uitzendbureau tussen zat! wij hebben werkelijk geen idee welke stappen we moeten ondernemen.

Juridisch loket zegt gewoon dat is het geld niet waard want het duurt jaren en het weegt niet op tegen de procedure! Terwijl ik 3000 eu wel veel geld vind! Plus dde onkosten die hij aan hotel end gemaakt heeft

Wie heeft hier ervaring mee en wat te doen

dancer_

Re: elke x werken naar geen geld en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:38

Is er een contract ondertekend o.i.d.?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:39

Is hij lid van een vakbond? Of heeft hij een rechtsbijstandverzekering?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:40

En hij vraagt geen aanbetaling? Dan kan je sowieso je hotelkosten daaruit halen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:44

Hij heeft contract getekend bij duutse aannemer, en a1 verklaring. Voor verzekering enz, . Er zijn tegenwoordig geen bazen die vooruit betalen! Al zou hij deze week vandaag dus voorschot krijgen maar baas onbereikbaar! En bouw afgesloten

Maar geen rechtbijstand nee maar zelfs vakbond zegt ja zijn buitenlandse bedrijven das moeilijk

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:56

Hij werkt toch voor een baas en die baas heeft met hem een contract neem ik aan. En als hij niet direct voor een baas werkt dan zit er een uitzendbureau tussen en heeft hij een contract met het uitzendbureau. 1 van deze partijen is verantwoordelijk voor de kosten die gemaakt zijn door jouw broer. Tevens als ze hem ''boeken'' om te werken dienen ze uit te betalen. Mits dit anders staat vermeld in het contract. Dus mijn vraag is...waar is zijn contract?? Als hij deze niet heeft dan moet hij per direct kappen met werken want dat is niet zuiver en vraagt om problemen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:59

Hij werkt voor een baas of uitzendbureau, maar elke x zijn de bazen verdwenen en zelfs het uitzend bureau keert niks uit, die houden hun handen ook omhoog.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:00

Contract heeft hij wel. Dat is het apparte er van! Is getekebd en al!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:00

Er is dus wel een contract, maar daar geld buitenlands recht, de bedragen zijn te klein en afdwingen via rechter duurt jaren.

Uitzendbureau achter geld aan laten gaan, eisen dat aannemer meteen hotel betaald en anders dit werk weigeren ivm twijfels of je je salaris wel krijgt.
Bon_charmeur schreef:
Contract heeft hij wel. Dat is het apparte er van! Is getekebd en al!

Maar niet af te dwingen en dus waardeloos.

Is er geen duitse vakbond die kan helpen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:02

met een A1 verklaring sta je weldegelijk in je recht hoor....Ook in bijvoorbeeld duitsland.
Daar zijn ze juist streng op dat elke contractopsteller een bedrijfsadres heeft ect. Ga daar eens langs en vraag om antwoorden... niemand kan zomaar zijn verdwenen en al helemaal niet snel in duitsland, want daar zijn ze streng in dit soort dingen.. (Tenzij diegene in kwestie natuurlijk echt bij grote onzin getekend heeft.. maar ook daar denk ik, zorg dat je bij een kantoor op de vloer komt voor het tekenen van een contract ipv op de bouwplaats zelve etc.... het zijn vaak maar kortdurende contracten die zo ontbonden kunnen worden en juist daarvoor moet je extra op je hoeden zijn of je werkgever wel te vertrouwen is, en dat doe je o.a. door vragen naar een (teken)gesprek op kantoor ipv op de plaats van bouwen, of door adres even te checken wat vermeldt staat op contract)
mijn vriend heeft dat ook gehad... het kan zijn dat ze je op welk moment dan ook naar huis sturen, want dat mogen ze.. maar de uren die je gewerkt hebt moet je uitbetaald krijgen ;)
En met zo'n contract heb je dus ook echt wel een baas met een adressering etc. ga er eens langs!
of het nou een aannemer is die je dit contract heeft laten tekenen of een uitzendbureau, je staat in je recht!

en daarbij vind ik het heeeeeeeel erg raar, dat hem dit meermaals gebeurd!
Ik krijg dan eerder het gevoel van, hij is daarheen gegaan voor paar weken, kreeg naar de 1e week te horen dat zijn werk wel genoeg was (mag met A1 contract) en is lekker blijven zitten..

Ik snap hier dus echt helemaal niks van..
ALS het je al 2x gebeurd is, dan regel je op zijn minst dat de volgende keer duidelijk contract is + je vooruit een betaling krijgt..
dat is allemaal mogelijk, ook in de bouw hoor!
En is al helemaal gebruikelijk als je een hotelkamer moet huren etc.!!!

Want je bent pas echt dom als je je meermaals aan dezelfde steen stoot..

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:08

Ja maar recht hebben en recht krijgen is een verschil! En dat hen dat meerdere keren is gebeurd hij en nog 9 anderen waar ze samen mee werken waaronder zzp ers, zelfs die krijgEn hun geld niet, langs gaan heeft geen zin ze hebben geen geld. En dan moet je ze gaan bedreigen? Zit je zelf vast,

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:10

Hij staat ook in zijn recht maar de ene uitzendbureau is failliet, waarvan hij nog 1000 eu moet krijgen.. Maar van een kale kip kun je niet plukken. Duitse vakbond is nog een goeie tip

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:24

Bon_charmeur schreef:
Hij staat ook in zijn recht maar de ene uitzendbureau is failliet, waarvan hij nog 1000 eu moet krijgen.. Maar van een kale kip kun je niet plukken. Duitse vakbond is nog een goeie tip

Is het een Nederlandse uitzendbureau?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:28

toch vind ik het geval "uitzendbureau is failliet" eenzelfde als '' kijk goed bij wie je een contract tekent"
Want dit kan inderdaad gebeuren met A1 contracten en juist DIT en andere fratsen moet je voorkomen door onderzoek te doen naar..
teken niet zomaar klakkeloos A1 contracten en verdiep je eerst in waar je tekent.
Ik durf te wedden als je even had gegoogled dat je had gezien dat uitzendbureau op het randje staat + dat het niet meer kan uitbetalen etc.
Dat is wel al langere tijd bekend voordat zo'n bureau failliet gaat..

Als je A1 contracten tekent moet je gewoon echt goed op je hoede zijn waar en niet zomaar klakkeloos alle praatjes aannemen.. Een A1 contract is het zwakte wat je kan tekenen en daarmee dus ook hetgeen waar je zelf opzoek moet gaan naar zekerheden voordat je zomaar daarheen vertrekt..
Als je toch weet dat je elk moment weer naar huis gestuurd kan worden... weet je toch ook helemaal geen zekerheid of je nou 1dag, 1 week of 3maanden daar werkt..?
werkgever kan je elk moment naar huis sturen, (dus ook als faillissement eraan zit te komen kan een bureau wel nog A1 constracten uitschrijven, voor langere tijd zullen ze niet meer doen..)

Ik vind op basis van A1 werken al link, en het moet inderdaad vaker in de bouw...
maar zorg er in ieder geval altijd voor dat als je ver moet reizen en een hotel moet krijgen je dit in ieder geval al betaald krijgt..

En ik vind het enorm *** dat het dan zo loopt.. en dat je broertje dan niet zelf meer eist vanuit zijn werkgever en minder onderzoek vooraf doet..
maar de meeste fouten zijn toch echt door lak daaraan gebeurd..
Elke zelfstandige ondernemer etc. zoekt ook eerste uit of het bedrijf waarmee ze aan de slag gaan, voor een opdracht of wat dan ook, financieel wel in de positie is etc. Want elk bedrijf wat op het randje van failliet gaan ligt kan ook gewoon nog mensen inhuren etc. in de hoop op verbetering, maar daar moet je jezelf tegen beschermen... daar kan je niemand aansprakelijk voor stellen.. Onderzoek doen en als je achter zaken komt waarvan je twijfelt, niet met deze werkgevers in zee gaan :j

+ je broertje moet gewoon meer eisen van een werkgever als hij een A1 contract aangewezen krijgt.
gebruik je ballen en eis op zijn minst bijvoorbeeld 5dagen hotelkosten, voor het begin.
doen ze dat niet? Dan moet je ook niet gaan werken...

creëer voor jezelf meer zekerheid, als je al een contract hebt met 0 zekerheid :)

Als het je 1x gebeurd dat je werkgever plots failliet is, dat is tot daar aan toe,
maar meermaals? dan ben je vaak te makkelijk in het ondertekenen van een contract..

En iedereen in zijn recht,
het gebeurd vaker en vooral als het vaker is gebeurd kun je zeker wel in hoger beroep hoor, het kost je een paar duiten, maar als het werkelijk zoveel is wat hij misloopt hierdoor... heeft hij die na al die tijd als het allemaal is opgelost ook wel terug..(in meervoud)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 04-08-14 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:29

Mijn broer heeft het overigens ook gehad, geen geld voor de gewerkte uren. Het hoger beroep loopt nu... Dus je moet een lange adem hebben en je administratie ook op orde. En geld, want al zijn vakantiegeld zit nu in het hoger beroep als voorschot.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:39

KingYasFenn schreef:
toch vind ik het geval "uitzendbureau is failliet" eenzelfde als '' kijk goed bij wie je een contract tekent"
Want dit kan inderdaad gebeuren met A1 contracten en juist DIT en andere fratsen moet je voorkomen door onderzoek te doen naar..
teken niet zomaar klakkeloos A1 contracten en verdiep je eerst in waar je tekent.
Ik durf te wedden als je even had gegoogled dat je had gezien dat uitzendbureau op het randje staat + dat het niet meer kan uitbetalen etc.
Dat is wel al langere tijd bekend voordat zo'n bureau failliet gaat..

Als je A1 contracten tekent moet je gewoon echt goed op je hoede zijn waar en niet zomaar klakkeloos alle praatjes aannemen.. Een A1 contract is het zwakte wat je kan tekenen en daarmee dus ook hetgeen waar je zelf opzoek moet gaan naar zekerheden voordat je zomaar daarheen vertrekt..
Als je toch weet dat je elk moment weer naar huis gestuurd kan worden... weet je toch ook helemaal geen zekerheid of je nou 1dag, 1 week of 3maanden daar werkt..?
werkgever kan je elk moment naar huis sturen, (dus ook als faillissement eraan zit te komen kan een bureau wel nog A1 constracten uitschrijven, voor langere tijd zullen ze niet meer doen..)

Ik vind op basis van A1 werken al link, en het moet inderdaad vaker in de bouw...
maar zorg er in ieder geval altijd voor dat als je ver moet reizen en een hotel moet krijgen je dit in ieder geval al betaald krijgt..

En ik vind het enorm *** dat het dan zo loopt.. en dat je broertje dan niet zelf meer eist vanuit zijn werkgever en minder onderzoek vooraf doet..
maar de meeste fouten zijn toch echt door lak daaraan gebeurd..
Elke zelfstandige ondernemer etc. zoekt ook eerste uit of het bedrijf waarmee ze aan de slag gaan, voor een opdracht of wat dan ook, financieel wel in de positie is etc. Want elk bedrijf wat op het randje van failliet gaan ligt kan ook gewoon nog mensen inhuren etc. in de hoop op verbetering, maar daar moet je jezelf tegen beschermen... daar kan je niemand aansprakelijk voor stellen.. Onderzoek doen en als je achter zaken komt waarvan je twijfelt, niet met deze werkgevers in zee gaan :j

+ je broertje moet gewoon meer eisen van een werkgever als hij een A1 contract aangewezen krijgt.
gebruik je ballen en eis op zijn minst bijvoorbeeld 5dagen hotelkosten, voor het begin.
doen ze dat niet? Dan moet je ook niet gaan werken...

creëer voor jezelf meer zekerheid, als je al een contract hebt met 0 zekerheid :)

Als het je 1x gebeurd dat je werkgever plots failliet is, dat is tot daar aan toe,
maar meermaals? dan ben je vaak te makkelijk in het ondertekenen van een contract..

En iedereen in zijn recht,
het gebeurd vaker en vooral als het vaker is gebeurd kun je zeker wel in hoger beroep hoor, het kost je een paar duiten, maar als het werkelijk zoveel is wat hij misloopt hierdoor... heeft hij die na al die tijd als het allemaal is opgelost ook wel terug..(in meervoud)

Een a1 formulier is niet meer dan een verzekering in buitenland dus snap niet wat in jou ogen een a 1 formulier is

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:45

dus hij heeft alleen een verzekering getekend? als jij zegt een A1 formulier is niet meer dan een verzekering.

Ik ken een A1 contract, dat is een contract waar je in dusverre geen 'regels' hebt dat de werkgever je op elk moment naar huis kan sturen en jij ook op elk moment kan zeggen dat jij niet meer voor hem wilt werken.
Je wordt uitbetaald puur en alleen op de uren die je hebt gemaakt en bepaald aantal uren worden dus ook niet vooraf vastgelegd etc.
Dit is wat ik (her)ken van in de bouw. Dit gebeurd vaker bij complexen etc omdat ze niet zeker weten hoelang een metselaar of timmerman nou bezig is met... en je wordt dus aangenomen op een A1 contract, zodra je klaar bent sturen ze je meteen naar huis..
ze maken vaak een inschatting van hoeveel uren je zal gaan maken.. en op die inschatting schat jij als werknemer in of zover reizen voor die (tijdelijke) baan rendabel is...
Daarom is het daar ook heel normaal om vooraf te eisen minimaal een paar dagen hotel te krijgen.. want je kan op elk moment weggestuurd worden en als je zo 'genaaid' wordt, heb je tenminste nog je kosten eruit gehaald etc.

Maar misschien is bij jou broer dan een geheel ander contract gaande?
als jij zegt dat A1 bij hem alleen een verzekering is...? Dat volg ik dan weer helemaal niet :P

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:46

Als 1e zou ik als je broer zijn de zorgen dat als hij in Duitsland werkt en een hotel moet nemen de rekening gelijk door het bedrijf laten betalen.Is hier eigenlijk heel normaal. Hotels sturen dan gelijk de rekening naar het bedrijf,dan heeft hij er niks meer mee te maken.

En als hij geen geld krijgt een duitse rechtanwalt/incassobureau nemen die op no cure no pay basis werkt.
Dan onderzoeken die of de firma betalen kan en als er niks te halen is ongeveer 25 euro.
Als dat wel lukt betaald het bedrijf ook de rechtanwalt/incassokosten.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:52

LZP >> STW