Nu staat er alleen 1,5 zakje gelatinepoeder maar ik heb blaadjes gekocht. Er staat verder niet bij hoeveel gram de zakjes zijn maar via Google kom ik op ongeveer 9 gram per zakje. Hoe doe ik dit met de blaadjes? Ik heb 6 blaadjes, moet ik er meer halen?
1 pakje van die gelatineblaadjes is in mijn ervaring genoeg voor 1 taart. Alleen ik denk dat je recept niet lukt.
Ik denk dat het lastig wordt om ze in zo weinig sap op te lossen. Wat je denk ik moet doen is eerst de gelatine blaadjes in water weken voor je ze echt in het sap doet. Al weet ik niet zeker of het dan lukt.
Als ik jou was zo ik even naar een toko gaan oor gelatine poeder.
Hmm.. En waar kan ik die gelatinepoeder wel vinden? Bij de C1000 hadden ze het niet.
Kan ik niet de gelatineblaadjes 'maken' met water en er daarna limoensap doorheen doen? Of krijg ik dan een te waterige taart?
SpikkelFire
Geplaatst: 04-08-14 16:31
6 blaadjes is wel genoeg. Eerst de blaadjes weken in ijswater, totdat ze helemaal zacht zijn (ongeveer 10 minuutjes). Dan opwarmen in een pannetje op het vuur, niet laten koken (kan ook in de magnetron laten smelten) en het sap erbij gooien en goed mengen. Daarna door het kwarkmengsel mengen (gelijk doen voordat de gelatine weer uithard). Op de bodem scheppen en opstijven in de koelkast.
Je krijgt geen waterige taart; gelatine stijft weer op als het koud staat. Dus het wordt een bindingsvorm voor je taart zodat deze niet inzakt of uitloopt.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 04-08-14 16:32
als je er 1.5gr gelatinepoeder in opgelost krijgt, dan ook 1.5gr gelatine blaadjes. De hoeveelheid is hetzelfde dus ik zou niet weten waarom het niet gaat lukken. Normaal moet op de verpaking staan hoeveel het netto gewicht is. Delen door het aantal blaadjes dat er in zit en je weet hoeveel gr 1 blad ongeveer is. Leg desnoods het bladje op een weegschaal.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-08-14 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Idd, je kunt de blaadjes ook gewoon wegen op je keukenweegschaal.
MerleSimone
Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-14 16:37
Ayasha en SpikkelFire het probleem is dat ik niet weet hoeveel gram er in het recept gebruikt word, het gaat om 1,5 zakje, maar hoe veel gram zit er in het zakje? Ik heb zelf 12 gram gelatineblaadjes (gewogen), lijkt me wel genoeg toch? Dan doe ik het gewoon hoe SF het uitlegt
PocoGaucha
Geplaatst: 04-08-14 16:38
Rubber_Duck schreef:
Hmm.. En waar kan ik die gelatinepoeder wel vinden? Bij de C1000 hadden ze het niet.
Kan ik niet de gelatineblaadjes 'maken' met water en er daarna limoensap doorheen doen? Of krijg ik dan een te waterige taart?
bij toko's hebben ze het.
SpikkelFire
Geplaatst: 04-08-14 16:39
Staat niet op het zakje hoeveel gram er in zit? Dat staat er meestal wel op. 12 gram, hoeveel blaadjes is dat? Ik zelf gebruik meestal zo'n 10 blaadjes voor een yoghurt of cheesecake.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 04-08-14 16:39
Hm ik vrees dat dat per merk verschilt dus ik vind "1.5 zakje" sowieso een vage omschrijving.. edit: snel zoeken op google leverde me dit op: http://www.rubriek.nu/forum/forum_posts.asp?TID=4846 maar of dat klopt?
Een pakje poedergelatine (9 gram) heeft dezelfde bindkracht als 6 blaadjes gelatine, het grote voordeel van poedergelatine is dat het niet in hete vloeistof hoeft te worden opgelost.
MerleSimone
Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-14 16:57
Spikkel ik heb geen zakje, alleen de blaadjes van 12 gram 6 blaadjes die samen 12 gram wegen.
Ayasha ik heb nu een recept waarin ze blaadjes gebruikt maar ze doet er 8. Is 6 dan echt te weinig? Anders word het fietsen haha.
Hier in de buurt zit overigens geen toko (zo ver ik weet) helaas..
Edit: ben al onderweg, ander recept met 8 blaadjes gevonden dus ga die maar maken haha.
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 04-08-14 17:26
Dat hangt ook weer af van haar blaadjes... Ik zou een gemiddelde nemen. Ik vind heel vaak "zes" dus... Dat ze er gewoon bijzetten hoeveel gr. die blaadjes zijn als ze een recept online zetten.
MerleSimone
Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-14 19:18
Haha ja zou wel handig zijn. Had dus een recept waarin 8 blaadjes stond, dus ik heel vrolijk naar de supermarkt om nog een pakje van 6 te halen. Ben ik m aan het maken: alsnog maar 6 blaadjes er in gedaan Op hoop van zegen dus maar. Gelukkig is m'n andere wel gelukt