Hoge hotelschool en carrière daarna

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Hoge hotelschool en carrière daarna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 12:47

In het kader van een studie oriëntatie ben ik een benieuwd of er hier mensen zijn die de hoge hotelschool hebben gedaan (vast wel vermoed ik :j ).
Wie wil er eens iets over vertellen? Ben met name benieuwd naar welke richting dan precies gedaan is en wat je daarna uiteindelijk bent gaan doen na het afronden van deze studie.

Welke hotelschool is de absolute aanrader en waarom wat jullie betreft?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 11:08

Geen populaire studie?? :D

Gwen09

Re: Hoge hotelschool en carrière daarna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:20

Ik heb het eerste jaar gedaan van de Hoge Hotelschool Maastricht (staat goed aangeschreven) en heb daar een fantastisch jaar gehad. Vervolgens heb ik Small Business & Retail Management gaan studeren, omdat ik de hotelschool wel veel op de horeca georiënteerd vond.

In januari ben ik mijn eigen evenementenbureau begonnen, waar ik fulltime mee bezig ben.

Ik heb wel eens gehoord dat maar 2% van de studenten die de hotelschool doen uiteindelijk werkzaam zijn in de horeca. De rest gaat allemaal in een andere branche aan de slag.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:24

Heb je iets aan MBO HOM? die heeft mijn man gedaan, is misschien te vergelijken?

Een aantal mensen in mijn omgeving hebben de voorkeur voor als ik me niet vergis naar Maastricht dat zou de beste hotelschool moeten zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:47

Gwen, kan me er iets bij voorstellen dat het wat te horeca georiënteerd is. Zal jouw vervolgstudie ook eens nader bekijken.
Leuk trouwens, eigen evenementenbureau!

2% maar naar de horeca is niet echt veel natuurlijk :D . Maar dat bevestigt mijn vermoeden wel dat de opleiding kennelijk vrij breed is.

Maar het eerste jaar is wel leuk dus in Maastricht? Ik heb de indruk dat het toch ook vooral heel praktisch gericht is en dat het niet louter bestaat uit boven de studieboeken hangen?

Anouk, MBO HOM? Zegt me nog niet veel, maar ik ga er eens naar kijken.
Werkt jouw man nog wel in de horeca of heeft hij ook voor iets anders gekozen inmiddels?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:53

Horeca Ondernemer Manager, een opleiding die door het rooi pannen wordt aangeboden :)

Mijn man is nog steeds werkzaam in de Horeca als Chef Kok bij een restaurant, in de toekomst wil hij wel zijn eigen restaurant gaan open.

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:27

Ik vond het juist erg smal en dus niet breed qua inhoud, vandaar dat ik ben geswitcht naar Small Business & Retail Management. Eigenlijk hetzelfde, maar dan zonder het stukje horeca. Je wordt (in ieder geval in Maastricht) vooral als mens en als professional gevormd.

Het eerste jaar zit je intern op de campus en dat is één groot feest! :P

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:01

Eigen restaurant dat is leuk :j . Doe ik in een volgend leven :D .

Wist niet dat het 1e jaar intern is Gwen. Eén groot feest dat geloof ik zeker :D . Maar wordt er daarnaast nog wat gedaan ook?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:04

Dat heb ik ook al vaker mee gekregen dat het eerste jaar een party jaar is :j haha

Nou ja leuk :Y) , vooral heel tijdrovend. Ik ben geen horeca mens, laten we het daar op houden, maar het is echt zijn passie om mensen te pleasen en dat gun ik hem van harte ! :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:14

Ik houd het partygedeelte nog maar even voor mij, want ik vrees dat dat de keuze toch behoorlijk kan gaan beïnvloeden :D .

Maar de vorming als mens en professional is ook niet verkeerd, dat brengt je vaak verder uiteindelijk dan een mooi afgeronde studie waarbij dat geen enkele rol speelt.
Maar ga nu eens even Small Business & Retail Management googlen ;) .

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:19

Ik woon zelf in Maastricht, op 2 minuten lopen van de hotelschool, maar zit daar niet op school. Wel meerdere mensen die ik ken die deze opleiding gedaan hebben. Met de nadruk op gedaan. Wat het meeste opviel was dat ze allemaal zeiden dat het een soort elite school was en dat je een probleem had als een van de leraren je niet mocht. Weet niet of dat waar is natuurlijk omdat ik het zelf niet heb meegemaakt, maar het viel wel op dat ze dat allemaal (3 mensen) zeiden. Lijkt me dus een raar sfeertje. Verder weet ik wel dat de opleiding zelf goed is, geen klachten over de kwaliteit gehoord.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:20

Heb eens gekeken maar bij Small Business & Retail Management komen vreemde talen nauwelijks aan de orde denk ik? Althans niet zoals dat een rol speelt bij de hotelschool?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:21

Is overigens een hele mooie school, ik wandel vaker over het terrein daar! Het is wel een studie waar je voor moet worden aangenomen. Dus je gaat eerst door een hele strenge selectie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:22

Goede sfeer zou prettig zijn :j . Maar dat zou geen reden zijn om er niet aan te beginnen natuurlijk.

Strenge selectie? Hmm...dat is lastig.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:24

Hier kun je SBRM in volledig Engels volgen. Fontys overigens...

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:29

Yups, hier een oud student hoge hotelschool. Ik vond het een fantastische opleiding, veel geleerd en vakken waar je altijd iets aan hebt. Het is eigenlijk een verkapte bedrijfskunde met horeca vakken. Vinologie, Etiquette en bepaalde sociale vaardigheden leer je waar je de rest van je leven echt iets aan hebt. In het bedrijfsleven staan hoge hotelschool studenten goed aangeschreven, met name om de sociale vaardigheden, het klantgericht (of gastgericht in horeca termen) werken en over het algemeen hardwerkende mensen door alle stages (geen 9-5 mentaliteit).

Ook bij mij op school ging ruim 80 tot 90% niet de horeca in. Ik ook, na mijn studie ben ik nog naar de universiteit gegaan en daarna een hele andere richting op. Toch heb ik totaal geen spijt, het was echt een super opleiding en een goede basis voor van alles.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 06-08-14 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:31

Oh dat klant en gast gericht zijn, dat krijg ik hier thuis ook vaak te horen.
Ik zeg vanuit mijn werk altijd klanten ( ben financieel geschoold) en mijn man zeg altijd gasten. Want klanten komen bij de Ho*eren :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:49

Dank je Mellis, klinkt goed.

Sociale vaardigheden kan je niet genoeg hebben :j .

Wel grappig dat klant- danwel gastgerichtheid. Het lijkt een andere benadering maar vraag me af welke verschillen daartussen zitten in de praktijk. Maar goed, dat is toch een beetje ander onderwerp :) .

Itsme86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:26

Ik ben uitgeloot voor de hoge hotelschool en ben toen facility management gaan doen. Vreemde talen, hospitality (gast/klant gerichtheid), etiquette, maar ook alle facilitaire facetten (food & beverage, schoonmaak, services, en vanalles).

Ontzettend breed. Niet alleen gericht op horeca of hotels, maar juist op alle facetten. Facility managers komen in alle organisaties voor. Ik doe zelf projecten, zoals het begeleiden van verhuizingen, implementatie van bewegwijzering en het opzetten van een servicepunt.

Zou ook nog een optie kunnen zijn misschien.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:32

Ik heb ook getwijfeld tussen hogere hotelschool, juist vanwege de talen. Uiteindelijk gekozen voor Facility Management. Heeft veel raakvlakken, maar net iets breder en minder op horeca/hotel gericht, dus uiteindelijk heb ik het idee dat je bij meer bedrijven aan het werk kan. Maar inderdaad wel over nagedacht

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:45

Vrienden van me met die opleiding werken nu als (assistent)manager bij Starbucks