VWO diploma of certificaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

VWO diploma of certificaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:45

Op dit moment doe ik een hbo studie in de medische richting. Enorm graag zou ik geneeskunde of diergeneeskunde gaan doen, maar twijfel ontzettend vanwege mijn leeftijd (nu 25).

Deze studie wil ik sowieso af maken, nog twee jaar. Wanneer ik toch voor geneeskunde wil gaan, kan ik deze in vier jaar doen in plaats van de zes jaar, diergeneeskunde is wel gewoon zes jaar.

Echter, met een hbo diploma kom je altijd in lotingsklasse C (ongeacht je cijfers). Ook moet je voor beide toch certificaten van vakken op VWO niveau hebben.

Nu ben ik aan het overwegen om het toch te gaan doen, of ik er na deze studie wel of niet iets mee ga doen. Als ik t niet doe krijg ik er spijt van en als ik t wel doe en toch niet voor deze studies ga, heb ik t toch maar op zak.

Alleen, twijfel ik of ik alleen de certificaten ga halen die nodig zijn of toch een volledig VWO diploma.
Met alleen certificaten kom ik hoe dan ook in lotingsklasse C, wanneer ik voor een volledig diploma ga, kom ik in de klasse op basis van de cijfers, maar nooit lager dan C. Echter dan wil ik wel voor klasse A gaan (minimaal 8 gemiddeld, dat moet ik goed kunnen).

Dus wat dat betreft is de keuze niet erg moeilijk...

Echter, ik mag mijn studie verkort gaan doen (propedeuse met een 9 gemiddeld behaald). Dus naast het reguliere tweede jaars programma, ga ik een minor er naast volgen. Dus al een redelijk druk programma.

Het zal dus sowieso een avond of thuis studie worden. Zijn er hier mensen met ervaring hiermee? Studies voor VWO die aan te raden zijn of juist af te raden?

Ik had een thuis studie gevonden, compleet diploma. Ik schrok best van de kosten (4.000 euro), nu moet ik zeggen dat ik geen idee heb wat de kosten zijn...

Wie kan me verder helpen, volledig diploma of toch certificaten en waar? Hoe heb jij t ervaren en was t goed te doen?
Ik wil t profiel NG gaan doen.

Edit: excuses voor typ fouten, heb t geschreven op m'n telefoon (en tsja autocorrect...)
Laatst bijgewerkt door Quir op 03-08-14 20:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Murthul

Re: VWO diploma of certificaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:45

LZP >> STW

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:49

Murthul schreef:
LZP >> STW

Ohh, ik was er van overtuigd dat ik m bij STW geplaatst had, sorry!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:52

Volgens mij kan je met alleen scheikunde, wiskunde, natuurkunde en biologie al meedoen met de loting voor geneeskunde. :) Deze kun je volgens mij wel behalen met NTI of LOI.

Heb je wel eens gekeken naar het Colloquium doctum? Weet niet hoe moeilijk de opleiding voor je is, maar misschien kun je je hier voor aanmelden tijdens je laatste jaar van je HBO studie. Verder kun je altijd advies inwinnen bij een universiteit waar ze de opleiding aanbieden.

*edit: Ik lees bij de universiteit in Groningen dat je bij de zij-instroom alleen natuur en scheikunde moet hebben op VWO en daarnaast een bachelor-master op HBO niveau.
Laatst bijgewerkt door KiMmK op 03-08-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:54

Goed dat je je ambities waar wil gaan maken! *\o/*

Maar financieel gezien.. Als je €4000 al veel vindt, dan sla je denk ik steil achterover als je erachter komt wat het financiële plaatje wordt van deze tweede studie. Misschien handig om dit eerst uit te zoeken? :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:59

KiMmK schreef:
Volgens mij kan je met alleen scheikunde, wiskunde, natuurkunde en biologie al meedoen met de loting voor geneeskunde. :) Deze kun je volgens mij wel behalen met NTI of LOI.

Heb je wel eens gekeken naar het Colloquium doctum? Weet niet hoe moeilijk de opleiding voor je is, maar misschien kun je je hier voor aanmelden tijdens je laatste jaar van je HBO studie. Verder kun je altijd advies inwinnen bij een universiteit waar ze de opleiding aanbieden. Succes!

Ja dat klopt, met die certificaten en hbo diploma kan je beide studies volgen, maar kom je in lotingsklasse C. Ongeacht de cijfers.

Colloquium doctum ken ik, dat zie ik alleen persoonlijk niet zitten. Wanneer je deze met goed gevolg aflegd moet je alsnog loten. Studie die ik nu volg gaat me zeer goed af en alle anatomie, fysiologie en pathologie ken ik al (daarom dat geneeskunde in vier jaar kan, in plaats van zes). Dus op zich voorzie ik er geen problemen in, maar ik hou graag alles in eigen hand. Lotingsklasse A dus...

Dorientjuh, ik ken de financiële plaatjes van beide studies (vriend is tevens ook arts), maar 4000 voor VWO plus de studie die ik nu volg is heel wat meer. :)

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:03

Je zou ook na je HBO in 1 jaar je VWO kunnen halen bij het ROC. Kost je 1118,- euro. Wordt het wel een jaar uitgesteld ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:07

Dat scheelt nogal wat, is ROC gewoon voltijd en dus overdag? Of kan het ook in de avonduren? Ga even verder info opzoeken, dank je!

Het liefste doe ik t tijdens mijn huidige studie en ik denk nu de meest ideale tijd, volgend jaar ga ik beginnen met stage en afstuderen.

Na mijn hbo studie, ben ik alweer een jaar ouder, uiteraard kan ik dan al een keer mee loten in klasse C, wie niet waagt die niet wint..