Eigen bedrijf / fulltime baan en studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Eigen bedrijf / fulltime baan en studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 19:18

Goedenavond bokkers,

Is het te combineren een eigen bedrijf of een fulltime baan met een universitaire of hbo studie?

Ik ben opzoek naar ervaringen! En tips!

Ik overweeg namelijk om weer te gaan studeren ondanks de drukte en ondanks mijn dyslexie... Toch kriebelt het ergens om een bachelor in ontvangst te mogen nemen.

Een thuisstudio heb ik geprobeerd aan de open universiteit maar ik mis de uitleg van een leraar. Ik zoek dus wel een opleiding met contacturen. Dus tips?!

Alle info is welkom! Super bedankt alvast!!

Vanillia

Re: Eigen bedrijf / fulltime baan en studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:24

Ik heb het 5 jaar gedaan en nooit een probleem geweest; hangt er wel vanaf wat voor eigen bedrijf je hebt en hoe flexibel je bent je uren in te delen en de hoeveelheid tijd die je ermee kwijt bent. Is het een fulltime baan waarbij je 40 uur per week op kantoor moet zitten dan gaat het lastig worden. Ik werk op dit moment fulltime en ben bezig aan mijn master scriptie en dat is écht wel heel pittig; het is niet altijd even makkelijk om na een drukke werkdag 's avonds nog de energie op te brengen om artikelen te lezen enzo.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:08

Hier een fulltime baan, een eigen bedrijf ( met partner) én een HBO studie (in afrondende fase gelukkig inmiddels)

Ja het kan, maar dan heb je dus geen tijd om naar feestjes, festivals en weet ik wat te gaan. Ik werk 5 dagen van 8-16/17 voor een baas. Als ik thuiskom ben ik tussen de 3 en de 5 uur druk voor ons eigen bedrijf. Studie doe ik voornamelijk tussendoor en in weekend en vakanties. Het is dat ik niet echt een andere keus had, want dan had ik zeker niet voor deze combi gekozen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 20:16

Super bedankt voor de reacties!
@vanillia
@caroline-Max
welke studie heb je gedaan? En bij welke instelling? Was er juiste begeleiding?

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:18

Hier een 0,6 baan, deeltijd HBO, 2 kinderen en bedrijf samen met m'n hubby :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:22

Ligt ook heel erg aan hoe makkelijk jij leert en nieuwe dingen opneemt.
En of je een studie in de richting van je vooropleiding/huidige werk doet, of een totaal andere studierichting.

Ik werkte naast m'n hbo ook erg veel, maar ik kon het niveau ook makkelijk aan (nu net m'n master gehaald). Daardoor kon ik het me wel veroorloven om af en toe een les te missen, als ik moest werken.

Mijn ervaring is wel dat bij het hbo (en uni ook uiteraard) rond de tentamenperioden (4x per jaar) de werkdruk wel opgevoerd word. Dus als je met je eigen bedrijf zo kan plannen dat je het dan wat minder druk hebt met werken, dan is het zeker goed te doen!
En de eerste weken ná je tentamenperiode zijn juist op school rustiger, dus zou je meer voor je eigen bedrijf kunnen werken. Als dat mogelijk is, in je bedrijf.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:22

Op dit moment ben ik aan het afstuderen aan een HBO docentenopleiding, en ik werk op een school. De begeleiding is alleen op vraag dus ik moet er zelf wel een beetje druk op zetten :D Maar goed, ik betaal ook zelf en heb dus ook geen enkele verplichting mbt tot studie richting werkgever.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 00:08

Ik doe nu een master Marketing Management in Tilburg. Aangezien ik gewoon voltijd student ben wordt er verwacht dat ik het normale schema van afstuderen volg, wat soms wel een uitdaging is maar niet onmogelijk. Het volgen van de colleges had ik niet kunnen combineren met fulltime werken, die zijn vrijwel altijd overdag.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 19:11

Bedankt voor de antwoorden! Super!!
@vanilliia toevallig de opleiding die ik misschien ook wil doen! Kan je mij er wat meer over vertellen? Hoe organiseer je het?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:22

Ik werk 40uur en volg daar naast een HBO studie. 2 avonden in de week heb ik klassikaal les van 18.00 tot 21.40uur. Ik vind het pittig. Het tempo ligt aardig hoog waardoor je eigenlijk geen lessen kan missen. Ook hebben we veel groepswerk en het is gewoon heel vervelend als je een afspraak moet missen omdat je al een vergadering van je werk hebt staan.

Paardrijden is gereduceerd tot 1x per week en soms pak ik een dagje vrij om verslagen te kunnen typen of te leren. Maar ik doe een super leuke studie dus heb het er helemaal voor over.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:45

Ik heb een deeltijdbaan en ga (als ik positief bericht krijg van mijn premasterassessment) in september beginnen met mijn premaster Bestuurskunde aan de VU Amsterdam. Ik werk 3 dagen in de week en heb 1 dag in de week college. Naast college staan er wel 40 uur zelfstudie, dus daar moet ik naast mijn werk, huishouden en paard nog even een weg in zien te vinden.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:07

Ik heb tijdens mijn fulltime baan 2 vakken gevolgd en ben nu bezig met mijn scriptie. De overige vakken heb ik daarvoor al gehaald. Het is lastig combineren, ik had verplichte colleges en een groepsopdracht die ik uiteindelijk alleen heb mogen doen, maar dat was niet mogelijk geweest zonder de flexibiliteit van mijn baas.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 13:32

Bedankt nogmaals voor de antwoorden! Top!
@Vanillia niet zo simpel dus... Of eigenlijk bijna onmogelijk. Jammer eigenlijk.

@brighteyes85 al een idee hoe je dat gaat managen? En heb je eerder gestudeerd aan de VU of dezelfde richting? Of totaal nieuw?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:19

Is er geen deeltijd mogelijkheid bij de opleiding die je wil gaan doen?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:26

Voor iedereen is dat anders. Hangt van een heleboel factoren af.

Dit moet je voor jezelf op een rij zetten en dan bekijken of het rieel is dit allemaal te kunnen en te willen. Daarbij speelt het ook of dit voor een langere periode is of bv een afgebakende periode, dan is het ook eerder vol te houden. Prioriteiten stellen.

Niemand die je hier antwoord op kan geven. Mijn ervaring is juist dat mensen die het druk hebben altijd tijd hebben om een ander te kunnen helpen en juist degene die ogenschijnlijk niets te doen hebben, geen werk /relatie / kind(eren) etc juist geen tijd hebben.

succes in je beslissing en daarna om het wellicht vol te houden.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 02:24

Ik volg een HBO studie naast een fulltime baan. Het is goed te doen, als je alles maar bijhoud. Je zal dus een keer je sociale activiteiten aan de kant moeten zetten :D .

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:40

Er zijn in het verleden ook wel eens topics geweest over de combinatie van werk, huishouden, paarden en studie. Daar was de conclusie ook telkens: het kan, maar het vergt wel een strakke planning!

Als je nu 60 uur / week in je bedrijf stopt (en ook moet stoppen), zou ik het je afraden om daarnaast ook nog een studie te volgen. Veel mensen met een fulltime baan van 36-40 uur valt het uiteindelijk toch tegen. Je houdt naast je baan en studie nl. nog maar erg weinig tijd over om aan je huishouden, partner, hobby's en sociale contacten te besteden.

Kom je nu thuis vanuit je werk, plof je misschien op de bank, ga je naar de paarden, verzorg je het huishouden e.d. Nu moet daar ook nog tijd ingepland worden om toch nog even in een studieboek te kruipen! Enkele studiegenoten doen dit niet, maar plannen de zaterdag en zondag in om te leren en verslagen te schrijven. De studie die ik nu volg vergt ook veel zelfstudie en daarmee discipline. Het aantal college's is gewoonweg onvoldoende om de hele stof te behandelen. Als je denkt dat dat gaat lukken, dan zou ik er zeker voor gaan! :j

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 14:56

Heel Erg bedankt voor de antwoorden!! Ik heb besloten. Ik heb een cursus aan open universiteit besteld. En ik ga het gewoon proberen en mijzelf er echt voor in zetten! Ik hoop dat het goed komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:46

Hallo TS,

ik vroeg me af hoe de combinatie werken/studeren intussen voor jou verloopt? :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 21:08

Robin_S schreef:
Hallo TS,

ik vroeg me af hoe de combinatie werken/studeren intussen voor jou verloopt? :)

Bedankt voor je interesse.
Inmiddels ben ik dus begonnen... Het gaat wel goed maar het is ook wel zwaar. Ik probeer iedere dag 1,5 uur aan mijn studie te besteden. Momenteel had ik ook moeten studeren maar ik ben een beetje moe en afgeleid.
Het is ook wel fijn soms, een momentje voor jezelf waar je werkt aan een wens. Het nadeel is ook dat je moet leren na je werk, dus als je eigenlijk al moe bent.