Plantenbak met trelischerm toegestaan als schutting?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Plantenbak met trelischerm toegestaan als schutting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:45

Onze achterschutting en een klein deel van de zijschutting zijn heel erg aan vervanging toe. Alleen nu blijkt dat we voor het zijdeel een vergunning nodig hebben als het hoger wordt dan een meter omdat er een stoep langsloopt. -O- deze stoep wordt veel gebruikt als uitlaatroute voor honden en zelf hebben we die ook.

Over het hele gedeelte zit een herashekwerk van een meter met een stevige dikke laurier en beukhaag (dit is ongeveer een meter of 50 een meter of 4 hoog) behalve dus die laatste 6 meter waar de vorige bewoner zelf een houten gammel hekje getimmerd heeft. En waar dus ook geen heg oid staat. Zelf hebben we daar 8 jaar geleden voor nood een wilgentenenmat (wat nu blijkt dus illegaal kennelijk) tegenaan gezet zodat er geen honden uit of in kunnen en het stukje hek al erg gammel was.

Ik heb de gemeente gebeld over de oplossing langwerpige plantbakken neer te zetten met daaraan vast trelischerm voor die 6 meter. De grond is daar zo dramatisch dat de grond in geen optie is, alles gaat domweg dood als het dieper worteld dan heel ondiep. Dan kunnen we die goed laten begroeien en hebben we toch meer hoogte dan 1 meter. Deze staan dus los op de grond achter een verder doorgetrokken heras hekwerk van een meter. Deze gemeenteman had geen idee of dat mocht of nie en zijn collega ook niet.

Vandaar de vraag, zijn er ambtenaren op bokt of mensen met verstand van deze vergunningsregels, mag een een dergelijke bak dienen als afscheiding achter een hekje van een meter?

bliver

Re: Plantenbak met trelischerm toegestaan als schutting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:53

is het niet zo dat als er iets staat je dit mag vervangen en pas een vergunning nodig hebt als er nog niets stond of is dat alleen met hele gebouwen?

Ik had als ik jou was het trouwens al lang neergezet hoor :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:58

Het mag alleen vervangen worden door exact dat wat er staat. En dat is dat meter gammele hekje dat veel te laag is voor die situatie. De situatie oplappen mag wel weer, alleen daar is het te slecht voor. En een heg planten op die plek gaat hem niet worden vanwege de dwarse grond.

En zomaar vervangen, er wonen best wat zeurmensen hier die daar graag een melding voor maken al is de hele buurt vergeven van de schuttingen en afscheidingen die hoger zijn dan 1 meter aan de zijkant. En even afbreken wat net is neergezet is ook niet wat en levert ellende op.

Wat we het liefst willen en wat achter waarschijnlijk ook komt als het betaalbaar is is betonschutting in de kasteelmuur versie. Degelijk, mooi en bestand tegen hondenurine. Alleen nog niet duidelijk welke kleur.
http://www.a-en-b.nl/beton-houtbouw/sch ... schutting/

Anders composiet schutting, geen hout in ieder geval meer. Als niets mag is dubbelstaafs gaasmat met een dichte bedekking een laatste optie maar ook die mag daar niet staan zonder vergunning. En de welstandscommisie moet er overheen gaan kwa beslissing ook nog. We gaan zowiezo een vooroverleg aanvragen alleen als ze er geen toestemming voor geven op dat punt moeten we iets anders verzinnen.

Alles beter dan de instortende rommelige situatie dan die nu is zou je zeggen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:16

hier een ambtenaar :D wel 1 van milieu, maar ik heb ook wel iets verstand van bouwregels :+

Je bloembakken staan dan in de tuin en wordt daarmee een bijbehorend bouwwerk de vergunningsvrije regels zijn dan ietsjes anders.
Of het vergunningsvrij is is afhankelijk van de overige gebouwen, de grootte van je tuin en de afmetingen van de bakken.
op www.omgevingsloket.nl staat een vergunningcheck. daarin kan je kijken of er een vergunning nodig is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:24

Omgevingsloket had ik al bekeken, tuin is meer dan groot genoeg ook volgens de ambtenaar. :j we mogen geloof ik op het perceel nog een gebouw van 6 bij 6 mogen neerzetten minstens als het niet meer is. Aan tuin is over ruim 400 m2.

zou gaan om fikse bakken, groot genoeg om een haagplant te kunnen laten groeien (oa laurier, conifeer) lengte over de volle 6 meter meerdere bakken dan. Bij voorkeur met een groeischerm op minstens 160 cm of meer. De bakken zullen al gauw 50 cm hoog en diep zijn denk ik wat je nodig zou hebben. Alleen de ambtenaar en zijn collega konden dus niet zeggen of het mocht of niet. -O- omdat het een grijs gebied is of je er dus wel of geen vergunning voor hoeft te hebben. Je zou zeggen bak in eigen tuin dus kan alles. :+ want het zit niet aard of nagelvast en is verplaatsbaar. :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:30

Op die site van het omgevingsloket krijg ik het idee dat je voor álles een vergunning aan moet vragen....

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:31

Grijs gebied lijkt het me niet. Het is gewoon n bouwwerk die voldoen aan de bouwregels, bestemmingsplan en de regels van de welstandscommissie.

Het is ook een bouwwerk als deze een permanent karakter heeft, dus dat betekend dat verplaatsbare dingen ook bouwwerken kunnen zijn, mits ze er langdurig staan (en dat hoeft niet op 1 plek).

Ik ben momenteel aan t werk (foei :D ) dus ik zou even even bij onze bouwafdeling langs kunnen lopen. Maar dan moet ik wel een tekening van de situatie hebben. Dus hoe je het ongeveer wil hebben. Al zijn onze regels van t bestemmingsplan en welstand waarschijnlijk ietsje anders, maar wel vergelijkbaar...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:40

Liezel1 schreef:
Op die site van het omgevingsloket krijg ik het idee dat je voor álles een vergunning aan moet vragen....

indd. Ik keek net even wat ik allemaal mag met mijn toekomstige woning. Ik moet zelfs een vegrunning voor mijn nieuwe kozijnen aanvragen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:40

Een plantenbak een bouwwerk? http://www.beslist.nl/products/tuin_acc ... t_trellis/ ook zoiets van hout wordt gezien als bouwwerk?

Ik pb je even de inhoud van de mail van de ambtenaar in kwestie. Daarin staat de kadastrale tekening. Enne foei aan het werk, maar dit is gemeente gerelateerd toch. :')

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:13

karuna schreef:
Een plantenbak een bouwwerk? http://www.beslist.nl/products/tuin_acc ... t_trellis/ ook zoiets van hout wordt gezien als bouwwerk?

Ik pb je even de inhoud van de mail van de ambtenaar in kwestie. Daarin staat de kadastrale tekening. Enne foei aan het werk, maar dit is gemeente gerelateerd toch. :')

Zo is dat, leer ik ook weer van toch? Bovendien is het hier zo extreem rustig :\ dus de afwisseling is wel ff welkom :D

Zelfs een caravan, reclamebord of paardentrailer kan een bouwwerk zijn...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 17:29

De brief voor aanvraag van een voorbeoordeling is geschreven, deze wordt als alles goed is maandag beoordeelt. Dan duimen dat ze niet moeilijk doen met de fatsoenlijke schutting. Zo ja moeten we verder nadenken.

Nog eens gekeken maar het tuinhuis dat we nog moeten bepalen wat waar en hoe mogen we wel zonder enige vergunning op die plek zetten. Hoe vreemd is dat.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:11

karuna schreef:
De brief voor aanvraag van een voorbeoordeling is geschreven, deze wordt als alles goed is maandag beoordeelt. Dan duimen dat ze niet moeilijk doen met de fatsoenlijke schutting. Zo ja moeten we verder nadenken.

Nog eens gekeken maar het tuinhuis dat we nog moeten bepalen wat waar en hoe mogen we wel zonder enige vergunning op die plek zetten. Hoe vreemd is dat.

Dat zal wel wat meevallen, toch? Gewoon veel vragen en vriendelijk blijven, dan willen ze ook wel wat extra voor je doen
Volgens mij niet voor de voorgevelrooilijn, want dan mag ie niet hoger zijn dan n meter...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:27

Ik ga er ook met plezier heen en laat rustig over me heen komen wat er gaat gebeuren. Een mogelijkheid zou zijn de schutting aan de buitenkant wegwerken door wilgentenenmat, boomschors mat of heideplaggen. Of als het zou willen groeien klimop of wingerd desnoods. Dat oogt wat groener misschien.

Alleen is de situatie weer wat anders inmiddels. Het kan zijn dat er meer schutting aan de zijkant neergezet moet gaan worden. De gemeente zit een beetje in hun maag met het strookje gras achter onze tuin vandaag heeft een ambtenaar dat aan ons gemeld. Dit loopt dus langs de vier tuinen en is een meter of 4 breed. Dan volgt er een lage struikenstrook met braam en wilde roos en onkruid van 2 meter en dan nog een strook gras van een meter of 5 a 6.

Alleen om op dat strookje van 4 meter te moeten komen waarvan maximaal 3 meter nu goed toegankelijk is moeten ze eerst een scherpe draai maken op het fietspad, dan haaks de stoep op en het strookje opdraaien met een lompe snoeimachine maatje tractor of de grasmaaier. Ze komen er twee keer per jaar mee langs en dan rammen ze iedere keer met veel gevloek tegen onze schutting aan of net niet maar dan zijn ze flink lang aan het steken om de draai te halen.. En gras groeit er eigenlijk niet op die strook vanwege de hoge bomen van de gemeente die op de tweede strook gras staan. Het is dus meer blubber, zand, kattenpoep en tuin afval dat er door mensen wordt neergegooit.

Er is na een telefoontje vandaag een mail van ons riching gemeente om dat strookje gras in bruikleen te nemen. Er is zelfs nog een kans dat ze zowiezo de strook struiken willen opofferen vanwege de hoeveelheid werk. Dat zou wel sneu zijn voor de woningen daar als dat weggaat al zitten e wr dan nog steeds zeker 30 meter vandaan.

Dat zou betekenen zeker 3 meter en misschien dus een meter of 6 tuin extra erbij. Planten neerzetten in de grond is kansloos daar maar we zouden er een heel goede bestemming voor hebben. Houthok, moestuin in bakken en een heel ruime zithoek in de schaduw en misschien zelfs plaats voor een klein zwembadje. :P

Het zou alleen betekenen meer schutting plaatsen. Maar eens kijken wat ze ermee gaan doen, of ze er toch vanaf willen in bruikleen of toch maar weer niet. Maar eerst maandag de vergadering. :j

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:42

karuna schreef:
Ik ga er ook met plezier heen en laat rustig over me heen komen wat er gaat gebeuren. Een mogelijkheid zou zijn de schutting aan de buitenkant wegwerken door wilgentenenmat, boomschors mat of heideplaggen. Of als het zou willen groeien klimop of wingerd desnoods. Dat oogt wat groener misschien.

Alleen is de situatie weer wat anders inmiddels. Het kan zijn dat er meer schutting aan de zijkant neergezet moet gaan worden. De gemeente zit een beetje in hun maag met het strookje gras achter onze tuin vandaag heeft een ambtenaar dat aan ons gemeld. Dit loopt dus langs de vier tuinen en is een meter of 4 breed. Dan volgt er een lage struikenstrook met braam en wilde roos en onkruid van 2 meter en dan nog een strook gras van een meter of 5 a 6.

Alleen om op dat strookje van 4 meter te moeten komen waarvan maximaal 3 meter nu goed toegankelijk is moeten ze eerst een scherpe draai maken op het fietspad, dan haaks de stoep op en het strookje opdraaien met een lompe snoeimachine maatje tractor of de grasmaaier. Ze komen er twee keer per jaar mee langs en dan rammen ze iedere keer met veel gevloek tegen onze schutting aan of net niet maar dan zijn ze flink lang aan het steken om de draai te halen.. En gras groeit er eigenlijk niet op die strook vanwege de hoge bomen van de gemeente die op de tweede strook gras staan. Het is dus meer blubber, zand, kattenpoep en tuin afval dat er door mensen wordt neergegooit.

Er is na een telefoontje vandaag een mail van ons riching gemeente om dat strookje gras in bruikleen te nemen. Er is zelfs nog een kans dat ze zowiezo de strook struiken willen opofferen vanwege de hoeveelheid werk. Dat zou wel sneu zijn voor de woningen daar als dat weggaat al zitten e wr dan nog steeds zeker 30 meter vandaan.

Dat zou betekenen zeker 3 meter en misschien dus een meter of 6 tuin extra erbij. Planten neerzetten in de grond is kansloos daar maar we zouden er een heel goede bestemming voor hebben. Houthok, moestuin in bakken en een heel ruime zithoek in de schaduw en misschien zelfs plaats voor een klein zwembadje. :P

Het zou alleen betekenen meer schutting plaatsen. Maar eens kijken wat ze ermee gaan doen, of ze er toch vanaf willen in bruikleen of toch maar weer niet. Maar eerst maandag de vergadering. :j

Voordat je het in bruikleen neemt moet je even even goed kijken wat de bestemming op dat stukje groen zit. Als je pech hebt dan mag je er helemaal niets mee....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:48

Bestemming is tuin, hetzelfde als de strook naast ons huis dus. De gemeente benaderde ons er zelf voor en weten wat we ermee willen. Vandaag is namelijk een eerste voorbereiding gedaan voor de schutting achter, de opgeschoten boomstekken van de gemeentebomen die tegen de schutting aanstaan op dat strookje gras zijn verwijdert door een tuinman die we hebben ingehuurd ervoor. Toen ik het resultaat aan het bekijken was kwam er een mannetje langsfietsen die dus van de gemeente was. Ter controle of we niet alvast aan het plaatsen waren heb ik het idee. :')

Die was blij te zien dat we de boompjes hadden verwijderd en weet dat we zolang we hier wonen een continue gevecht hebben tegen die rotstekken en we de boel ook al een tijdje onderhouden voor zover dat gaat. Zo kwam het gesprek erop en of we geen interesse hadden omdat strookje permanent in gebruik te nemen en de schutting eromheen te zetten ipv op de plek waar die nu staat. Daar zou dus geen probleem in moeten zitten.

En we willen daar ook geen tuinhuisje zetten, dingen bouwen of grote bomen planten of zo. Alleen schutting erom en daarbinnen zitten en lage dingen neerzetten in bakken. Op dat stuk grond groeit niks zelfs bijna geen onkruid. :+

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:10

Dan altijd doen! Bij ons zijn die stroken bijna allemaal aangewezen als openbaar groen en dan kan je er niets mee. -O-