Maar goed, nu willen we er wel weer mooi groen voor terug. Er zit nu een wintervaste klimop in, maar die is helemaal verstrengeld met de bomen en de schutting die er staat(ja er staat een lage schutting onder met hoge balken
) Kan ik deze bijv zover afknippen en dan verplaatsen? En er komt een mooie nieuwe schutting en ik wil niet dat de klimop binnen een paar jaar de schutting vernield, helpt het dan om bijv een anti onkruiddoek tegen de schutting aan te hangen bijv? Het linkertuin deel blijft ongeveer even breed als nu, alleen achterin zetten we er nog een hoekbank neer, maar wellicht willen we daar ook wat tegen de schutting, tussen de hoekbank en schutting in, of iets er overheen hangen bijv. 
Verder willen we iets van hoog siergras of bamboe, echt wat schuttinghoog wordt, maar ook daar hoor je vaak van dat het gaat woekeren. JE hebt wel woekervrij bamboe maar werkt dat echt? Dit willen we aan de rechterkant. De rechterkant wordt overigens breder qua zandoppervlak. De verhoging gaat eruit en het pad schuift wat op naar links.
Weten jullie nog andere mooie 'schuttingbedekkers'? Ik vind schorsmatten bijv mooi, maar die zijn duur en kwetsbaar en ik heb liever mooie omhoog groeiende struiken. Het liefst winterhard.
Eigenlijk mag de tuin in originele staat terugkomen, maar dan niet alleen maar klimop. Snappen jullie het nog?

Verder willen we wel weer 2 of 3 boompjes terug, ze hoeven niet zo zeer groot te worden, maar wel makkelijk in het onderhoudt en het liefst wintervast. Zou vinden we een acer of sierkers erg mooi, die komt er zeker weten. Hebben jullie verder nog ideeen?
We hebben veel rozenstruiken en hortencia's, die houden we zeker want die geven mooi kleur in de zomer. Dat wil ik dus afwisselen met wat andere struiken en 2 of 3 boompjes. Mijn vriend wil graag nog een paar buxussen in wolkvorm
Dat wordt knippen 
Al met al willen we dus een groene tuin terug, het liefst wintervast groen en niet al te ingewikkeld in onderhoud. Kom maar door

Edit: In het midden van de tuin willen we een kleine waterpartij met een molensteen met gat erin waar water uit komt, met mos en vetlplantjes, dat vind ik nog het allerleukste aan de tuin geloof ik
Wij hebben achter 700 m2 waar ik eerst paddock had en wat nu tuin moet worden..