Speeddate: ja of nee? Wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Speeddate: ja of nee?

Poll eindigt op

Ja! Succes gehad, zou het zo weer doen!
Geen stemmen
Misschien, ben 1 keer geweest en dat was leuk
1 (2%)
Misschien, had wel matches maar dat werd niks
1 (2%)
Misschien, als ik echt wanhopig ben
7 (19%)
Nee, voor mij nooit meer, rare mensen
2 (5%)
Nee, twee minuten werkt niet, veel te kort
1 (2%)
Nee, had geen matches, het werkt niet voor mij
Geen stemmen
Nee, ik durf niet (niet verder vertellen hoor!)
8 (22%)
Speeddate? Wat moet dat?
16 (44%)

Totaal aantal stemmen: 36

Nutter

Speeddate: ja of nee? Wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:46

Yes!

Voor je het weet is er weer een speeddate!
Ik heb het prima naar mijn zin daar, maar ik neem het dan ook met een korreltje zout allemaal.
Ik praat wel serieus en ga niet met aanvinken zitten rommelen, maar het is eigenlijk een groot spel.
Zonder winnaars denk ik wel, hoeveel matches worden er nu uitgedeeld gemiddeld?
Volgens mij bar weinig.

Interessant om te zien wat voor mensen daar nou komen en hoe ze reageren op het concept.

Wat zeggen jullie?

Janiniie

Re: Speeddate: ja of nee? Wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:47

Best wel boeiend denk, alleen geen idee hoe en waar zoiets in elkaar steekt?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:55

Ik snap er niks van, bedoel je nu via een site/app (zoals Tinder) of op een bepaalde middag in een gebouw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:45

Destination schreef:
Ik snap er niks van, bedoel je nu via een site/app (zoals Tinder) of op een bepaalde middag in een gebouw?

Hier ben ik ook benieuwd naar

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:32

Ja lieve mensen,

Nee, het gaat niet om een site of app, daar kun je niet van zeggen dat er binnenkort een speeddate aankomt :)
Of zijn er speeddate apps? Opa loopt achter he, vergis je niet!

Speeddate in dit geval:

Je wordt met zijn allen bij elkaar gedreven in een hok.
Iedereen krijgt een nummer en een mooie kaart.
Na een inleidend praatje worden de dames verzocht plaats te nemen aan het tafeltje met het nummer.
De heren krijgen een trap richting de dame waar ze het eerst mee moeten praten.
Dan verzin je iets om te zeggen. Sommigen hadden al gezocht naar dingen om te zeggen, anderen willen dat juist niet.
Je praat twee minuten met elkaar.
Dan gaat het alarm en wordt je geacht op je kaart een ja/nee in te vullen.
Als het even kan discreet: niet onder de neus van die persoon bij voorkeur.
Dan door naar de volgende.
Aan het eind moet je je kaart inleveren, je portemonnee mag je houden.
Dan gaat de organisatie kijken wie er een match heeft: de man en de vrouw hebben allebei ja gezegd voor die persoon.
De volgende dag krijg je in je mailbox een mail met daarin je match, en dat betekent het email adres van de persoon waar jij ja bij gezet hebt en die ook ja bij jou gezet had.
Ik zeg nadrukkelijk persoon, ik ben benieuwd of er wel eens mensen meerdere matches hadden.

En dat is het verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:37

Nooit meer! Of toch wel? Maar dan alleen voor de hilarische verhalen die ik er aan over heb gehouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:41

Ik ben nooit zo van dat georganiseerde daten, ik hou van spontaniteit dus ik zou het nooit doen :P JE kunt denk ik wel pijlen of je met iemand een klik hebt maar dat is dan ook alles. Maar ik ben benieuwd of er idd echt relaties uit die 2 minuten zijn voort gekomen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:53

Joolien schreef:
Ik ben nooit zo van dat georganiseerde daten, ik hou van spontaniteit dus ik zou het nooit doen :P JE kunt denk ik wel pijlen of je met iemand een klik hebt maar dat is dan ook alles. Maar ik ben benieuwd of er idd echt relaties uit die 2 minuten zijn voort gekomen :P

Wat is dan het verschil tussen twee minuten speeddaten, iemand twee minuten in de rij bij de kassa gezien hebben, iemand twee minuten aan de bar gesproken hebben, twee minuten met iemand gedanst hebben op de dansvloer, of whatever dan ook de eerste twee minuten ooit dat je elkaar zag, voor je besloot dat iemand boeiend genoeg is om beter te leren kennen?

edit: mijn vraag is dus, waarom zou dat niet zo zijn?
Ok ok, ik zelf hoef niet meer, zoals 2 berichten terug al gezegd, maar ik kan me goed voorstellen dat er dus wel kliks/setjes uit ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:05

Anoniem schreef:
Joolien schreef:

Wat is dan het verschil tussen twee minuten speeddaten, iemand twee minuten in de rij bij de kassa gezien hebben, iemand twee minuten aan de bar gesproken hebben, twee minuten met iemand gedanst hebben op de dansvloer, of whatever dan ook de eerste twee minuten ooit dat je elkaar zag, voor je besloot dat iemand boeiend genoeg is om beter te leren kennen?

edit: mijn vraag is dus, waarom zou dat niet zo zijn?
Ok ok, ik zelf hoef niet meer, zoals 2 berichten terug al gezegd, maar ik kan me goed voorstellen dat er dus wel kliks/setjes uit ontstaan.

Het gaat mij meer om het met voorbedachte rade ergens naartoe gaan. Dat spreekt me niet aan.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:10

Je gaat toch ook niet per ongeluk naar de kroeg? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:10

Joolien schreef:
Het gaat mij meer om het met voorbedachte rade ergens naartoe gaan. Dat spreekt me niet aan.

Dat lees ik ja, dat het jou niet aan spreekt.
Vervolgens vraag je je af of daar setjes uit ontstaan zijn en daar geef ik mijn reactie op.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:55

Het idee is geniaal.

(Vooral voor degene die het verzonnen heeft, dat ook.)

Geniaal hierom:

Als je naar de kroeg gaat spreek je nooit 20 singles op 1 avond. Dat is erg onwaarschijnlijk.
Georganiseerd er heen heeft ook voordelen:
Iedereen weet dat je single bent EN op zoek naar op zijn minst een date.
Jij weet ook dat iedereen die daar komt op zoek is naar een date.
Dat weet je in de kroeg nooit.
Date, relatie, iets anders, dat weet je niet. Maar dat weet je ook niet als je in de kroeg/bus/kassarij iemand spreekt.

Je kunt zonder blozen iemand afwijzen. Dat scheelt ook een hoop.
Afwijzen is voor de meeste mensen nu eenmaal niet leuk om te doen.

Eigenlijk alleen maar voordelen dus.

Toch werkt het voor mij niet zo goed. En ik denk dat dat komt omdat die twee minuten eigenlijk te kort zijn.
Of het was de tijd er nog niet voor.

De nadelen zijn hetzelfde als in andere situaties: is de ander wel serieus uit op een date, of zijn het alleen twee vriendinnen / maten die eens een avond lol willen hebben en verder niemand willen spreken na die avond.
Maar ook hier weer: dat weet je in de kroeg al helemaal niet. dan weet je niet eens of diegene single is EN een date zou willen.
Wie is diegene eigenlijk waar je een ja bij hebt gezet?
Ook dat is onbekend, maar dat ligt dan ook buiten het veld van speeddate.

De bekende speeddatesite hanteert het volgende: ongeveer HBO niveau, je moet een beetje handig kunnen praten en dan zijn er de leeftijdsgroepen.
Maar iedereen kan meedoen, en dat niveau zegt niks.

Hun sterke punt is meteen hun zwakte: omdat iedereen mee kan doen en er geen "thema-avonden" zijn kom je mensen met heel uiteenlopende interesses tegen.
Leerzaam moet je dan zeggen, dat zal best, maar de kans op een date is dan juist kleiner meen ik.
De kans op een ja is sneller als de interesse wat dichterbij elkaar liggen.

Zeker als je maar zo kort de tijd hebt.

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:08

Heb er geen ervaring mee, maar ben heel benieuwd hoe het zou zijn. Lijkt me leuk/grappig en spannend tegelijk. Denk dat het bij mij moeilijk vast te stellen zou zijn of de klik er is, aangezien ik denk ik best wel zenuwachtig zou zijn.

Overigens heb ik nog nooit gehoord waar zulke avonden gehouden worden?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 04:25

Hier ook geen ervaring maar wel erg nieuwsgierig. Helaas krijg ik mijn vriendinnen niet mee.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:07

Kiwipitje schreef:

Er zijn meer redenen om naar de kroeg te gaan hoor :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:18

Vriendin van me heeft het een keer aan me gevraagd, maar ben niet meegegaan. Ik vind het idd te geforceerd. Daarom zal ik ook nooit op datingssites zitten ofzo, iedereen wéét dat je zoekt en dat komt op mij niet lekker over. Of nja, laat ik het anders zeggen: ik heb daar zelf geen lekker gevoel bij :).

Vriend van me is bijvoorbeeld helemaal into datingsites en heeft het ontzettend naar z'n zin met de dates die eruit komen. Ik flirt er gewoon lekker op los IRL, vind het spelletje meestal leuker dan de rest :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:32

Ik heb geen ervaring met speeddaten hoor maar thema-avonden lijken me nou helemaal niks. Het is toch juist ook super interessant om met mensen te praten die hele andere interesses hebben? Anders blijf je zo in je eigen wereldje hangen. Ik heb iemand nodig die mijn lever verrijkt, geen dubbelganger van het andere geslacht ;).

Vriendinnen van me zijn laatst wel gaan speeddaten. Die hadden allemaal matches en bij 1 hadden zelfs (bijna) alle mannen "ja" gezegd. Maar daar is verder niks uit voort gekomen. Zelf ben ik ook meer van het via via iemand leren kennen of gewoon in de kroeg.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 10:34

Hm, ik mag geen reclame maken denk ik.
Maar als je denkt aan het woord "speeddaten" kom je al een heel eind.

Iedereen is zenuwachtig, zeker als je het voor de eerste keer doet.
Daarom is het ook leuker om met zijn tweeen te gaan.

Dat doe ik nooit maar het maakt het wel leuker denk ik.

De enige valkuil, in elk geval voor mij, is denken dat je echt een match krijgt.
Op de site staat een 91% dategarantie. Dat is niet mijn ervaring.
De eerste keer sprak ik een dame die al meteen begon: "hee, leuk je te spreken! ik was al benieuwd naar je, ik dacht wat zou dat voor man zijn?"
Het werd een leuk gesprek (van tweeh ele minuten :) )
In de pauze sprak ik haar ook nog even.
Bij de garderobe zag ik haar nog even, ze zei misschien spreken we elkaar nog, ze zei dat ze bij 4 gasten een ja had gezet.
En idd, volgende dag: match met haar.
Ik heb meteen een mail gestuurd, ik geloof niet in "niet meteen mailen" en al heulemaal niet in "hard to get speulen".
Maar "niks, nakkes, nada jongen" (zoals ze in die reclame zo mooi zeiden. Nee dat was geen reclame voor speeddaten).
Kan gebeuren, maar is wel suf.

De tweede keer was vetter: ik sprak iemand waar het echt god mee klikte, op een dieper (lees: spiritueel) niveau.
In de pauze nog even mee gepraat.
Aan het einde stond ik wat te suffen (het was weer hard werken en je moet er nog voor betalen ook) en een man sprak me aan.
Ik vond het wel een indrukwekkende persoon, sympathiek en sterk. Van mij had hij bijna alle matches mogen hebben, als er maar een paar voor mij overbleven.
Maar mannen die ik sympathiek en sterk vind krijgen meestal weinig matches.
In elk geval, hij sprak me aan en zei "heb je het ene beetje naar je zin gehad?", ik zei "ja hoor, en jij?" en we babbelden nog wat.
Net daarvoor was de dame-waar-het-zo-mee-klikte weggegaan en had op een heel hartelijke, beetje zwoele manier afscheid genomen. et leek of ze onder de indruk was van ons praatje.
Hij zei opeens "die vrouw die net weg ging, dat is jouw date".
Hij was zelfs het praatje van "heb je het naar je zin gehad" speciaal begonnen om mij dat te zeggen.
Dat is nog eens een kerel.

Kijk, dat ik dat zelf denk, van "dat is mijn date", dat is een ding.
Je kan je als single van alles in je kop halen. "Single Guy Syndrom."
Maar dat iemand anders dat ook zegt, dat is heul wat anders.

Maar niks hoor, geen match.

En natuurlijk zijn daar goede redenen voor. "Ze/jij was er nog niet aan toe", ze dacht "ik wil eigenlijk geen dates nu", ze dacht "leuk interessant praatje maar verder niet" en wat dies meer zij.

Toch vond ik het minder, dat ik met haar geen match had.

De derde keer zei een vrouw tegen mij, over een andere vrouw dus: "zij vindt jou leuk!" en dat dacht ik ook op te maken uit haar houding.
Na afloop nog even met dat slachtoffer gepraat, netjes haar vriendin ook in het gesprek betrokken, maar weer geen match.

Het is een beetje als met solliciteren, je weet dat er een hoop B/S tussen zit en dat je mestal niet eens een reactie krijgt, ook al klikte het.

Maar ik vond het wel erg jammer.

Desalniettemin is het en leuk tijdverdrijf, zeker als je je een beetje als "dandy" kleedt als man, dan is het leuk flaneren en meteen vrouwen spreken.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 10:39

Het is best interessant om mensen te spreken meet heel verschillende interesses, en ik vind dat bijna iedereen wel iets interessants te melden heeft.
Alleen zijn die twee minuten daar veel te kort voor.
Tegengesteld trekt aan, maar dat red je niet in die korte tijd.
Dat is mijn ervaring.
Als je een hok vol onderzeboot-ontwerpsters treft en jij komt daar aan als loempia-expert is er meer tijd nodig.

Dat iemand dezelfde interesses heeft wil niet zeggen dat het een dubbelganger is, en al helemaal niet dat je niks van elkaar kunt leren. Dat is een beetje kort door de bocht.

IRL is flirten leuker, zeker. Daarom stel ik het ook als tijdverdrijf, met als bijvangst dat je andere singles spreekt.

F_Orumster schreef:
Kiwipitje schreef:

Er zijn meer redenen om naar de kroeg te gaan hoor :')

Misschien bedoelde zij "niet per ongeluk naar de kroeg als je een date zoekt."

Trouwens, mooi verhaal van die mig en mug, maar waar past het woord "mezik" in het plaatje?