Ik zit al een hele tijd met een idee over een informatief boek in mijn hoofd. Ik ben al bezig met het op papier zetten wat ik wil bereiken, wat de hoofdstukken ongeveer worden, welke bronnen ik wil gebruiken (uiteraard geen wiki! Het liefst helemaal geen internet
) en voor wie ik wil schrijven. Ik heb even nageplozen of er al een boek over dit onderwerp was en ik heb in het Engels en Nederlands niets kunnen vinden. Maar hoe nu verder? Informatie verzamelen in elk geval. Nu wordt er door sommigen gezegd dat je vooraf al diverse uitgevers moet benaderen, omdat die graag een bepaalde indeling van een boek wil hebben etc. Anderen zeggen dat je eerst 2 hoofdstukken klaar moet hebben en dat dan moet opsturen samen met verdere informatie over wat je nog meer wilt behandelen. Nu ben ik zo iemand die graag op haar dooie gemakje aan iets werkt werkt en geen tijdsdruk wil. Oké, ik heb wel een beetje tijdsdruk, maar dat is omdat ik zelf het boek voor een bepaalde tijd af wil hebben, maar die tijd leg ik mijzelf op en ik kan dan alleen mijzelf teleurstellen. Ook zou ik het misschien wel in het Engels uit willen laten geven, omdat het niet alleen betrekking heeft op Nederland, maar ook andere landen en omdat ik denk dat als ik het ooit af krijg, het best een goede aanvulling in de boekenkast zou kunnen zijn.
Verder zit ik er een beetje aan te denken om misschien een mede-schrijfster/schrijver te willen. Dat maakt het makkelijker en je kan elkaar helpen als je er even doorheen zit. Maar daar moet je maar net weer de goede voor hebben en ik heb het gevoel dat dit echt "mijn projectje" moet worden. Wat denken jullie? Is het beter om een mede-schrijfster te hebben?
Hebben jullie nog tips & tricks?
Ik doe een beetje mysterieus over het onderwerp en ik zou ook niet gauw verklappen waar het over gaat. Dat komt omdat ik eerst al wat wil hebben geschreven voordat ik wat zeg, omdat ik dan voor mezelf zekerheid heb dat ik er echt mee aan de slag ga.
En nu niet op mijn Nederlands letten, ik schrijf nu een beetje snel en controleer niets, maar voor mijn boek denk ik natuurlijk wel wat meer na over hoe ik schrijf en controleer ik alles 10.000 keer.
Alvast bedankt!

Ik ben alleen wel een beetje bang dat het onderwerp wat te gedetailleerd wordt, maar dan heb ik mezelf in elk geval ook weer wat geleerd.