Een informatief boek schrijven... Hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Een informatief boek schrijven... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 01:04

Hoi :)

Ik zit al een hele tijd met een idee over een informatief boek in mijn hoofd. Ik ben al bezig met het op papier zetten wat ik wil bereiken, wat de hoofdstukken ongeveer worden, welke bronnen ik wil gebruiken (uiteraard geen wiki! Het liefst helemaal geen internet :P) en voor wie ik wil schrijven. Ik heb even nageplozen of er al een boek over dit onderwerp was en ik heb in het Engels en Nederlands niets kunnen vinden.

Maar hoe nu verder? Informatie verzamelen in elk geval. Nu wordt er door sommigen gezegd dat je vooraf al diverse uitgevers moet benaderen, omdat die graag een bepaalde indeling van een boek wil hebben etc. Anderen zeggen dat je eerst 2 hoofdstukken klaar moet hebben en dat dan moet opsturen samen met verdere informatie over wat je nog meer wilt behandelen. Nu ben ik zo iemand die graag op haar dooie gemakje aan iets werkt werkt en geen tijdsdruk wil. Oké, ik heb wel een beetje tijdsdruk, maar dat is omdat ik zelf het boek voor een bepaalde tijd af wil hebben, maar die tijd leg ik mijzelf op en ik kan dan alleen mijzelf teleurstellen. Ook zou ik het misschien wel in het Engels uit willen laten geven, omdat het niet alleen betrekking heeft op Nederland, maar ook andere landen en omdat ik denk dat als ik het ooit af krijg, het best een goede aanvulling in de boekenkast zou kunnen zijn.

Verder zit ik er een beetje aan te denken om misschien een mede-schrijfster/schrijver te willen. Dat maakt het makkelijker en je kan elkaar helpen als je er even doorheen zit. Maar daar moet je maar net weer de goede voor hebben en ik heb het gevoel dat dit echt "mijn projectje" moet worden. Wat denken jullie? Is het beter om een mede-schrijfster te hebben?

Hebben jullie nog tips & tricks?

Ik doe een beetje mysterieus over het onderwerp en ik zou ook niet gauw verklappen waar het over gaat. Dat komt omdat ik eerst al wat wil hebben geschreven voordat ik wat zeg, omdat ik dan voor mezelf zekerheid heb dat ik er echt mee aan de slag ga.

En nu niet op mijn Nederlands letten, ik schrijf nu een beetje snel en controleer niets, maar voor mijn boek denk ik natuurlijk wel wat meer na over hoe ik schrijf en controleer ik alles 10.000 keer.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Een informatief boek schrijven... Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:13

met uitgevers kan ik je niet helpen, helaas, maar de mede-scrijver/schrijfster zou ik niet doen ;)
Je geeft aan dat het voelt alsof het 'jouw projectje' moet worden, dan zou ik er niet iemand bij betrekken die ook deels jouw boek schrijft.
Als je er even doorheen zit zijn er zat andere mensen die je vast wel willen helpen, daarvoor hoeven ze niet een deel van het boek te schrijven :)

Ik ben nu wel nieuwschierig waar het over gaat :+

Succes!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 01:18

Sorry, ik kan het echt (nog) niet vertellen! Als ik verder ben dan krijg je het vanzelf te horen :D Ik ben alleen wel een beetje bang dat het onderwerp wat te gedetailleerd wordt, maar dan heb ik mezelf in elk geval ook weer wat geleerd.

Ik denk inderdaad dat ik het maar alleen moet doen :P Het geeft mij energie op de een of andere manier! Ik ben moe, maar ik kan niet wachten om te beginnen met schrijven :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:21

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan wel mijn mening delen denk ik.

En mede-schrijver kan heel leuk zijn, maar het kan ook ellende worden. Wat je evt kan doen is (afhankelijk van je onderwerp) per persoon hoofdstukken schrijven. En dan hoofdstukken die bij elkaar passen qua subonderwerp.
Bv, je boek gaat over paarden. Jij schrijft de hoofdstukken over de geschiedenis, bouw, ziekten etc. en je partner schrijft over de verzorging, training etc. Per hoofdstuk geef je aan wie het geschreven heeft.
Samen 1 stuk schrijven geeft denk ik wel problemen, tenminste, ik heb daar vaak wel last van, dat ik iets anders zou verwoorden en dat is gewoon irritant ;) .

Qua bronnen (dit hangt ook weer erg af van je onderwerp) zou ik echt kiezen voor evidence based (dus op basis van goede wetenschappelijke onderzoeken) anders verliest een boek zijn geloofwaardigheid. Een informatief boek, zonder fatsoenlijke bronnen lees ik niet eens, laat staan dat ik het zou kopen.

Kijk ook even naar de doelgroep. Is het een informatief boek voor leken (zoals een standaard paarden encyclopedie of cavia info boekje) of is het meer verdiepend? In het eerste geval, mensen zijn dom! Een leek die een paarden encyclopedie leest, heeft geen idee wat voor ons heel logische dingen zijn. Longeren? Geen idee. Een straal?! Wist niet dat paarden licht gaven!
Voor die mensen moet je dus alles voorkauwen. Maar hou er dan wel rekening mee dat het niet meer interessant is voor mensen die iets meer van het onderwerp weten. iemand die al jaren paarden heeft, maar iets wil lezen over een trainingsmethose gaat niet eerst 50 pagina's lezen met de uitleg wat een longeerlijn is.
Dus beslis van te voren wat je doelgroep is zodat je gericht daarop je woorden en tekst kan kiezen.

Zeker omdat het je eerste boek is, zou ik het eerst practisch helemaal schrijven. Stel dat een uitgever geinteresseerd is op basis van 1 hoofdstuk, maar jij bent er na 3 hoofdstukken helemaal klaar mee, dan zit je wel aan een contract vast. Dan kan je het beter achteraf moeten aanpassen naar de wensen van een uitgever, dan dat je een soort dwangarbeid moet gaan zitten verrichten.

Hoop dat je hier iets aan hebt?

Ben wel ontzettend benieuwd naar je onderwerp haha!!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 01:28

Bedankt voor het fijne antwoord! Ik ga sowieso naar het RCE voor mijn onderwerp en ik zal er ook archeologie bij betrekken :)

Ik denk dat ik het dan toch echt in mijn eentje moet gaan doen, de hoofdstukken die ik heb vind ik allemaal veel te leuk om te beschrijven.

Ik ben trouwens ook een beetje bang dat andere mensen mijn onderwerp afpakken en daarmee aan de slag gaan, dat is de voornaamste reden dat ik het niet zo graag vertellen wil... Dat klinkt trouwens wel erg egoïstisch en daarom zette ik het ook niet in de OP, maar oké :P Niet dat jullie het doen, maar er zal maar net iemand zijn die op deze pagina stuit :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:20

Ik heb inmiddels meerdere informatieve boeken geschreven over grasparkieten. Een kleine doelgroep en in eigen beheer uit gegeven daar ik al meerdere malen artikelen van mij heb weer gevonden onder een naam van iemand anders.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:10

Oh, dat is balen zeg! Maar er zitten toch auteursrechten op? Kan je ze niet aanklagen oid?

Mijn doelgroep zal wel iets groter worden en ik hou alles mooi een beetje voor mezelf tot ik het grootste deel af heb :)

Hoeveel pagina's voor een boek is wenselijk volgens jullie? Ik heb er natuurlijk wel plaatjes in, maar qua tekst? Ik wil alles wel fijn indelen qua alinea's, dat vind ik zelf het fijnste. Ik hou zelf wel van lezen, dus voor mij is het hoe meer hoe beter.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:18

Hoe gaat het met je boek? Ik ben zelf ook aan het oriënteren op het schrijven van een informatief boek. Maar ik denk dat het sowieso een meerjarenproject wordt.

Ben erg benieuwd of je het hebt doorgezet en waar het over gaat :