Spaargeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Spaargeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 11:52

Mijn moeder heeft al mijn spaargeld bij iemand anders in bewaring gegeven. Nu ik mijn spaargeld wil hebben kan ik er niet bij, terwijl ik het nu toch wel graag zou willen hebben.

Ik vroeg me af wat ik kan doen?
Ik ben 16 dus ik denk eerlijk gezegd niks maar als dit zo is kan ik waarschijnlijk na mijn vwo niet een studie doen -O-

Kwal

Re: Spaargeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:53

Je kunt studiefinanciering aanvragen (:

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:54

xDonja schreef:

Nee, dan moet ze nu al gaan studeren. Met 16 heb je je Vwo diploma nog niet lijkt me. Vanaf volgend jaar is er geen stufi meer.

Waarom heeft je moeder dat gedaan? Wanneer krijg je het dan weer terug?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:57

misschien moet je er eens over na denken dat jouw moeder dit voor je eigen best wil is. Niet om zomaar even wat leuks van te kopen maar sraks om bijv een auto van te kopen of in je toekomstige huisje te steken. Ik dacht ook zo op jouw leeftijd. Op dit moment ga ik een huis kopen en ben maar wat blij dat mijn ouders geld opzij hebben gezet voor mij

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:59

ik vraag me sterk af of je dat geld wel gaat gebruiken voor je studie.
Als het in bewaring of, je bent onder curatele gesteld dan wordt geld direct betaald voor studie voor de curator.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:00

Tot en met 18 jaar mogen je ouders met het geld doen wat ze willen (er is een grens hoor... maar ze mogen het wel beleggen of vast laten zetten).

Het geld van mijn kinderen staat ook vast tot hun 18de, voor die tijd kunnen ze er niet aankomen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:01

xDonja schreef:

Nee, dat kan niet als je 16 bent. Ik kreeg het ook niet op mijn 17e en de kinderbijslag krijg je ook niet meer als je studeert -:)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:01

Waarom kun je na je VWO geen studie doen? Hiervoor is namelijk de studiefinanciering in het leven geroepen, dus wat je zegt gaat niet op. Misschien heeft je moeder uit bescherming je geld on bewaring gesteld?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:02

Heb je al aan je moeder gevraagd waarom ze dit gedaan heeft?
Waarschijnlijk wil ze gewoon het beste voor je, en is ze bang dat je dit geld opmaakt aan dingen waar het niet voor bedoelt is. Waarom zou je het nu willen hebben? Ben je van plan om iets te gaan kopen? Als ik dat vragen mag natuurlijk :Y)
En misschien krijg je het geld wel tot je beschikking zodra je gaat studeren?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:02

Waar heb je het geld dan nu voor nodig? Om naar het buitenland te gaan?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:03

Ik heb mijn spaargeld nog niet nodig gehad voor mijn studie hoor!
Kwestie van lenen.

Verder.. Wil je moeder het niet juist bewaren voor je tot dan?
Je bent pas 16. Op mijn 18e kreeg ik mijn spaargeld, ik heb er toen een hoop onzin van gekocht en nu is er nog maar een klein deel van over. Ik zou willen dat mijn ouders het nog wat langer hadden gehouden.

Waarvoor heb je het nu nodig dan?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:04

MyHorseGirl schreef:
Waarom kun je na je VWO geen studie doen? Hiervoor is namelijk de studiefinanciering in het leven geroepen, dus wat je zegt gaat niet op. Misschien heeft je moeder uit bescherming je geld on bewaring gesteld?

Nogmaals: Nee, dan moet ze nu al gaan studeren. Met 16 heb je je Vwo diploma nog niet lijkt me. Vanaf volgend jaar is er geen stufi meer.

Ik heb trouwens tot mijn 18e ook geen beschikking gehad over mijn studierekening (spaargeld), maar dan gaat het dus ook echt om enorm bedrag wat mijn ouders gespaard hebben. Inmiddels heb ik er wel beschikking over, maar ik mag er absoluut geen leuke dingen van kopen :( Doe ik ook echt niet, want dit is al het geld waar ik 5 jaar van moet studeren.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:04

Ghostattack schreef:
xDonja schreef:

Nee, dan moet ze nu al gaan studeren. Met 16 heb je je Vwo diploma nog niet lijkt me. Vanaf volgend jaar is er geen stufi meer.

Waarom heeft je moeder dat gedaan? Wanneer krijg je het dan weer terug?

Dat is niet waar, de enige verandering is dat er vanaf volgend jaar geen 'gratis' stufi meer is. Maar je kan nog gewoon een beurs aanvragen, en die krijg je ook. Je zal 'm alleen volledig terug moeten betalen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:07

Je krijgt je spaargeld vast wel op je 18de :)

Over dat de stufi verdwijnt, Is dat al bevestigd? Wat ik hoorde is dat dat een voorstel is. Is dat al goedgekeurd dan?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:08

Ghostattack schreef:
MyHorseGirl schreef:

Nogmaals: Nee, dan moet ze nu al gaan studeren. Met 16 heb je je Vwo diploma nog niet lijkt me. Vanaf volgend jaar is er geen stufi meer.

Ik heb trouwens tot mijn 18e ook geen beschikking gehad over mijn studierekening (spaargeld), maar dan gaat het dus ook echt om enorm bedrag wat mijn ouders gespaard hebben. Inmiddels heb ik er wel beschikking over, maar ik mag er absoluut geen leuke dingen van kopen :( Doe ik ook echt niet, want dit is al het geld waar ik 5 jaar van moet studeren.

Studielening dan, ook prima. Kan toch? Bijna elke student leent en je mag er heel lang over doen om het terug te betalen met 1% rente. Ik zie het probleem niet.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:08

FNews schreef:
Je krijgt je spaargeld vast wel op je 18de :)

Over dat de stufi verdwijnt, Is dat al bevestigd? Wat ik hoorde is dat dat een voorstel is. Is dat al goedgekeurd dan?

Ja is al rond, schooljaar 2015/2016 gaat het in.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:09

Myhorsegirl, heb je daar ook een bron van?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:10

Wat wil je dan eigenlijk met je spaargeld TS?

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:11

Waarom zou je een schuld opbouwen als je spaarcenten hebt?
Ik zeg ga met je moeder in gesprek betreft je spaargeld en studeren. Probeer met haar af te spreken dat (afhankelijk van het bedrag) de helft in je studie gaat en de andere helft in bewaring blijft tot je een auto/een huis oid koopt. Zo leen je stukken minder en hoef je later minder terug te betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:12

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:13

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:15

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:16

Als je <18 bent dan heb je (volgens mij) alleen een vrijwillege schoolbijdrage. En boven de 18 kan je gaan lenen.
Dus niet kunnen studeren is te kort door de bocht.

Ga een gesprek aan met je moeder waarom ze het heeft gedaan en spreek je zorgen uit :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 12:19

Wat ik wil doen met mijn spaargeld? Zelf bewaren zodat ik weet dat het veilig is en dat ik er beschikking over heb, en zodat ik ook weet dat het niet weggehaald wordt oid :=

Maar t kan dus niet -O-
Ik kijk wel of ik op mijn 18e het wel mag hebben.
En anders, tja. Pech dan maar dan kan ik wel zwaaien naar mijn centen.
Tot en met mijn 14e had ik al het geld wat ik had daarop gegooid, en dat is voor mijn doen toch veel ...

Maar dan ga je later studeren, en moet je daarna werken om je schuld terug te betalen waardoor je nog steeds niet kan leven? Of werkt t anders?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:22

spaargeld is niet om van te leven en als jij nu de instelling hebt dat je er beschikking over wilt hebben dan begrijp ik heel goed dat je moeder het wegzet.