"roest"plekjes op lichte was

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Izep

"roest"plekjes op lichte was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 17:52

Ik heb een wasmachine van nu 8 jaar oud. Nooit iets aan gehad, altijd prima gedaan. Op een enkel vreemd roestvlekje na in lichte washandjes. Vorige week stonk de machine van de een of de andere dag verschrikkelijk. Na enig onderzoek kwam ik erachter dat dit waarschijnlijk het gevolg van vetluis zou moeten zijn. Net als velen met mij dacht ik dus 8 jaar lang mileuvriendelijk te wassen, dus geen kookwas van 90 graden en ook nog eens met enkel vloeibaar wasmiddel. Dit blijkt dus achteraf finest te zijn voor je machine. Ik heb de afgelopen week om te reinigen wel 8 machines op 90 graden laten draaien, eerst gewoon leeg, toen met wasgoed erin maar de stank kwam weer even hard terug na een machine was op 40 graden. Op aanraden van een monteur 4 machines met een paar oude handdoeken laten draaien met speciale reinigingstabletten erin, daarna dezelfde handdoeken met wasPOEDER op 90 graden en de lucht lijkt redelijk geklaard. Net de eerste machine gewone witte was op 90 graden gewassen met waspoeder (gebruik dus geen vloeibaar meer) en nu zitten mijn washandjes dus echt onder de kleine "roest"plekjes. Witte kleding durf ik dus niet meer erin te gooien.

Iemand misschien nog een idee wat in nog meer zou kunnen proberen zonder een monteur te hoeven laten komen voor een machine van 8 jaar oud?

elenaMM77

Re: "roest"plekjes op lichte was

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:55

als er roestvlekjes in je was komen, lijkt het mij toch een beetje einde verhaal voor je wasmachine..

De oude tijd dat aperaten 30 jaar meegingen is voorbij.. de productie gaat goedkoper zodat ze ook 'goedkoper' in de markt gezet kunnen worden.. gevolg daardoor is wel dat ze maximaal zo'n 10 jaar zullen meegaan.

ik zou wel een monteur laten komen (omdat hij verder goed werkt) om eens te kijken of er ergens toch roestvorming zit en wat de kosten zijn van reparatie. consultkosten zullen niet idioot zijn.. op basis daarvan kun je altijd nog besluiten tot reparatie of toch aanschaf van een nieuwe

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:00

Hier komen ook soms roest vlekjes in T-shirts en hydrofiele luiers. Erg vervelend aangezien je die er niet meer uit krijgt. Het is hier erg wisselend en ik draai de was soms op 90 graden. Ben wel benieuwd of er nog een andere oplossing is dan de wasmachine weg te doen aangezien die van ons nog geen 8 jaar is en ik dat wel erg kort vind..

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:40

Ik mis het schoonmaken van de rubberen ring, waspoederbakje en het filter?

Heb je het instructieboekje van de machine nog? Daar kun je in lezen hoe je dat allemaal schoon moet maken.

Laat daarna de macine eens op 90 graden draaien met soda erin.

Succes

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 23:09

Instructieboekje heb ik niet meer helaas, verder is alles wat ik kan zien schoon, rubber, zeepbakje en filter. Monteur laten komen kost me al 45 euro, heeft ie nog niets gedaan. Een half uurtje werk kost me 65 euro. Helemaal schoonmaken moet de hele machine voor uit elkaar en dan kom ik er niet met 150 euro. Voor 289 euro heb ik een nieuwe Zanussi wasmachine dus ik heb besloten geen geld meer te steken in een machine van 8 jaar oud terwijl ik nog niet eens weet of er überhaupt nog iets aan gedaan kan worden. -O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:11

Inderdaad een nieuwe halen en de gebruiken voor spullen van beesten. Ideaal. :D

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 23:18

Goed idee, alleen passen er geen 2 wasmachines in mijn badkamertje. :+

Heb 'm maar eens op marktplaats gezet, idd voor stal- en dierenwasjes of smerige voetbalkleren etc is ie zeker nog te gebruiken. Hij wast verder gewoon prima. Merk dat vooral handelaren geïnteresseerd zijn. We zullen zien.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:25

Maar heb je het filter ook uit de machine gehaald?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:06

Marie111 schreef:
Maar heb je het filter ook uit de machine gehaald?

:j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:20

Tip om roestvlekjes eruit te krijgen; HG heeft daar een middeltje voor, werkt super!

Verder ben ik ook bang dat het einde verhaal voor je machine is

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:27

Ach, als je hier nog een beetje voor kunt vangen heb je iig geen grote kluif aan een frisse nieuwe machine en dan weet je nu in ieder geval hoe je de wasmachine moet behandelen om te zorgen dat hij zo lang mogelijk goed draait. :)
Jammer voor het milieu dan, een kookwasje is zo af en toe gewoon echt nodig. :P
Het produceren van nieuwe machines is ook slecht en nieuwe kleren moeten kopen omdat ze verpest zijn ook...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:08

En toch vraag ik me nog steeds af, waarom zo nu en dan een kookwas milieuvervuilend is.

De moderne machines van tegenwoordig doen er uuuuren over om een simpel wasje op 40 graden schoon te krijgen. Dat kost toch ook stroom?

Mijn "oudje" is in een uurtje klaar.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:08

Het schijnt dat je met citroensap roestvlekjes kan verwijderen.
Heb je misschien een nagel (tje) oid per ongeluk in één van een broekzak laten zitten? Dat kruipt tussen de rubber van je wasmachine in en zo krijg je roestvlekjes. Is mij reeds overkomen.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 21:17

C_arola schreef:
Hier komen ook soms roest vlekjes in T-shirts en hydrofiele luiers. Erg vervelend aangezien je die er niet meer uit krijgt. Het is hier erg wisselend en ik draai de was soms op 90 graden. Ben wel benieuwd of er nog een andere oplossing is dan de wasmachine weg te doen aangezien die van ons nog geen 8 jaar is en ik dat wel erg kort vind..

Hoi Carola

De enige oplossing schijnt te zijn om de lagers te vernieuwen. Een grapje wat zo'n 200/250 euro kost. Indien je een dure Miele hebt kan ik me nog voorstellen dat het de moeite waard is maar met zo'n goedkope wasmachine heeft dat natuurlijk geen zin meer. Dan koop ik liever een nieuwe voor 300 euro.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:35

IZEP schreef:
C_arola schreef:

Hoi Carola

De enige oplossing schijnt te zijn om de lagers te vernieuwen. Een grapje wat zo'n 200/250 euro kost. Indien je een dure Miele hebt kan ik me nog voorstellen dat het de moeite waard is maar met zo'n goedkope wasmachine heeft dat natuurlijk geen zin meer. Dan koop ik liever een nieuwe voor 300 euro.

Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik eerst nog ga kijken naar de filter, wasmiddellaatje enz voordat ik de wasmachine opgeef aangezien het duur en niet oud is. Het valt me ook op dat het erg wisselend is, nu heb ik regelmatig een was waar niks mee is, juist daarom denk ik dat het ergens anders door komt (of dit is de beginstadium, dat weet ik niet).