Uit huis, naar Antwerpen -- hulp gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Uit huis, naar Antwerpen -- hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:29

Hooi allemaal,

ik heb wel even gekeken of er al zo'n topic is, maar helaas niet precies waar ik antwoord kan vinden op mijn vragen.

Ik heb mij zojuist ingeschreven in Antwerpen voor Diergeneeskunde. *\o/*

Nu is het enorm veel regelen en ik ben al dagelijks bezig met het bellen van instanties als duo, verzekering en de gemeente. Maar om eerlijk te zijn weten zij soms ook niet helemaal hoe of wat.

Planning:
25 juli ~ online ingeschreven studie
28 juli ~ paspoort spoed aanvraag (oeps scheur in mn ID, niet heel handig)
1 aug ~ officieel inschrijven studie @ antwerpen
8 aug ~ kamers bezichtigen @ antwerpen

Het rijtje vragen:

1) Naast het inschrijven in gemeente Antwerpen, zijn er nog andere verplichte (of handige) instanties waar ik mij moet inschrijven?

2) Zorgverzekering, Ik begreep van mijn huidige verzekeraar dat ik zolang ik niet werk recht/plicht heb op mijn basisverzekering in nederland(ik word behandelt in NL) Aanvullend valt dus weg, maar misschien toch handig? suggesties/tips graag! Krijg ik dan ook nog zorgtoeslag? En huisarts etc hoe regel je zoiets? En mediciatie als anticonceptiepil hoe zorg je dat je dat ook in Belgie bij de apotheek kunt krijgen?

3) Hoe zit het nu precies met reizen? ik heb gezien dat je van Antwerpen via roosendaal naar Rotterdam reist en dan van R'dam naar utrecht. Maar hoe doen jullie dat met in- en uitchecken? Want ik had het idee om dan gewoon weekend ov te kunnen nemen, dus tot de grens gratis. En ik zag dat je voor roosendaal - antwerpen ook gebruik kan maken van de zogenaamde campuskaart? Maar niet alle treinen stoppen in roosendaal heb ik begrepen, dus kun je ook niet in- en uitchecken op grensgebied? Ik wil namelijk ieder weekend terug naar utrecht.

4) Studiefinancering? Wanneer gaat deze precies in ? 1 sep of 1 ok ? Ik heb nu nog een overbruggende scholierentegemoetkoming dus die moet als stufi pas 1 okt in gaat de laatste maand ook uitwonend zijn. En hoe snel is dat allemaal via duo gergeld? Want zodra ik een kamer heb, wil ik natuurlijk zo snel mogelijk uitwonend stufi/tegemoetkoming ontvangen.

5) inboedel / reisverzekering. Aangezien ik ieder weekend met mijn laptop de trein in zal zitten leek mij een reisverzekering wel slim, iemand die dit ook heeft? (hij moet natuurlijk zowel in NL al belgië gelden) En natuurlijk de inboedel van de kot wil ik verzekeren (eigen tv etc oid)

6) laatste, niet geheel onbelangrijk de kamer/kot natuurlijk. Ik heb al een beetje zitten zoeken, maar zitten daar zoals je helaas in nederland vaak ziet ook nog bijvoorbeeld bemiddelingskosten etc aan? En gemeentelijke kosten of is dat vaak bij de extra kosten inbegrepen?

Ik hoor graag ervaringen/tips/suggesties en andere niet te vergeten dingen!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:34

Ik lees even met je mee. Ik ga zelf komend schooljaar ook naar Antwerpen namelijk, ik wil geneeskunde studeren. :)

Nayomie

Re: Uit huis, naar Antwerpen -- hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:40

Huisarts zou geen slecht idee zijn om daar in te schrijven?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:44

Nayomie schreef:

Ja dat dacht ik ook maar kan dat met een nederlandse zorgverzekering?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:44

Ben je niet heel erg laat met een kot te zoeken?
Toen ik naar Antwerpen ging, had ik mijn kot al geregeld eind Juni..

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:50

Welkom *\o/*
Dan zit ik bij jullie in het college, ik ben ingestapt in het tweede semester. Dus ik moet mijn eerste semester nog doen *\o/*

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:51

Yontheke schreef:
Ben je niet heel erg laat met een kot te zoeken?
Toen ik naar Antwerpen ging, had ik mijn kot al geregeld eind Juni..

Ik weet pas een week dat ik uitgeloot ben in Utrecht...

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:38

Ik studeer al drie jaar in Antwerpen, ook diergeneeskunde! Ik zal morgen even een uitgebreid antwoord gaan geven op al je vragen :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:40

dream_lot schreef:
Nayomie schreef:

Ja dat dacht ik ook maar kan dat met een nederlandse zorgverzekering?

Dat is afhankelijk van hoelang je daar verblijft.
Zie Rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -woon.html

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:54

Zoals ik eerder heb gestuurd studeer ik ook in Antwerpen! Diergeneeskunde. Ik zit nu in mijn derde jaar.

Ik sta niet ingeschreven in belgie of de stad Antwerpen. Voor de studiefinanciering is een rekeningafschrift en het contract van je kot genoeg. Wanneer je je zou inschrijven in belgie zou dit betekenen dat je gaat emigreren. Dit is natuurlijk niet zo! In dit geval krijg je dan ook geen stufi meer, je bent immers Belg geworden. Er zijn mensen die een bijlage 33 hebben aangevraagd. Deze zou moeten volstaan. Dit is alleen een heleboel rompslomp waar je uiteindelijk niet veel aan over houdt. Een aantal hebben dit in het eerste jaar wel gedaan, maar daarna dus niet meer. Voor de stufi moet je een bepaald formulier invullen dat je gaat studeren in het buitenland. Duo weet hier meer over, ik weet de exacte naam niet meer, sorry! Je kunt een keer in de zoveel tijd een controle verwachten waarbij je je rekeningafschriften moet opsturen met het bewijs dat je dus betaald hebt en een contract.
Inschrijven aan de uni moet wel in Antwerpen zelf.

Wat betreft zorgverzekering heb ik een zorgverzekering gewoon hier in Nederland icm een doorlopende reisverzekering. Dit moet voldoende zijn! Check wel even wat je verzekering dekt. Ik sta hier niet ingeschreven bij een huisarts maar heb er wel een waar ik gewoon terecht kan als het ernstig is. Ik ga zelf altijd liever naar de huisarts in mijn eigen woonplaats.

Mijn vorige en mijne nieuwe kot heb ik altijd via www.studentkotweb.be gehuurd. Hier staan er meestal een heleboel op. Ook heb je via deze site een modelcontract welke de verhuurder en huurder beschermd. Huisbazen zijn verplicht een aantal verzekeringen af te sluiten en dit is toch wat fijner natuurlijk.
www.studentkotweb.be
Je selecteert de plaats en de campus. Omdat je diergeneeskunde gaat studeren is het wel het handigst om in Wilrijk of Berchem te gaan wonen. Berchem is iets verder weg maar wel dichter bij de stad. Dit is de keuze die je zelf maakt natuurlijk.

Ik weet niet hoe ik verder verzekerd ben. Mijn ouders regelen dit. Ik heb in ieder geval geen apart iets afgesloten.

Ik ga zelf altijd met m'n auto heen en weer. Wat betreft treinreis kan ik je dus niet echt helpen!

Ik hoop dat ik zo al veel van je vragen heb beantwoord.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:51

Leuk! Dan zal ik je volgend jaar daar zien :). Ik volg ook even..ga volgend jaar ook met diergeneeskunde in Antwerpen beginnen.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:57

De gemeenschappelijke kosten staan vaak aangegeven op de site via waar je contact met ze opneemt. Het moet nog prima lukken denk ik om een kot te vinden. Ik krijg via easykot.be zelfs nog wel eens kamers aangeboden ...
Je moet bij de meeste kamers 1 maand huur als borg van te voren betalen.

Ik heb te horen gekregen dat ik me ook niet hoef in te schrijven bij de gemeente Antwerpen. Dit moet alleen als je niet meer elk weekend/maand naar huis gaat is mij verteld.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:40

Ik kan je alleen met OV helpen. Als je in het buitenland studeert, krijg je normaal van DUO geen OV jaarkaart meer, maar een vergoeding daarvoor (rond €90). Als je er specifiek om vraagt, kun je wel je studenten jaarabonnement behouden. Maar bel DUO daar even voor, want hoe je dat praktisch moet regelen, ben ik even kwijt. Want als je dat niet bewust doet, krijg je die financiële vergoeding ipv je jaarkaart. Als je je OV weekendkaart hebt, hoef je daarmee niet in- of uit te checken tijdens de periode dat je gratis reist (zie onderaan deze pagina, bij veel gestelde vragen: http://www.ns.nl/reizigers/producten/ab ... oduct.html)

Edit: omdat ik veel op reis was met laptop, heb ik een inboedelverzekering met Buiten-De-Deur clausule. Op die manier is mijn laptop ook onderweg verzekerd. Mijn verzekering hiervoor loopt via Interpolis, maar ik weet niet of dat de meest gunstige is op dit moment. Uiteraard geldt dit wel alleen binnen NL, maar misschien kun je hiermee verder zoeken naar iets dat zowel NL als België dekt.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 11:08

bedankt voor alle info! hier kan ik echt wat mee

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:17

En de campus heeft ook een huisdokter/verpleegpost waar je naartoe verwezen wordt bij ziekte. In België moet je niet echt ingeschreven staan alvorens je ziek bent. Dit gebeurt op het moment van je eerste doktersbezoek automatisch.

Wat de treinen betreft. De trein A'pen Berchem/Centraal - Roosendaal. Dat varieert inderdaad, soms rijdt die maar tot in Essen (B). Goed de uurregeling op de website checken dus. En je hebt stoptreinen en zo goed als rechtstreekse treinen (met minder stops).

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:50

Lienepien95 schreef:
Ik heb te horen gekregen dat ik me ook niet hoef in te schrijven bij de gemeente Antwerpen. Dit moet alleen als je niet meer elk weekend/maand naar huis gaat is mij verteld.

Blijf je dan gewoon thuis ingeschreven staan? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet zo goed begrijp. Je moet je toch inschrijven in de gemeente waar je woont?

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:57

leintje_ schreef:
Lienepien95 schreef:

Blijf je dan gewoon thuis ingeschreven staan? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet zo goed begrijp. Je moet je toch inschrijven in de gemeente waar je woont?

Ik weet niet precies hoe het werkt... Maar toen ik mijn huurcontact ging tekenen bij mijn kot werd er verteld dat je in belgie niet verplicht bent in antwerpen ingeschreven te staan. Ze zeiden dat dat is omdat je geen permanente bewoner bent van de stad antwerpen zolang je nog regelmatig naar huis gaat. Ik zal het ook allemaal nog verder moeten uitzoeken..begrijp er steeds minder van xd

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:02

Ik weet niet hoe het voor buitenlanders is, maar ik zit op kot in Leuven en ik sta gewoon ingeschreven bij mijn ouders thuis in Antwerpen. Dus ik ga er vanuit dat ook jij je niet moet inschrijven in Antwerpen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:54

Ik volg even Lotte :p

Ik denk dat je sommige dingen beter bij universiteit Antwerpen kan vragen dan bij DUO, bij DUO weten ze het vaak zelf niet :+ DUO zei tegen mij dat je stufi voor het buitenland 3 maanden van te voren moet aanvragen, of dat echt zo is weet ik niet.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:13

Lienepien95 schreef:
leintje_"
[quote="Lienepien95 schreef:

Ik weet niet precies hoe het werkt... Maar toen ik mijn huurcontact ging tekenen bij mijn kot werd er verteld dat je in belgie niet verplicht bent in antwerpen ingeschreven te staan. Ze zeiden dat dat is omdat je geen permanente bewoner bent van de stad antwerpen zolang je nog regelmatig naar huis gaat. Ik zal het ook allemaal nog verder moeten uitzoeken..begrijp er steeds minder van xd[/quote]
Oh oke, ik zal zelf ook even gaan zoeken op internet of ik iets kan vinden :)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:53

StableDoor schreef:
Ik volg even Lotte :p

Ik denk dat je sommige dingen beter bij universiteit Antwerpen kan vragen dan bij DUO, bij DUO weten ze het vaak zelf niet :+ DUO zei tegen mij dat je stufi voor het buitenland 3 maanden van te voren moet aanvragen, of dat echt zo is weet ik niet.

Je moet je stufi voor het buitenland idd 3 maanden van te voren aanvragen bij DUO. Dat kan je doen door dit formulier in te vullen en op te sturen naar de DUO http://www.duo.nl/Images/8417A-14%20SF% ... -48164.pdf
Hier kan je wat meer informatie vinden over stufi in het buitenland :) http://www.duo.nl/particulieren/student ... enland.asp

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:39

haha nou ik belde laatst Duo en die zei dat het zo geregeld was omdat het belgie is dat een bekende is voor duo.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:55

dream_lot schreef:
haha nou ik belde laatst Duo en die zei dat het zo geregeld was omdat het belgie is dat een bekende is voor duo.

Dat kan, ik heb de DUO niet opgebeld maar heb gewoon dit formulier opgestuurd. Maar goed om te horen dat het voor België zo geregeld is. :) (al blijft het natuurlijk de DUO en DUO is gewoon traag :') )

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:00

Ik heb alleen in de tegenovergestelde situatie ervaring, dus helaas _o-

Wat ik heb moeten opzeggen: zorgverzekering en inschrijving. Maar daar had je vast al aan gedacht.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:50