Niet wakker kunnen worden uit een nachtmerrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Niet wakker kunnen worden uit een nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:12

Ik vind het zo gênant, ik heb dit tijdens mijn adolescentie gehad en vanmorgen overkwam het me weer. Meestal droom ik dat mijn moeder overleden is en word ik 's morgens huilend wakker. Ik moet haar of mijn vader dan echt bellen om mezelf te overtuigen dat het een nachtmerrie was. Vannacht droomde ik dat mijn vader overleden was, ik werd om 8.00 wakker en belde meteen.

Mijn moeder kan er grapjes over maken, maar ik kan echt een hele dag naar zijn van zo'n nachtmerrie. Zo kinderachtig en toch kan ik me er moeilijk overheen zetten.

Zijn er meer mensen die dit hebben? Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik sowieso lastig slaap/droom met slaapverlamming en sinds een paar maanden speel ik een beetje met lucide dromen wat de ene keer beter lukt dan de andere keer.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:20

Nee ik heb er geen last wel, wel eens een enge of echt nare droom, bijvoorbeeld over een tsunami, orkaan in NL en dat soort enge dingen. Vaak als ik dan met mijn ogen ga knijpen word ik meteen wakker...

Wat vervelend voor je !!! :( :(:)
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 25-07-14 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:21

ik heb dat ook wel eens maar zinds kort heb ik een truucje geleerd het klinkt heel erg dom maar ik ga heel erg hard met mijn benentrappelen en dan word ik wakker want opeen of andere manier weet ik als ik aan het slapen ben dat weet ik als ik droom dat het eng gaat worden en dan ga ik dus trappelen
en dan word ik wakker ik droom best vaak eng maar dan is dit mijn truukje en bij mij helpt ook altijd want ik geloof ik god dat als ik bid dan droom ik eigenlijk niet meer eng

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:24

Maar dit is een nachtmerrie die zo echt aanvoelt, dat als ik niet mijn ouders bel, ik rustig de hele ochtend verdrietig ben. Ik heb 2 jaar geleden wel eens huilend bij een huisgenoot in bed gelegen 's morgens omdat mijn moeder overleden was. Gelukkig kwam hij op een gegeven moment op het lumineuze idee om mijn moeder te bellen. Ik ben dus wel 'wakker', ik kan functioneren (en dus ook met mijn benen trappelen) maar ik snap gewoon niet dat het niet echt is.

Dit klinkt overigens weer een beetje psychotisch, zo is het niet. Ik besef na een tijdje dat het niet echt is, maar ik voel me dan de hele dag alsnog heel naar.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:26

Ja hoor erg herkenbaar. De droom is dan zo realistisch dat ik blijf piekeren..

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:26

wat vervelend voor je !

bloem12

Re: Niet wakker kunnen worden uit een nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:27

misschien helpt het om met een pchygoloog te praten ? ( sorry weet niet hoe je het schrijft )

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:27

Ik heb hetzelfde ik droom dan vaak over iemand zonder gezicht die overal onder ligt die me wilt pakken.
Ben doodsbang als ik onder me een hand zie en durf na die nachtmerrie ook niet bijvoorbeeld mn benen naar beneden te doen op de bank

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:29

heb je ergens beelden van gezien of zo ?
als je bijv. horror films kijkt of andere dingen dat kan je dat in je droom verwerken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:30

Heeeel herkenbaar en het in paniek wakker worden en niet gelijk weten dat het een droom was, is het naarst.
Ik heb al vanaf mijn 14de iedere nacht nachtmerries.
Laatst droomde ik dat er in een bepaald dorp gifgas vrij was gekomen en iedereen moest weg.
Later ging ik mijn moeder zoeken en vond ik haar op de wc, ze zat er nog op, maar haar bovenlichaam was naar achteren geklapt.
Met ook echt idiote details als dat Rigor Mortis al was ingetreden en dat ik met een voorwerp haar probeerde aan te raken om te kijken of ze echt dood was.
Echt heel bizar en ik barst dan echt in huilen uit en ben de hele dag, soms langer, enorm van slag met een onwijs zwaar en naar gevoel in mijn buik.

Ik zou heel graag Lucide willen dromen, dat is toch dat je je dromen zelf kunt beinvloeden? Maar het is me tot nu toe nooit gelukt. :n

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:30

Je zegt dat je slaapverlamming hebt, dan denk ik gewoon dat het daardoor komt dat je niks kunt beseffen op het moment zelf en dat het zo echt aanvoelt. Mijn nichtje heeft dat ook en bij haar is het net dat ze het wel beseft, maar er niks aan kan veranderen. Het lijkt mij echt niet fijn om te hebben, maar volgens mij had zij daar wat trukjes van opgezocht op internet. Misschien een idee? Want ze zei wel dat die hielpen, volgens mij..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:39

Gun jezelf een dromenvanger en je nare dromen worden weggevangen.
Ik heb in mijn omgeving vaker gezien dat het verbetering geeft.
En.....als het niet helpt, staat het ook nog mooi. :D

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:40

Ik heb ook wel eens gedroomd dat mijn moeder dood ging, ik werd dan wakker, en ging huilend naar haar toe. Wat een kútdromen waren dat zeg. Het verdrietige gevoel hield wel altijd een aan, en ik moest wel altijd even checken of ze er nog was :o . Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je er aan kan doen, misschien je moeder langs laten komen en wat gezelligs doen?

Lucide dromen heb ik alleen bij nachtmerries. Dan laat in me opeten of doodgaan, en dan weet ik dat ik wakker word. Bij die dromen dat mijn moeder zou overlijden, heb/had ik dat niet.

Sterkte TS...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:44

Ik heb soms ook last van heftige nachtmerries die mijn dag kunnen verzieken. Daarom heb ik mezelf aangeleerd om bewust te zijn van het feit dat je droomt. Het komt er op neer dat je overdag regelmatig moet checken of je wakker bent of niet (bijv. door je vingers te tellen, in je droom klopt dit aantal namelijk vaak niet). Naarmate dit een gewoonte wordt ga je dit meenemen in je droom en word je bewust van je droom. Bij mij heeft het veel geholpen en ik weet het nu zelfs zonder het te checken. :) Daardoor kan ik mezelf ook wakker maken.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:50

Heel herkenbaar. Droom regelmatig dat het uit is met mn vriend rn wordt dan huilend wakker. Moet m echt ff knuffelen en vragen of t nog goed zit, maar blijf er heel lang in hangen.

Maar ik ben sowieso een rare dromer. Maak 10x in de weekn vriend wakker dat hij een spin moet weghalen of dat er een muis loopt en wordt dan echt boos als hij amper reageerd. Hij moet me dan ook echt wakker schudden om me eruit te halen

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:53

Ik ben mij er ook altijd bewust van wanneer ik droom. Als ik een nachtmerrrie heb, kan ik die gewoon veranderen, goed maken. Hoe ik dit doe weet ik echter niet.. Maar ik ben er wel blij om, want als ik wakker word van een nachtmerrie kan ik echt niet meer slapen. Ik heb dan ook heel de dag een naar gevoel en durf niet goed meer te gaan slapen de volgende avond.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:54

Ik ga er makkelijk mee om door te zeggen; ja hij gaat ook een keer dood en dat zien wij dan wel weer. En dan is het gek genoeg ook over :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 21:09

Ik vind het in ieder geval minder gênant nu ik lees dat meer mensen het hebben. Lucide dromen is inderdaad het bewust zijn dat je droomt, op Vice stond een artikel hoe je dat aan kunt leren en vaak vanuit mijn slaapverlamming krijg ik dat voor elkaar.

Echte nachtmerries heb ik eigenlijk nooit, behalve die hele suffe dat ik uit een achtbaan val ofzo. Maar dan schrik echt acuut wakker.

Het niet wakker kunnen worden uit een nachtmerrie is ontstaan in mijn late pubertijd/adolescentie. Misschien is het een hormonaal dingetje, ik weet het niet. Vanmorgen was de eerste keer sinds 3 jaar maar ik ben de hele dag al meh. Ik kijk zo'n 4 a 5 horrorfilms per week, maar daar heb ik nooit last van.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:26

Slik je ook iets als valeriaan?
Ik heb tijdens examens best last van faalangst en wou bij het afrijden wat rustig zijn, dus had bij de natuurwinkel valeriaan pillen gekocht. Eigenlijk helemaal niet zo veel van gemerkt.

Maar ik kreeg mij die nacht toch een droom, ik lag op de zelfde plek als in het echt (bed dus) en het spookte verschrikkelijk in mijn huis toen ik wakker werd leek ik er nog in te hangen.
Ben nog nooit zo naar wakker geworden, voor mij geen valeriaan meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:33

Van valeriaan ging ik ook een beetje hallucineren inderdaad, alles begon te draaien. Daar ga je dus niet rustig van slapen :')

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:39

Rudina schreef:
Slik je ook iets als valeriaan?
Ik heb tijdens examens best last van faalangst en wou bij het afrijden wat rustig zijn, dus had bij de natuurwinkel valeriaan pillen gekocht. Eigenlijk helemaal niet zo veel van gemerkt.

Maar ik kreeg mij die nacht toch een droom, ik lag op de zelfde plek als in het echt (bed dus) en het spookte verschrikkelijk in mijn huis toen ik wakker werd leek ik er nog in te hangen.
Ben nog nooit zo naar wakker geworden, voor mij geen valeriaan meer.

Dat heb ik ook een keer gehad!! Allemaal geesten kwamen op mij af die mij naar "de dood" wouden trekken, mijn ziel eruit wilde halen. Ik tegenstribbelen en wou schreeuwen maar er kwam geen geluid uit mn mond, alleen zacht gefluister en had geen kracht in mn armen om hard tegen de muur te bonzen om mn ouders wakker te maken. Uiteindelijk gingen ze weg en had constant mn ogen open en na een tijdje "werkte alles weer " was echt doodsbang en durfde ook niet meer te slapen.. volgende nacht ook echt wakker gebleven maar uiteindelijk wel in slaap gevallen met de muziek en het licht aan..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:48

Ik heb ook dit soort dromen. 9 van de 10 keer gaat het over mensen die dichtbij me staan die doodgaan. Heel naar en het lijkt super echt. Het er de rest van de dag last van hebben is ook herkenbaar! Maar de mensen in kwestie opbellen, dat doe ik dan weer niet. Na het wakker worden heb ik uiteindelijk wel het besef dat het niet echt was.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:48

soms helpt het om in periode dat je emotioneel gevoelig bent, of denkt dat je gevoelig zou kunnen zijn, je absoluut 'leeg' te maken voor je gaat slapen.. des te meer je loslaat (alles) voor het slapen gaan, des te kleiner de kans dat je nachtmerries krijgt die voortborduren op je gevoelens overdag (s nachts proberen je hersenen het namelijk te plaatsen in context die voor jou begrijpelijk is)

in dit geval, nu het zo plotseling opkomt.. Denk ik dat je emotioneel gevoed wordt door het gebeuren rond de MH17. Zoveel mensen die ineens gezinsleden missen, zonder dat ze ziek waren, zonder waarschuwing vooraf... als je dat mee de nacht inneemt.. dan kan dat zich goed vertalen als het plotseling overlijden van een ouder/broer/zus/beste vriendin/jijzelf.

slaaptabletten zijn geen oplossing omdat je het dan 'vooruit' schuift.. valeriaan, of iets anders rustgevends kan wel werken.. camillethee, lavendelgeur en dergelijken.

komt het dan toch voor dan zit er inderdaad niets anders op dan jezelf te trainen om te eisen dat je wakker wordt.. door bijvoorbeeld te gaan trappelen zoals iemand voorstelt.

nu moet ik wel glimlachen bij het idee, dat jij niet slaapt en begint te trappelen om wakker te worden als je ergens overdag van zou schrikken.

----

het zou ook met een drukke periode te maken hebben waarin je iets moet bewijzen.. examen, wedstrijd, op jezelf gaan wonen.. de faalangst presenteert zich dan in een doombeeld.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:51

Heb het wel af en toe dat ik echt de hele dag blijf hangen in een droom. Dan weet ik later nog precies wat ik gedroomd heb en kan de sfeer van die droom ook niet loslaten. Ben dan ook de hele dag een beetje van de wereld/ van slag. Geen idee hoe je daar uit moet komen, ik zit het maar gewoon uit en tegen de buitenwereld zeg ik dat ik mijn dag niet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:53

Herkenbaar. ... ik droomde een tijd geleden de meest gruwelijke dingen. Mijn vriend maakte me wakker omdat hij wakker werd van mijn gedraai en geschop en geluid (gejammer. .)
Vreselijk.. ik droomse dat ik nachtdienst had in een oud hospitaal, en toen ik daar lag (slaapdienst ofzo denk ik :') ) trok er vanuit een hoek van de kamer een schaduw omhoog die over mw heen trok en me verstikte. En ik kon meniet bewegen. Werd helemaal gek wakker! Hele dag last van gehad.

Edit; ik heb ook een keer slaapverlamming gehad. Dat was anders, toen werd ik wakker uit een hele nare droom (dacht ik.?.) en lag ik in bed. Waarna mijn bed zo hard begon te schudden dat ik van links naar rechts werd gegooid.. en ik kon niet opstaan. Tot het stopte met schudden toen sprong ik op en heb ik bij mn ouders zitten janken....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-14 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt