Wie gaat er ook Orthoptie/Optometrie studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

Wie gaat er ook Orthoptie/Optometrie studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 18:58

Ik ga dit jaar beginnen met Orthoptie aan de Hogeschool Utrecht, en ben benieuwd wie dat nog meer gaan doen! Ook mensen die het al studeren zijn natuurlijk van harte welkom, ben benieuwd hoe de opleiding bevalt :j
Voor de mensen die niet weten wat Orthoptie is: De wetenschap, die zich bezighoudt met de ontwikkeling van het normale zien met twee ogen en met de afwijkingen daarin (scheelzien, dubbelzien).

Hoop dat er hier nog meer mensen zijn die het gaan doen, lijkt me leuk om alvast wat mensen te leren kennen :D

angelblood

Re: Wie gaat er ook Orthoptie/Optometrie studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:56

Jaaa ik start met Optometrie :D

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 14:10

Wat leuk! Toch nog iemand :D
Was je ook op de matchingdag in juni?

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:36

Nee mijn matchingdag komt nog. 25 augustus...dag voor de introductie! Ik heb me pas in juni aangemeld en ben de intake doorgekomen :D. Kun je wat vertellen over de matchingdag? Ben wel benieuwd!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 14:57

Oh oke, niet bij nagedacht dat dat ook nog kon :P
En ik vond de matchingdag handig, je krijgt eerst 2 colleges zodat je beetje kan zien wat je kan verwachten. Ik vond beide colleges interessant, 1 ging over een oogziekte en de ander over spiegelwetten, dus natuurkunde. Ook doen ze er een kleine toets in, gewoon om te kijken hoe je het oppikt.
Het enige nadeel vond ik, na de 2 colleges was het erg onduidelijk hoe of wat, en het bleek dus dat ik 4 uur moest wachten voor een gesprek van 5 minuten. Dat vond ik wel jammer. Ben maar gaan shoppen op Utrecht centraal haha :P

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:18

Leuk! Ik ben begin dit jaar afgestudeerd als mondhygiënist, ook aan de HU. Tijdens mijn studie deelgenomen aan de Summer School (ook een aanrader voor jou, is jaarlijks aan het einde van het collegejaar) en daar ook wat van orthoptie/optometrie meegekregen. Succes!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 19:42

Heb het even opgezocht, wist niet dat dat bestond. Ziet er leuk uit! Wie weet dat ik dat nog wel ga doen. :)
Wat vond jij van de HU in het algemeen als school zijnde? De sfeer, alles goed geregeld, etc?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:18

Arantes schreef:
Heb het even opgezocht, wist niet dat dat bestond. Ziet er leuk uit! Wie weet dat ik dat nog wel ga doen. :)
Wat vond jij van de HU in het algemeen als school zijnde? De sfeer, alles goed geregeld, etc?

Absoluut een aanrader!
Ik heb het goed naar mijn zin gehad op de HU. Veel wordt door de opleiding geregeld en dat was bij mijn opleiding over het algemeen goed voor elkaar. Kantine is duur, als je even tijd tussendoor hebt kan je beter naar de Spar lopen (kleine 10 minuten schat ik).

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:18

oke nou ik ben benieuwd 25 augustus hoe mijn dag verloopt. De 26e introductiedag, heb ik ook veel zin in :D!

Summer School klinkt ook als een leuke en goede ervaring. En erg fijn om te horen dat de HU goed bevallen is Gabyfedde!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:00

Ja ik zie net dat ik dan op vakantie ben tijdens de introductie dag, dus hoop dat ik niet al te veel mis dan :\
Ga jij naar het oogzorg kamp of de uitweek angelblood? Ik kan helaas beide niet, hoop niet dat er dan al heel erg groepjes worden gevormd.
En inderdaad fijn om te horen dat de HU goed beviel gabyfebbe!

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:26

Nee daar ga ik ook niet heen...ik werk nu nog fulltime en krijg geen vrij. Dus ik hoop ook niet dat ik gelijk buiten de boot val ;) maar denk dat dat wel mee zal vallen.

de 26e krijgen we geloof ik wel ons rooster enzo. Anders moet je me die dag maar een berichtje sturen dan stel ik je gelijk op de hoogte als je wat belangrijks gemist hebt!

Vind het wel spannend (weer) studeren! ben toch niet meer een van de jongste O:) , maar heb er wel onwijs veel zin in.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:34

Oh dan doe ik dat wel ja, bedankt!
En zie nu pas dat je 27 bent, ging er de hele tijd vanuit dat je mijn leeftijd was haha :P Is dit een soort verbredingsstudie voor wat je nu doet? Of heb je gewoon zin in iets heel nieuws? :)

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:12

ik voel me nog jong :o :D . Ik zie er ook niet tegen op om met jongere mensen in de klas te zitten. Net zo gezellig :)

Echt iets nieuws. Wilde 2 jaar terug al maar toen was het gewoon niet mogelijk. Nu wel dus gelijk deze kans aangepakt!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 18:42

Nee heb je zeker gelijk in! Je bent zo oud als dat je je voelt toch haha
En oke leuk! Super dan dat je nu dan alsnog dit kan gaan doen :D Hoe ga jij het doen met de boeken? Hoor van verschillende kanten dat het zonde is gelijk alle boeken te kopen omdat je sommige amper gebruikt, maar weet niet met welke we beginnen of welke echt nodig zijn :o?

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:12

Ik heb gewoon de verplichte boeken besteld. Wist het ook niet dus op de boekenlijst gekeken welke echt moesten en die besteld.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 23:42

Hmm oke, doe ik dat ook maar. Waar heb jij ze besteld? Studystore of Uitgeverij Luyten? Is een prijsverschil van bijna 300 euro tussen de 2 pakketten, beetje raar :=

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 08:35

Vandsag de introductiedag!Houdje me op de hoogte? :D

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:25

Hoi Arantes heb je mijn pb ontvangen :D?

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 17:36

Ik heb een jaar optometrie en orthoptie tegelijk gestudeerd! Maar het was voor mij m'n tweede keus en heb het jaar daarna besloten toch voor m'n eerste keus te gaan! Ik heb wel van beide studies de propedeuse gehaald haha.

Is er tegenwoordig een intake gesprek? Beginnen jullie komende week?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 19:10

Ja had hem gezien angelblood, maar kon vanochtend even niet antwoorden, dankjewel voor de info!
En wat leuk Dian_Dina! Het is ook mijn 2e keus omdat ik al 2x ben uitgeloot voor diergeneeskunde, maar toch lijkt mij dit ook een hele interessante leuke studie.
Wat vond jij van de opleiding? En ja wij hadden een matching dag, hierbij kregen we proefcolleges en inderdaad ook een intake gesprek. Hierbij kreeg je een advies of het verstandig was om aan de opleiding te beginnen :) Die van mij was positief gelukkig :D

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:33

Ik ben ook twee keer uitgeloot voor diergeneeskunde haha. Na de eerste keer ben ik dus optometrie en orthoptie gaan doen (tegelijk omdat ik niet goed wist wat nou het verschil was). Maar ik zag mezelf toch niet in een optiek winkel of in een ziekenhuis werken, dus heb ik nog een keer mee geloot. Ook de tweede keer ben ik uitgeloot maar toen heb ik besloten om naar Antwerpen te gaan.

Ik vond het een leuke opleiding en ik had ook wel een leuk stage adres waar ik kon blijven werken. Maar het blijft toch je tweede keus dus dat bleef wel aan me knagen.

Wel goed dat ze nu zo'n matchingday doen! Er waren namelijk altijd heel veel mensen die uitgeloot waren voor hun eerste keus. En aangezien optometrie en orthoptie dan één van de weinige opleidingen zijn in de gezondheidszorg zonder loting belanden heel veel van zulke mensen daar. Vaak stoppen deze mensen (net als ik) er dan na een jaar weer mee. Dit is natuurlijk niet goed voor hun slagingspercentages. Daarom is het wel heel goed om mensen goed van te voren in te lichten!

Jammer dat jullie niet mee zijn geweest naar het intro-kamp. Ik vond dat toen echt super gezellig!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:54

Ja het dilemma van lotingsstudies blijft toch lastig! Ik heb er ook aan gedacht om toch naar Antwerpen te gaan maar vind het toch net te ver weg en ik hoorde ook dat het niveau erg hoog ligt daar. Hoop dat ik geen spijt ga krijgen van me keuze, maar daar ga ik maar even niet van uit :D
Fijn om te horen dat jij het een leuke opleiding vond en dat je zelfs al een baan aangeboden kreeg!
En ik vond inderdaad de matching dag wel handig, je krijgt toch een redelijk goed vooruitblik over wat je te wachten komt te staan.

En ik wilde wel mee met het intro kamp maar was helaas die datum op vakantie, vind het jammer dat ik het heb gemist :(