Ik heb een Excel bestand met 6 kolommen en 20.000 rijen (respondenten).
Ik wil hier 2 kolommen aan toevoegen (zodat er in totaal 8 komen). De invulling daarvan gaat handmatig.
Het probleem waar ik tegenaan loop: als ik bij de bestaande kolommen bovenaan op de kolomnaam (bijv. leeftijd) klik, kan ik van A-Z sorteren. De andere kolommen wijzigen dan mee - Excel herkent dus dat iedere rij 1 case vormt. Echter, als ik die 2 handmatige kolommen toevoeg, en bij die 2 kolommen probeer te sorteren op A-Z, wijzigt hij alleen die specifieke kolommen. De bestaande 6 die ik had gekregen, wijzigen niet mee. Oftewel: hij linkt de nieuwe kolommen niet aan de oude. Want ik wil dat als ik het sorteren in een nieuwe kolom aanpas (bijv. van random naar A-Z) hij de hele rij mee verandert. Immers, die rijen representeren respondenten en de gegevens die ik in de nieuwe 2 kolommen toevoeg, horen ook bij die specifieke respondent. Nu gaat dit door elkaar lopen.
Ik neig er nu naar om het basisbestand in SPSS in te voeren en daar de kolommen handmatig toe te voegen, omdat het sorteren dan sowieso goed gaat. Maar ik vind voor dit kleine klusje Excel veel fijner werken, dus ik hoop dat iemand de oplossing weet
SPSS trekt mijn computer heel slecht, dus 20.000 rijen handmatig invoeren wordt heel lastig.Wie oh wie weet hoe ik dit in Excel oplos?