Wel of niet deze auto kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Wel of niet deze auto kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 12:00

Hallo,

Ik zit met een dilemma. Een tijd terug hebben wij een auto gekregen van mijn tante omdat zij een nieuwe auto gingen kopen. Deze auto heeft een grote emotionele waarde omdat deze van mijn oom is geweest, hij is overleden.
Nu begon de auto wat kwaaltjes te krijgen (motorisch) en is dus ingeruild. We hebben daar nu een ander voor.

Nu steekt me dit toch wel heel erg en wil ik zelf de auto graag terugkopen. Ik heb helaas nu het geld niet om het motorisch weer in orde te maken. Wel heb ik een vriend die dat eventueel zou kunnen en willen. Ik kan de auto waarschijnlijk voor een klein bedrag weer terugkopen (300 tot 350 euro). Dan zou ik hem uit de wegenbelasting en verzekering kunnen halen en dan in de tussentijd laten maken door die vriend. De auto zou daar binnen kunnen staan. Zo kan ik sparen en dan hopelijk weer ervoor zorgen dat de auto weer in orde komt.

Maar wat als het ding is gemaakt? Het is dan wel mijn eerste auto en ik weet dat er genoeg goede auto's te koop staan. Maar iedere keer als ik langsrijd en dat ding zie staan krijg ik tranen in mijn ogen.

Het gaat om een bmw 5serie uit '98. Een oudje dus. Motorische problemen zijn natuurlijk niet iets wat je 'eventjes' oplost. Ik weet dat hij gereviseert moet worden en dat de kop al eens gevlakt is. Ook hebben wij er vorig jaar zomer problemen mee gehad dat hij ineens veel te warm werd en de koelvloeistof er letterlijk uitspoot (dit is toen wel gemaakt overigens).
Ook staat er een 2 liter motor in terwijl de auto 1650 kg weegt. Een vrij lichte motor voor de auto dus.

Ik zou deze auto dus puur uit emotioneel oogpunt kopen. Want buiten dat het een fijne auto is (als hij het goed doet) is het geen auto die in orde is en waar nog wel wat kosten aan komen te zitten.
Wat is wijsheid? Kopen en hem maken zodra er geld is of me eroverheen zetten en het ding laten staan.

Als ik de auto niet koop gaat hij binnenkort op de trailer naar het buitenland.....
Het klinkt heel stom dat weet ik maar ik weet het gewoon even niet.

Alvast bedankt :)

Choiix

Re: Wel of niet deze auto kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:03

Dat zal een BMW E39 zijn. Dat zijn dermate fijne auto's dat ik het zou doen, zeker voor dat geld. En een 520i is nog vlot zat hoor! Ik heb zelf het kleine broertje hiervan (de 3-serie E46). Zelfs een ruilmotor zou nog mogelijk zijn.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 22:43

Ik weet niet precies welk type. In al die jaren is er niks mis mee geweest. Liep fluitend door de apk en anderhalf jaar terug is de remleiding rechts volledig vervangen. Dat is het enige.

http://i60.tinypic.com/291gr2s.jpg
Gaat om deze maar dan donkerblauw. Als is de kleur niet van belang haha

Maar dat is dus mijn dilemma ook. Als ik m dan in orde heb blijft het dan ook goed? Want dan zit ik met een auto die helemaal niet meer loopt.

En er tja mijn rechtervoet in bedwang houden is soms lastig omdat hij ondanks de wat lichtere motor toch graag gaat.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 06:41

Als jij gewoon normaal met die auto om zal gaan verwacht ik geen grote problemen. Die M54 blokken zijn goed stevig, zolang je maar op tijd de waterpomp vervangt :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:09

Als je gevoel zegt doen, dan moet je het doen.
Ik ben een pussy als het op emotionele waarde aankomt.....

Zo heb ik ook spullen die ik nóóit weg zal doen, ook al zouden ze me ontzettend in de weg staan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:32

Helemaal eens met Choiix. Voor die prijs sowieso zeker terugkopen! En dan lekker op je gemak laten repareren! Deze types zijn 'ondanks' het bouwjaar aardig luxe uitgevoerd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:38

Verstandig voor je portemonnee Wsl niet, maar emotioneel moet soms wat extra kosten. Als jij er zoveel last van hebt, dan denk ik dat het geld om Het te proberen dat zeker waard is.

Succes met je beslissing.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:11

Ik zou het doen. In dit geval kun je er beter spijt van hebben dat je t gedaan hebt, dan spijt hebben dat je t niet gedaan hebt imo

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:16

Ik zou het doen. Als je de mogelijkheid hebt om hem te 'bewaren' en rustig op te laten knappen waarom niet :) als er emotionele waarde aan zit helemaal. Als je het niet doet zul je spijt krijgen en dan is het te laat.. Als je hem nu over kan kopen en wie weet wil je er over een jaar toch nog vanaf (dat kan) dan verkoop je 'm gewoon.. Maar het is een gave auto en als jouw gevoel zegt dat je hem niet kwijt moet raken zou ik hem zeker overnemen :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:25

Doekje erover dat ie mooi glimt, een echt mooie foto van (laten) maken en die uitvergroot aan de muur hangen.

ilaan schreef:
Ook staat er een 2 liter motor in terwijl de auto 1650 kg weegt. Een vrij lichte motor voor de auto dus.

De 320 weegt toch maar iets van 1300-1350 kg? Leeggewicht heb ik het dan over, dat is wat altijd wordt gebruikt om te vergelijken en dat is waarover je houderschapsbelasting betaald. Zespitter in het vooronder met iets van 150 pk, dat is imho toch niet echt een lichte motor :)

Hoewel ik de emotionele waarde snap moet je ook kijken of Bruin het wel kan trekken. Hoeveel gaat belasting en verzekering meer kosten dan bij je huidige auto? Wat zijn de onderhoudskosten die ook nog een keer gaan komen (b.v. nieuwe banden, remmen oid)? Wat wel een voordeel is: met deze prijs is de afschrijving verwaarloosbaar, en dat is bij een jongere auto toch de grootste kostenpost.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 06:50

Het gaat om een 520i, niet om een 320i, die is wat zwaarder, maar dan nog zou ik het doen ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:21

ik zou het niet doen.
Ik begrijp dat het moeilijk is vanwege de emotionele waarde maar bedenk je ook. autos kosten erg veel geld. hij kan wel weer gemaakt worden(Als je genoeg geld hebt) maar dan is het volgend jaar wel weer wat anders. dat is altijd bij oude autos. het kost klauwen met geld. je moet ook wel aan je eigen toekomst denken.
Wil je die auto voor de rest van je leven blijven onderhouden? hij gaat ooit wegrotten.
een auto moet ook vooral praktisch zijn en je kunt ergens wel klauwen me tgeld is stoppen maar je moet wel reeel zijn.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:30

Ik zou het wel doen, hoewel ik natuurlijk niet exact weet hoe hij eraan toe is.

Mijn vriend heeft een 530D en die tikt straks met een 'nieuw' motorblok erin de 600.000 km aan. Is uit 2002.

De mijne, een e46 320i, staat straks op 300.000.
En ze rijden beide fijner dan menig (veel) jongere auto! Ook qua onderhoud ben ik weinig duurder uit dan andere mensen met jongere auto's.

Als het geen BMW was, dan had ik gezegd: weg ermee (maar dit ter zijde ;-)).

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:05

Altijd doen. Afgezien van de emotionele waarde blijven dit soort auto's ook altijd geld waard. Mocht je er dan toch nog vanaf willen ben je hem zo weer kwijt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 08:40

Staat nu 6 (bijna 7) ton op de teller. Wegenbelasting ed wret ik wat die kost want mijn moeder heeft m gehad. Tja goedkoop is hij niet en daarom zou ik m er ook in eerste instantie uithalen.

Hmm ik denk dat ik erheen ga en als hij hem niet voor 350 weg wil doen laat ik m staan. Want tja ik weet immers waarvoor hij de auto heeft gekocht van ons :')

Edit
Sorry voor het late antwoord maar ben op vakantie :)