Gerechten met Rijst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Gerechten met Rijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 00:34

Hallo,

Morgen moet ik koken en aangezien we gisteren veel rijst hebben gekregen van vrienden, en het niet de bedoeling is dat de kast vol staat met rijst ga ik dus een gerecht met rijst maken.
Ik ben absoluut nog geen held met koken maar kom er altijd wel uit.

Ik heb nu al op internet gezocht maar eigenlijk kom ik er niet echt uit.
Wij zijn geen rijst-eters maar gerechten zoals Kip Madras vinden we heerlijk!
Ook moet het niet te duur zijn aan ingrediënten en niet al te moeilijk klaar te maken zijn.

Ik heb ook al gezocht in de zoekmachine maar, ik ben niet zo goed in zoeken op bokt :P

Groetjes,

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:35

Een gerecht met rijst is erg ruim. Van welke smaken houd je zelf? Bepaalde kruiden, keukens, enz? :)
Wat voor een soort rijst heb je staan daar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:36

Wat voor rijst heb je gekregen? Niet alle soorten lenen zich overal voor.

Mijn favorieten:

Bobotie met Rijst
Nasi

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:40

Een saus maken van wat gesmolten boter, melk, water en wat meel en dan allerlei kruiden erin doen. Ik heb een keukenlade vol voor veel variatie.
Dan kun je wat knoflook met vlees aanbraden. paprika, prei alles wat je aan groenten aanstaat en als laatste de saus erover heen gieten

De rijst kook ik altijd in bouillon voor wat meer smaak.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:46

Gewoon rijst koken, kip saté met saté saus en stokbrood. Eventueel lekkere frisse salade erbij of kroepoek.

Of lekker nasi maken met saté saus en kroepoek, hier een van de favorieten.

Of een geel pakje (geloof van maggi? ) sperziebonen saté schotel met rijst. Echt heerlijk!

Van de Maggie (?) Heb je ook een pakje kip champignon schotel. Is ook heerlijk met rijst.
(Kip champignon paprika etc)

8nnemiek

Re: Gerechten met Rijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 06:39

Griekse rijst vind ik altijd erg lekker. Moet officieel met zo'n griekse pasta, maar is met gewone rijst ook heerlijk. Je moet de rijst in water met groentesoep-blokje en tomaat/tomatenpurree en met wat kruiden en ui en knoflook laten droogkoken, maar het precieze recept kan ik vanmiddag wel even opzoeken :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:08

Gado Gado valt bij ons altijd erg goed in de smaak.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:27

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:14

Ik wou inderdaad ook Gado Gado zeggen met rijst, lekker! http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R197548/gado-gado zelf neem ik altijd groenten die we in huis hebben en/of lekker vinden. Komkommer, paprika, speciebonen en taugé zitten er sowieso bij.

Je kan ook sperziebonen nemen met de boemboe sajoerboontjes. Lekker met kipstukjes gebakken in een beetje sojasaus, ketjap en chilisaus. Lekker zilvervliesrijst erbij en natuurlijk wat kroepoek (java van conimex) en gebakken uitjes (van die gedroogd uit een potje).

Of rijst met kipragout, ook lekker! http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R7650/kipragout
Wel lekker veel vers gesneden peterselie erdoor doen!

Of gevulde paprika's met rijst, gehakt, mais en mexicaanse kruiden.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 24-07-14 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:17

Rijst met komkommer en kip uit de oven (al gemarineerd) of zelf marineren met ketjap, knoflook, uitje)

Rijst met indische worstjes (braadworsten gebruiken) met vork gaatjes prikken erin,in stukjes snijden en kruiden met ketjap en andere kruiden die je lekker vind. Laten sudderen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:20

Pilaf met perzik :9

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:22

Yunomi schreef:
Pilaf met perzik :9

Dit. Rijst koken. Perzik in stukjes snijden en kip in stukjes snijden. In een pan gaar laten worden, babi pangang saus erbij. Kroepoek erbij en klaar!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:47

Waar ik zelf sindskort gek op ben en dacht ik ook niet verschrikkelijk duur is (en je kunt er bovendien 2 dagen van eten) is Indonesische nasi. Tenminste, zo noemt mijn moeder het altijd :D

Ingredienten:

Rijst (1 pak)
kip (500 gram)
1 prei
Sjalotjes (1 netje, deze gebruik je helemaal)
Knoflook (zoveel je lekker vind, wij doen meestal 3 a 4 teentjes)
6 eieren
Sojasaus

Eventueel kroepoek en/of sate

Je kookt de rijst apart. Snij de prei in halve ringen. Snij de kip in blokjes. Snij de sjalotjes fijn en pers de knoflook. Verhit wat olie in de pan en fruit de sjalotjes+ knoflook aan. Bak vervolgens de kip mee tot deze gaar is. Doe vervolgens de eieren er bij en roer tot dit gaar is. (Kan eventueel ook wel als de kip bijna gaar is). Voeg het prutje bij de rijst en even omscheppen. Wat sojasaus naar smaak er bij. Als je van pittig houdt kan je er ook nog een beste klont sambal bij doen. Oja, en vergeet niet peper en zout toe te voegen naar smaak (was ik even vergeten). Bij het opdienen de prei er overheen en eet smakelijk. Heerlijk vind ik het! En makkelijk klaar te maken :D

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:20