Situaties wanneer je hulp nodig had...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Situaties wanneer je hulp nodig had...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:17

Maar er geen kreeg?

Had vandaag zoiets aan de hand... Had gehoopt dat dat bystander-effect flauwekul was, maar niks blijkt minder waar.)=
Een vriendin van me werd vandaag midden in de stad in elkaar geslagen door een vriendin van haar ex... Ik stond er gewoon naast, riep dat ze moest stoppen.. Dat meisje bleef maar trappen en aan mijn vriendin haar haar trekken, mijn vriendin riep om hulp maar verdomme niemand die kwam helpen.. Heb geprobeerd mijn vriendin weg te trekken toen ze riep maar ik was gewoon niet sterk genoeg.)=
Mijn vriendin van 18 tegen een meisje van 14-15...En gewoon niemand die een handje toesteekt, wil het gewoon niet begrijpen...
Zou een heel verhaal kunnen schrijven over wat er gebeurt is maar ik houd het hier even bij..
Vroeg me dus af of Bokkers ook situaties hebben gehad dat je hulp nodig had, er mensen waren maar er toch geen kreeg..

Anoniem

Re: Situaties wanneer je hulp nodig had...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:20

Jeetje, heftig... :(:) Hoe gaat het nu met je vriendin?

Ik heb het wel een keer andersom gehad.
Een oude man was met zijn scootmobiel het kanaal ingereden en ik kwam net aanrijden.
Er stond al een andere man aan de kant, maar die deed niks, ook toen ik hem vroeg 112 te bellen, reageerde hij niet.
Ik ben toen direct het kanaal ingesprongen en heb die oude man vast gehouden en zijn beknelde voeten losgemaakt, terwijl er aan de andere kant van de wal ook allemaal mensen kwamen staan.
Eén iemand vroeg of ze 112 moest bellen en toen heb ik heel hard JA geschreeuwd, maar voor de rest deed niemand iets.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:23

Ja hier!

Wij waren bij Arnhem ergens en een vriend gleed in een bocht weg. Auto (bumper, onder het achterlicht) tegen de midden vangrail. Vervolgens schieten wij tollend over de weg tussen de auto's door, zo de berm in. Halve meter voor de sloot tot stilstand. Iedereen wijste uit. Maar niemand is gestopt. Zelfs niet toen we uit de auto waren. Iedereen keek. Sommige toeterde..

Politie gebeld maar helaas kregen wij steeds de verkeerde regio. Toen hadden we geluk dat er een politie busje langs reed en ons zag.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:26

Jeetje, wat erg dat er niemand hielp. Heb gelukkig zelf nog nooit zo iets meegemaakt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:27

Goed gelukkig../= Toen ze stopte met slaan bleven ze ons volgen, dus ik zei van ga hier die winkel in. In eerste instantie bleven ze buiten staan, toen kwamen ze binnen en zei ik dat ze in een pashokje moest gaan staan. Ben ik naast het pashokje gaan staan en kwamen zij daar ook staan, ik zei dat ze gewoon weg moesten gaan, kreeg ik natuurlijk direct een grote mond terug "Zal ik u hier sebiet nekeer buiten gooien?!"
Heb maar even kwaad gekeken en heb ze toen genegeerd... Zei tegen mijn andere vriendin dat ze iemand van de winkel moest gaan halen. Zei die vrouw dat ze rustig moesten zijn, dat ze ze buiten zou zetten als ze dat niet waren.
Ging ik even bij mijn vriendin in het hokje om te vragen of ze al naar haar leefgroep gebeld had, had ze gedaan dus nog even blijven staan wachten tot ze weg gingen.. Komt dat kind gewoon het hokje in, pakt mijn vriendin weer bij haar haar, toen heeft mijn vriendin zich wel verdedigt en heeft ze in haar maag gestampt... Zijn ze uiteindelijk toch maar weggegaan nadat de eigenaar wat zei.)=
Zijn natuurlijk aangifte gaan doen bij de politie, (haar ex had gisteren haar FB gehackt...Vieze dingen opgezet inclusief haar telefoonnummer erbij..) heel het verhaal gedaan, ze heeft daar zeker zo'n 2 uur gezeten en ik moest mijn gegevens en telefoonnummer geven want ze hadden vandaag niet genoeg tijd..

Dat is wel lief. :) Begrijp wel dat sommige er niet in zouden durven springen maar de 112 bellen is toch het minste.../=

Jeetje Lailaa wat erg..)=

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:51

Jemig! Ik snap niet dat mensen niet helpen.. Okee. Met n gevecht zou ik het ook niet echt weten eerlijk gezegd. Maar als iemand in het water ligt of iets.. Kom op zeg.. ):.

Heeft je vriendin er nog iets aan over gehouden? Of dat niet?

Gelukkig heb ik zoiets nog niet meegemaakt! Pfff..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:54

Lailaa schreef:
Ja hier!

Wij waren bij Arnhem ergens en een vriend gleed in een bocht weg. Auto (bumper, onder het achterlicht) tegen de midden vangrail. Vervolgens schieten wij tollend over de weg tussen de auto's door, zo de berm in. Halve meter voor de sloot tot stilstand. Iedereen wijste uit. Maar niemand is gestopt. Zelfs niet toen we uit de auto waren. Iedereen keek. Sommige toeterde..

Politie gebeld maar helaas kregen wij steeds de verkeerde regio. Toen hadden we geluk dat er een politie busje langs reed en ons zag.

Tip van de dag: noem ALTIJD ook de gemeente als je 112 belt. Dus *plaatsnaam* in *gemeente*.
Dan heb je het gedoe van verkeerde regio niet, en ook geen problemen als een plaatsnaam dubbel voorkomt in NL.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:55

Ze heeft er alleen enkele schaafwonden op haar been en voet aan overgehouden.. En ze had nog zo'n haardonut in haar haar...Die is eruit getrokken, geen idee waar die nu is.. Ben even later nog terug gegaan om te kijken of 'ie er nog lag... Was het enigste wat ze nog had van haar stiefvader./=

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:56

xPearl schreef:
Jemig! Ik snap niet dat mensen niet helpen.. Okee. Met n gevecht zou ik het ook niet echt weten eerlijk gezegd. Maar als iemand in het water ligt of iets.. Kom op zeg.. ):.

Inderdaad bij een gevecht van 2 slaande pubers zou ik het ook lastig vinden wat ik zou moeten doen.
Wanneer je jezelf er tussen gooit kan je soms van beide een grote mond krijgen en kan het averechts werken. Wat de politie doet in dergelijke gevallen vraag ik me ook af, denk dat ik ook niet zo gauw 112 zou bellen, maar eerder een algemeen politie nummer.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 22:58

Nouja... Mijn vriendin sloeg niet terug, alleen dat meisje had haar vast en zat haar te schoppen en te slaan./= Maarja... Kan moeilijk zijn, maar met meerdere zou dat geen probleem moeten zijn.(=

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:59

Heftig!

Ik heb het een keer gehad toen ik op buitenrit midden in een woonwijk op een zand pad van mijn paard viel.
Bouwvakkers, moeders met kinderen en mensen met de hond zagen het allemaal gebeuren. Ik viel op mijn hoofd en bleef zo'n 2 minuten doodstil liggen voordat ik weer kon ademen. Paard rende richting een hele drukke weg en zodra ik weer kon ademen gaan roepen en er achteraan gelopen.
Bijstanders stonden op zo'n 10 meter afstand, stonden allemaal te kijken maar ze kwamen niet eens naar mij toe...

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:59

Amaris schreef:
Lailaa schreef:
Ja hier!

Tip van de dag: noem ALTIJD ook de gemeente als je 112 belt. Dus *plaatsnaam* in *gemeente*.
Dan heb je het gedoe van verkeerde regio niet, en ook geen problemen als een plaatsnaam dubbel voorkomt in NL.

Achteraf inderdaad wel maar wij dachten toen van geen gewonden dus gewoon het 0900 nummer

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:00

Geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om tussen 2 vechtende meisjes te springen :n veel te groot, te sterk en ik hoef geen klappen. Niemand zit te wachten op nog een slachtoffer.

112 zou ik wel bellen als ik het echt niet vertrouw.

Even een tip; wat goed werkt is individuen aanspreken om het te doorbreken; 'meneer met de groene jas en snor; belt u de politie?' Dan geef je de individu verantwoordelijkheid (ipv gedeelde verantwoordelijkheid ) en dan is de kans groot dat je het bystander effect doorbreekt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:01

fionaf09 schreef:
xPearl schreef:

Inderdaad bij een gevecht van 2 slaande pubers zou ik het ook lastig vinden wat ik zou moeten doen.
Wanneer je jezelf er tussen gooit kan je soms van beide een grote mond krijgen en kan het averechts werken. Wat de politie doet in dergelijke gevallen vraag ik me ook af, denk dat ik ook niet zo gauw 112 zou bellen, maar eerder een algemeen politie nummer.

tieners kunnen elkaar ook doodschoppen.. 112 en dan kan de politie tussen beide komen.

als het echt heftig er aan toe gaat is daar 112 voor.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 23:02

Jeetje Kaus...Komen kijken is ook maar een kleine moeite zeg..)=

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:05

Christiene schreef:
fionaf09 schreef:

tieners kunnen elkaar ook doodschoppen.. 112 en dan kan de politie tussen beide komen.

als het echt heftig er aan toe gaat is daar 112 voor.

Daar heb je een punt, pubers kunnen net zo ver gaan als volwassenen en uiteraard ook een mes oid. bij hun hebben. Misschien heb ik dat in mijn eerste reactie wat onderschat.
Echter is het lastig om te bepalen of het om een ''meidenruzie'' gaat of dat er gevaar is, vandaar dat ik aangeef dat ik het lastig vind om te bepalen wat ik zou doen. Denk echt dat het aan de situatie ligt en dat het op voorhand lastig te zeggen is.

Bij deze pas ik dus mijn mening ook aan die ik in mijn eerste post gaf :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:07

Uit beroepsmisvorming (ambulancier) spring ik er wel altijd tussen :-) . Vechtpartij of ongeval. Heb al een paar keer klappen gehad maar ook al uitgedeeld ;-) en meestal lukt het wel om de boel te kalmeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:09

maximuss schreef:
Uit beroepsmisvorming (ambulancier) spring ik er wel altijd tussen :-) . Vechtpartij of ongeval. Heb al een paar keer klappen gehad maar ook al uitgedeeld ;-) en meestal lukt het wel om de boel te kalmeren.

Vanuit dat perspectief denk ik juist altijd eerst aan mijn eigen veiligheid. Maar goed, ik ben ook maar een kleine vrouw die absoluut niet sterk is dus dan ga je ook niet vrijwillig ertussen springen. :n

Wel hulp verlenen uiteraard maar nee, ik denk goed om mijn eigen veiligheid.

Gelukkig heb ik zelf nog nooit meegemaakt dat hulp niet kwam, lijkt mij vreselijk als mensen je gewoon laten liggen zoals bij Kaus :n

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:18

Eigen veiligheid eerst , dat hebben ze er hier ook ingestampt maar op een afstandje blijven staan kijken is niets voor mij ;-).
Ik heb gelukkig nogal een grote mond, ben niet van de lichtste/ fijnste qua fysiek en kan nogal intimiderend overkomen (zegt men :-p ) dus dat helpt wel...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:30

Ik heb niet zo'n extreem voorbeeld.

Maar laatst was er een oude dame die de bus uit moest stappen.
De bus stopte te ver naast de stoep dus het was lastig voor de dame met rolator om uit te stappen.

Ik had allemaal bloemen bij me, een weekendtas en een rugzak toen ik uitstapte samen met nog een aantal.

Maar niemand hielp. Uiteindelijk heb ik haar natuurlijk geholpen maar vond het echt belachelijk :(

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:41

Hoe ik zou reageren bij een gevecht weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat het er heel erg vanaf gaat hangen wat de situatie nu precies is en wie er aan het vechten is. Maar ik zal zeker niet zeggen dat ik mij er zomaar mee ga moeien.

Voor andere vormen van hulp durf ik wel gerust zeggen dat ik een helperstype ben. Zo heb ik bijvoorbeeld een keer meegemaakt dat er een auto vlak voor het oprijden van de rotonde stil bleef staan. Er werd langs alle kanten getuut, auto's voor en achter mij haalden halsbrekende toeren uit om die auto te ontwijken en op de rotonde te geraken. Ook ik gaf even een toeter, maar toen er na een poosje nog niet gereageerd werd was ik blijkbaar de enige die dacht die man of vrouw misschien wel iets ergs aan de hand had, misschien onwel geworden ofzo. Ik was dus van de tientallen auto's die alle verkeersregels overtraden om er langs heen te kunnen de eerste die even haar handrem optrok en even op het raampje kwam tikken of alles goed was. Bleek het een oude man te zijn die de nieuwe wagen van zijn zoon ergens moest brengen en hem niet meer gestart kreeg. Samen met een voorbijrijdende fietser hebben we toen de wagen aan de kant geduwd.

Of ook wel eens een paar keer iemand die zich wat onwel voelde ondersteund.
Zelf heb ik nog niet echt zo'n situatie gehad dat ik hulp nodig had. Of wel een keer aan de hand gehad dat mijn auto op een winkelparking niet meer wou starten (ja, juist die éne keer dat je geen gsm hebt meegenomen :P ). Toen was er vrij vlug een man die even met me meekeek. Kon wel niet echt iets doen en uiteindelijk kreeg ik hem op een of andere manier zelf aan de praat, maar ik vond het evengoed wel prettig om iemand te hebben die even met me meedacht.

_Kelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:43

God wat een verhalen..
Ik heb ook een keer zo'n situatie meegemaakt. Ik ging een stukje rijden met m'n opa, ik op skates, hij met de scootmobiel. Op een gegeven moment maak ik zo'n prachtige smakker tegen de grond, en lig in een of andere rare deuk waardoor ik niet kan opstaan. Zelf weet ik ook nog steeds niet wat er is gebeurd, maar goed, ik lag op de grond. Ik ben alles voor mijn opa, ik ben alles wat hij nog heeft, en mijn opa raakte helemaal in paniek. Hij kon op dat moment, vanwege de emoties, niet zelfstandig uit zijn scootmobiel komen, en als dat ging, had hij me nooit kunnen oprapen. Dus daar zag je dan, op een fietspad, naast een drukke weg, een meid op de grond liggen en een huilende bejaarde man in zo'n karretje. En niemand die ff een ingeving kreeg van, hé, laat ik die mensen even helpen!
Okee, ik kan me nog bedenken dat mocht ik een voorbijganger zijn, zou ik ook zoiets hebben van, oh die staat wel op.
Gelukkig kwamen er niet veel later een stel wielrenners voorbij, en hebben die mij rechtop geholpen, en geholpen met m'n schoenen aan te doen, want dat ging zelfs niet. Ik was echt in een soort trance ofzo. Ik heb samen met de wielrenners mijn opa gekalmeerd, en toen zijn we direct terug naar huis gegaan. De wielrenners boden zelfs aan om met ons mee naar huis te lopen, maar ik voelde me op dat moment goed genoeg, en zo ver was het niet.
Het is ook een keer gebeurd dat mijn opa alleen was en viel met zijn scootmobiel. Hij heeft er nog wat aardige blessures aan over gehouden, maar deze keer was er gelukkig direct iemand die hem kon helpen.
Soms heb ik echt m'n twijfels in de mensheid..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:46

Owh bah! Dat mensen er bij blijven kijken. Kijk, als het een flinke gespierde man zou zijn, zou ik doorgelopen zijn, maar lees dat het om een 14 jarige gaat? Dan is er toch wel íemand die in durft te grijpen?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:54

Ik ben een keer bijna gestikt in een toverbal omdat er niemand ingreep. Mijn vriend keek me alleen heel dom aan en gaf een paar zachte klopjes op mijn rug. En ging schreeuwen waarom ik niet zei wat er mis was.. in plaats van hulp roepen of heimlich uit te voeren.. uiteindelijk verschoot dat ding waardoor ik kon ademen.. dan weet je wel weer even wat je hebt aan je BHV diploma.. frustratie was wel hoog als je zelf weet hoe te hendelen maar het een ander niet kan uitleggen..

Verder vaak wel goed geholpen als ik op straat stond of lag en mijn paard al richting huis was vertrokken. De mensen die stopten reden vaak de dikste Mercedes of audi's. Juist waar je het niet van zou denken.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 23:56

Ook wel leuk om verhalen te lezen van mensen hier die andere geholpen hebben. :)

En bah Kelley...Dat niet iemand even vroeg hoe het ging./= Gelukkig kwam die wielrenner langs..

Ja inderdaad Nayomie... Dat 14-15 jarige meisje was wel iets meer gebouwd (niet overdreven, maar alleszins meer dan mijn vriendin) en mijn vriendin was dus gewoon een slanker en onbespierd type...Absoluut niet echt iemand om schrik van te hebben dan...
Dat meisje zou overigens geen wildvreemde slaan denk ik, anders had ze mij in de winkel ook wel 'aangepakt' toen ik zei dat ze weg moest gaan. Wisten de omstanders natuurlijk niet maar toch...

En jeetje Sababber zo bijna stikken... :=