Samenwonen, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Samenwonen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 04:37

Hoi!

Mijn vriend en ik hebben plannen om samen te gaan wonen, maar we hebben beiden geen idee waar we aan moeten denken en wat we precies moeten regelen :+
Hopelijk kunnen jullie tips geven!? Alvast bedankt! :)

0091

Re: Samenwonen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:31

Een woning :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:44

Nou gewoon aan alles. Woning, geld, inrichting enz enz

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:02

Administratieve zaken als de woning, die raad ik aan op beide namen te zetten. Wij hebben ook de huishoudverzekering gezamenlijk kunnen afsluiten. Dan heb je per maand een aantal vaste rekeningen die je zult moeten delen, ik stort dat bedrag op de rekening van mijn vriend en hij betaald. Op dit moment nog geen gezamenlijke rekening, en dat vinden we beiden heel prettig, toch ons eigen geld. Boodschappen worden ook gedeeld. Dat zijn imo de belangrijkste zaken. Inrichting gaat stukje bij beetje! Wij wonen nu twee jaar samen in onze tweede woning en hebben nu de inrichting echt bijna voor elkaar. Leer ook zaken direct uit praten, zo vermijd je ruzies en een rotsfeer. Dat is het zo ongeveer. En voor de rest, geniet want samenwonen is echt heerlijk!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:17

Wij hebben een gezamelijke rekening waar we beide elke maand evenveel op storten. heb je daarnaast je eigen geld en daar ook nooit gezeur over als de een voor zichzelf eens iets duurs koopt. daarnaast verzekeringen! Inboedel en aanprakelijkheids verzekering. kost weinig maar is wel belangrijk. Aangeven bij de belastingdienst. In ons geval maakte het geen verschil voor de zorgtoestlag want we zijn nog niet elkaars toeslagpartner want we hebben nog geen samenlevingscontract ofzo, maar heb je dit wel dan gewoon gelijk doen anders kan je straks een hoop geld terugbetalen.

Ga niet in het begin heel veel spullen kopen, want ervaring leert dat je na een tijdje de helft toch niet meer zo leuk vind. zoals hierboven ook staat pas na een tijd krijg je de inrichting pas echt naar je zin.

vergeet niet dat je in het begin echt moet wennen aan elkaar. Dit kan irritaties opleveren van de stomste dingen als een tandenborstel dopje. Niet druk ommaken komt gewoon omdat je aan elkaar moet wennen zo op elkaars lip.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:23

Idd het administratieve gedeelte.
Praat goed met elkaar
Blijf ook vooral je eigen ding doen dus spreek ook af zonder hem(niet altijd natuurlijk)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:28

Staan jullie al ingeschreven voor een woning? Ook niet onhandig :+

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 07:33

Bedankt al voor de reacties!
Ik zal vollediger zijn: huis is inmiddels gehuurd. Ik woon nu ook al op mezelf (met dus alle meubels en spullen, die ik zal meenemen), hij vertrekt vanuit zijn ouderlijk huis (zonder meubels oid). Ik weet niet wat 'normaal' is, maar de spullen gaan nu natuurlijk intensiever gebruikt worden, is het logisch daar iets voor te regelen mocht het misgaan oid?

Ik werk, hij studeert. Ik denk dan ook dat het reëel is dat ik meer inbreng. Hoe denken jullie daarover? En wat is jullie verhouding?

En is inderdaad een samenlevingscontract aan te raden?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:43

Wij hebben geen samenlevingscontract, vinden dat niet nodig.
De vaste lasten delen we 50/50. Ik studeer, hij werkt. De boodschappen betaalt degene die naar de winkel gaat, doen we niet zo moeilijk over.

Denk dat je wel afspraken moet gaan maken over het huishouden. Iedereen is toch anders grootgebracht en om ergernissen te voorkomen is het niet onverstandig om vooraf dingen te bespreken.

Meubels gaan niet zomaar stuk dus weet niet wat je daarvoor zou willen regelen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:44

Mijn vriend verdient twee keer zoveel als ik, dus wij hebben qua vaste lasten de tweederde/eenderde regeling. Hij betaalt tweederde en ik eenderde. We betalen wel ieder de helft aan boodschappen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:00

Mijn vriend verdient een stuk meer dan ik, dus de verdeling is bij ons 40% / 60%. Dit storten we elke maand op onze gezamenlijke rekening en daar betalen we alles van (hypotheek, boodschappen, verzekering, etc).

Als je dingen wilt regelen qua bezittingen zou je een samenlevingsovereenkomst op kunnen laten stellen, maar dat is vrij duur. Je kan ook zelf een lijst maken met wat van jou is en als je de bonnen (of afschriften) van je aankopen nog hebt, die erbij bewaren. Dan kan je, mocht het mis gaan, aantonen dat jij het aan hebt geschaft. Wij hebben zelf afgesproken dat als het fout gaat, we uiteraard onze eigen spullen mee mogen nemen en de rest wordt 50/50 naar waarde verdeelt.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 08:06

En hoe komen jullie tot 1/3-2/3 of 40%-60%? Hebben jullie dat op een bepaalde manier berekend?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:11

wij betalen 50/50, maar ik kan inderdaad begrijpen dat als jullie niet evenveel verdienen dat dat anders is.

Wat betreft meubels hoe bedoel je dat? Ik zou gewoon gezamelijk een spaarpotje maken voor als er wat kapot gaat.

Wat betreft een samenlevingscontract. Ik heb dat nog niet gedaan. We wonen nu bijna drie jaar samen. We zijn bezig met een huis zoeken om te kopen. Zodra we die hebben gevonden gaan we geregistreerd partnerschap aan. Je moet voor jezelf uitmaken wat je wilt en of je erop vertrouwd dat wanneer jullie toch uit elkaar gaan alles goed is afgesproken wat van wie is enz. Ik vind het op dit moment wel goed zo. Sowieso hebben we nog geen echt hele dure spullen waar ik me nou druk om zou maken als we uit elkaar zouden gaan. het kan je invloed hebben op je toeslagen als je elkaars toeslag partner word

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:25

ik denk dat je het zo moet berekenen dat je beide evenveel geld voor jezelf over houd.

VB: jij verdient 1500 en hij maar 800. als je dan beide 500 overhoud voor jezelf betaal jij dus 1000 en hij 300. Dit zijn dan fictieve getallen, maar met dit idee zou je het kunnen doen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:26

Bij ons is alles samen, maar wij leven ook van een eigen zaak.
Alles komt op 2 rekeningen binnen, ene rekening is voor vaste lasten en andere rekening is voor al het overige (boodschappen, paarden, etentjes etc)

Ik snap dus ook dat onze situatie niet te vergelijken valt met andere....

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:38

bliver schreef:
ik denk dat je het zo moet berekenen dat je beide evenveel geld voor jezelf over houd.

VB: jij verdient 1500 en hij maar 800. als je dan beide 500 overhoud voor jezelf betaal jij dus 1000 en hij 300. Dit zijn dan fictieve getallen, maar met dit idee zou je het kunnen doen

ik zou het anders doen, berekenen wat jullie totaalinkomen is en hoeveel % ieder van jullie daaraan bijdraagt. vervolgens de vaste lasten berekenen, en dan me de percentages dus bepalen wat ieder moet betalen. zo heb je beide in verhouding evenveel eigen geld over om te besteden. bij het voorstel van bliver heeft je vriend procentueel veel meer eigen geld over als jij.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:01

Rintah schreef:
bliver schreef:

ik zou het anders doen, berekenen wat jullie totaalinkomen is en hoeveel % ieder van jullie daaraan bijdraagt. vervolgens de vaste lasten berekenen, en dan me de percentages dus bepalen wat ieder moet betalen. zo heb je beide in verhouding evenveel eigen geld over om te besteden. bij het voorstel van bliver heeft je vriend procentueel veel meer eigen geld over als jij.

Dat is inderdaad misschien nog wel een betere manier.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:04

Wij hebben allebei een eigen rekening waarvan onze vaste lasten af gaan en salaris op gestort wordt. Van wat overblijft storten we op een gezamelijke rekening, maar doen het zo dat ieder een bepaald bedrag over houdt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:10

Wij zijn daar toch wel een stuk makkelijker in. Degene die het huis op naam heeft betaald de huur en de ander de boodschappen. Aan het begin van de maand gaan we even zitten met de rekeningen van wie betaald wat. Het is ons geld. Is het bij mij op ga ik met zijne verder en andersom ook. De een verdient meer maar de ander doet dan vaak meer in huis. En als we beide weten dat er nog het een en ander betaald moet worden ga je natuurlijk geen nieuwe schoenen kopen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:17

Mijn ex en ik hadden een gezamelijke rekening geopend en daar stortten we elk de helft van ons inkomen op. Van deze rekening werden vaste lasten, boodschappen e.d. betaald. Vond (en vind!) ik de meest eerlijke oplossing.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:22

Liselot schreef:
Mijn ex en ik hadden een gezamelijke rekening geopend en daar stortten we elk de helft van ons inkomen op. Van deze rekening werden vaste lasten, boodschappen e.d. betaald. Vond (en vind!) ik de meest eerlijke oplossing.

dat indd een goede dan heb je beide evenveel procent over en betaal je evenveel procent

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:31

En wat vinden jullie van het volgende?

Doordat ik zijn kant opkom, krijg ik veel meer reiskosten. Zijn reiskosten blijven minimaal. Moeten de reiskosten, dus de benzine van onze beide auto's, ook van de gezamenlijke rekening betaald worden?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:40

Je zou het in ieder geval mee kunnen nemen in je verdelen. Je houdt daardoor toch minder over.

Mijn vriend en ik hebben t een beetje apart verdeeld, aangezien het een koophuis is op zijn naam.

met mijn ex had ik volgens mij ook 1/3 en 2/3e verdeeld, aangezien ik nog studeerde en hij nog werkte.

Wat bliver schrijft zou ik niet doen. Jij werkt en hij studeert dan lijkt het me logisch dat jij in verhouding meer te besteden hebt en houdt. Ik zou het ook in verhouding van het loon zien.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:44

Maar jij gaat ook meer reiskostenvergoeding ontvangen van je werk doordat je meer km maakt. Ik denk dat je moet oppassen dat je niet te veel samen wilt trekken.
Of je moet het zo doen dat beide salarissen volledig op de gezamelijke worden gestort en daar dus alles van gedaan wordt. Nadeel daarvan vind ik dat je dan geen "eigen" geld hebt om een keer gigantisch dure schoenen te kopen oid. Alles zal dan in overleg moeten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:45

Dat ligt er aan of je uberhaupt reiskostenvergoeding krijgt... ik kreeg bij mijn vorige baan niks.
Soms krijg je ook niet meer als je vrijwillig verder weg gaat wonen.