wat zijn fijne snijplanken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

wat zijn fijne snijplanken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 23:14

Wat zijn nou fijne snijplanken? welk materiaal is het beste?

ik heb altijd de goedkope plastic snijplanken gehad, maar op den duur heb je dan gewoon stukjes snijplank door je eten :+

Het wordt nu toch echt tijd om maar wat meer geld uit te geven aan goede snijplanken. Maar welk materiaal is dan wel goed? Ik vind houten snijplanken heel mooi, maar snij je dat ook niet kapot met scherpe messen?

Hopelijk hebben jullie tips :D

TurdusMerula

Re: wat zijn fijne snijplanken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:16

Hout heeft mijn voorkeur. Moet er wel bij zeggen dat ik nooit vlees snijd. :)
Duurzaam en goed schoon te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:17

Ik heb de 'opvouwbare' snijplanken van Joseph Joseph waar ik ontzettend blij mee ben. Ik heb zelf altijd het idee dat houten snijplanken minder 'schoon' blijven, minder hygienisch zijn zegmaar. In een restaurant mogen houten ook niet meer gebruikt worden, maar weet niet of dat nou te maken heeft met dat je niet ziet wat de plank voor vlees is en welke voor groente bijv (kruisbestuiving) of dat houten planken minder goed schoon worden. (Vaak is het bamboe).

Ik heb zelf wel plastic, vier verschillende kleuren, elk voor zijn eigen soort product.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:19

hout als je dure messen je lief zijn anders kan je met de joseph joseph erg goed af
een goed duur mes wordt op een plastic snijplank sneller bot (en minder levensduur dus)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:37

Ik zweer bij glazen snijplanken, naar mijn idee het meest hygienisch.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:43

Jes schreef:
Ik zweer bij glazen snijplanken, naar mijn idee het meest hygienisch.

Dan kun je niet meer op je messen zweren :D

Ik ga voor hout, is ook hygiënischer dan plastic i.m.o.

http://koken.vraaglink.nl/449/houten-sn ... nijplanken (niet perse een betrouwbaar bron maar ik heb het eerder ook ergens anders gelezen, ik kan het nu zo snel niet vinden.)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 06:13

Wij hebben geperst papier als snijplanken, van het merk Sage: https://www.google.nl/search?q=sage+sni ... 60&bih=615
Net zo vriendelijk voor je scherpe messen als hout, maar hygiënischer, want ze kunne gewoon in de vaatwasser.

Glas is idd super hygiënisch, maar vermoordt je scherpe messen.

Aangezien wij zelf japanse koksmessen importeren en verkopen en ook slijpen, raad ik glas echt af.

Sage is niet goedkoop, maar ze worden hier dagelijks gebruikt en gaan vaak in de vaatwasmachine, maar ze blijven er goed uitzien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:32

Ik heb gewoon hout van de Ikea. Prima planken :) Na gebruik wel meteen met een schuursponsje even afwassen zodat er geen bacteriën in kunnen kruipen. Geen idee of dat kan, maar dat gevoel heb ik altijd :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:58

De horeca planken van de Makro. Wel erg zwaar maar gaan jaren mee en kunnen in de vaatwasser (plastic dus)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:16

Ik heb een voorkeur voor hout.
Maar ik snij nooit wel nooit vlees.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:15

Kunststof horecaplanken, mooi dik kunststof wat goed in de vaatwasser kan en mesvriendelijk.
Heb ze bij de Hanos gekocht.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:16

ik heb een grote van de ikea. ligt gewoon standaard op mijn aanrecht en werkt prima. kost maar een tientje

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:08

Op mijn werk gebruikt de kok ook houten snijplanken. Hij heeft wel verschillende voor groenten, vis en vlees.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:32

Marije_jiplover schreef:
Wij hebben geperst papier als snijplanken, van het merk Sage: https://www.google.nl/search?q=sage+sni ... 60&bih=615
Net zo vriendelijk voor je scherpe messen als hout, maar hygiënischer, want ze kunne gewoon in de vaatwasser.

Glas is idd super hygiënisch, maar vermoordt je scherpe messen.

Aangezien wij zelf japanse koksmessen importeren en verkopen en ook slijpen, raad ik glas echt af.

Sage is niet goedkoop, maar ze worden hier dagelijks gebruikt en gaan vaak in de vaatwasmachine, maar ze blijven er goed uitzien.

Glas is idd niet goed voor je messen, maar ik heb maar goedkope messen dus in ons geval geen probleem.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:36

Op het werk hebben we houten en plastic snijplanken. Maar mijn voorkeur gaat uit naar hout.

glas echt nooooit het is een killer voor je messen en je glijd makkelijk weg waardoor je snel in je vingers snijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:39

Hout en dan het liefst beuken. Schoonmaken met zout en heet water.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:46

Morganlefay schreef:
Hout en dan het liefst beuken. Schoonmaken met zout en heet water.

Amen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:48

zelf gebruik ik liever plastic..
hoewel men zegt dat hout hygiënischer is, is het absorbtievermogen van hout toch vele malen beter dan dat van plastic :( .. het is dus voor mij meer het idee dat er van alles in trekt.. Overigens gebruik ik dan wel stevige plastic planken die minder te lijden hebben dan die goedkope prullen waar je gelijk de krullen vanaf trekt zeg maar.

Verder gaat mijn plank de deur uit zodra ik de groeven echt niet meer schoon krijg (beetje verkleuring of vergrauwing van de groeven ok, maar als het te wordt gaat ie weg).. Omdat plastic makkelijker verkleurd dan hout, vind ik het ook nog eens prettiger.. het 'hout' kan makkelijk verdoezelen dat de plank niet meer ok is.. gemiddeld gaat mijn plank bijna een jaar mee (ja ik ben een flinke schrobber op mijn plank met afwassen, vind verkleuringen/vergrauwingen van een plank gewoon niet fijn lol)

ik heb daarom persoonlijk mijn twijfels of houten planken wel echt hygiënischer zijn bedenk ik mij nu zo tijdens het schrijven.. Immers anders zou de warenwet toch voorschrijven dat alle Restaurants met houten planken zouden werken? Maar ze werken met plastic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:49

Hout! Voor het behoud van je messen en omdat het fijn werkt :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:51

Miesemuisje schreef:
Wat zijn nou fijne snijplanken? welk materiaal is het beste?

ik heb altijd de goedkope plastic snijplanken gehad, maar op den duur heb je dan gewoon stukjes snijplank door je eten :+

Het wordt nu toch echt tijd om maar wat meer geld uit te geven aan goede snijplanken. Maar welk materiaal is dan wel goed? Ik vind houten snijplanken heel mooi, maar snij je dat ook niet kapot met scherpe messen?

Hopelijk hebben jullie tips :D

mijn ouders hebben planken van olijfbomen hout ik ZEER erbij.

Glas is super slecht voor je messen, ook bamboe is prut.
Je kan je mes naar een jaar weg mieteren.

Ik zou of voor wat goedkopere houten plank gaat. Bv van ikea.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:17

Ik heb vooral graag snijplanken die wat dikker zijn. Dat is veel gemakkelijker met snijden en hakken. Anders heb je al snel dat je de rand van het aanrecht raakt of van het mes. En inderdaad het liefst van een mooie harde houtsoort.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 11:51

Bedankt voor de vele antwoorden, hier kan ik zeker wat mee :D