Ziek zijn tijdens je vakantie (werk)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Ziek zijn tijdens je vakantie (werk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:50

Dag allen,

Vorig jaar ben ik getrouwd en zijn wij op huwelijksreis geweest naar Mexico voor 3 weken.
De dag na aankomst in het hotel ben ik heel erg ziek geworden. Na het een paar dagen aangekeken te hebben, ben ik naar het ziekenhuis geweest. Klachten: enorme misselijkheid, diarree, koliekpijn, flauwvallen van de pijn, gevoel van een soort band om je maag en uitstraling naar je rug.

Eenmaal in het ziekenhuis is er een echografie gemaakt. Resultaat: knoeperd van een galsteen, ontstoken gal en een urineweginfectie. Advies van de doktor was een operatie waarbij de galblaas wordt verwijderd.
Ok -O- Een ziekenhuis bezoek vind ik al niks en dan krijg je dit nieuws. En dat terwijl je in het buitenland bent...
Ik moest dit even laten bezinken en ben teruggekeerd naar het hotel met een lading antibiotica en pijnstilling. Inmiddels had ik mijn collega op het werk ook al ingelicht van de situatie.

Elke dag werd de pijn iets minder. Toch kon ik niet van het resort af, want ik moest bij het ziekenhuis in de buurt blijven. Eerder naar huis kon niet, er waren geen vluchten beschikbaar aangezien het geen levensbedreigende situatie was. Gelukkig heb ik met pijnstillers de situatie uit kunnen zingen en ben ik direct daarna in Nederland geopereerd en gaat alles nu goed.

Ik was mijn vakantiedagen aan het nalopen en zag dat deze 3 weken 'vakantie' nog steeds afgeboekt staan.
Nu las ik dat een werkgever deze dagen terug dient te boeken bij ziekte. Bij mij is sprake van een duidelijk geval. Ik heb zelf de PenO manager nog gesproken toen ik weer terug was in NL over de situatie.

Kan ik het maken om nu nog deze dagen terug te vragen? De situatie is dat ik dit jaar geen vakantiedagen meer heb en dus nu moet overwerken om nog vrij te kunnen nemen. :(

Dank je!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:52

Als je ziek wordt tijdens je vakantie en dit officieel meld, hoort je werkgever je ziek te melden, jij hoort je weer beter te melden nadien.

Edit, je moet het wel aan kunnen tonen op verzoek.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:55

Jij had je toentertijd officieel ziek moeten melden. Dan worden je vakantiedagen omgezet naar ziektedagen.
Bovendien had je die vakantiedagen al in het eerste half jaar van dit jaar op moeten maken; je mag deze ook maar beperkt meenemen.

Je kunt het altijd vragen, wellicht zijn ze coulant. Maar je hebt geen poot om op te staan aangezien jij je niet officieel ziek gemeld hebt.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:55

Ik heb nog de papieren van het ziekenhuis uit Mexico. Incl rontegenfoto's, cd met de echo etc :P

Ik heb mijn collega een mail gestuurd met de boodschap dat ik ziek ben geworden en naar het ziekenhuis moest. Zij verzorgt normaliter de ziekmeldingen richting PeO.

Inmiddels is er een andere PeO manager dan vorig jaar tijdens die periode. Ik neem anders wel even contact met haar op en leg het probleem uit. Ik wist toendertijd ook helemaal niet dat deze regeling wat betreft het terugboeken van vakantiedagen bestond.
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 18-07-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:57

Als je je gelijk (op de juiste manier) ziek hebt gemeld (in je vakantie) en je hebt een doktersziekenhuisverklaring die je bij thuiskomst kan overleggen; dan heb je recht op restitutie van je vakantiedagen.

Heb je je in je vakantie op de goede manier ziek gemeld, dus bij de juiste persoon?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:57

Romeo2007 schreef:
Ik heb nog de papieren van het ziekenhuis uit Mexico. Incl rontegenfoto's, cd met de echo etc :P

Ik heb mijn collega een mail gestuurd met de boodschap dat ik ziek ben geworden en naar het ziekenhuis moest. Zij verzorgt normaliter de ziekmeldingen richting PeO.

Is zij de officiële persoon waarbij je jezelf ziek moet melden?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 12:58

Ik val onder de bestuurder van onze bedrijf. Hij is mijn leidinggevende. Zijn secretaresse stuurt altijd de ziekmeldingen door, wij melden ons dus altijd bij haar ziek. Dat heb ik toen dus ook gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:00

Als je een verklaring hebt van de buitenlandse arts en je hebt je op de goede manier ziek (en ook weer beter) gemeld, heb je recht op teruggave van je vakantiedagen en worden de ziektedagen op de standaard manier uitbetaald.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:01

Dan heb je het dus juist gedaan en horen ze je dagen te corrigeren.

(heb je er ook nog aan gedacht om het bij je reisverzekering te melden?? Mijn vriend werd vorig jaar tijdens onze vakantie dusdanig ziek dat we een aantal dagen 'kwijt' waren. We hebben hier een compensatie voor gekregen!)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 13:03

Ik heb er gewoon een mailtje aan gewaagd! Wie weet..

Uhm, hoe bedoel je met melden aan je reisverzekering? Ik heb een uitgebreide zorgdekking wereldwijd. Heb dus geen kosten gehad aan het ziekenhuis in Mexico. Had ik verder nog iets moeten verhalen op de verzekering? Bedoel je niet genoten vakantiedagen?

Brainless

Re: Ziek zijn tijdens je vakantie (werk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:05

Veel reisverzekeringen keren gederfde vakantiedagen uit.
Maar dan is vaak wel de regel dat je dit (net zoals je ziekmelding) gelijk meldt.

Kijk je verzekering even na of daarover iets vermeld staat.

Wij kregen (toen mijn zoon zijn arm brak) ook die dagen (van de camping) vergoed en de taxi/belkosten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:06

chips, ik had er even overheen gelezen dat het vorig jaar al was :o
Maar dat bedoelde ik inderdaad!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 13:07

Oke! Alleen had ik dat dan niet vorig jaar moeten doen? Kortom, ben ik daar nu te laat mee?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:13

Romeo2007 schreef:
Oke! Alleen had ik dat dan niet vorig jaar moeten doen? Kortom, ben ik daar nu te laat mee?

Ik lees ook dat het vorig jaar was... dan gaat het met de reisverzekering niet meer werken. :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:52

Controlevoorschriften bij ziekte tijdens vakantie
Als de werknemer ziek wordt tijdens zijn vakantie dan moet hij dit direct bij de werkgever melden.
Hij moet zich ook houden aan de controlevoorschriften. Controle is moeilijk als de ziekte zich voor doet in het buitenland.
De werknemer moet dan zorgen voor een verklaring over zijn ziekte van een buitenlandse arts.
In een CAO of in de arbeidsovereenkomst kunnen hier afspraken over zijn gemaakt.

Opname vakantiedagen tijdens ziekte
Uitgangspunt is dat als de werknemer ziek wordt tijdens zijn vakantie hij geen vakantiedagen opneemt.
Er kan in een reglement, arbeidsovereenkomst of CAO worden afgesproken dat de werknemer tijdens ziekte vakantiedagen opneemt. Een dergelijke afspraak geldt alleen voor de bovenwettelijke vakantiedagen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:55

Is de officiële ziekmelding op papier (of via de mail) richting jouw werkgever gegaan?
dan had hij je inderdaad ziek moeten melden en had je deze 3 weken mogen terugvragen.
Maar dan moet dat ook op papier en met verklaring van ziekte zijn...
hopelijk was dat zo, want dan kan je nog 3 weken van vakantie genieten denk ik zo ;)

In inderdaad zoals hierboven, het kan ook anders zijn vermeldt in contract etc..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 18-07-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 13:56

Ik ben net even bij de PenO medewerker geweest. Blijkt dat ik niet ziekgemeld sta voor tijdens de betreffende periode. Daar baal ik dus enorm van, aangezien ik het wel aan mijn collega heb doorgegeven. De collega aan wie ik het heb doorgegeven is destijds ook zelf PenO manager geweest, dus die had mij op zijn minst even kunnen attenderen op het feit dat ik mij wellicht moet ziekmelden.

Lijkt er dus op dat ik geen poot heb om op te staan :7 Dan maar in januari dagen kopen!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:57

Jammer!
maar inderdaad had er een melding richting werkgever moeten gaan en niet richting collega, helaas!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:18

Maar kan het niet met terugwerkende kracht geregeld worden? Je hebt immers alle papieren van het ziekenhuis en de mail dat je ziek bent geworden.
Die mail kan als ziekmelding gezien worden, als werkgever kan je daar coulant mee omgaan lijkt me.

Ik zou er gewoon een mail aan wagen, met daarin de stelling dat je je via mail ziek hebt gemeld en dat jouw collega abusievelijk dit niet heeft doorgegeven met als gevolg dat je nu de vakantiedagen kwijt bent.

Misschien krijg je niet alles terug, maar een gedeelte zou toch mogelijk moeten zijn.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:14

Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad een mail met iets in die trant naar onze manager PenO gestuurd. Wellicht dat ik toch nog ergens kans op maak.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:28

Ik persoonlijk vind dat als t al vorig jaar was en dat je tot nu toe geen serieus werk van had gemaakt door direct te informeren na je vakantie dat je het hierbij moet laten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:26

Ragdollcat schreef:
Ik persoonlijk vind dat als t al vorig jaar was en dat je tot nu toe geen serieus werk van had gemaakt door direct te informeren na je vakantie dat je het hierbij moet laten.

Waarom? Niet iedereen is op de hoogte van deze regeling. De werkgever had haar er ook op kunnen wijzen (in het kader van goed werkgeverschap) dat hebben ze ook nagelaten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:31

ingvdh schreef:
Waarom? Niet iedereen is op de hoogte van deze regeling. De werkgever had haar er ook op kunnen wijzen (in het kader van goed werkgeverschap) dat hebben ze ook nagelaten.

Dat is zeker waar en ik denk dat P&O wel wat toeschietelijker had mogen zijn.

Echter, 'ik ben mijn vakantiedagen aan het nalopen' en 'ik heb voor dit jaar geen vakantiedagen meer' doen mij vermoeden dat het terughalen van die 3 weken vakantiedagen pas nu relevant is omdat de vakantiedagen op zijn - wijze les voor een volgende keer, maar daar heb je nu helemaal niks aan.

Ik zou het dus toch alsnog bespreekbaar maken met de P&O'er op je werk. Hopelijk komen jullie eruit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:10

Ragdollcat schreef:

Vind ik ook hoor, dat absoluut. Maar je moet het ook zelf goed in de gaten houden en ernaar informeren i.p.v. ervanuit gaan dat alles goed is geregeld. Dat men het wel in de gaten houdt voor jou.

Heel vaak is het zo dat je er zelf achteraan moet gaan, ze komen er niet uitzichzelf mee naar de werknemers.

banketstaaf is het wel, maar je bent ook zelf verantwoordelijk voor om erop toe te zien dat alles klopt en of erachter aan te gaan om meer info. te vragen hoe het precies zit.

Want als bijvoorbeeld jouw salaris niet klopt, dan trek je toch ook aan de bel om het alsnog te gaan corrigeren.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:18

LZP -> STW