Auto kapot beyond repare (?) - What to do

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Auto kapot beyond repare (?) - What to do

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 18:21

Oke, ik weet niet veel van auto's. Ik weet nog net dat ik een oude Polo heb (uit 1995 ofzo), dat hij best veel kwalen heeft gehad en nieuwe dingen in de motor heeft gekregen. Maar de meeste auto's zijn voor mij gewoon auto's. "Wat voor auto heb je? Een zwarte...." dat idee ;) Nu heb ik wel het een en ander geleerd van mijn brekebeentje, maar dan houdt het ook op.

Nu is het trouwe beestje 2 weken terug over verhit geraakt. De eerste keer zag ik het lampje, direct langs de weg gezet, en was de koelvloeistof nog niet gaan overlopen. De wegenwacht is erbij geweest, heeft ons naar een veilige plek begeleid, heeft de auto lang stationair laten draaien, maar alles leek te werken. Hij kon niet erachter komen dat er wat mis was. Ventilator deed het gewoon etc. Anyway, na lange tijd dus voor niets daar bij hem te zijn gestaan weer de snelweg op gedraaid, nog niet eens de 100 aangetikt of een paar minuten later stonden we weer met een lampje op tilt en helaas deze keer ook wat koelvloeistof eruit (niet alles, maar een beetje) omdat ik gelijk maar door ging naar de benzine pomp die in zicht kwam. Daar lange tijd weer op de hulp gewacht, en deze meneer bekeek de auto niet alleen stationair maar ging ook even gassen, en kon mij vertellen dat de waterpomp niet meer zijn werk deed. Jammer maar helaas, bergingsbedrijf heeft hem weer naar de garage thuis gesleept.

Daar mijn verhaal gedaan - dat hij alleen met rijden boven een bepaalde snelheid dus oververhit ging doen en dus NIET stationair in een file - en deze hebben de waterpomp en de distributie vervangen. Tjingtjing, maar he, hij deed het weer. Toch? Mijn pa is hem gaan halen, maar voor hij thuis was was het alweer raak. Dit gaat dan over een ritje van 5 km waar je niet harder dan 80 rijdt - voornamelijk 50 in de bebouwde kom. De volgende dag heel voorzichtig de auto naar de garage gereden (dat trok hij net) en zij gingen hem weer bekijken. Echter kunnen ze nu dus niets vinden wat scheelt. Het probleem moet groter zijn, dieper in de motor? Meer beschadiging dan gedacht? Meer werk (motor uit elkaar) en dus aanzienlijke kosten die de auto niet meer waard is....

En dan? Ik heb een beetje de *piep* erin dat ze hem dus niet hebben kunnen maken. Met het verhaal dat wij deden had hij kunnen zine - bij het controleren na de vernieuwingen - met GAS erbij - dat de auto dat gewoon niet trok. Als dat over dat mini-ritje al duidelijk was, had de garage dat ook moeten zien. Ik ga er vanuit dat ze hem enkel weer stationair hebben gecontroleerd. Anyway, dat is een beetje bijzaak. Maar het zit mij toch niet echt lekker. Maar ik heb echt GEEN verstand van het hele auto wereldje. Ik heb geen handige familie leden in de auto's. Wat moet ik nu? Second opinion? Immers had die eerste wegenwacht persoon ook niet door dat het om de waterpomp ging omdat hij enkel staionair bekeek. De tweede nam gelijk het gas erbij en zag direct wat er scheelde... Misschien dat het ook zo werkt bij garages? Maar goed, nu al 300 euro kwijt en nog geen auto die het doet.....

En als wij hem opgeven, wat ga ik met die auto doen? Er zit een vrij nieuwe accu in, verschillende onderdelen zijn vervangen afgelopen winter omdat hij niet meer wilde starten als het nat was, die zijn gloednieuw (weet ff de naam niet meer, maar er kwamen vonken uit en dat is vervangen :+ ), en nu een nieuwe waterpomp en distributie. Lijkt mij dat die dingen nog wel wat waard zijn? Naar een sloop brengen levert niets op heb ik begrepen, achterlaten bij de garage ook niet echt, en verkopen kan natuurlijk niet..... Wat doe je met zo'n auto???

Wie heeft er tips?

Goof

Re: Auto kapot beyond repare (?) - What to do

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:24

Op internet zetten en afwachten wat een gek ervoor geeft.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:27

Inderdaad op internet zetten en afwachten wat er geboden wordt!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:29

Als er een mankement gevonden is, dan wordt inderdaad dat probleem gefikst en vaak niet verder gezocht.. Erg balen voor jou, maar de schade die er hoe dan ook was, is hersteld.. Alleen niet alles dus..
Maar nogmaals, volkswagens gaan niet kapot.. Die worden ziek.. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:30

Verkopen kan echt wel hoor, menig knutselaar is er blij mee. Zet hem op het internet, met een lijstje erbij wat er recentelijk vervangen is. Die moet je kwijtraken voor een leuke prijs.

Andere oplossing: ruil hem in. Niet heel waarschijnlijk bij de aanschaf van een andere tweedehands, maar misschien is het haalbaar om een nieuwe aan te schaffen?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:39

Mijn vriend vermoed dat je een lekke koppakking hebt, als hij vanuit je verhaal af gaat. Misschien dat je daar nog wat mee kunt doen. (Hij heeft de opleiding automonteur gedaan)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:41

maj0 schreef:
Mijn vriend vermoed dat je een lekke koppakking hebt, als hij vanuit je verhaal af gaat. Misschien dat je daar nog wat mee kunt doen. (Hij heeft de opleiding automonteur gedaan)

Mijn man zei precies hetzelfde (en ook opleiding voor monteur gedaan)

Gewoon op internet zetten en proberen te verkopen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:36

Stom trouwens dat de garage niet aan een lekke koppakking denkt, dat is toch standaard als je motor overkookt dat je daar naar kijkt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:50

Yep, gewoon op marktplaats zetten. Mijn oude fiatje liep ook niet meer, kreeg de motor compleet niet meer aan de praat. Uiteindelijk toch nog 150 euro voor gevangen. Die slopen zo'n ding uit elkaar en verkopen de onderdelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:38

Mijn garage poppetje denkt inderdaad dat het de koppakking is, maar dat vervangen kost veel centen vanwege het werk dat dit kost... En dat is de auto eigenlijk nite meer waard....

Bedankt voor de reacties! Ik ga hem eens op MP zetten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:43

Ik had ook hetzelfde probleem, had ook met koppakking te maken.

Gelukkig heb ik een fantastische garagedude. Ik dacht dat de Punto (uit 1998) total loss zou zijn, maar de garagedude heeft het weten te maken voor rond de 450,-

Kon hem wel zoenen.

Anyway... ik heb de auto tijdelijk een paar dagen terug gehad tijdens de reparatie (moest onderdeel geregeld worden oid) en toen kon ik ook alleen maar binnen de 50 km rijden anders ging ie ook in oververhitting.

Na de koppakkingreparatie deed ie het weer helemaal okee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:46

Zowiezo de rekening van de garage niet betalen of je geld nu terugeisen. Ding is niet gerepareerd of ze er nu lang mee bezig zijn geweest of niet. Dan ten eerste.

Daarnaast zou ik hem te koop aanbieden voor weinig voor een knutselaar en eens informeren wat je ervoor terugkrijgt bij aankoop van een nieuw oudje.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:47

Oververhit raken duidt inderdaad op een lekke koppakking! Raar dat ze aan de hand daarvan jou distributieriem + waterpomp vervangen hebben! Kan natuurlijk zijn dat de auto aan zijn kilometers zat voor de riem.. Maar een beetje monteur weer dat oververhit raken met de koppakking te maken heeft! Grotendeels in elk geval!

Met stationair draaien zal hij niet zomaar oververhit raken, maar een koppakking die echt lek is knalt de koelvloeistof eruit na een klein stukje rijden!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:47

Ik denk ook dat je koppakking kapot is, en dan moet je of een beunhaas hebben of je auto is echt total loss want dit is in een garage een vrij dure reparatie.

Met een beetje geluk brengt een polo met kapotte koppakking nog 100-200 euro op

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:53

Lekke koppakking was inderdaad het eerste waar ik aan dacht (wij doen alles zelf, is hier met de paplepel ingegoten).

Koppakking vervangen is een dure grap als je dit moet laten doen en levert ook niet altijd een goed resultaat op.

Enigste extra wat je nog zou kunnen doen is de temperatuursensor laten vervangen, klein klusje en soms wil dit gelijk het probleem verhelpen.

Maar verbruikt je auto ook koelvloeistof? Want dat is 1 van de duidelijkste tekenen van een lekke koppakking.

Verkopen kan je altijd proberen maar geef netjes op internet aan wat er mee aan de hand is.
Sommige hobbyisten zien wel wat in een auto waar werk aan is. Al is een polo uit '95 niet de meest aantrekkelijke auto om kostentechnisch aan te sleutelen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:55

Thermostaat kan ook stuk zijn

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:57

Waterpomp was ook echt kapot Loez, dus die is wel met recht vervangen. Helaas bleek er dus meer kapot te zijn.

MarliesV; achteraf is het inderdaad mogelijk al langer een lek. Zo af en toe moest ik koelvloeistof bijvullen. Weet ik veel dat dat niet hoort..... Ik vond het al heel slim van mij dat ik het kon zien en wist hoe dat moest bij gevuld worden :+ Maar achteraf dus al langer een lek, en mogelijk was het de druppel toen de waterpomp kapot gnig en hij ook echt over verhit is geraakt, dat daardoor de koppakking het heeft begeven.

Ik ben ook zeker wel van plan gewoon eerlijk erover te zijn, ik ga geen kapotte auto stiekem verkopen, dat zit niet in mn aard. Ik kan niet liegen :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:58

Als je koppakking kapot is komt er vaak water bij de olie als dit al langer zo is roest je pijlstok dat kan je als leek zelf nakijken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:05

Lekke koppakking is ook de dood geweest van onze onverwoestbare bejaarde polo *ok misschien was de rit naar Frankrijk met een halflekke koppakking wel de genadeslag :P *

Polo's zijn gewild, ook kapotte polo's. Je moet alleen de juiste koper vinden.
Polo van m'n moeder is via internet voor een paar 100 euro weggegaan (ding kon dus ook geen km meer rijden).
En m'n broer kreeg 1500€ korting op z'n nieuwe kia omdat hij z'n polo via hen inruilde. Een polo van 17 jaar oud die hij zelf voor 400 had gekocht. Broertje was blij :D .

Als je een nieuwe auto koopt, probeer dan zeker de polo in te ruilen.