In een spotje zitten zonder toestemming te hebben gegeven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

In een spotje zitten zonder toestemming te hebben gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:58

Een vriend en ik waren vorig jaar op een Flirt feest http://www.flirtgroningen.nl. Voor mijn verjaardag. Heel erg leuk. Ze waren daar ook aan het filmen. Wat minder leuk, ik hoef niet op de camera, dus dat hebben we ook ontweken. Toch hebben ze ons op de camera gesnapt blijkbaar :p. Vorige week keek ik namelijk op de website en stond er een nieuwe teaser voor Flirt Nijmegen. Die heb ik maar even gekeken en tot mijn verbazing, aan het einde, de allerlaatste shot, staan die vriend en ik erop. Ik vind het nog niet zo'n grote ramp, want herkenbaar sta ik er niet op. De focus ligt ook niet op mij. Maar hij staat er wel duidelijk op... En heel blij is hij er niet mee.

Wat ik me dan afvraag, mag dit wel zomaar?

We hebben nergens toestemming voor gegeven. Kunnen we hierover klagen en eisen dat ze het aanpassen?

darkadia

Re: In een spotje zitten zonder toestemming te hebben gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:03

Voor zover ik weet is het zo dat het niet zomaar mag, ofwel het mag tenzij er bezwaar wordt aangetekend door betreffende personen. Zou ze dus ook zeker snel contacteren hierover.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:05

Vaak hangen er aan de ingang van dergelijke evenementen en festivals bordjes met waarschuwingen als "Tijdens dit evenement wordt gefotografeerd en gefilmd en door het terrein te betreden geef je toestemming om op beeld te worden vastgelegd" oid. Soms staan zo'n dingen ook op toegangskaarten enz. Zou eerst even nagaan of dat het geval was.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:25

Ja dit mag het staat waarschijnlijk in de huis regels of vaak ook op de ticket (als je die moet hebben) en je gaat dus automatisch akkoord met de voorwaarden

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:27

Hetzelfde als hierboven wordt gezegd, vaak moet je bij het kopen van de Tickets akkoord gaan met de algemene voorwaarden en daar staan dat soort dingen vaak in vermeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:30

Wat is trouwens zijn reden dat ie hier niet blij mee is?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:38

Dat soort voorwaarden zijn doorgaans over dat er gefilmd mag worden voor bijvoorbeeld veiligheidsdoeleinden. Volgens mij is het in dit geval als reclame/promotie gebruikt, en ik ben niet zeker of dat zomaar mag.

Maar idd wat hierboven al wordt gezegd, even kijken naar de huisregels van het festival en op je tickets...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 23:05

@Sammie: Flirt zijn feesten voor de LGBT community en hij is alleen onder vrienden uit de kast. Zijn familie weet niets. Kans is klein dat ze dit zien, maar toch, het is niet heel prettig.

Tickets heb ik niet meer, maar ik ga even de website afspeuren naar de voorwaarden.

EDIT: Voorwaarden staan er niet op helaas. Ik dacht, misschien een ticket proberen te kopen voor de volgende en dan de voorwaarden doorlezen, maar er zijn geen tickets te koop op dit moment.

Morgen gaan we samen even een email schrijven.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:57

Officieel mogen ze deze beelden gewoon gebruiken. Het is een 'openbaar' evenement (hoewel je dus wel tickets hebt moeten kopen) en het was heel duidelijk dat er gefilmd werd. Als je daar problemen mee had, had je dat op die avond zelf al moeten aangeven aan de camera mensen. Zij kunnen dit niet weten als jullie dit niet aangeven.

Daarnaast is het niet schadelijk voor jou of je vriend, waardoor de organisatie niet verplicht is om er iets aan te veranderen.
Een heel goed artikel hierover kun je lezen op: http://www.charlotteslaw.nl/2012/06/pla ... tretrecht/

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:24

ElineS schreef:
@Sammie: Flirt zijn feesten voor de LGBT community en hij is alleen onder vrienden uit de kast. Zijn familie weet niets. Kans is klein dat ze dit zien, maar toch, het is niet heel prettig.

Tickets heb ik niet meer, maar ik ga even de website afspeuren naar de voorwaarden.

EDIT: Voorwaarden staan er niet op helaas. Ik dacht, misschien een ticket proberen te kopen voor de volgende en dan de voorwaarden doorlezen, maar er zijn geen tickets te koop op dit moment.

Morgen gaan we samen even een email schrijven.

De voorwaarden staan er wel op..
http://www.flirtgroningen.nl/voorwaarden.pdf

6. Tijdens het evenement kunnen opnames gemaakt worden;
7. Alle bezoekers geven door betreden van de plaats van het evenement stilzwijgend toestemming aan de organisatie om video- en fotobeelden te verveelvoudigen, openbaar te maken en/of te exploiteren;

Je had kennis kunnen nemen van deze voorwaarden.. en je staat dus nu niet in je recht om jezelf uit de beelden te krijgen.. tenzij het privacy belang groter is dan de entertainment waarde.. Maar dan heb je dus een hele goede reden nodig..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:32

Afhankelijk van hoe ver je wil gaan behoort het evenement de voorwaarden aan jou te overhandigen. Gewoon melden dat ze daar en daar te vinden zijn is meestal niet genoeg. Maar ja.. om daar in dit geval een rechtszaak om te beginnen..
Het is vervelend.. het is een kort filmpje, dus die 2 seconden kunnen ze er ook vast wel uitknippen. Zeker als je uitlegt waarom.. Ik zou het dus gewoon vragen. :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:35

Je maakt er op deze manier zelf nogal veel reclame voor..zeg maar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:36

Maar Sammie, vaak moet je bij het bestellen aanvinken dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden (staat dan zo'n link bij waar je op kan klikken om ze te lezen). Als dat hier ook zo is geregeld, heeft de organisatie aan hun verplichting voldaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:38

Algemene voorwaarden zijn nogal gemakkelijk niet van toepassing als je ze niet fysiek gekregen hebt (maar dat kan anders zijn als je ze digitaal besteld hebt - dan is digitaal ter beschikking stellen ook voldoende). Maar wel: als je portret wordt gebruikt in een reclameuiting heb je bijna altijd een redelijk belang om je te verzetten tegen de openbaarmaking (Discodanser-arrest).

Even een mailtje sturen met je bezwaar en het verzoek om het eruit te knippen kan dus zomaar opleveren dat ze toch het zekere voor het onzekere gaan nemen en er een ander beeld voor gebruiken. Nee heb je, ja kun je krijgen!

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:48

Sammie schreef:
Afhankelijk van hoe ver je wil gaan behoort het evenement de voorwaarden aan jou te overhandigen. Gewoon melden dat ze daar en daar te vinden zijn is meestal niet genoeg. Maar ja.. om daar in dit geval een rechtszaak om te beginnen..
Het is vervelend.. het is een kort filmpje, dus die 2 seconden kunnen ze er ook vast wel uitknippen. Zeker als je uitlegt waarom.. Ik zou het dus gewoon vragen. :)

Citaat:
De informatieplicht is de verplichting van de gebruiker om de wederpartij een redelijke mogelijkheid te bieden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.

Het evenement hoeft het niet aan je te overhandigen.. als bedrijf moet je de wederpartij de mogelijkheid geven om de voorwaarden te lezen..

Dat heeft het bedrijf gedaan, ik had de site nog nooit gezien en had de voorwaarden binnen 2 min. gevonden.

De reden van TS begrijp ik zeker! Maar als het al zo'n spannings geval is.. zou ik voordat ik ergens heen ga kijken of er promotie materiaal gemaakt wordt en dan de afweging maken om heen te gaan of niet..
Hier zijn de voorwaarden immers voor.. en je bent akkoord gegaan.

Mailen zou je altijd kunnen proberen.. en een beetje organisatie die dit soort feesten organiseert zou je reden toch moeten kunnen begrijpen..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:51

Nou. Boehoe. Stel je niet zo aan zeg :Y)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:57

love_wiepke.. Het ligt echt niet zo simpel als jij nu stelt. Zie ook het bericht van Prrrr. Zelf ook nauwbetrokken geweest bij een zaak die stond/hing op het al dan niet overhandigen van de voorwaarden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:00

Ik vind het stukje waar jullie in komen, niet echt heel schokkend. Vervelend voor jullie dat jullie het vervelend vinden.
Uit bovenstaande berichten begrijp ik, dat de organisatie in hun recht staan. Dus ik denk dan ook dat een brief sturen/mailen geen zin heeft.
Had de berichten van Prrr nog niet gelezen, als dat zo is, maken jullie misschien toch een kansje?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:04

Als je niets had gezegd over die vriend met blousje, die niet bekend wil hebben dat hij daar wat te zoeken had, hadden nog 2173 mensen alsnog niets geweten. Nu wel.

Zo'n ramp lijkt het me niet voor je.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 14-07-14 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:05

Ze hadden het kunnen in zien.. punt. En waarschijnlijk zijn ze zelfs akkoord gegaan tijdens het bestellen van de kaarten.

Dus eigenlijk overal waar ik aan vink op internet 'akkoord voorwaarden'.. kan ik een zaak beginnen omdat ik het niet overhandigd heb gekregen?..het zelf niet gelezen heb en vervolgens problemen heb? Volgens mij werkt het zo niet..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:22

Dat eerste weten we niet. Ik iig niet. Geen idee hoe zij aan die kaarten zijn gekomen. Misschien heb ik er overheen gelezen? Die tweede is helemaal niet ter sprake gekomen en veelte specifiek. Ik heb slechts gezegd dat het algemeen verwijzen naar de algemene voorwaarden niet altijd voldoende hoeft te zijn.

En vervolgens kom jij met een quote wat feitelijk niks veranderd aan het feit dat het noemen dat je de voorwaarden daar en daar kan vinden niet altijd voldoende is.

Nu kun jij er wel een punt aan willen breiden, maar er zijn gewoon rechtszaken gewonnen doordat bedrijven de voorwaarden niet (juist) hebben overhandigd. Of dat ook hier van toepassing kan zijn.. zo ver was ik nog niet eens gekomen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 17:53

We vinden het ook niet zo'n supergroot probleem. Ook niet dat onbekenden het weten :). Die paar 1000 op bokt prima. Onze geaardheid is over het algemeen geen geheim, behalve voor zijn familie. Hij weet ook dat dit topic hier staat trouwens. Zijn familie kan geen Nederlands, dus die vinden dit topic dus sowieso niet :).. Of wat er in beschreven staat. Maar het is puur dat het filmpje er is met zijn gezicht erop en ondanks dat kansen heel klein zijn dat familie dit vind, het is gewoon geen prettig idee dat het er is, daarom dat we ons recht hierin wilde weten.

Maar goed, het staat in de voorwaarden. Bedankt trouwens, ik kon ze niet vinden op de website. We hebben nu even een mailtje gestuurd, met de vraag of het weg kan/verwijderd kan worden. Zo niet, dan niet, dan houd het op. We willen er geen onnodig groot ding van maken, want inderdaad, zo'n ramp is het niet. Hoewel ik de reactie van antje_vip wel erg respectloos vind. Er is niks mis met informatie vragen over iets wat je niet weet en/of storend vind. Maar goed, de reactie zegt meer over haar dan over ons :).

In ieder geval bedankt voor de reacties. Ik zal het antwoord op de mail laten weten wanneer die binnenkomt. Daarnaast, voor de zekerheid zal ik een mod even een PB sturen om de OP aan te passen dat er niet in staat wie in het filmpje we zijn :).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:58

ElineS schreef:
Hoewel ik de reactie van antje_vip wel erg respectloos vind. Er is niks mis met informatie vragen over iets wat je niet weet en/of storend vind. Maar goed, de reactie zegt meer over haar dan over ons :).

Nee, dat vind ik niet. In de OP staat dat je wil gaan klagen bij het bedrijf over die seconde in het filmpje. Komt over als dat je er wél een hele heisa omheen wil maken. Wou je over die ene seconde serieus een klacht indienen?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:02

Waarschijnlijk word het nu gewoon netjes opgelost!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:04

Sorry, maar er staat in de algemene voorwaarden van het evenement dat er opnames gemaakt kunnen worden en dat je door het bezoeken van het evenement toestemming geeft dat ze daar gebruik van mogen maken. Denk dus niet dat je er iets mee kan...
http://www.flirtgroningen.nl/info.html

Oh zie net dat iemand anders de voorwaarden ook al had gevonden voor je