Kerkenvraag: Verschil Gereformeerd en Protestant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Kerkenvraag: Verschil Gereformeerd en Protestant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:47

Tja en dit op een paardenforum :')
Maar op internet kan ik het antwoord niet duidelijk vinden, en er zijn hier zooooveel mensen, een paar van jullie moeten mij vast kunnen helpen toch? :)

Ik kom van de Hervomde gemeente, en daar heb ik mij laten uitschrijven omdat het veelste strak en streng is voor mij. Alleen wil ik me of bij de gereformeerde gemeente of bij de protestantse gemeente weer laten inschrijven. Ik ben naar beide kerken geweest en diensten bijgewoond..
Maar wat is nu precies het verschil tussen deze 2?

En moet je je sws laten inschrijven ergens? Of kun je ook gewoon naar de kerk gaan zonder ingeschreven te staan?
Wat is eigelijk het doel van inschrijven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:53

Voor zover ik weet is de gereformeerde kerk een richting binnen het Protestante.
Kijk maar eens op http://www.pkn.nl

Hervormd is inderdaad iets zwaarder en Hersteld hervormd nog zwaarder.

Ik vind de gereformeerde kerk in ons dorp heel fijn. Heel vriendelijk en vrijblijvend. Je komt daar uit vrijheid, geloof en liefde en niet uit angst. Niet in lange zwarte rokken en hoeden omdat je bang moet zijn dat je anders niet in de hemel komt.
Ik geloof ook nooit dat God dit zo bedoeld heeft. Ik heb echt het gevoel dat ik daar geaccepteerd word om wie ik ben en hoe ik ben. God houdt van alle mensen, ongeacht hoe je eruit ziet of wat je draagt.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 13-07-14 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Re: Kerkenvraag: Verschil Gereformeerd en Protestant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:56

Dankjewel :)

Nou precies zoals jij het omschrijft zo ervaar ik het dus ook. Je wordt bijna verplicht om hoedjes/lange rokken etc. te dragen. Hier pas ik voor. Maarja als baby ingeschreven door mn ouders en nu kies ik mijn eigen weg.
Dus flink aan het onderzoeken wat ik precies wil. Wat jij omschrijft van het geaccepteerde, daar ben ik naar op zoek :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:01

Gereformeerd is ook protestant.
Binnen de PKN zijn kerken die jij waarschijnlijk zoekt. Daarbinnen zijn er nog veel verschillen, ik zou gewoon eens wat gaan 'shoppen' en dan kijken wat bij je past :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:06

In het algemeen vind ik gereformeerd nog wel wat strenger in de leer dan pkn. Maar denk dat het ook weer per gemeente verschild.
Ik denk dat je zeker wel een periode naar een kerk kunt gaan zonder lid te worden, maar hoe dit voor de langere termijn werkt weet ik niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:08

Naamloos1 schreef:
Dankjewel :)

Nou precies zoals jij het omschrijft zo ervaar ik het dus ook. Je wordt bijna verplicht om hoedjes/lange rokken etc. te dragen. Hier pas ik voor. Maarja als baby ingeschreven door mn ouders en nu kies ik mijn eigen weg.
Dus flink aan het onderzoeken wat ik precies wil. Wat jij omschrijft van het geaccepteerde, daar ben ik naar op zoek :)

Op de website van het PKN is een kerkzoeker en kan je de kerken zoeken bij jou in de buurt. Hervormd is ook protestants dus die staan er ook tussen. :)
Ga gewoon eens kijken bij een gereformeerde kerk bij je in de buurt en kijk hoe het voelt.
Ik werd heel enthousiast en blij ontvangen, het was hartverwarmend. Totaal geen veroordeling of afkeuring etc. Ik hoop dat dit bij jou ook zo is.

Edit: Gereformeerd en hervormd zijn beiden protestants dus PKN. Het zijn net 2 verschillende stromingen. Over het algemeen is hervormd wat zwaarder.

Nog een edit: Je hoeft je niet in te schrijven hoor, je mag er gewoon naar toe gaan. Heel vrijblijvend. Er wordt wel verwacht dat je wat geeft met de collectes maar je hoeft niet lid te worden ofzo.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:13

Weer wat geleerd.
Ik woon in een best wel christelijk dorp maar dacht altijd dat gereformeerd veel strenger was dan hervormd!
Nooit geweten.
Hoop dat je een leuke/mooie plek vind waar jij je thuis voelt!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:14

Ik ben gereformeerd van oorsprong en ga nog met mijn ouders naar een gereformeerde kerk. Mijn vriend is hersteld hervormd en dit is veel zwaarder dan ik gewend ben. Inclusief rokken, hoeden etc. Ik voel me daar altijd heel opgelaten. Bij hen is het allemaal heel officieel, strak en met veel herhaling en theater in de preek. Ik hou daar nooit zo van. Ik denk dat ik met mijn vriend meer richting gereformeerd of hervormd ga, als zijnde middenweg van ons beiden.

Ik merk wel dat er erg veel verschil in kerken zit. Wij gaan ook wel eens naar een andere gereformeerde kerk en die is weer heel anders dan mijn gemeente. Verschilt per dominee en gemeente denk ik. Maar wij shoppen regelmatig bij andere kerken om te kijken wat bij ons samen past. Dit kan gewoon hoor! Zonder inschrijving ofzo.
Laatst bijgewerkt door Miriam91 op 13-07-14 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:15

linnie050 schreef:
Weer wat geleerd.
Ik woon in een best wel christelijk dorp maar dacht altijd dat gereformeerd veel strenger was dan hervormd!
Nooit geweten.
Hoop dat je een leuke/mooie plek vind waar jij je thuis voelt!

Gereformeerde gemeente is heel streng, met de lange rokken en hoedjes, maar gereformeerde kerk is niet zo streng ;)

Hersteld hervormd is geloof ik een afsplitsing van de hervormde kerk toen die ook bij PKN ging horen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:17

verootjoo schreef:
Gereformeerde gemeente is heel streng, met de lange rokken en hoedjes, maar gereformeerde kerk is niet zo streng ;)

Klopt, gereformeerde gemeente is nog strenger dan hersteld hervormd hoorde ik. Echt met geen TV en lange rokken en hoeden en hel en verdoemenis enzo.

Maar de gereformeerde kerk is dus eigenlijk de lichtse van de protestante stromingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:21

Nee gereformeerd is echt prima, hoewel je daar dus ook verschillende kerken in hebt. Bij ons zijn vrouwen in het ambt geen enkel probleem. Bij een andere kerk in het dorp is dat not done. Persoonlijk zou ik nooit bij een kerk willen waar geen vrouwen in het ambt toegestaan zijn, dat vind ik echt ouderwets. Zit zelf nu ook in het ambt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:23

verootjoo schreef:
Nee gereformeerd is echt prima, hoewel je daar dus ook verschillende kerken in hebt. Bij ons zijn vrouwen in het ambt geen enkel probleem. Bij een andere kerk in het dorp is dat not done. Persoonlijk zou ik nooit bij een kerk willen waar geen vrouwen in het ambt toegestaan zijn, dat vind ik echt ouderwets. Zit zelf nu ook in het ambt.

Hier heeft de kerk ook een vrouwelijke dominee. :)
Bij de zwaardere vormen mag dit inderdaad niet.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:25

Hmm thanks voor het vragen want ik heb het me ook al wel eens afgevraagd, niet zozeer om me weer in te schrijven maar meer om te bedenken waar mijn 'roots' liggen.

De kerk waar ik lid van was (toen ik opgroeide)/gedoopt ben staat alleen helaas als 'protestantse gemeente *** (plaats)' op de site dus daar schiet ik niet veel mee op lol.
Maar volgens mij is die of was die iig, gereformeerd.

Mijn verwarring is niet helemaal vreemd aangezien we naar een andere kerk gingen als waar we lid van waren, omdat deze gezelliger was, meer in de plaats lag waar we op gericht waren, dus dorpsgenoten daar ook tegen kwamen, en de dingen vanuit onze protestant christelijke basisschool ook in die kerk georganiseerd werden (zoals kerstfeest).
De kerk waar we echter lid van waren lag in een andere plaats waar we minder binding mee hadden.

Ik weet wel dat de ene gereformeerd was en de ander Nederlands hervormd, alleen niet meer welke bij welk gebouw hoorde... en dus ook niet in welke stroming ik gedoopt ben dus.
Mijn ouders kan ik het helaas niet meer vragen, aan familie wel natuurlijk maar ach dat is ook niet iets waar je op de koffie over begint... tenminste niet in onze familie

Btw, ik lees hersteld hervormd... wat is dan Nederlands hervormd?
want dat is 1 van mijn opties :P, hersteld hervormd herken ik dan weer niet
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 13-07-14 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:27

Ik ben Gereformeerd Vrijgemaakt, dat is ook fijne gemeente :) Bij ons krijg je ook best veel ruimte :)

En bij ons in het dorp zijn we al jaaaren aan het overleggen met de Christelijk Gereformeerden om samen te gaan tot 1 gemeente. er zijn wat punten waarop dat (nog) niet gaat. maar het komt wel steeds dichter bij. we organiseren wel veel 'bijzondere' diensten zegmaar

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:31

Annemiek: sta je nog ergens ingeschreven? Daar kan het kerkelijk bureau zo zien door wie en waar je gedoopt bent :j

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:35

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:

Klopt, gereformeerde gemeente is nog strenger dan hersteld hervormd hoorde ik. Echt met geen TV en lange rokken en hoeden en hel en verdoemenis enzo.

Maar de gereformeerde kerk is dus eigenlijk de lichtse van de protestante stromingen.

Qua gereformeerde gemeente klopt het wat hier gezegd wordt. Mijn vriend is daar bij opgegroeid en we moeten nu nog om de week naar deze kerk als we in het weekend daar zijn. God is liefde kennen ze niet. Enkel hel en verdoemenis. Je kunt er wel depressief van worden.

Hersteld hervormd heeft hiermee veel overeenkomsten.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 13-07-14 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:36

eerlijk gezegd... ik zou het niet weten, maar ik vermoed van niet, aangezien mijn ouders naar een andere kant van het land verhuisd zijn, en inmiddels dus overleden, normaal gesproken zou post dan naar mijn ouders gaan maar ja er is dus geen correspondentieadres meer.
Ik ben sinds mijn pubertijd niet meer voor normale diensten in de kerk geweest, alleen nog voor incidentele gebeurtenissen als doop/trouwen/overlijden van iemand, maar ja dat is natuurlijk in allerlei verschillende kerken geweest.

Zit net even na te zoeken, de PKN kerk waar we naar toe gingen (dus niet waar we ook lid van waren) was nederlands hervormd. Dus ik ga er vanuit dat ik gereformeerd gedoopt ben, aangezien dat de enige opties waren die in mijn hoofd zaten.

Verder vermoed ik dat beide kerken (hervormd of gereformeerd) daarentegen wel redelijk vrij waren, want bij ons in het dorp geen zwarte kousen, lange rokken en hoeden. We kenden wel een aantal gezinnen (de kinderen dan met name) die wel lid waren van 'dat soort' kerken, deze kinderen gingen echter speciaal in een andere plaats naar een school die meer bij hun kerkelijke stroming aansloot, deze meisjes (de jongens was ik niet mee bezig lol) droegen wel altijd rokken. Als kind valt je dat wel op als iemand speciaal naar een andere school in een andere plaats gaat, of altijd rokken dragen (zeker als je op zwemmen zit net als die meiden, maillots en zwemmen (nou ja, het aankleden erna dan)gaan niet fijn samen lol)
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 13-07-14 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:38

Nee, heavy is dat hè? Ik begrijp ook niet dat mensen het trekken naar zo'n kerk te gaan.
Mi mis je dan de hele prachtige kern van het geloof. Maar ja, ieder z'n ding. Ook daar hebben ze wel hele goede punten :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:39

Dankjulliewel allemaal :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:52

Mijn moeder vertaald het nu een beetje als volgt:

Protestants is een naam waar alle christelijke kerken onder vallen, alleen daar heb je afscheiding in.
Dus gereformeerd valt ook onder protestants (Of was het nu protestant valt onder gereformeerd? :') )
Alleen wat protestants wat minder zwaar dan gereformeerd..

Klopt dat zo'n beetje?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:55

Ja zoiets.
Je hebt katholiek en protestant. En onder protestant heb je nog veel stromingen zoals hervormd, gereformeerd en evangelisch.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 21:01

Verootje: Ja dat hoorde ik net. Ik snap het nu volgens mij helemaal.

Protestants is alles behalve katholiek en moslim enz. Dus zeg maar alle Christelijke geloven als ik dat zo mag zeggen.
En onder Protestants vallen dan weer hervormd, gereformeerd enz. En ook in die 'takken' heb je weer zware en minder zware kerken.

Volgens mij zit het zo :)

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:02

Ik denk dat het uiteindelijk niet gaat om het 'labeltje' wat er aanhangt, maar hoe je je voelt binnen de groep mensen van de gemeente en wat je precies zoekt, wat je prettig vindt. Ik ben zelf gereformeerd opgevoed, maar na de verhuizing op zoek gegaan naar een jonge gemeente die past bij mij en ons gezin. Dat werd uiteindelijk een hervormde gemeente. Het verschil zit dus niet in de naam, maar in wat je zelf precies zoekt. Uiteindelijk.....zelfde boek, zelfde liedjes en zelfde god :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:03

Moslim valt helemaal niet onder ht christelijk geloof.
Alleen katholiek en protestant ;) katholiek is dus ook het christendom. Maar met Luther en Calvijn kwam de reformatie en de hervorming, dus de protestanten :)

Maar idd, we geloven allemaal in dezelfde, alleen de manier waarop verschilt. Zoek dus iets wat bij je past. Als dat met lange rokken en hoedjes is, of met lichtere kerken en vrouwelijke dominees of heel uitbundig evangelisch, of katholiek maakt niks uit. Wat bij jou past.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:10

verootjoo schreef:
Moslim valt helemaal niet onder ht christelijk geloof.
Alleen katholiek en protestant ;) katholiek is dus ook het christendom. Maar met Luther en Calvijn kwam de reformatie en de hervorming, dus de protestanten :)

Beetje offtopic, maar pinksterbeweging, zevende dag adventisten, jehova zijn toch ook christelijk, of vallen die ook onder het protestantisme?

btw, kwam net doopsgezind tegen... wat me ook bekend voorkomt... nou weet ik het niet meer lol

nvm... kom er net achter dat mijn ouders gewoon niet konden kiezen :P, hier gingen mijn zus en ik nl naar de vrijdagmiddagclub, net als de rest van de meiden uit de hogere klassen, soort knutselclub maar met christelijk tintje. Verder gingen mijn zus en ik ook nog eens naar een soort vakantieweek (3 daagse) in de herfstvakantie, maar deze was weer van de levend evangelie gemeente... yup ze konden niet kiezen lol
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 13-07-14 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt