sinds 2 weken ben ik voorzien van een nieuwe baan. Ik werk in een in eerste instantie in een enorm leuk café. De regels waren wel ongelooflijk streng en er was 0,0 ruimte voor een fout, ook niet op je eerste dag. Maarja je accepteert dat en doet gewoon zo goed je best als je kan.
Er werken in dit café alleen maar meiden in de bediening en achter de bar. We moeten in shorts rondlopen en zo nu en dan op de bar dansen. Voor mij is dat geen probleem, ik hou wel van een beetje plezier, zolang ik er als persoon zelf niet door geschaad word. Er wordt niet gedaan aan bodyshots ofzo. Nu was er weer een nieuwe meid, ongelooflijk goede danseres en ze leek ook onwijs plezier te hebben in het werk. De verbazing was ook groot toen ik hoorde dat ze per direct stopte en mijn verbazing werd alleen maar groter toen ik verhaal bij haar ging halen.
Ze had gezien dat de baas naar de manager was gelopen en dat de manager daarna enorm overstuur raakte. Zij en paar andere meiden zijn vervolgens door de manager meegenomen naar de wc's. Hier moesten ze zich uitkleden, waarna hun lichaam en kleding gecontroleerd werd op telefoonnummers van klanten en op geld. Ondanks dat de manager een vrouw is vind ik dit absoluut niet kunnen! Deze controles worden vaker uitgevoerd
Veel meiden die hier werken zijn buitenlands, jong en hebben bijna niemand of helemaal niemand in Nederland. Ze spreken de taal niet en accepteren het gewoon maar, omdat ze niet weten wat ze anders kunnen doen.
Ik ben zelf gelukkig nog niet in die positie gezet, ik ga ook ontslag nemen, omdat ik niet in die positie gezet wil worden. Maar eerst zou ik graag die meiden willen helpen, is er iets van een inspectie die je op zo'n bedrijf kan afsturen en hoe zit het met aangifte? is dat mogelijk?
Ik denk niet dat je hier iets mee kan. Je hebt immers geen bewijs en jou is dit niet overkomen. De medewerker die ontslag heeft genomen om deze reden kan wel aangifte doen en dan neem ik aan dat ze weleens bij het bedrijf langs zullen gaan.
Als de meiden zich ''vrijwillig'' en niet onder bedreiging uit moesten kleden kun je er vrij weinig aan doen denk ik. Er kan wel aangifte gedaan worden tegen de manager, maar of je daar iets uit haalt denk ik eerlijkgezegd niet. Je moet wel even uitzoeken waarvoor je precies aangifte wil doen dan, maar wellicht kom je dan met juridische kosten te zitten.
Veel meiden die hier werken zijn buitenlands, jong en hebben bijna niemand of helemaal niemand in Nederland. Ze spreken de taal niet en accepteren het gewoon maar, omdat ze niet weten wat ze anders kunnen doen.
Ben ik nou de enige die door deze zin toch vraagtekens zet bij dat "leuke" cafe? moeten werken in shorts....dansen op de bar.....
Dat ligt aan het soort café, dus de doelstelling. Is dat zoals hierboven al werd gezegd 18+, dan gelden daar andere regels voor dan voor een "normaal" café
Je kan voor informatie bellen naar de arbeidsinspectie.
Shiloh
Geplaatst: 15-07-14 09:26
Springs schreef:
Als de meiden zich ''vrijwillig'' en niet onder bedreiging uit moesten kleden kun je er vrij weinig aan doen denk ik.
De dreiging van anders je baan verliezen is ook dreiging.