opnieuw breken met moeder of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

opnieuw breken met moeder of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 20:08

Mijn moeder liegt al ruim tien jaar. Vanaf mijn 13e vertrok ze voor een andere man en liet mij met broertje achter bij onze vader. Dit heb ik later een plek kunnen geven.

Onze band werd slechter en beter en weer slechter. Ze loopt snel over mij heen als ik even aangeef dat ze mij teveel wordt. Ik heb toen na een half jaar bij een psychologe te hebben gelopen geleerd om nee te zeggen en verbrak het contact tijdelijk om te rusten.

Eenmaal uitgerust heb ik vergeven en benaderd en werd het beter. Heb haar geleerd hoe ik nee zal zeggen en hoe zij dan even moet accepteren. Na drie maanden ging dat mis. Als ik nu zeg dat zij mij even moet laten zegt ze weer iets zoals " oh chagrijntje van me " of "kattekoppie". Nare dingen als je serieus bent.

Al die jaren liegt ze ook en dat is het enige dat ik maar niet kon vergeven. Wel vergeten want wegstoppen is wat ik deed. Ze liegt bv over evt kanker,reuma,gebroken teen,schulden,en sterilisatie.

Heb haar nadat ik weer contact wilde laten beloven dat ze geen leugens meer zou verzinnen. Dan zou ik vergeven.

Nu ben ik zwanger en gelukkig en mijn moeder kon het niet laten... ze zou een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebben gehad en een miskraam hebben gekregen.

Ik heb toen de persoon die mee zou zijn geweest naar het ziekenhuis benaderd en die wist van niks. Ma zou door dr overgang hebben gebloed en bloedarmoede hebben. Ik heb voor het eerst in tien jaar echt bewijs dat ze liegt. Ik vind het eng en ik ben er misselijk van. Eindelijk bewijs...maar ook eindelijk helaas het besef.

Liegen over een dood kindje, terwijl ik mijn levend kindje in mijn buik vier. Wat als ze later ook gaat liegen tegen mijn kinderen? Moet ik het contact verbreken?

Bedankt voor het lezen.

LukieBradleyJarig

Re: opnieuw breken met moeder of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:12

Dat is volledig aan jou en kunnen bokkers niet beoordelen voor jou.
Jou moeder en jou keuze.
Het is zeker een ontzettend vervelende situatie maar wij buitenstaanden kunnen niet beoordelen of zeggen wat je moet doen.
Kan me voorstellen dat het aan je vreet em het is zeker ook niet normaal.
Wat zegt je partner ervan?
Je moet je zelf afvragen hoe belangrijk zij is voor je een in hoe verre je wil dat ze een rol blijft spelen.
Wil je eigenlijk niets meer is het dus "simpel"
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Geniet ervan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:13

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Dat even als eerste.

Als tweede: Wil je je kindje een grootouder ontnemen? Dat is iets waar alleen jij antwoord op kunt geven. En dan is het misschien beter als je de breuk maakt voordat het kind haar leert kennen.

Ik zou zelf het contact verbreken. Ook al zijn de leugens iets waar ze niets aan kan doen, ik zou mijn kind daarmee niet willen confronteren. Is een stukje opvoeding dat hij buiten jouw invloed gaat opdoen. En daar zou ik niet blij mee zijn.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:16

Is ze geen pathologische leugenaar?

Wel erg vervelend voor je en een lastige kwestie.. Hopelijk komt er een goede "oplossing". :(:)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 20:20

Bedankt voor de reacties. Ben ook meer benieuwd naar wat een ander zou doen. Ik zelf weet het nog niet. Mijn partner steunt mij hoe dan ook alleen mogen onze kinderen niet bij mijn moeder logeren later omdat haar nieuwe man niet leuk is met kinderen. Te streng wat ons betreft.

Ik ben bang dat ze onze kids net zo gaat voor liegen als ze mij jaren deed. Ik zou een paard krijgen en een zadel en verzorgpony..alles kon ik krijgen en dan zat ik even later met de tranen omdat het niet door ging. Ze wilt je blij maken met iets dat buiten haar macht is.

Ik heb weinig behoefte aan haar als moeder. Ze is mijn moeder en dus zien we elkaar maar ik heb geen behoefte in dat ze bv mee gaat naar echo's. Daarvoor heb ik mijn vader die altijd onze ellende heeft willen helen.

Als ik niet zwanger was had ik zoals gewoonlijk gewoon de leugen vergeten en gedaan alsof ze een leuke moeder is. Nu ik een kindje krijg ben ik angstig omdat ik niemand het gevoel gun dat ze mij zo lang heeft gegeven.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 20:23

Ja sem dat denk ik ook. Eerst dacht ik dat ze zielig was. Ongelukkig weinig geld... een beetje te zwaar en ook onzeker. Later dacht ik goh nu heb je een man waar je gek op bent met geld en je hebt leuke kleding wat zr altijd wilde...en de leugens blijven komen. Ze gelooft er ook zelf in.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:28

Ik zou zelf niet zo'n mens bij mij kinderen willen hebben. Om die reden heb ik ook geen contact meer met mn schoonmoeder (al 10 maanden niet meer gezien).

Tegen de tijd dat ik kinderen krijg, zal er alleen contact zijn met haar waar ik bij ben. Zodra zij drama naakt ben ik net zo hard weer weg en hoef ik haar ook niet meer te zien.

Ik verwacht al geen excuus meer, maar ik heb ook geen enkele rede om haar wel te zien.

Ze Is ook niet uitgenodigd voor de bruiloft. Maargoed, ik neem aan dat iedereen begrijpt dat er heel erg veel Is gebeurd voordat mensen tot zo'n besluit komen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:29

de keuze over verbreken moet jezelf maken, maar ik had het contact verbroken, ze blijft door liegen en niet over de kleinste dingen.hier zou ik niet willen dat mijn kinderen ook de dupe van der worden, hoe moeilijk het ook is, maar nogmaals die knoop moet jezelf door hakken .luister naar je gevoel

succes

moon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:52

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wat een ontzettend moeilijk voor jou zeg om een goede keuze te maken.
Kan je moeder geen hulp vragen voor haar probleem?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 20:58

Moelijk hoor.....er is er maar 1 die dat kan gaan beslissen en dat ben jij zelf.
Vaak gaat er flink wat aan vooraf voordat je het ook maar overweegt de relatie te verbreken.
En dan nog ben je lang aan het denken of je het wel of niet moet doen.
Het lijkt zo definitief......

Ik heb zelf ook 10 jaar geleden met mijn moeder gebroken en ook niet zonder reden.
Voor mij heeft mijn keus veel goeds gedaan en ook dit was niet de eerste keer.
Ik heb er geen spijt van want nu is er rust, rust die we anders niet gekend hadden.
Maar zo werkt het niet voor iedereen helaas.

Doe wat goed voor jou is......wat goed voor jouw nieuwe gezin is en bedenk van tevoren goed of je er ook achter kunt blijven staan.

Sterkte met alles en voor straks.....geniet van je kleine wondertje <3

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:08

Tja, de keuze is aan jou natuurlijk.
Toch denk ik dat je nog wat ´vroeg´ bent. Je moeder zal waarschijnlijk niet veel veranderen, maar voor je kindje doorheeft hoe zij in elkaar steekt ben je toch alweer een aantal jaar verder.
Je zou het enigszins kunnen ondervangen door altijd bij je kind te blijven als je bij je moeder op bezoek bent. Zo kan je ook altijd bepalen wanneer je weer vertrekt als verhalen uit de hand lopen.

Je moeder is waarschijnlijk psychisch niet helemaal in orde, maar om daardoor het contact helemaal verbreken en je kind een grootouder te´ontnemen´, en je moeder een kleinkind, is best een behoorlijke stap.
Als het contact voor JOU op dit moment heel belastend is, lijkt me de keuze om contact te verbreken eerder gemaakt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:29

In een enigszins vergelijkbare situatie heb ik contact verbroken met een ouder om mijn kind te beschermen. Ik vond mijn kind veel belangrijker dan die ouder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:50

Doe waar jij je goed bij voelt en waar je toekomstige kinderen niet door beschadigd worden, vooral het laatste is zo belangrijk. Het is al heel lang geleden dat wij getrouwd zijn en mijn oma(waar ik altijd was) bleek, toen we haar op wilden halen wederom niet thuis te geven terwijl ik de dag er voor nog bij haar was geweest om alles te bespreken (zij was mijn getuige). Ik heb toen meteen het besluit genomen om nooit meer met haar contact op te nemen. Hard maar wel een stuk zelfbescherming want ze had me net één keer teveel iets beloofd en niet nagekomen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:58

Het contact verbreken is een grote stap, en de enige die dit kan beslissen ben jij zelf. Het is heel moeilijk om het niet te doen, maar net zo moeilijk als je wel besluit het contact te verbreken. Wij zaten in een soortgelijke situatie en hebben het zo 'opgelost'

Mijn moeder is ook iemand die altijd van alles verzint, en altijd 'zeurt'. Het is altijd te warm/koud/nat/droog/druk/rustig, en als er iemand ziek is heeft zij het dubbel zo erg. Sterker nog; als ik griep heb is zij slachtoffer want 'het is heel moeilijk als je kind ziek is'. Tel daarbij jaren fysiek geweld en gescheld. Van mijn 6 broers en zussen heeft alleen mijn oudste zus nog contact met moeders. Wij hadden amper contact, alleen verjaardag enz. Nu wonen wij 10 km bij haar vandaan.

Sinds afgelopen november zijn mijn ouders gelukkig gescheiden, en met mijn vader heb ik een uitstekend contact (altijd een papa-kindje geweest). Mijn moeder heeft nu juist bedacht dat ze toch een moeder wil zijn, maar voor mij/ons is ze echt veel te laat. Het contact helemaal verbreken vindt ik te ver gaan, dus wij houden het op de paar bezoekjes per jaar (verjaardag, Moederdag, kerst). Onze eventuele kinderen zullen nooit alleen met haar in 1 ruimte zijn, en oppassen zal ze echt helemaal nooit.

Gefeliciteerd met de zwangerschap in ieder geval, en geniet er van!

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:03

Ik zou het contact op een laag pitje zetten, zodat oma en kleinkind elkaar wel kennen , maar bv een keer per maand er heen gaan of zo.

Je moeder is toch de grootmoeder van je kind en kinderen willen ( als ze wat ouder zijn) toch hun roots kennen.
Hou het contact oppervlakkig , maar ontneem je kind niet haar oma.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:09

Het is en blijft je moeder.... maar ook bij ouders geld...
Het moet je energie geven en geen energie kosten en als het jouw rust brengt dan denk ik wel dat je weet wat je keuze zou moeten zijn

Maar zoals iedereen al aangeeft zal je dat zelf moeten beslissen dat kunnen wij niet voor je doen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:09

Pff je hebt altijd mensen die alles meegemaakt hebben en alles net iets erger hebben dan een ander..

Ik zeg heb m'n arm gebroken, die persoon heeft d'r arm verbrijzeld..

Maar wat een gemene opmerking zeg, als jij gelukkig zwanger bent om juist dan over een eigen nare ervaring gaan praten.. Laat staan verzonnen!

Ik snap dat je er moeite mee hebt..

Toch het blijft je moeder, helemaal geen contact gaat wat ver.. Kun je het niet op een bepaalde afstand houden? Bv. 1 x in de weken samen eten of iets dergelijks?
Dat je toekomstige kind iig niet te veel alleen bij oma is?
En zelf de verhalen met een korreltje zout nemen (misschien niet makkelijk bij je eigen moeder).

Wat ook erg nadelig is, is dat als deze personen dan uiteindelijk wel echt iets hebben, dit simpelweg niet serieus genomen wordt.. En dit waarschijnlijk ook overdrijft en volledig 'uitmelkt'

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:13

In mijn geval heeft "oma" wel bewezen niets toe te voegen dan alleen maar spanningen voor het kleinkind.
Kind had er echt geen baat bij dat oma hem opstookte door slechte dingen over zijn mama te vertellen die uit de duim gezogen waren.
Kind had er ook niks aan toen oma volgens haar alzheimer had en daar weer wonderbaarlijk van leek te herstellen........kind had er ook niks aan dat iedereen in spanning zat omdat zij vond dat iedereen er maar wakker van moest liggen omdat zij zo zielig was.

Het is gewoon niet altijd zo dat een grootouder iets toe voegt...helaas niet

Ik weet niet TS of het in jouw geval vergelijkbaar is met mij, ik wil alleen maar zeggen.......overdenk het goed, wees voorbereid op de gevolgen van je keuze want dan kan je er ook achter staan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:17

Ik herken hier veel(Lees: alles) van bij mijn moeder, heb enkele dagen geleden het contact verbroken. Als je meer wilt weten kan je een PB'tje sturen ;)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:35

Ik denk dat het wel of niet breken met jouw moeder (nog) los moet staan van jullie ongeboren kindje (gefeliciteerd met de zwangerschap!). Wat imo momenteel veel belangrijker is, is jouw welzijn (en daarmee die van je ongeboren kindje!). In tot hoeverre ondervind JIJ er nu last van?

Voorlopig kunnen jullie je kindje nog beschermen voor jouw moeder, en eer het kindje daadwerkelijk beseft hoe de vork in de steel zit ben je een aantal jaar verder.

Wat levert het je op als je besluit het contact te verbreken? En wat zijn de 'nadelen' ?
Ik denk dat je dat eerst voor jezelf op een rijtje moet zetten voordat je een besluit neemt.

Sterkte TS :(:)

edit; typo

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 12:06

Quartel mijn situatie is zeker vergelijkbaar met die van jou. Op de rest wil ik later ook nog reageren.

Het kindje zal sowieso drie omas hebben. Mijn eigen oma is top en nog fit, mijn stiefmoeder en mijn schoonmoeder en twee toffe opas en een oom. Het heeft voor mij geen zin om met kind eens in de maand langs te gaan dat voegt niks toe. Je krijgt geen band en als dat wel gebeurd en kind wilt later alleen naar oma moet ik dit verbieden. Waarschijnlijk zal ik dan toch toestemmen en als het dan mis gaat moet mijn kind ool contacten verbreken. Ik weet zelf hoe zwaar dit is.

Overigens heb ik niets meer dan vrede en rust gevoeld toen ik zelf geen contact had met mijn moeder. De dag dat we dat weer hadden heeft altijd een beetje als falen gevoeld en soms dacht ik ook dat dat een verkeerde beslissing was. Had ik het maar zou gehouden dacht ik dan. De stap om opnieuw te zetten is alleen zo zwaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:13

Misschien moet je eens een hartig woordje met je moeder spreken. Ik vermoed dat al die leugens een roep om aandacht zijn. Misschien zou je haar kunnen zeggen dat je al de drama-queen verhalen nu wel gezien en gehoord hebt, dat je gekwetst bent door haar verhaal over de buiten-baarmoederlijke zwangerschap en dat je haar aanraadt om hulp te zoeken. En dat je haar voorlopig even niet wilt zien totdat ze daadwerkelijk haar eigen probleem heeft opgelost.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 12:21

Jannepauli schreef:
Misschien moet je eens een hartig woordje met je moeder spreken. Ik vermoed dat al die leugens een roep om aandacht zijn. Misschien zou je haar kunnen zeggen dat je al de drama-queen verhalen nu wel gezien en gehoord hebt, dat je gekwetst bent door haar verhaal over de buiten-baarmoederlijke zwangerschap en dat je haar aanraadt om hulp te zoeken. En dat je haar voorlopig even niet wilt zien totdat ze daadwerkelijk haar eigen probleem heeft opgelost.

Ik denk niet dat iemand die zo'n dingen systematisch verzint in staat is om op een normale wijze te redeneren. Dat weet ik uit eigen ervaring. Ik denk dat TS dat ook al meermaals geprobeerd heeft, anders zou het contact in eerste instantie al niet gebroken zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:08

Mee eens, daarom zeg ik ook dat die vrouw hulp moet krijgen. Er is waarschijnlijk wel het nodige aan de hand als iemand over van alles en nog wat liegt. Aandacht vragen is één ding daarvan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:10

Het is natuurlijk een volwassen vrouw he, het is altijd op 'vrijwillige' basis. Als zij niet wilt, dan zal er ook niks gebeuren (helaas voor TS..).

Ik denk dat je moet accepteren dat het zo blijft, of het contact verbreken.

Toen ik mijn moeder probeerde te vertellen dat ze misschien hulp moest zoeken is ze 4 uur zoek geweest en vonden we haar bovenaan een brug. Ga ik dus niet meer proberen :')