Ouders zijn uittelkaar bij wie moet ik wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mygoldeneye

Ouders zijn uittelkaar bij wie moet ik wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 00:05

Sorry voor de kansloze titel maar wist niks anders.
Hoi,

Ik zit al heel lang met een probleem en dat ga ik nu proberen zo goed mogelijk uitteleggen. Ik ben zelf 14 jaar en mijn ouders zijn al uittelkaar sinds mijn vijfde. Ik woon de ene week dinsdag avond op woensdag bij mijn vader en dan vrijdag t/m zondag (weekend) en de andere week alleen donderdag avond op vrijdag. En de rest bij mijn moeder. Nu is het zo dat mijn moeder nog in het oude huis woont en ik daar dus alles heb. (Mijn ouders wonen trouwens kwartiertje fietsen uittelkaar.) Bij mijn vaders huis voel ik me niet thuis ik heb er bijna geen spullen en hij is ook heel vaak in de avond in de tuin. ( we wonen in een colletief met allemaal huizen om een tuin en dan wonen wij op de 1e etage) of bij vrienden uit het colletief. Dan zitten ik en mijn broers bij hem thuis te niksen en hij is ergens bij eenvriend. Dat vind ik stom want ik ben liever bij mijn moeders huis en dan kom ik bij mijn vader voor hem gaat hij zelf weg. Eigenlijk zien we elkaar alleen als we eten omdat ik voor het eten naar school en de paarden moet en hij erna dus naar vrienden in het colletief gaat. Het is ook zo dat hij afspraken nooit na komt en altijd zeurt over dat ik er nooit ben omdat ik naar de paarden moet (dat begrijpt hij blijkbaar niet.) Het is heel raar maar ik zie het zo de weekenden bij mijn moeder zijn wit (fijn leuk ik heb er zin in). De weekenden bij mijn vader zijn zwart (stom ik wil dat het zo snel mogelijk voorbij is). ik zit er nu dus over te denken om gewoon bij mijn moeder te gaan wonen. Maar hebben jullie misschien nog advies? En als je mij vind zeuren/aanstellen sorry maar ik zit hier al jaren mee en wou het een keertje van mij afschrijven.
Mijn ouders hebben trouwens allebei een vriend/vriendin allebei al een aantal jaar en ze wonen niet bij elkaar ze wonen allebei wel een stukje verderweg. Als ik iets vergeten ben je kan altijd alles vragen!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:12

Je kunt er niet voor kiezen om niet meer naar je vader te gaan.
Als het goed is hebben je ouders een omgangsregeling/ouderschapsplan, waarin staat dat je verplicht op bepaalde dagen naar je vader moet. Dat is een verplichting en daar kun je helaas niet aan ontkomen.

Naar mijn weten kun je dat ook niet anders in laten delen als het eenmaal vaststaat.

Ik herken me wel in veel punten die jij noemt mbt je vader. Ik heb wel wat meer problemen met mijn vader gehad waardoor er nu gelukkig een kans is dat ik er niet meer heen hoef, maar dit wordt dan vastgelegd in een ouderschapsplan ook. Mijn ouders zijn pas een jaar gescheiden.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:13

Kun je het er niet met je vader over hebben dat je het jammer vind dat hij zo weinig met jullie doet en vaak weg is ? Stel anders voor om af en toe samen wat leuks te doen... Ipv daar alleen maar zitten.
Mijn ouders zijn ook uit elkaar. Ik woon nu bij mijn moeder, maar kom ook geregeld bij mijn vader. Heb daar de nodige problemen gehad met zijn nieuwe vrouw e.d., maar heb uit eindelijk ondervonden dat door er over te praten het voor je ouders het meest duidelijk wordt wat JIJ graag wil. Heb het er gewoon eens over met hem :)
Zorg wel dat je niet tegen je moeder over je vader gaat zitten klagen en andersom. Stoken zo komt nooit ten goeden, ook dit heb ik ondervonden :$
Ik wens je succes meis, scheidingen zijn altijd k.t maar probeer er met beide ouders het beste van te maken. Ze zijn de enige ouders die jij ooit zult hebben !

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:18

Als ouder begrijp ik je wel.Heb je er weleens met hem over gesproken? Hij heeft misschien een reden voor zijn manier van doen?
Als je een goede band hebt met je moeder zou ik het eens eerlijk vertellen op een rustige manier zonder je vader dingen te verwijten of boos op hem te zijn. Dan kan je moeder misschien met hem gaan praten zoals ze dat eigenlijk horen te doen als er iets is met de kinderen. Daarom zeg ik ook, niet boos worden of verwijten, want dan gaat je moeder misschien heel negatief het gesprek in en dat geeft geen oplossingen.
In principe mag je zelf kiezen, maar het is natuurlijk fijn als het in goede harmonie gaat allemaal.
Ik zou dan als voorstel vast bij je moeder gaan wonen en kijken of je een avond pw wel bij je vader kan zijn. Niet meteen helemaal niet meer daar naartoe gaan.
Hoeveel broers heb je en hoe oud zijn zij?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:19

Ik denk dat je op je gevoel af moet gaan... Het is ook niet fijn om telkens met een rot gevoel bij je vader thuis te blijven "omdat het zo moet". Inprincipe ben je inmiddels oud genoeg om die keuze zelf te maken. Heb je er al met je vader over gehad dat jij dit zo ervaart? Hij geeft aan dat ie zich eraan stoort dat jij veel bij de paarden bent, maar heb je hem ook gezegd dat jij je er aan stoort dat hij naar het collectief gaat wanneer jullie er juist voor hem er zijn? Communiceren is belangrijk, vergeet dat niet! Misschien heeft je vader dit wel helemaal niet in de gaten.. ;)

En als je toch besluit om volledig bij je moeder te gaan wonen kun je toch ook nog geregeld eventjes bij je vader langs gaan? Zeker gezien het qua afstand heel goed te doen is! Zo houd je toch een goed contact met je vader en hebben jullie op die momenten ook echt de tijd voor elkaar zonder langs elkaar heen te lopen. Direct maar helemaal niet meer naar je vader toe gaan lijkt mij geen goed plan en ik begrijp uit je verhaal dat je ook zeker geen knallende ruzie met hem hebt of een hekel aan hem, ik krijg juist de indruk dat je eigenlijk een beetje teleurgesteld in hem bent omdat je van hem houd en het heel graag net zo gezellig bij hem zou hebben als bij je moeder.

Maar nogmaals, vergeet niet om te blijven communiceren met elkaar. Spreek maar gewoon uit wat je dwars zit, waar je telkens tegen op ziet en hoe het voor jou voelt. Zo kom je in gesprek met elkaar en wie weet is het dan ook wel zo 'opgelost' en begrijpen jullie elkaar nu gewoon even verkeerd. En zijn die momenten dat je bij je vader bent straks net zo gezellig en leuk als bij je moeder! :)

[Edit] Ik zie dat anderen ook berichten hebben geplaatst, ik weet zelf niet zo goed hoe dat ouderschapsplan e.d. alleen in elkaar zit wanneer je ouders gescheiden zijn. Ik dacht dat je tot 12 jaar verplicht was maar daarna een eigen keuze hebt. Dit is dus (blijkbaar) niet zo.. Dan is het helemaal belangrijk om met je vader te blijven praten, al zijn het maar kleine dingetjes. Maar zo gauw mensen niet meer praten én luisteren met/naar elkaar gaan er ergernissen ontstaan. ;)
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 11-07-14 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:20

Arc_En_Ciel schreef:
Je kunt er niet voor kiezen om niet meer naar je vader te gaan.
Als het goed is hebben je ouders een omgangsregeling/ouderschapsplan, waarin staat dat je verplicht op bepaalde dagen naar je vader moet. Dat is een verplichting en daar kun je helaas niet aan ontkomen.

Naar mijn weten kun je dat ook niet anders in laten delen als het eenmaal vaststaat.

Ik herken me wel in veel punten die jij noemt mbt je vader. Ik heb wel wat meer problemen met mijn vader gehad waardoor er nu gelukkig een kans is dat ik er niet meer heen hoef, maar dit wordt dan vastgelegd in een ouderschapsplan ook. Mijn ouders zijn pas een jaar gescheiden.

Ze is 14, dus mag wel kiezen. En het ouderschapsplan kan wel gewijzigd worden, maar kost weer tijd en gedoe. Als ouders en kinderen er samen goed uitkomen is er niks aan de hand. Niemand die dat komt controleren.

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 00:20

Mijn ouders zijn nooit getrouwd geweest en zijn goed uitelkaar gegaan. Er is dus geen rechter ofzo bij geweest en als het goed is ook geen ouderschapsplan.
Toen bijv mijn broer geslaagd was kwam mijn vader gewoon bij mijn moeder wat drinken enzo. Ze weten wel een beetje dat ik niet graag naar mijn vader wil maar ze doen er niks mee. Ik ga morgen met mijn vader praten. En jullie ook heel veel sterkte! :(:)

mygoldeneye

Re: Ouders zijn uittelkaar bij wie moet ik wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 00:24

Mijn broers zijn 17 en 18. Die van 18 gaat doordeweeks naar mijn vader als wij bij mijn moeder zijn omdat hij ons 'te druk' vind. Onwijs bedankt voor alle antwoorden! Ik ga zoiezo morgen met mijn vader praten en dan kijken wat eruit komt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:24

Goedzo dat je met je vader gaat praten! +:)+
Ik hoop dat jullie elkaar dan wat beter gaan begrijpen en dat het voor jou ook weer leuk en gezellig word om naar hem toe te gaan. :j

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:24

Je moet je eigen keuze maken wat jij het liefst wil waar je je fijn bij voelt nou bij deze bij je moeder, je kan er ook voor kiezen dat je gewoon altijd bij je moeder woont,
En datbje gewoon bij je vader langs gaat om de dag een paar uurtjes?

Hoop dat je er uit komt!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:25

Als er geen ouderschapsplan is en dus geen voogdij regeling of iets in die trant, dan kunnen zij jou wettelijk gezien niet dwingen om naar je vader te gaan.
Maar ik zou het eerst gewoon proberen uit te praten :)
Misschien heeft hij niet door dat jij het niet leuk vind hoe hij doet.
Gewoon eerlijk zijn hoe jij je voelt, het moet natuurlijk wel leuk blijven om op bezoek te gaan :j

-edit, misschien kan je vragen of je wat meer spullen bij je vader mag zetten enz? Dan voel jij je misschien meer thuis :)

Succes en sterkte!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 00:33

Ondanks dat je liever niet naar je vader gaat, vind ik wel dat je ,zover ik dat kan beoordelen van achter een laptop, het netjes aanpakt.

Ik lees ergens wel dat je wat meer quality time met je vader zou willen en het dan beter zou gaan. Hij wil dat misschien ook wel als hij denkt dat je liever bij de paarden bent. Dan begrijpen jullie elkaar nu wat minder goed, maar dat uitpraten kan goed helpen.

Fijn dat je ouders goed contact hebben, dan kun je nog terugvallen op een gezamenlijk gesprek als het nodig is.

Probeer voor te stellen dat je vast bij je moeder woont waar je alles hebt. Dan gaan die verplichte dagen weg en spreken jullie in eerste instantie af wanneer jullie wel kunnen en willen. Dan worden de dagen samen vast weer leuker. Spreek dan van tevoren bijv iets af. Dat je langskomt met een spel of een film. Dan moeten jullie wel even samen zijn. Of samen koken bijv.
Soms moet gewoon het ''moeten'' er vanaf en dat kan ook tijdelijk zijn misschien. Zomaar kans dat je later weer vaker bij je vader zit.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 03:05

Mijn ouders zijn ookal flink wat jaren gescheiden. Vanaf mijn 8ste tot mijn 16e ging ik altijd naar mijn vader om het weekend. Ik keek meestal van te voren of er een leuke film draait of in de auto naar hem toe hadden we het er al over of er iets was dat we konden doen in het weekend.
Vanaf mijn 16e (ben nu 20 jaar) bleef ik er eigenlijk nooit meer slapen en bleef ik ook veel meer weekenden thuis bij mijn moeder. Nu voelt het veel gezelliger en specialer om op bezoek te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:11

Jahoor je mag zelf kiezen. Vanaf 12 jaar worden kinderen gehoord daarin. Je zal wel met goede redenen moeten komen.
Het beste is om eerst met je vader te gaan praten en het te bespreken. Gooi het gewoon open en bespreek wat jou dwarszit en of je misschien meer bij je moeder mag wonen en hoe hij het ziet.
Pas als niks werkt en jij echt ongelukkig bent daar en je vader er niks aan wilt doen en je vader gaat dwarsliggen... dan pas ga je samen met je moeder naar een advocaat en komt er een rechtszaak om de omgang te wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:35

Suzanne F. schreef:
Jahoor je mag zelf kiezen. Vanaf 12 jaar worden kinderen gehoord daarin. Je zal wel met goede redenen moeten komen.
Het beste is om eerst met je vader te gaan praten en het te bespreken. Gooi het gewoon open en bespreek wat jou dwarszit en of je misschien meer bij je moeder mag wonen en hoe hij het ziet.
Pas als niks werkt en jij echt ongelukkig bent daar en je vader er niks aan wilt doen en je vader gaat dwarsliggen... dan pas ga je samen met je moeder naar een advocaat en komt er een rechtszaak om de omgang te wijzigen.

Klopt inderdaad, al is het te hopen dat het niet zover hoeft te komen en het met een goed gesprek op te lossen is.
In mijn geval is het wel tot een rechtszaak gekomen toen ik 13 was, ik heb toen een verklaring afgelegd bij jeugdzorg of de kinderbescherming (ik weet niet meer welke instantie dit was) en ben bij mijn moeder blijven wonen.
Dit was omdat er geen goed gesprek mogelijk was en ik heb dan ook alle contact verbroken sindsdien.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:11

Kun je op de dagen dat je bij je vader moet zijn niet alleen bij hem gaan eten en dan weer naar huis?
Dat je fulltime bij je moeder gaat wonen, maar wel contact houd met je vader op die manier. Even alleen leuke dingen doen, tot het contact weer beter is?

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 09:27

Allereerst heb ik respect voor alle mensen waarbij het veel erger was dan mij en die de knoop hebben doorgehakt om fulltime bij hun moeder te gaan wonen. Ik wil het niet met ruzie doen omdat ik hem wel nog gewoon af en toe wil zien maar misschien is het een goed idee ja dat ik altijd bij mijn moeder ben en niet vast maar gewoon kijken dat ik soms naar mijn vader ga.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:47

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:59

superpony schreef:
Ze is 14, dus mag wel kiezen. En het ouderschapsplan kan wel gewijzigd worden, maar kost weer tijd en gedoe. Als ouders en kinderen er samen goed uitkomen is er niks aan de hand. Niemand die dat komt controleren.

Ze mag wel kiezen hoevaak ja, maar ze mag niet kiezen om niet meer naar haar vader te gaan :) Ik ben zelf ook 14, en ik mag inderdaad kiezen, maar volgens de wet moet je contact houden met beide ouders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:17

Daarom zeg ik ook dat ze moet afspreken wanneer ze kunnen en willen. TS wil ook niet het contact stoppen. Als dat wel zo zou zijn, is daar vaak een reden voor en kan de rechter wel contact verbieden of alleen onder begeleiding opleggen.
Daarnaast zijn haar ouders niet getrouwd geweest en zijn dit mondelinge afspraken. In goed overleg kunnen ze dus flexibel zijn. Niemand die het controleert als in goed overleg dit meisje even wat ruimte krijgt om andere afspraken met haar vader te maken. Het kan alleen maar beter worden als het niet onder dwang wordt doorgeduwd en ze betere afspraken met haar vader kan maken. Elke leeftijd en fase heeft zijn dingen, ook bij de ouders blijkbaar. Dit is wat al even speelt en ts nu uit. Het kan over 2 jaar weer heel anders zijn.