hoe ga je om met iemand die het minder heeft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brittneyx

hoe ga je om met iemand die het minder heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:50

Beetje een rare titel maar ik wist niet goed hoe ik het moest formuleren.

Ik heb een vriendin die af en toe op mijn pony komt rijden. Ze heeft een moeilijke thuissituatie en haar moeder heeft het niet zo breed. Ik heb veel geluk gehad toen mijn ouders scheiden en mijn stiefpapa paarden had. Hierdoor heb ik heel veel kansen gekregen in de paardensport en ook daarbuiten. Alles wat ik wilde doen heb ik altijd mogen doen als ik er maar genoeg voor werkte ( Bv een bepaalde lesgever, ik moet altijd netjes trainen op wat ik geleerd had in de les). Ik heb ook al verschillende paarden, pony's gehad. Zij heeft altijd op de manege gereden en kan minder goed rijden dan ik. Maar zij heeft altijd gedroomd van al de kansen die ik gekregen heb. Als ik dan vertel over een bepaald paard die ik gehad heb of over een wedstrijd zie ik dat het haar kwetst -O-

Nu komt het over alsof ik mezelf zoveel beter vind dan haar, maar dit bedoel ik niet zo. Ik heb veel geluk gehad en kansen gekregen door een gunstige thuissituatie en vind het heel jammer voor haar dat zij dat niet heeft. Daarom wil ik haar ook de kans geven om met mijn pony te rijden :j
Maar ik blijf het moeilijk vinden om met haar te praten terwijl het een hele leuke meid is.
Hoe gaan jullie hier mee om? Ik wil haar niet telkens kwetsen :(:)
En eventueel voor mensen die zelf minder kansen gekregen hebben, wat vinden jullie kunnen/niet kunnen?

groetjes Brittney

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:52

Gewoon alles vertellen, zonder op te scheppen uiteraard. Ook jij mag leuke dingen vertellen immers :)
Ik vertel ook rustig tegen een verlamde dat ik echt fijn heb hardgelopen. Ik kan er ook niets aan doen dat diegene nooit hard zal kunnen lopen immers, maar gelijkwaardig contact vind ik wel belangrijk.

Eigenlijk maar 1 tip: luister goed naar haar en doe niet te moeilijk en denk niet teveel na bij wat je wil vertellen. Gewoon normaal ermee omgaan zoals je ook zou doen bij iemand die het wel hartstikke goed heeft. Ze is immers niet anders dan anders, ze is nog steeds zichzelf.

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:54

Ten eerste, echt súperlief dat je je vriendin de kans al geeft om op je pony te rijden.
Ik denk dat je verder niet echt iets kan doen, aangezien jij er ook niet voor gekozen hebt dat jij het nou eenmaal gewoon wat breder hebt. En dat meisje zelf ook niet dat ze het juist wat minder breed heeft.
maar ik snap het wel ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:54

Wat lief van je zeg! Dat ze op je pony mag rijden! Er zijn vast ook dingen die zij heeft / kan en jij niet. Probeer dat ook te benadrukken!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:55

Ik denk dat je haar gewoon moet laten delen in jouw geluk als je die kans hebt. Heel tof dat ze op je pony mag rijden. :)
Er zijn altijd wel mensen die mooier, slanker, rijker en gelukkiger zijn. Daar moet je mee leren omgaan in het leven.

Maar probeer ook geinteresseerd te zijn in haar dingen. :)
En wees blij over de dingen waar zij blij over is voor zichzelf, ondanks dat ze voor jou misschien minder betekenen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:57

Ik vind het echt heel lief dat ze op je pony mag rijden!
Ik snap dat het moeilijk is om met haar over dingen te praten als het haar kwetst maar je kan ook over niet-paarden dingen praten (school bijvoorbeeld, heel duf maar het is een voobeeldje). En vooral zeggen dat het goed gaat met het rijden en dat ze snel leert :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:00

Niet iedereen heeft zoveel geluk en het is lief dat je met je vriendin rekening wilt houden. Maar dit geldt mijns inziens ook andersom. jouw vriending moet (nou ja, niets moet) beseffen dat zij in een andere situatie zit en mag jou niet het gevoel geven dat je haar kwetst als jij vertelt over iets dat jij wel hebt (mits niet opschepperig) en zij niet. Wellicht kan zij ook dingen die zij leuk vindt en die jij niet kunt. Probeer je daar ook in te verdiepen.

Vroegah kon ik ook niet op paardrijles, dus heb ik geleerd dat ik goed mijn best moest doen op school. Op die manier een goede baan zoeken en dientengevolge een eigen paard kunnen kopen.

Als jij gewoon uit enthousiasme bepaalde zaken verteld, zonder op te scheppen en zonder eein eigen gevoel van meerwaarde / meer zijn, dan mag je vriendin jou dit niet aanrekenen en jou een schuldgevoel "aanpraten".

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:03

dankje voor de snelle reacties!
Ik sleur der ook overal mee naartoe, Horse expo, wedstrijden maar ook uitgaan etc.
goede tips +:)+ bedankt!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:06

Rocamor schreef:
Niet iedereen heeft zoveel geluk en het is lief dat je met je vriendin rekening wilt houden. Maar dit geldt mijns inziens ook andersom. jouw vriending moet (nou ja, niets moet) beseffen dat zij in een andere situatie zit en mag jou niet het gevoel geven dat je haar kwetst als jij vertelt over iets dat jij wel hebt (mits niet opschepperig) en zij niet. Wellicht kan zij ook dingen die zij leuk vindt en die jij niet kunt. Probeer je daar ook in te verdiepen.

Vroegah kon ik ook niet op paardrijles, dus heb ik geleerd dat ik goed mijn best moest doen op school. Op die manier een goede baan zoeken en dientengevolge een eigen paard kunnen kopen.

Als jij gewoon uit enthousiasme bepaalde zaken verteld, zonder op te scheppen en zonder eein eigen gevoel van meerwaarde / meer zijn, dan mag je vriendin jou dit niet aanrekenen en jou een schuldgevoel "aanpraten".

Hier ben ik het ook mee eens! Ook al heb ik het goed, ik heb ook een bijbaantje. Als ik iets wil (merkkledij, een zoveelste dekje,..) moet ik daar ook gewoon hard voor werken. Zij heeft geen baantje en moet dus altijd rekenen op haar moeder die het niet breed heeft. Dan denk ik ook dat ze maar een baantje moet zoeken :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:10

Brittneyx schreef:
dankje voor de snelle reacties!
Ik sleur der ook overal mee naartoe, Horse expo, wedstrijden maar ook uitgaan etc.
goede tips +:)+ bedankt!

In antwoord op je reactie die onder bovenstaande quote staat (snap je hem nog), pas op dat je vriendin het niet "lekker makkelijk" gaat vinden dat jij haar overal mee naartoe sleurt.

Ook jij werkt voor je extra centen (als ik het goed lees), maar dat betekent niet dat je dan maar mensen moet gaan onderhouden die niet (willen?) werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:10

Baantje kan leuk zijn, maar kan ook van invloed zijn op bv uitkering (als die er is) dus ze moet het wel goed uitzoeken :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:11

Je doet toch al je best voor haar! Heel fijn dat ze op je pony mag rijden trouwens ;)

Ik denk niet dat je bang moet zijn om haar iets te vertellen, mensen die het minder hebben willen vaak liefst niet anders behandeld worden. Medelijden helpt hen niet verder, en als je haar niks durft vertellen zal ze zelf snel gaan merken dat er iets 'fout' zit tussen jullie.

Probeer gewoon een goeie vriendin te zijn voor haar, meer kan je toch niet doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:14

vuurneon schreef:
Baantje kan leuk zijn, maar kan ook van invloed zijn op bv uitkering (als die er is) dus ze moet het wel goed uitzoeken :)

Oke, maar dan nog hoef je niet lekker af te wachten tot je vriendin die wel (veel) werkt jou maar blijft ondersteunen. Ken er zat die leuk overal het handje ophouden, lopen zeiken dat "de rijk(er)en" het veel te goed hebben (lees na hard en veel werken een materialistisch iets aanschaffen), te beroerd zijn om met de kont uit de bank te komen, maar wel verwachten dat die rijk(er)e ze overal mee naartoe zeult. Om met het geld dat met het harde buffelen dan de bankzitter te ondersteunen omdat deze zooooo zielig is.

Bovenstaande is gebaseerd op eigen ervaring en heeft niets te maken met vriending van TS!!!

Met andere woorden, TS mag best genieten van haar eigen verdiende centjes en van het geluk van dit "nestje". Zolang ze zich niet "meer voelt" dan iemand die dit niet heeft.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 08-07-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:16

Aan de ene kant wil ze niet werken, ze vind dat als je jong bent niet moet werken. Ik betaal het niet als ze meegaat, dat gaat mij te ver. Maar ik vraag haar gewoon mee ik ergens naar toe ga, haar ouders zijn niet geïnteresseerd in paarden en gaan daarom ook nooit naar een wedstrijd kijken of naar een event. Alleen zou ze nooit ergens naar toe gaan.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:17

Heel lief dat je haar op je pony wilt laten rijden, maar, het klinkt misschien hard wat ik zeg, laat haar niet uit medelijden op je pony rijden, want zo klinkt het een beetje. Verder zou je haar gewoon kunnen vertellen wat jij hier schrijft. Er zijn altijd mensen die ergens beter in zijn, mooier zijn of meer mogelijkheden hebben :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:17

Brittneyx schreef:
Aan de ene kant wil ze niet werken, ze vind dat als je jong bent niet moet werken. Ik betaal het niet als ze meegaat, dat gaat mij te ver. Maar ik vraag haar gewoon mee ik ergens naar toe ga, haar ouders zijn niet geïnteresseerd in paarden en gaan daarom ook nooit naar een wedstrijd kijken of naar een event. Alleen zou ze nooit ergens naar toe gaan.

Excuus mijnerzijds, verkeerde interpretatie

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:18

vuurneon schreef:

Ik denk niet dat een studentenjob invloed heeft op een uitkering? Het kan best maar lijkt mij niet :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:18

Dat zeg ik niet en daar ging het mij niet om, het ging mij erom dat het hele gezin niet wordt benadeeld als ze wel gaat werken (kindgebonden budget bv). Dus dat ze daar wel naar kijkt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:18

heb zelf ook nooit de kans gekregen mezelf te bewijzen in de paardensport puur omdat mijn ouders dat niet toelieten.
Had zelf een vriendin die wel op paardrijden mocht van haar ouders en ze moest dan wel haar A en B brevet behalen. Zij vertelde echter niet veel daarover, maar toen ze mij eens vertelde dat ze een eigen paard heeft kwetste mij dat op de manier waarop ze dat verteld had.

Maar wat Rocamor schrijft is wel heel goed gezegd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:19

Brittneyx schreef:
vuurneon schreef:

Ik denk niet dat een studentenjob invloed heeft op een uitkering? Het kan best maar lijkt mij niet :)

Ooooo je bent van België :Y) in Nederland kan het wel invloed hebben op bepaalde toeslagen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:21

Er zullen altijd mensen zijn die het beter voor elkaar hebben, zo is het leven nou eenmaal. Lief van jou dat je je vriendin op je pony laat rijden, maar zij moet ook gewoon leren dat niet elk mens dezelfde kansen en/of talenten heeft. Dat moet ze zelf inzien en ontwikkelen hoor, daar kan jij niets aan doen. Blijf haar wel gewoon alles vertellen, uiteraard zonder op te scheppen.

Ik heb ook vriendinnen die het heel goed hebben en vriendinnen die het minder hebben. Allemaal hebben ze ook hele positieve dingen in hun leven. Iemand die het financieel minder heeft kan bijvoorbeeld heel gelukkig worden in de liefde of mazzel hebben met andere dingen die niet te koop zijn. Je leert vanzelf tevreden te zijn met wat je hebt en zelf door middel van hard werken je dromen waar te maken en indien nodig bij te stellen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:22

@vuurneon Ah dat wist ik niet! Ik zou het wel jammer vinden als ik zou werken dat de toeslagen van mijn ouders zouden verminderen. Dan zou het er ook op neerkomen dat ik mijn verdiende centen zou moeten afgeven aan mijn ouders? (even in de veronderstelling)

Brittneyx

Re: hoe ga je om met iemand die het minder heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:26

Dus het komt erop neer dat je niet moet gaan opscheppen en opletten hoe je het zegt. Ik zal eraan denken en haar niet meer proberen te kwetsen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:29

Brittneyx schreef:
@vuurneon Ah dat wist ik niet! Ik zou het wel jammer vinden als ik zou werken dat de toeslagen van mijn ouders zouden verminderen. Dan zou het er ook op neerkomen dat ik mijn verdiende centen zou moeten afgeven aan mijn ouders? (even in de veronderstelling)

Nee, dan worden je ouders gewoon gekort en krijgen zij minder geld van de overheid omdat jouw inkomen dan gewoon meetelt en jij dus ook mee kan betalen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:30

Opscheppen moet je nooit, omdat je daarmee aangeeft dat je zelf beter, mooier, groter, dunner, meer waard bent dan de ander. Maar als jij (bijvoorbeeld) blij bent omdat je paard zoveel verbeterde door een les bij Ludo Phillipaerts ten opzichte van Jan op de hoek, dan zou je daar gewoon over moeten kunnen praten. En tuurlijk zal ze misschien best even moeten slikken, omdat jij geld hebt / krijgt om bij zo'n lesgever te gaan rijden en zij niet eens op de manege kan rijden, maar dat mag ze je niet kwalijk nemen. Vind ik