Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

In het andere topic las ik ook dat de jeugd van nu gemiddeld zo'n 3 euro verdiend. Tja als ik eerlijk moet zijn ging ik echt niet voor 3 euro werken. Ik vind dat echter niets met lui te maken maar de gemiddelde 16 jarige werkt 10 uur per week moet je kijken wat je dan verdiend, ik snap heel goed dat je daar je bed niet voor uit gaat komen.
Met studiefinanciering krijg je het zelfde en daar hoef je geen fluit voor te doen. capopjekop schreef:Mss wat meer achtergrond voor de mensen zoals ik die dat andere topic niet gelezen hebben?
Het minimumloon is toch juist fijn dat het er is, het geeft toch een zekerheid op een basisvergoeding. De meeste bedrijven waar ik gewerkt heb die zaten er ook wel boven en als jongere ging ik ieder jaar dat ik er werkte erop vooruit. Hoezo wordt je uitgebuit door het minimum loon? Je bent niet verplicht om bij een bepaald bedrijf te gaan werken, zeker niet als je ergens anders meer kunt verdienen. Het is geen vetpot, maar je moet toch ergens de grens stellen. Door hard te werken en je best te doen kun je hogerop komen met een daarbij behorend salaris. In dat opzicht zie ik het minimum loon juist als een motivatie.
De jeugd van tegenwoordig is niets luier dan andere generaties. In iedere generatie heb je harde werkers en mensen die het wel geloven.
...Solleke_Noah schreef:Klopt het dat je in Nederland als jeugd vaak tussen 3-5 euro/uur verdiend? (had dat eens in een topic gelezen..) Als dat klopt, dan schrik ik daar wel echt van, toen ik als 16-jarige een weekendjob deed (België), verdiende ik 7-8 euro/uur. 3 euro klinkt zo absurd weinig.
ynskek schreef:Bij ons was het ook echt dat als we meer te besteden wouden hebben dan de €5,- aan zakgeld per week dat we dan een baantje moesten zoeken/ klusjes in huis of voor mn moeder dr ZZP bedrijf moesten doen...
Ik heb van alles gedaan van vakkenvullen tot als gastvrouw op een congres werken...
Vanaf dat ik 17 was heb ik 32 uur per week gewerkt omdat ik gestopt was met mijn opleiding... Heb de 5e dag door de weeks een visagie en kappersopleiding gedaan die ik beide zelf bekostigt heb...
Daarna totaal iets anders gaan doen en geleefd van de Stufi omdat ik me volledig wou richten op mn opleiding...
Kan zeggen dat uitwonend voor 275 euro per maand rondkomen niet makkelijk is maar als je zuinig bent wel te doen...
Afgelopen halfjaar bijlessen gegeven en van dat inkomen een paar nieuwe rijlaarzen bij elkaar gespaard dat ik eind van het jaar aan wil laten meten...
Ik denk dat je tegenwoordig blij mag zijn als je meer dan het minimumloon krijgt maar dat je vaak zeker als je geen ervaring etc. hebt blij mag zijn met wat er geboden wordt...
Nu wil ik volgend jaar zomer een trainingsweek gaan doen met een gehuurd paard... Dat wordt bezuinigen op alle kosten van mn levensonderhoud om de €500 bij elkaar te krijgen...
Cyella schreef:ynskek schreef:Bij ons was het ook echt dat als we meer te besteden wouden hebben dan de €5,- aan zakgeld per week dat we dan een baantje moesten zoeken/ klusjes in huis of voor mn moeder dr ZZP bedrijf moesten doen...
Ik heb van alles gedaan van vakkenvullen tot als gastvrouw op een congres werken...
Vanaf dat ik 17 was heb ik 32 uur per week gewerkt omdat ik gestopt was met mijn opleiding... Heb de 5e dag door de weeks een visagie en kappersopleiding gedaan die ik beide zelf bekostigt heb...
Daarna totaal iets anders gaan doen en geleefd van de Stufi omdat ik me volledig wou richten op mn opleiding...
Kan zeggen dat uitwonend voor 275 euro per maand rondkomen niet makkelijk is maar als je zuinig bent wel te doen...
Afgelopen halfjaar bijlessen gegeven en van dat inkomen een paar nieuwe rijlaarzen bij elkaar gespaard dat ik eind van het jaar aan wil laten meten...
Ik denk dat je tegenwoordig blij mag zijn als je meer dan het minimumloon krijgt maar dat je vaak zeker als je geen ervaring etc. hebt blij mag zijn met wat er geboden wordt...
Nu wil ik volgend jaar zomer een trainingsweek gaan doen met een gehuurd paard... Dat wordt bezuinigen op alle kosten van mn levensonderhoud om de €500 bij elkaar te krijgen...
Dat is tegenwoordig niet meer te doen hoor. Een beetje kamer(Dus geen hok...) kost echt al minimaal 200 euro bij de goedkoopste regio's. Collegegeld kost 150 euro per maand. Boeken gemiddeld 50 euro. Eten kan als je bespaard voor 50 euro. Kleren verslijten: 10 euro. Telefoon abbo: 20 euro per maand.
Dus als je echt alles zo goedkoop mogelijk doet kom je al op 500 euro uit. Kan je me niet wijsmaken dat je voor minder dan 300 euro rond kan komen, dan worden er dingen voor je betaald...
nine1987 schreef:De jeugd van tegenwoordig is over het algemeen lui.. Ik heb het al vaker meegemaakt dat (vooral) weekendhulpen vaker 'ziek' waren.. Dit gebeurde meestal met carnaval, festivals en vooral als het mooi weer was.. Nu heb ik twee weekendhulpen van 18 en je merkt echt het verschil.. Meer verantwoordelijkhheidsgevoel, maar wil om te werken.. Topmeiden. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring met jong spul op de werkvloer..
Het minimumloon is inderdaad nie te veel, maar toen ik nog laar een bijbaaantje had en maar €150-200.- p.m. verdiende, was dat genoeg.. Ik bedoel je wopnt thuis en hebt (over het algemeen) geen (hoge) vaste lasten..
Ik denk dat het "te weinig" aan loon tegenwoordig meer te maken heeft met de vrij extravagante levensstijl die de gemiddelde nederlander zich heeft aangenomen..
Nieuwste mobieltje, dure tienervakanties, dure merkkleding, en als je niet elk weekend op stap gaat, tel je ook al niet meer mee.. De mensheid (en dus ook de jongeren) zijn veel te materialistisch geworden.. En DAAR zit m het "te weinig" aan loon..
ynskek schreef:Moet er inderdaad bij zeggen dat dit bedrag is wat ik krijg aan Stufi.... de huur, collegegeld en boeken komen hier uit een andere pot...
Van de 275 per maand moet ik het volgende betalen:
- telefoon
- sportschool
- eten en drinken ( reken op 35 euro per week )
- kleding
- alle andere dingen die ik graag zou willen hebben of doen
mick75 schreef:Wat is er mis met de handjes laten wapperen als je meer geld wil hebben?
Het minimumloon is juist een bescherming van jezelf, zodat men niet een salaris van 1 Euro per uur kan gaan betalen, zodat je uiteindelijk 4 baantjes nodig hebt om je vaste lasten te betalen. Omdat de wetgever heeft gesteld dat een uur werken tenminste het bedrag in de bovenstaande tabel hoort op te leveren.
Dat jongeren een lager minimumloon hebben komt doordat de wetgever er vanuit gaat dat jongeren onder de 23 jaar nog thuis wonen (lagere kosten hebben) en door opleidingen/ school en nevenactiviteiten minder flexibel inzetbaar zijn. Ook hebben jongeren nog niet de ervaring en soms ook niet de kennis die benodigd is om een vol salaris te verantwoorden. Ook moeten jongeren meer begeleid worden (extra kracht inhuren) en mogen ze onder de 18 heel veel werkzaamheden niet uitvoeren, of niet zelfstandig uitvoeren.
nine1987 schreef:Ik denk dat het "te weinig" aan loon tegenwoordig meer te maken heeft met de vrij extravagante levensstijl die de gemiddelde nederlander zich heeft aangenomen..
Nieuwste mobieltje, dure tienervakanties, dure merkkleding, en als je niet elk weekend op stap gaat, tel je ook al niet meer mee.. De mensheid (en dus ook de jongeren) zijn veel te materialistisch geworden.. En DAAR zit m het "te weinig" aan loon..