Juridische gevolgen werkduur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Juridische gevolgen werkduur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:42

Hoi bokkers,

Ik heb een vraagje over mijn contract voor een zomerbaan van 4 á 5 maanden.

In het contract van Randstad staat:
4 Arbeidsomvang
4.1 De arbeidsomvang bedraagt minimaal 1 uur en – behoudens incidenteel meer- of overwerk -
maximaal 10 uur per week.

Ik werk echter fulltime, dus meestal 40 uur per week. Op grond hiervan heb ik het contract afgekeurd. De opdrachtgever van mijn werk zegt dat ik dit contract alsnog moet tekenen, omdat dit aantal niet uitmaakt en ik gewoon uitbetaald krijg. Ik vraag me echter af of dit juridisch goed is. Of kunnen ze mij achteraf toch nog een oor aannaaien als ik dit contract teken?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:46

Het ligt er puur aan of jij die 40 uur wil blijven werken. Het verschil zit hem er nu in dat ze je, bij weinig werk aanwezig, tussen de 1 en 10 uur moeten uitbetalen, ook bij geen werk. Krijg je een contract vor 40 uur, moeten ze je verplicht voor 40 uitbetalen, ook al is er geen werk. Je krijgt nu heus je uren wel betaald, Randstad is daar zeer correct in, van horen zeggen. Alleen geeft dit contract je geen recht op 40 uur werk per week. Als er straks wellicht minder werk voor je is, kun je dus niet zeggen dat je meer uren eist.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:48

Ik werk deze zomer ook via Randstad, en in mijn contract (staat nog niet in Mijn Randstad, maar ik weet het 99% zeker) staat gewoon de 40 uur die ik ook maak. Lijkt mij een kleine moeite om het aan te passen en zou ik ook zeker laten doen. Heb je al contact gehad met je tussenpersoon van Randstad?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:50

imd schreef:
Ik werk deze zomer ook via Randstad, en in mijn contract (staat nog niet in Mijn Randstad, maar ik weet het 99% zeker) staat gewoon de 40 uur die ik ook maak. Lijkt mij een kleine moeite om het aan te passen en zou ik ook zeker laten doen. Heb je al contact gehad met je tussenpersoon van Randstad?

Ik wil het eigenlijk ook aan laten passen, maar de opdrachtgever is op dit moment op vakantie en zij moet dat bij Randstad regelen. Ik heb zelf ook al naar Randstad gebeld, maar zij zouden contact opnemen met de werkgever, omdat ze het contract niet mogen wijzigen naar wat ik aangeef. Van Randstad heb ik niks meer gehoord en de werkgever is nu dus weg.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:51

imd schreef:

Het is ook geen moeite om op een papiertje dingen te wijzigen, maar de gevolgens ervan wel. Bij geen werk krijg jij gewoon je 40 uur uitbetaald. TS krijgt echter maar tussen de 1 en 10 uur uitbetaald. Daar zit hem het verschil.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:55

Per wanneer zou je aan de slag gaan? Ik zou als het even kan gewoon wachten met tekenen. Je kan vrij last-minute tekenen hoor, ik heb zelf het officiele contract pas op m'n tweede werkdag getekend :+

Nu we het er toch over hebben, hoe zit het met jouw pauzes? Neem aan dat je 1x half uur oid en 2x koffiekwartiertje hebt, welke worden betaald bij jou?

@Utixo, des te meer redenen om het aan te laten passen dus blijkbaar..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:58

imd schreef:
Per wanneer zou je aan de slag gaan? Ik zou als het even kan gewoon wachten met tekenen. Je kan vrij last-minute tekenen hoor, ik heb zelf het officiele contract pas op m'n tweede werkdag getekend :+

Nu we het er toch over hebben, hoe zit het met jouw pauzes? Neem aan dat je 1x half uur oid en 2x koffiekwartiertje hebt, welke worden betaald bij jou?

@Utixo, des te meer redenen om het aan te laten passen dus blijkbaar..

Nou uhh.. Ik ben in mei al begonnen met de eerste uren werk. Bij een collega is het ook al fout gegaan met het invoeren van gegevens en ze zijn haar paspoort kwijt, dus zij heeft ook nog geen contract.

Ik heb een half uur pauze tussen de middag, dus ik schrijf op van 8.00 tot 16.30 uur en dan krijg ik 8 uur uitbetaald.

Maar waarom doen ze dan niet minimaal 1, maximaal 40? Iedereen blij?

Utixo

Re: Juridische gevolgen werkduur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:31

imd, maar des te meer redenen voor de werkgever om het niet te doen dus.

demo_love, nee, want stel dat jij dan de afgelopen drie maanden 40 uur gemiddeld hebt gewerkt, dan moeten ze dus dat aanhouden, zoiets.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:36

Dat wel, maar als gewoon is afgesproken dat jij 40 uur per week werkt, mag dat ook wel in je contract staan lijkt me?
Edit: en is dat niet sowieso dat als je aan kunt tonen dat je gemiddeld x uur pw gewerkt hebt over een bepaalde periode, je daar ook recht op hebt?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:51

Zoals ik nu begrijp is het niet afgesproken, maar zijn het nu extra uren die ze draait. Afgesproken is dat ze minimaal 1 uur per week werkt. Als er inderdaad toegezegd is dat ze 40 uur gaat werken, is het een ander verhaal.

Wbt je edit, ik geloof dat ze daar wel mee bezig zijn. Het geld nu al voor de ziektewet, als jij de afgelopen maanden 36 uur hebt gewerkt, en je word ziek met je 0-urencontract, krijg je voor die 36uur ziektewet.
Verder is de wet er geloof ik nog niet helemaal door. Ben ik ook wel blij mee, ik heb een 0-uren contract, met een reden. Als ik opeens verplicht een uren contract zou moeten krijgen, zogenaamd om mij te beschermen, heb ik een probleem.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:03

Utixo schreef:
Zoals ik nu begrijp is het niet afgesproken, maar zijn het nu extra uren die ze draait. Afgesproken is dat ze minimaal 1 uur per week werkt. Als er inderdaad toegezegd is dat ze 40 uur gaat werken, is het een ander verhaal.

Wbt je edit, ik geloof dat ze daar wel mee bezig zijn. Het geld nu al voor de ziektewet, als jij de afgelopen maanden 36 uur hebt gewerkt, en je word ziek met je 0-urencontract, krijg je voor die 36uur ziektewet.
Verder is de wet er geloof ik nog niet helemaal door. Ben ik ook wel blij mee, ik heb een 0-uren contract, met een reden. Als ik opeens verplicht een uren contract zou moeten krijgen, zogenaamd om mij te beschermen, heb ik een probleem.

Er is idd niet afgesproken dat ik 40 uur per week maak, maar in de praktijk is dit regelmatig wel zo. Aan de andere kant is het ook weer zo, dat we soms al om 4 uur of eerder met z'n allen vertrekken.
De hoofdvraag is, of de opdrachtgever me kan houden aan die max. van 10 uur die in het contract staat.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:42

Van wat ik begrijp heb jij een Fase B contract, in dat geval spreek je met de plek waar je werkt af dat je 40 uur werkt, maar als er bv geen werk is dat je naar huis gestuurt kan worden. Als dat gebeurt moet randstad jou min 1 uur en max 10 uur uitbetalen. (Eventueel jou ergens anders op een eenzelfde werkgebied aan het werk zetten)

Zelf zit ik ook in een Fase B contract (eerst via randstad nu ergens anders) Ik heb gegarandeerd 28 uur uitbetaald - Stel dat mijn werkgever zegt ""vandaag heb ik vanaf 12 uur geen werk meer voor jou" en mijn dag is van 08.00 tot 16.30 dan krijg ik de overige 4 uur altijd uitbetaald