Geen papieren treinkaartjes? Ik snap het niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Geen papieren treinkaartjes? Ik snap het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 13:57

Goedemiddag bokkers!

Per 9 juli verdwijnt het papieren treinkaartje.
Heeft iemand enig idee hoe het zit met reizen met korting?
Ik heb namelijk vrienden met een studentenreisproduct waardoor ik normaal met 40% korting kan reizen.

Hoe gaat dit nu?

Het lijkt me namelijk raar dat ik bij een paaltje iets aan moet klikken ofzo dat ik met korting moet reizen?

Groetjes!

Jolien87

Re: Geen papieren treinkaartjes? Ik snap het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:58

Je kunt nog steeds losse kaartjes kopen met een chip. Dit zijn als 't ware wegwerp-chipkaarten die je eenmalig gebruikt. Dit kan ook nog steeds bij de kaartjesautomaten dus ik neem aan dat je dan ook gewoon kunt selecteren om met of zonder korting te reizen.

langua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:59

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:06

Je moet dan volgens mij samen inchecken bij een automaat en dan aangeven dat je samen reist als ik het goed heb.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:21

Als je een ov chipkaart heb kun je gewoon bij de oude kaartautomaten aangeven dat je op korting reist, dat komt dan dus als een soort product op je ov chipkaart te staan. Dan staat er voor de eerst volgende rit 40% korting op je kaart.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:22

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:26

Jolien87 schreef:
Je kunt nog steeds losse kaartjes kopen met een chip. Dit zijn als 't ware wegwerp-chipkaarten die je eenmalig gebruikt. Dit kan ook nog steeds bij de kaartjesautomaten dus ik neem aan dat je dan ook gewoon kunt selecteren om met of zonder korting te reizen.

Dat kan dus niet meer met een wegwerpkaartje. Je moet een ov chipkaart hebben en daar dan een reis met korting opzetten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:35

knuffeldier schreef:
Je moet dan volgens mij samen inchecken bij een automaat en dan aangeven dat je samen reist als ik het goed heb.

Nee het inchecken doe je apart. Je dient wel even samen bij de kaartautomaat het meereisprodukt op de kaart van mede reiziger te zetten door ook de studentenpas erbij te houden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:04

missje schreef:
knuffeldier schreef:

Nee het inchecken doe je apart. Je dient wel even samen bij de kaartautomaat het meereisprodukt op de kaart van mede reiziger te zetten door ook de studentenpas erbij te houden.

Hoeft niet hoor, de studentenpas er ook bij. Ik kon mijn 40% korting er gewoon op zetten en mijn vriendin die de kortingskaart had in de trein treffen door er bij in te stappen.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:10

Ja bij de papieren variant.
bij de nieuwe moet jemede reiziger ook een kaarthebben, persoonlijk of anoniem en daar moet dan voor die reis een produkt op gezet worden.
na 35 minuten na uitchecken vervalt het produkt dus wil je dan retour moet je de handeling weer opnieuw doen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:14

Nee, dat was met een OV chipkaart. Om de meereiskorting op de kaart te zetten, heb je niet de kortingskaart ook nodig om te laten zien. Uit de link van de ns hierboven:

Uw medereiziger houdt zijn OV-chipkaart tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
Kiest voor ‘Laden overige producten’, vervolgens ‘Samenreiskorting’ en de gewenste klasse.
Klikt op 'Akkoord' en houdt zijn OV-chipkaart opnieuw tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
Uw medereiziger zet voldoende saldo op de eigen OV-chipkaart. Voor Samenreiskorting is minimaal €10 nodig om te kunen reizen.
Uw medereiziger checkt zelf in tijdens de voordeeluren en aan het einde van de reis uit en reist met 40% korting.

Er staat niks over dat de kaart waar het kortingsrecht op zit ook getoond moet worden.

Je kunt gewoon de samenreiskorting op je kaart laden zonder de andere kaart te tonen. De conducteur kan zien dat je op korting reist en zal controleren of dat terecht is (en of je dus echt met iemand samenreist die recht heeft op korting)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:20

Okee, ik dacht beide scannen. Maar er moet wel een tijdelijk produkt op je kaart gezet worden

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:57

Bedankt voor alle reacties!
Ik was al bang dat ik heel veel moest gaan betalen :)

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:32

Valt mee, wij hebben het zelf toevallig een aantal dagen geleden getest.
Als je je OV kaart scant bij de automaat, kun je producten laden en dan staat er 'meereiskorting 40%'

Die klik je aan, je scant je ov weer en zodra je dan incheckt dan reis je met korting. Vergeet dit alleen niet ook op de terugweg te doen.