Boodschappenlijstje maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Boodschappenlijstje maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 10:51

Halloooo,

Herkennen jullie je hier ook in?
Uren met een briefje voor je neus voor dat je naar de winkel moet, bijna niks er op kunnen zetten...
Winkel in, veel meer kopen dan je nodig hebt en dan thuis komen en ontdekken dat je eigenlijk nog andere dingen nodig was.

Ik vind het maar lastig zo'n lijstje maken.
Koop ook nooit standaard elke week de zelfde dingen.

Hoe doen jullie dat?

Gr Branka16

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:54

Heb een klein schrijfblokje in de besteklade liggen. Zodra er iets (bijna) op is, noteer ik dat.
Zonder briefje shoppen is inderdaad niet handig :P

branka16

Re: Boodschappenlijstje maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 10:55

Nou mijn briefje voor nu is weer klaar...
Ik ga een poging doen om alleen dat mee te nemen wat er op mijn lijstje staat :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:59

Sowieso zorgen dat je voor het shoppen geen trek hebt, want dan gaan er zeker foute dingen mee. :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:06

Ik noteer altijd wat ik op heb, en kijk vervolgens ook nog even de folders na voor een eventuele voorraad / inspiratie voor hetgene wat ik ga eten :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:24

Ik combineer de tips die hierboven al neergezet zijn.

Schrijf (vrijwel) direct op wanneer ik misgrijp of iets opmaak wat ik standaard gebruik.
En ik kijk eerst de folders na voor ik boodschappen ga halen en pas daar mijn menu's op aan.

Verder heb ik altijd een voorraad in huis waar een weeshuis mee kan doen dus echt misgrijpen komt zelden voor, dingen die ik vaak en/of veel gebruik heb ik standaard op voorraad in de kast staan.

Als ik eens een dag/paar dagen geen inspiratie heb voor wat ik wil eten, heb ik altijd wel maaltijden (zelf gemaakt en ingevroren) in de vriezer, vlees koop ik vaak in de aanbieding en als ik afgeprijsd vlees zie wat ik lekker vind koop ik dat en gooi het in de vrizer. Groenten heb ik in de vriezer, zelf ingevroren en/of bijv pak spinazie/soepgroente ed, alsmede aardappelproducten (röstirondjes/ovenfrietjes) in de vriezer, gewone aardappels heb ik standaard op voorraad, rijst/pasta ook.
Met bepaalde groenten/producten standaard in huis te hebben kom je al een heel eind als je weinig inspiratie of weinig budget hebt/even krap zit.
Eieren, uien, prei, tomaten (of s winters tomaten in blik/pakje saus), geraspte kaas, spekjes, champignons, staan hier standaard op het wekelijkse (of 2 wekelijks, ligt aan het product) lijstje

Dat vul ik aan met producten/groenten die ik op de markt haal/in de aanbieding zijn.

Budgettair komt het erop neer dat ik 1 'dure' week in de maand heb waarbij ik de voorraad aanvul/duurdere producten haal, die niet wekelijks hoeven. Koffie/koffiemelk/suiker/sauzen/kruiden/wasmiddel/shampoo/schoonmaakmiddelen/blikken/pakjes.
De rest van de maand is het met name verse groenten/vlees (mits mijn vriezer al niet te vol zit met aanbiedingsvlees lol)/melkproducten die er wekelijks bijkomen.

Boodschappen doe ik 1x in de week, op de dag dat er hier ook markt is... zaterdag, dan is de AH folder voor de volgende week ook al uit en weet ik dus ook dat ik niet dingen koop die de week erop in de aanbieding zijn (gruwelijke hekel aan lol).
Ik haal mijn boodschappen bij de AH of de dirk, dirks folder komt zondag online.
Als mijn vriezer qua vlees behoorlijk leeg is komt het nog wel eens voor dat ik expres doordeweeks even boodschapjes ga halen, op zaterdag is er zelden afgeprijsd (dicht tegen de datum dus) vlees ligt.
Maar ja, dat is dus budgettair gericht

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 13:05

Wow das een flinke lijst met toch wel handige tips!
Ik probeer ook altijd 1 keer per week naar de winkel te gaan :j
Deze keer is me het niet gelukt me aan het lijstje te houden.. Maar ik heb ook honger en dus overal zin in, niet handig!
Veel drinken meegenomen voor de warme dagen, ranja en dergelijke :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:16

Qua drinken, siroop heb ik standaard in huis (karvan cevitam als het in de aanbieding is haal ik gelijk een paar flessen), verder 'mag' ik 1 pak/fles sap/fris meenemen van mezelf, net als 1 zak chips/nootjes/zoutjes/lekker kaasje/worstje oid en 1 zakje snoep (winegums/dropjes oid). Daar moet ik het gewoon mee doen tot de volgende week. Kost wel wat beheersing in het begin maar nu niet meer.
Qua drinken kan ik anders met gemak een pak/fles per dag wegdrinken, heerlijk hoor daar niet van maar dat wordt wat ongezond en onnodig in mijn ogen, heb wel dus altijd siroop in huis.

Alleen in deze periode neem ik nog wel eens wat vaker extra drinken mee, maar dat is omdat ik in deze periode veel smooties maak van aardbeien/banaan (en evt. ander fruit in de aanbieding op de markt), en om dat een beetje vloeibaar te maken gooi ik er ook altijd een scheut sap doorheen... maar dat tel ik dan 'minder' omdat het naar mijn inziens een gezonde gewoonte is, krijg toch lekker een portie (extra) fruit binnen op deze manier.

Ook haal ik regelmatig blikjes ipv een pak of fles, dit omdat een pak of fles bij mij gewoon binnen 24 uur ook leeg is, en dat vind ik dan weer zonde want dan heb ik de rest van de week niets lol. Met blikjes kan ik makkelijker doseren, gewoon 1 blikje 's avonds bijv., maar ook hier geldt 'op is op'
Standaard in huis heb ik dus limonade, melk, koffie, thee

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:59

NM -> LZP

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:06

Rondje langs de kasten (wat mist, wat is er genoeg) en koelkast, folders erbij en schrijven maar :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:10

Ik ga ook nooit boodschappen doen zonder briefje, geheid dat ik dan de helft vergeet.
Ik bedenk voor hoeveel dagen ik eten wil halen en wat ik voor welk gerecht nodig heb en dat schrijf ik op. Daarna volgt een speurtocht door de kastjes om te kijken of daar nog wat nodig is.
Dan komt het meestal goed :+

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:24

Ik maak een globaal weekmenu, zet dat op het lijstje met de andere gewone dingen (kwark, drinken, koffie brood wc-papier e.d.) komen daar dan bij. Kaas, groente en fruit haal ik op de markt, de rest gewoon van het briefje in de ah + evt. Aanbiedingen of 35% aanbiedingen. Dan komt het altijd wel goed, tenzij het briefje thuis blijft liggen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:30

Depende schreef:
tenzij het briefje thuis blijft liggen.

Of het briefje in de winkel niet goed leest :P
Toevallig had ik dat van de week, had bakboter, smeerboter (voor brood), margarine en roomboter nodig.
... bakboter vergeten lol

Maar gelukkig houdt ik het nog wel uit tot morgen (mijn boodschappendag), heb nl standaard wel olie in huis (en de margarine/roomboter waren nodig voor cake maken, anders had ik dat ook kunnen gebruiken natuurlijk)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:01

Hihi, ik maak al jaren boodschapbriefjes :D
Thuis trek ik de koelkast, vriezer en keukenkastjes open om te zien wat (bijna) op is. Dat gaat als eerste op het lijstje. Vervolgens bedenk ik avondeten voor een paar dagen en noteer ik de ingrediënten die ik niet in huis heb. En als ik zin heb ik lekkers, schrijf ik dat ook zo op :D

Vergeet vaak genoeg iets, maar daar word je creatief van :D

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:43

Ik heb een whiteboard in de keuken hangen, daar schrijf ik direct op wat op is.
Dan pak ik de AH folder en m'n noteblok en schrijf ik de aanbiedingen op die ik wil hebben. Dat vul ik aan met mijn lijstje van het whiteboard.
Dan maak ik nog een lijstje, namelijk mijn weekmenu :)
Ik kijk wat ik nog in huis heb en wat ik uit de aanbieding haal. En dan moet ik voor dommige recepten nog iets extra's halen dus dat schrijf ik ook op mijn lijstje.

Zo kom ik altijd een heel eind voor de hele week :D

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:38

Wij winkelen altijd zonder briefje. Vriendlief en ik doen 1x per maand de grote boodschappen. En weten eigenlijk precies hoelang iets ongeveer mee gaat. Denk aan braadboter- Wc papier enz. Dat zijn de dingen die ik zo wel onthoud. Verder lopen we standaard alle rijen in de winkel af en vergeten hierdoor zelden iets :). Te veel hebben we ook niet gauw.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:40

Mijn ouders hebben een app die ik voor mijn eigen huishouden ook nog wil, maar die hebben gewoon over de tijd heen een lijst opgebouwd van dingen die ze in huis hebben. Telkens als ze naar de winkel willen, lopen ze die hele lijst door en zetten alle dingen die ze nodig hebben actief, in de winkel als iets de winkel wagen in gaat vinken ze het weer af. Zo vergeten ze bijna nooit wat, omdat ze op die manier eigenlijk alle categorien wel doorlopen.