Huur per direct?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Huur per direct?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 10:43

Hello!

Ik heb even een vraagje waar ik al eerder tegenaan ben gelopen. Ik ben nu bezig met een nieuwe kamer zoeken in Utrecht en bij de vorige bezichtiging van een kamer werd mij verteld dat als ik 't wou nemen ik de volgende dag nog moest tekenen en betalen. Nu heb ik zelf nog een eigen kamer + opzegtermijn en kan ik 't op Google niet echt vinden, maar mogen ze dit van je 'eisen'? Want als ik bij m'n volgende bezichtiging erin mag/kan zou ik per 1 augustus erin kunnen, deze maand is uiteraard ook al betaald voor m'n huidige kamer :)

Thanks!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:45

Lijkt mij dat ze dat kunnen eisen. Waarom niet?
Het is hoogst onpraktisch, maar ik zie het vaker. Heel vervelend omdat je zelf vaak idd wel met opzegtermijnen zit.

Toen ik een huurappartement via de makelaar zocht, kwam ik dit ook vaak tegen.
Of dat de huur niet direct, maar een week na de bezichtiging al in ging. De ingangsdatum verplaatsen naar een latere datum lukte zelden...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:45

Is het niet zo dat je dan moet tekenen en de borg betalen oid? Normaal gaat zo'n huurcontract niet per direct in maar staat er een datum op waarop het in gaat.

Courses

Re: Huur per direct?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 10:52

Borg gaat in deze gevallen hier echt op omdat dat meer voor echt appartementen word ingesteld :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:09

Courses schreef:
Borg gaat in deze gevallen hier echt op omdat dat meer voor echt appartementen word ingesteld :)

Ik heb toch echt een maand borg moeten betalen voor mijn kamers en hoor het van de rest hier ook, maar vooruit :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:46

Ja, dat mag. Zij kunnen voorstellen de huur onmiddellijk te laten ingaan, jij kan vragen om de huur later te laten ingaan, en als jullie het niet eens worden over de startdatum komt er dus geen overeenkomst tot stand.

Als je het wil hebben en meteen betaalt, dan hebben ze verder geen omkijken meer naar de verhuur, dus dat is hun voordeel. En als ze denken dat ze het aan een ander wel onder die voorwaarden kunnen verhuren, zullen ze dat liever doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:50

Je zal toch sowieso enige tijd overlap moeten hebben tussen je oude en nieuwe kamer, om wat spulletjes te verhuizen? Behangetje te plakken of weet ik wat? Of is daar geen sprake van?

Geen idee eigenlijk hoe dat werkt eigenlijk, kamers :P

Kan me voorstellen dat als je een kamer te huur hebt en denkt dat je elk moment een huurder kan vinden, liever een maand extra huur krijgt dan dat je de kamer onbetaald die maand voor iemand vasthoudt. Waarvan je vervolgens maar af moet wachten of die ook daadwerkelijk gaat komen.

Wellicht kan je voorstellen dat de huur over 2 weken ingaat, dat is te overzien voor de verhuurder en jij kan op je gemakje die kamer naar je zin inrichten voordat je echt weg moet zijn uit je oude kamer?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:08

Ik vind het niet gek dat een verhuurder dit vraagt. Moet de verhuurder anders de kamer een maand leeg laten staan en zelf maar opdraaien voor de kosten? Waarom zou hij dat doen? Met kamers in die regio is het vaak een kwestie van 'voor jou tien anderen'. Het lijkt me logisch dat een verhuurder een kamer niet leeg laat staan als er genoeg vraag naar is.

Ik woon ook op kamers en wij hebben coöptatierecht, wat betekent dat we zelf een nieuwe huisgenoot mogen voordragen bij de verhuurder. We krijgen daarvoor echter wel een deadline van de verhuurder, zodat zij geen inkomsten mislopen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:08

Zelfs de woningbouwvereniging doet dit hoor, dus het lijkt mij dat het wel mag. Ik had al eerder het huis bekeken zonder dat er iemand van de woningbouw bij was, en toen ik op kantoor het contract ging tekenen moest ik meteen betalen, terwijl ik ook nog twee weken heb moeten klussen om het bewoonbaar te maken..