Iets waar ik al 10 jaar mee zit, wie helpt mij verder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Iets waar ik al 10 jaar mee zit, wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 01:15

Hoihoi! :)

De titel klinkt een beetje alsof er een grote ramp aan de hand is, dit is gelukkig niet zo. Wat wel zo is, is dat alles wat ik hier schrijf niet verzonnen is, hoe gek of raar het ook mag klinken. Ik heb zelf nog géén idee wat het is of wat er aan de hand is, maar ik weet wel dat er iets is.

Goed, waar zal ik eens beginnen? Het is nogal een ingewikkeld verhaal, wat spiritueel/paranormaal/watdanook kan zijn, ik heb zelf geen idee.

Er is een bepaald "iets" (ik noem het ook maar het iets, zo noem ik het al jaren omdat ik er geen andere naam voor heb), wat sommige mensen hebben. Dat "iets" voel alleen ik (ik heb het er met een paar mensen over gehad), maar het toevallige is dat diegenen die dat iets hebben dat iets ook terug lijken te voelen. Dit is niet iets wat onstaat, maar iets wat er gewoon is. Je hebt dat iets, of je hebt het niet. Mensen hoeven ook in geen velden of wegen op elkaar te lijken, maar het "iets" is er.

Ik voel/zie/watdanook dat iets ook meteen, en die anderen ook. Een klein voorbeeld (ik had mij hier toen al jaren mee bezig gehouden): Ik was in London op het vliegveld, en knielde neer om iets uit mijn koffer te halen. Op het moment dat ik opkeek, zag ik gelijk zo iemand. Ik zag het gelijk, en hij ook. Ik heb hem voor de rest van de tijd dat ik op het vliegveld "in de gaten" gehouden, en zag dat hij dat ook terug deed.

Ik zie dit "iets" overigens alleen bij mannen, bij vrouwen zie ik het niet of nog niet.

Toen ik dit jaar naar een andere school ging, was daar ook een leraar die gelijk dit "iets" had. Ik werd vanaf het begin (letterlijk de eerste les al) anders behandeld dan de anderen leerlingen, en nu na een jaar daar op school te hebben gezeten is er best een sterke band gegroeid. Ik mag véél meer dan andere leerlingen, er kan veel meer, etc... Het is overigens niet op een pedofiele manier, ik vertrouw de leraar volledig. Ik ben ook graag in zijn buurt, maar niet op het gebied van verliefdheid ofzo. Het heeft ook weer met dat "iets" te maken.

Ik had het met een vriendin over deze band, en zij zei inderdaad dat er iets nét anders was, een bepaald soort energie die ze nooit ergens eerder had gevoeld. Geen spanning ofzo, maar iets anders. Ze wist het niet te beschrijven.

Ook in films zie/voel/weet ik het in één oogopslag als iemand dat "iets" heeft. Hou mij een rij van 100 plaatjes voor, en ik pik hem er zo uit.

Doordat ik me hier al zo lang mee bezig heb gehouden ben ik op "kenmerken" gaan letten, omdat bij allemaal (ik heb er nu al zo'n 50 verzameld) iets hetzelfde is. Dat hoeft niet perse uiterlijk te zijn, maar bijvoorbeeld ook bewegingen, etc... Ik heb het allemaal ergens opgeslagen.

Even voor de duidelijkheid, dit gaat niet over dat ik de mensen die dat "iets" hebben aantrekkelijk vindt, want sommige zijn op zijn zachtst gezegd erg lelijk. Toch is er dat "iets", en als ik met diegene in aanmerking kom, is er gelijk iets heel anders dan met anderen. Dat is niet omdat ik datgene wil zien of voelen, maar omdat het er gewoon is.

Dit begon dus allemaal toen ik ongeveer 8 was. Ik begon dingen te zien en te voelen waar anderen geen idee van hadden dat het er was. Ik ben me er steeds meer in gaan verdiepen, en de laatste paar maanden is het gevoel dat er echt iets anders is, steeds sterker geworden.

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, dat schrijf ik later nog wel. Ik heb dus echt geen idee wat dit alles is/betekent/inhoudt, of wat dan ook. Ik weet alleen dat er "iets" is, wat alleen de mensen voelen of zien die dat "iets" ook hebben.

Wie kan mij verder helpen? Heeft iemand een idee wat dit is? Ik weet dat er iets niet normaal is, en ik hoef ook geen antwoorden te krijgen dat ik "dingen zie die er niet zijn". Het liefst dus antwoorden van mensen die open staan voor dit soort dingen.

Zou er misschien nog iemand zijn (spiritueel persoon ofzo) bij wie ik terecht kan om hierover te praten? Of is er een site (het liefst met een klein aantal leden) waar dit over gaat? Ik ben echt al héél lang opzoek naar antwoorden, en stop niet voordat ik iets heb gevonden wat relevant is.

Duijfje

Re: Iets waar ik al 10 jaar mee zit, wie helpt mij verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 01:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:01

Dankje, ik ga het er zeker neerzetten! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:07

Op een site over spiritualiteit ga je veel zweverige antwoorden krijgen waar je misschien geen behoefte aan hebt.
Het kan zijn dat je intuïtief gewoon voelt dat het "klikt" met die persoon, niet omdat je hem hebt leren kennen je karakters passen maar omdat je het VOELT nog voor je de persoon leert kennen. :)
Sommige mensen kunnen ook heel goed aanvoelen hoe iemand is van karakter enz.. Ik vermoed dat je dan aura's aanvoelt oid. :) Wellicht sta jij nog "aan het begin". :) Kan best zijn dat dit verder gaat uitbreiden en dat je na verloop van tijd duidelijker kan zeggen waarom je dat "iets" voelt bij die persoon. :)

Nu zit het nog op een soort "instinctief" niveau: je weet dat je het voelt en dat je er naar "moet" luisteren maar waarom? Dat ga je nog meer leren beheersen zodat je ook weet waarom precies. :) Maar dat komt met tijd (en door in jezelf te geloven zonder jezelf gek te maken)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:12

Ook ik vermoed dat je aura's aanvoelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:14

Ik weet niet of het met Aura's te maken heeft.
Zelf kan ik ook aura's zien, maar dat zie ik niet als iets paranormaals of bovennatuurlijks.
Het is iets, dat denk ik tenminste, dat iedereen kan leren, het is net een beetje hetzelfde als het bekijken van 3D-afbeeldingen in van die Patronenboeken. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Autostereogram)
Maar het 'iets' herken ik niet.

Ben wel benieuwd!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:06

Heb jij het niet over hoog sensibele mensen? Dat jij dat ook hebt, en het bij anderen herkent? Er zijn goede boeken over geschreven, waar jij je vast in zult herkennen. Het is niet iets wat bij iedereen die het heeft, hetzelfde werkt. Ik werk met jonge kinderen, heb een collega die zelf hoog-sensibel is, haar dochter heeft t ook, en herken het inmiddels ook bij de kinderen waarmee ik werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:12

aura's zien is visueel. Aura's voelen is intuïtief. Die twee "verschillen" in die zin dat als je ze voelt, het je eigen gevoelsleven wat meer beïnvloedt. Ze "raken" je meer dan wanneer je ze enkel ziet.

Mensen maken van spiritualiteit veel meer dan het is. Het is niets meer, of minder, dan nog kunnen voelen. Vrijwel alle kinderen kunnen het. De meeste leren het af naarmate ze ouder worden en zich meer "moeten" voegen naar de normen van de maatschappij. Maar in wezen is er helemaal niets "engs" of "speciaals" aan hetgeen de maatschappij "bovennatuurlijk" noemt of "spiritueel". In feite is het niet eens "boven"natuurlijk... Het is gewoon natuurlijk... De meeste mensen staan alleen erg ver van hun natuur af waardoor ze die eigenschap van zichzelf niet meer kunnen vinden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-07-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:12

Waarschijnlijk ben je hooggevoelig, net zoals ik! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:25

Ayasha schreef:
aura's zien is visueel. Aura's voelen is intuïtief. Die twee "verschillen" in die zin dat als je ze voelt, het je eigen gevoelsleven wat meer beïnvloedt. Ze "raken" je meer dan wanneer je ze enkel ziet.

Mensen maken van spiritualiteit veel meer dan het is. Het is niets meer, of minder, dan nog kunnen voelen. Vrijwel alle kinderen kunnen het. De meeste leren het af naarmate ze ouder worden en zich meer "moeten" voegen naar de normen van de maatschappij. Maar in wezen is er helemaal niets "engs" of "speciaals" aan hetgeen de maatschappij "bovennatuurlijk" noemt of "spiritueel". In feite is het niet eens "boven"natuurlijk... Het is gewoon natuurlijk... De meeste mensen staan alleen erg ver van hun natuur af waardoor ze die eigenschap van zichzelf niet meer kunnen vinden.
Mee eens. :j

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:19

Interessant, en het klinkt ook bekend. Maar voor mij pas sinds ik mezelf er wat meer voor open stel. Heb pas toen ik in Londen ging wonen, en de hoeveelheid prikkels van de enorme (gestresste en diverse) mensenmassa's niet aan kon, me verdiept in het 'hoogsensitief/sensibel' zijn, wat opeens veel puzzelstukjes op zijn plaats liet vallen. Vooral in hoe ik intuïtief met 'vreemden' om ga, en stemmingen en geluiden me ontzettend mee kunnen sleuren.

Ayasha, dank voor de uitleg, wat ben je toch goed in dit soort dingen duidelijk uiteenzetten :)

Nu ik hier trouwens iets over stereogrammen lees, iemand anders die daar ontzettend van kalmeert?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:47

het klinkt als een soort 'gaydar' haha. Nee ik heb dat niet en het lijkt me ook best wel vermoeiend. Het schijnt wel dat mensen die een stip in hun oog hebben dat dat een bepaald soort mens is.
Ja daar heb ik me in geinteresseerd omdat ik dat zelf heb en ooit gehoord heb op tv.
maar ik zou echt mn god niet weten waar dit mee te maken heeft.

Overigens, misschien stom om te vermelden.. maar t fascineerd me toch. ik weet dat 90 % van de mensen rechtshandig is en hun taalcentrum dus links in hun hersenen hebben zit. 10% van de mensen zijn dus linkshandig en 50% van die mensen heeft alsnog hun taalcentrum links in hun hersenen(zoals rechtshandigen).. die overige 50% van die 10% hebben hun taalcentrum dus rechts zitten en ik vind dat dat dan een bepaald effect moet hebben en ik ben heel benieuwd wat dat effect dan is dat hun taalcentrum ergens anders zit(dit centrum is overigens ook verantwoordelijk voor heel veel andere functies).. ik moest hieraan denken toen ik je post las:O

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:57

Geen idee of het hetzelfde is hoor, maar ik heb een ding voor mensen die écht zijn of juist nép.

Ik kan met de neppe mensen best overweg, maar heel oppervlakkig, ik word vaak wat gefrustreerd wanneer mensen hun echte gezicht niet laten zien, word er letterlijk heel moe van.

Maar sommige mensen heb ik instant een soort van instant connectie mee, ook zonder die persoon te spreken, maar net wat je zegt, die persoon zien en er een soort van gesprek/connectie mee hebben door alleen oogcontact, of in een zelfde ruimte te zijn. En dan niet een connectie als die je met vrienden hebt, of gewoon klikt met iemand, maar iets veel diepers, kan het ook niet echt uitleggen, bijna telepathie ofzo.

Ik heb dit overigens ook alleen met mannen, en ja, ook met de ronduit niet zo knappe mannen, of ook hele oude opaatjes ofzo.
Ik herken ook vaak wanneer mensen hetzelfde hebben als ik.

Ook voel ik emoties bij mensen en dieren heel makkelijk aan, ook wanneer ze het proberen te verstoppen, en kan ik soms zomaar heel verdrietig voelen bij iemand, of juist heel opgewekt, warm en koud voelen bij mensen komt ook regelmatig voor, en ook heeft iedereen bij mij een kleur (die ik niet zie, maar die ik met die persoon associeer).

Toen ik jonger was had ik het veel sterker, en kon ik soms echt boos worden op mensen. In m'n pubertijd heb ik me er voor af kunnen sluiten, en tegenwoordig kan ik er een stuk beter mee omgaan, en kan ik er in sommige situaties goed gebruik van maken :j

Geen idee wat het is, ik heb het altijd al gehad, maar kan me er als het moet ook wel voor afsluiten, maar dat kost vaak meer engergie.

Ik heb onwijze vampieren oren, en heb een hekel aan lawaai, en drukke ruimtes met pratende mensen.

(heerlijk onsamenhangende post geworden zie ik... Nou ja, je snapt het idee, en ik kan het ook niet erg veel beter uitleggen)

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:11

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:12

Ook Opa's?

Daarnaast is het absoluut iets anders dan aantrekkingskracht.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:23

Ja, iedereen.
Ik zie er eigenlijk niet zo veel spiritueels in. Je kan een klik met iemand hebben, op uitstraling, uiterlijk, maar ook kleding, afkomst, situatie, noem het maar op... volgens mij heeft iedereen dit wel, ik herken het wel en vind het niks bijzonders of bovennatuurlijks. Het is juist heel aards om contact te leggen met mensen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:35

Oh ik zeg ook niet dat het perse iets spiritueels is (vind het juist meer iets oers hebben :+), maar kan het verder niet uitleggen dan dat het verder gaat dan een klik. Ik kan best een klik hebben met mensen, maar met andere mensen gaat dat een stuk verder zonder zelfs maar fysiek contact te leggen.
Ik snap wel wat TS bedoelt :j, weet niet of dat hetzelfde is though...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:36

PeelSlowly schreef:
Ja, iedereen.
Ik zie er eigenlijk niet zo veel spiritueels in. Je kan een klik met iemand hebben, op uitstraling, uiterlijk, maar ook kleding, afkomst, situatie, noem het maar op... volgens mij heeft iedereen dit wel, ik herken het wel en vind het niks bijzonders of bovennatuurlijks. Het is juist heel aards om contact te leggen met mensen.

Klopt, ons brein is gewoon daar gefocust op. Ivm veiligheid, maar ook genegenheid. Dus het is niet bijzonder of speciaal of zelfs zweverig, maar heel begrijpelijk. Ene heeft het sterker dan de ander natuurlijk. Ik kan ook vrij vlot aanvoelen en door iemand heen prikken of juist gelijk een heel goed gevoel hebben alsof je een compleet onbekende al jaren kent. Of voelen dat er iets anders is met diegene, dat er iets speelt in het leven.
Wij zijn ons brein :D

Er zijn mensen die ik overigens echt niet kan lezen omdat ze dan teveel tegengestelde signalen uitzenden, waardoor er ruis is :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-07-14 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:38

Ts, dat is gewoon toegang hebben tot iemand toch? Ik heb altijd een sterke affectie of 'tegendraads' gevoel bij mensen. Bij sommige mensen klikt het gewoon. Dat is niet bij veel mensen. En ik heb daar gradaties in, sommige mensen zijn voor 1 iets 'goed', andere in hun hele persoon en dan is er die klik.

Weet niet of dat hetzelfde is als wat jij hebt (nuja, bij iedereen is alles altijd wat anders). Voor mij is dat mensen invoelen. Als ik iemands hand vast neem en daar energie doorstuur heb ik een plattegrond van de persoon. Maar zonder die hand vast te nemen, heb je wel al een notie wat voor een klik zorgt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:44

tja , dat hoog sensitive herken ik ook.die click ook wel maar hoe dat zit???
Op mijn werk in een verpleeghuis op speciale afdelingen kon ik dingen aanvoelen komen van verdriet, eenzaamheid ,agressie tot een depressie. ja zelfs de dood, ook al lag iemand niet slecht of wat dan ook. Dan wist ik die gaat overlijden vannacht. maar alleen als er n click was met iemand dan werd ik op een bepaald tijdstip wakker en stond er in de rapportage de tijd van overlijden....en dat kwam altijd overeen. eng maar ach....ik waarschuwde wel eens n collega met een briefje in het postvak let op kamer 304 of zo....soms kon het iemand redden en tja dat doet goed...maar als collega's er rot overdeden was het wel eens moeilijk want wat doe je dan....?
en ik ben ook wel eens op kantoor bij de leiding gevende moeten komen en hoe leg je het uit? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 00:30

Het gaat echt dieper dan gewoon een click of een affectie... het voelt ook heel anders. Mijn allerbeste vriend is echt mijn soulmate en hij kent mij als geen ander, maar hij heeft dat dus niet.

Ook ben ik heel "verlegen" naar die leraar toe. Ik mag hem echt héél graag en ben graag in zijn omgeving, maar toch ben ik nog wat verlegen enzo. Het is meer uit een vorm van respect, zegmaar. Het voelt veilig. Als ik zo iemand tegen kom voelt het alsof ik met mijn eigen "soort" ben. Dat heb ik ook nog ooit gedacht: Dat er verschillende "soorten" mensen zijn, en dat je allemaal bij je eigen soort hoort. En dat iedere "soort" zijn eigen kenmerken heeft. Het is een heel vaag verhaal, maar zo voelt het een beetje.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:46

Wat ik wel heb met sommige mensen is alsof er een soort warmte om ons heen zit.
Zat mensen waar ik het heel goed mee kan vinden, waar ik dat niet mee heb. Dan stuur je 'warmte' naar elkaar, maar je zit niet in dezelfde 'warmtecirkel' zeg maar.
Met die mensen kan ik dan ook meteen uren kletsen alsof ik ze al jaren ken. Maar ook prima niks doen en me er volledig comfortabel bij voelen.
Weet niet of dit een beetje lijkt op wat jij voelt?

Moet zeggen dat ik dat nu niet meer zo heb. Ik ben wat geslotener geworden en sta er minder voor open denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 11:57

Dit klinkt vast heel raar, maar ik denk wel eens dat mensen denken dat ik dat iets heb :+
Ik heb geregeld wildvreemden die naar me toekomen met zo'n soort verhaal en die dan hun complete levensverhaal bij me uitstorten. In de trein gebeurt dat wel vaker, maar ook op wedstrijd heb ik het wel eens gehad, altijd met mensen die ik nog nooit gezien heb en daarna ook nooit meer zie.

Maaar....ik heb dat iets niet, volgens mij. Ik voel er zelf in elk geval niks bijzonders bij. Alleen andere mensen dus wel bij mij, blijkbaar.

Weet niet of en in hoeverre dit jou verder helpt, maar het lijkt me wel interessant om uit te zoeken of die andere mensen met Iets dat hetzelfde ervaren als jij. En dan niet alleen door je eigen waarneming(iemand die je in de gaten houd op het vliegveld, leraar die je aardig vind, het zóu ook toeval kunnen zijn), maar door zo iemand er eens op aan te spreken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-14 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:00

PeelSlowly schreef:
Ja, iedereen.

Hier ga ik in mee. Ik zie hier absoluut niks spiritueels aan. Je bent jong, weet waarschijnlijk je gevoelens nog niet te plaatsen maar voelt wel een dergelijke aantrekking. Dat je het met je allerbeste vriend niet voelt is waarschijnlijk te danken aan het feit dat jij je niet (seksueel) tot hem aangetrokken voelt. En ook de verlegenheid past in dat verliefde straatje. De natuur heeft een sterke motivatie ingebouwd, in de vorm van onbewuste beïnvloeding door hormonen, een grote gevoeligheid voor geur. De natuur helpt ook een handje mee om te bepalen wie we aantrekkelijk vinden, of niet. Door de geur van een ander herkennen we met wie we nu het best voor nageslacht kunnen zorgen. Door geur kunnen we iemand zeer aantrekkelijk vinden, of juist niet. Ongeacht zijn of haar uiterlijk, die zijn immers subjectief. Het is een chemisch proces, imho niets spiritueels aan.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:27

Sluit mij aan bij wat boven al gezegd is. Kijk eens naar hoogsensitief/HSP en vanuit daar kom je wel verder. Dat hoef je niet te zijn, kan ook best zijn dat je gewoon energie van anderen makkelijk(er) oppakt. Niets vreemds of engs aan. Lastig plaatsen als je jong bent en ook als je al volwassen of ouder bent. Iedereen kan dat in principe. Niet iedereen staat (er meer) open voor. Kinderen kunnen het allemaal ;-)