contract; hoe zit het precies.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sannert

contract; hoe zit het precies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 16:33

Hoi,

ik heb al wat liggen googlen, maar ik wist niet precies hoe ik het het beste kon vinden.
Het geval is dat ik 4 augustus een vast contract moet krijgen. Ik heb nu een contract voor gemiddeld 1 uur per week. Per toeval kwam ik erachter dat een nieuwe collega zomaar een uren contract gekregen heeft. Hoeveel uur weet ik niet, maar dat ga ik nog navragen. Hier zijn een aantal collega's en ik ( die erbij zaten toen dit verteld werd door de nieuwe collega) natuurlijk niet blij mee. Dit wil ik gaan aankaarten als ik mijn contract verlengd krijg. Maar heb ik hier überhaupt recht op ? En wat kan als argumenten geven, zijn hier regels voor of heb ik gewoon pech ?
Kan iemand mij hierbij helpen ?

Hutcherson

Re: contract; hoe zit het precies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:48

je verteld wel dat je een contract hebt voor gemiddeld 1 uur per week, en dat je verlenging krijgt(hopelijk, een vast contract). en dat je nieuwe collega een uren contract heeft gehad. en vervolgens vraag je of je er recht op hebt.
Waarop precies?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:50

Dat vraag ik me ook af. Waaruit maak je op dat jij ook recht hebt op meer uren?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 17:55

Op een uren contract. Ik werk gemiddeld rond de 20 uur per week. Ik krijg een vast contract aangezien ik al 3 contracten gehad heb. Dit gaat dus ook weer een 1 uur contract worden. Nu heb ik bij ziek zijn en vakantie pech. Geen uitbetaling. Met een 20 uur contract (bijv.) Zou ik dus doorbetaald worden. Nieuwe collega heeft dus wel gewoon een uren contract gekregen. ( hoeveel uur op papier dus geen idee ga ik nog navragen)
Excuses voor mijn onduidelijkheid, ik heb dus zoals jullie zien geen flauw benul welke rechten en plichten ik heb.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 17:56

Cayenne schreef:
Dat vraag ik me ook af. Waaruit maak je op dat jij ook recht hebt op meer uren?

Ik vraag me af of ik er recht op heb. :) of ik dit kan aankaarten bij het nieuwe contract.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:04

Heel simpel: eigenlijk heb je nergens recht op. je contract loopt af. Mochten ze je een nieuw contract geven dan moeten ze je inderdaad een vast contract geven, maar dat mag gewoon hetzelfde zijn als wat je nu hebt. Je kan geen enkel recht ontlenen aan het feit dat je collega wel een uren contract heeft

Wel kan je zelf zo bijdehand zijn om er gewoon om te vragen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Heb je een CAO? In mijn CAO staat bijvoorbeeld dat als je meer dan 3 maanden aaneengesloten meer uren maakt dan er in mijn contact staat ik zelf schriftelijk een verhoging van mijn uren aan kan eisen, maar ik weet niet of dat voor elke branch geld.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:06

Het is zo dat als jij een half jaar achter elkaar elke week 20 uur hebt gewerkt en je kunt dit bewijzen dan hoort jou nieuwe contract voor minimaal 20 uur te zijn.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:08

bliver schreef:
Heel simpel: eigenlijk heb je nergens recht op. je contract loopt af. Mochten ze je een nieuw contract geven dan moeten ze je inderdaad een vast contract geven, maar dat mag gewoon hetzelfde zijn als wat je nu hebt. Je kan geen enkel recht ontlenen aan het feit dat je collega wel een uren contract heeft

Wel kan je zelf zo bijdehand zijn om er gewoon om te vragen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Heb je een CAO? In mijn CAO staat bijvoorbeeld dat als je meer dan 3 maanden aaneengesloten meer uren maakt dan er in mijn contact staat ik zelf schriftelijk een verhoging van mijn uren aan kan eisen, maar ik weet niet of dat voor elke branch geld.

Bedankt voor je reactie ! Wat in jouw cao staat heb ik inderdaad over gehoord, maar hoe en wat dat wist ik niet. Staat niet in mijn cao inderdaad. Dan ga ik inderdaad de gok wagen en erom vragen. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:11

gewoon een gesprek aanvragen. Wie niet waagt wie niet wint.. Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:21

Weet je zeker dat je wel een vast contract krijgt? Ze kunnen namelijk ook gewoon je contract niet verlengen.

Mijn cao zegt dat bedrijfseconomisch belang altijd voor gaat, dus ik ben de Sjaak nu en moet weer mijn uren inleveren :+ ook al heb ik 1,5 jaar dezelfde uren gemaakt.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:25

vuurneon schreef:
Weet je zeker dat je wel een vast contract krijgt? Ze kunnen namelijk ook gewoon je contract niet verlengen.

Mijn cao zegt dat bedrijfseconomisch belang altijd voor gaat, dus ik ben de Sjaak nu en moet weer mijn uren inleveren :+ ook al heb ik 1,5 jaar dezelfde uren gemaakt.

Als het goed is wel. Ze zijn tevreden over mij en meerdere collega's hebben al een vast contract gekregen. Andere ook niet maar die hebben het er ook na gemaakt. :+ daarbij hebben ze al een tekort aan werknemers dus ze kunnen het niet permitteren om mij te ontslaan. :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:28

Dan zou ik nu niet gaan klagen en dat pas doen als je je nieuwe contract hebt ondertekend. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:43

Sannert schreef:
vuurneon schreef:

Als het goed is wel. Ze zijn tevreden over mij en meerdere collega's hebben al een vast contract gekregen. Andere ook niet maar die hebben het er ook na gemaakt. :+ daarbij hebben ze al een tekort aan werknemers dus ze kunnen het niet permitteren om mij te ontslaan. :+

Je wordt sowieso niet ontslagen als je contract niet wordt verlengd :) je contract loopt immers gewoon rechtsgeldig af. Maar goed, ik zou niet beginnen over je andere collega, maar puur houden op eventueel recht op uren op basis van wat jij hebt gewerkt ipv wat iemand anders heeft gekregen.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:48

Ik bedoelde inderdaad contract niet verlengen. :) ik zal ook niet zeggen pietje heeft dit en ik wil dat ook. Maar gewoon vragen of er een mogelijkheid is dat ik uren op papier krijg. :) bedankt voor je reactie !

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:51

M_D_H schreef:
Het is zo dat als jij een half jaar achter elkaar elke week 20 uur hebt gewerkt en je kunt dit bewijzen dan hoort jou nieuwe contract voor minimaal 20 uur te zijn.

Dit inderdaad, maar al na 3 maanden. Zie ook http://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 18:54

Maar ik heb een 1 uur contract. Dus is dat hetzelfde ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:54

Ja, dat werkt op dezelfde manier.
Iemand met een 20-uren contract die standaard 35 uur werkt heeft na 3 maanden ook recht op een 35-uren contract in principe, tenzij anders omschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:56

secricible schreef:
M_D_H schreef:

Dit inderdaad, maar al na 3 maanden. Zie ook http://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/

Klopt, als je 3 maanden achter elkaar een gemiddeld aantal uren hebt gewerkt en ze verlengen je contract dan heb je gewoon recht op een contract voor het gemiddelde aantal uren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:57

Even goed nog in de cao kijken voor de uitzonderingen op de regel, want ik heb daar dus nu ook mee te maken helaas. Ik kan echt fluiten naar mijn uren :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-07-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:00

Klopt je hebt er dan recht op MAAR je moet er wel zelf mee komen, zij hoeven het niet uit zichzelf te zeggen. Beetje krom maar zo staat het bij mij in mijn CAO.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:03

Somebitch schreef:
Dan zou ik nu niet gaan klagen en dat pas doen als je je nieuwe contract hebt ondertekend. ;)

Ik zou het aangeven als jij je contract ontvangt ter ondertekening. Als je namelijk je contract schriftelijk ontvangt met handtekeningen vanuit de organisatie, kunnen ze niet meer terug. Als je tekent, geef je aan dat je er mee eens bent, terwijl je dat eigenlijk niet bent.
Maar volgens mij mogen ze geen 1 uren contract geven als jij structureel meer uren werkt. Maar inderdaad is je CAO daarin leidend.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:07

Wieldop schreef:
Somebitch schreef:

Ik zou het aangeven als jij je contract ontvangt ter ondertekening. Als je namelijk je contract schriftelijk ontvangt met handtekeningen vanuit de organisatie, kunnen ze niet meer terug. Als je tekent, geef je aan dat je er mee eens bent, terwijl je dat eigenlijk niet bent.
Maar volgens mij mogen ze geen 1 uren contract geven als jij structureel meer uren werkt. Maar inderdaad is je CAO daarin leidend.

En dat is dus niet het geval. Want dan komt de wet weer kijken de (het rechtsvermoeden in de omvang van het arbeidsovereenkomst) en daar kan niet vanaf geweken worden. De wet mag namelijk niet ten nadele gebruikt worden, ook niet als beide partijen ervoor getekend hebben ;)

Tenzij cao van toepassing :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:07

Ts, ik weet niet of je cao online staat maar ik wil het anders best even voor de zekerheid doorlezen :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:22

Somebitch schreef:
En dat is dus niet het geval. Want dan komt de wet weer kijken de (het rechtsvermoeden in de omvang van het arbeidsovereenkomst) en daar kan niet vanaf geweken worden. De wet mag namelijk niet ten nadele gebruikt worden, ook niet als beide partijen ervoor getekend hebben ;)

Tenzij cao van toepassing :)

Ja dat is hetgeen wat ik bedoel.. Had het alleen wat duidelijker neer moeten zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:38

vuurneon schreef:
Even goed nog in de cao kijken voor de uitzonderingen op de regel, want ik heb daar dus nu ook mee te maken helaas. Ik kan echt fluiten naar mijn uren :')

Ik ben heel benieuwd onder welke CAO jij valt?
Het rechtsvermoeden van arbeidsomvang is een belangrijk wetsartikel binnen het arbeidsrecht, dus ik ben benieuwd naar CAO's die dat uitsluiten.