Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bliver schreef:Heel simpel: eigenlijk heb je nergens recht op. je contract loopt af. Mochten ze je een nieuw contract geven dan moeten ze je inderdaad een vast contract geven, maar dat mag gewoon hetzelfde zijn als wat je nu hebt. Je kan geen enkel recht ontlenen aan het feit dat je collega wel een uren contract heeft
Wel kan je zelf zo bijdehand zijn om er gewoon om te vragen. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Heb je een CAO? In mijn CAO staat bijvoorbeeld dat als je meer dan 3 maanden aaneengesloten meer uren maakt dan er in mijn contact staat ik zelf schriftelijk een verhoging van mijn uren aan kan eisen, maar ik weet niet of dat voor elke branch geld.
vuurneon schreef:Weet je zeker dat je wel een vast contract krijgt? Ze kunnen namelijk ook gewoon je contract niet verlengen.
Mijn cao zegt dat bedrijfseconomisch belang altijd voor gaat, dus ik ben de Sjaak nu en moet weer mijn uren inleverenook al heb ik 1,5 jaar dezelfde uren gemaakt.
daarbij hebben ze al een tekort aan werknemers dus ze kunnen het niet permitteren om mij te ontslaan.
Sannert schreef:vuurneon schreef:Weet je zeker dat je wel een vast contract krijgt? Ze kunnen namelijk ook gewoon je contract niet verlengen.
Mijn cao zegt dat bedrijfseconomisch belang altijd voor gaat, dus ik ben de Sjaak nu en moet weer mijn uren inleverenook al heb ik 1,5 jaar dezelfde uren gemaakt.
Als het goed is wel. Ze zijn tevreden over mij en meerdere collega's hebben al een vast contract gekregen. Andere ook niet maar die hebben het er ook na gemaakt.daarbij hebben ze al een tekort aan werknemers dus ze kunnen het niet permitteren om mij te ontslaan.
je contract loopt immers gewoon rechtsgeldig af. Maar goed, ik zou niet beginnen over je andere collega, maar puur houden op eventueel recht op uren op basis van wat jij hebt gewerkt ipv wat iemand anders heeft gekregen.
ik zal ook niet zeggen pietje heeft dit en ik wil dat ook. Maar gewoon vragen of er een mogelijkheid is dat ik uren op papier krijg.
bedankt voor je reactie ! M_D_H schreef:Het is zo dat als jij een half jaar achter elkaar elke week 20 uur hebt gewerkt en je kunt dit bewijzen dan hoort jou nieuwe contract voor minimaal 20 uur te zijn.
secricible schreef:M_D_H schreef:Het is zo dat als jij een half jaar achter elkaar elke week 20 uur hebt gewerkt en je kunt dit bewijzen dan hoort jou nieuwe contract voor minimaal 20 uur te zijn.
Dit inderdaad, maar al na 3 maanden. Zie ook http://www.personeelsnet.nl/bericht/nul-uren-contract/
Somebitch schreef:Dan zou ik nu niet gaan klagen en dat pas doen als je je nieuwe contract hebt ondertekend.
Wieldop schreef:Somebitch schreef:Dan zou ik nu niet gaan klagen en dat pas doen als je je nieuwe contract hebt ondertekend.
Ik zou het aangeven als jij je contract ontvangt ter ondertekening. Als je namelijk je contract schriftelijk ontvangt met handtekeningen vanuit de organisatie, kunnen ze niet meer terug. Als je tekent, geef je aan dat je er mee eens bent, terwijl je dat eigenlijk niet bent.
Maar volgens mij mogen ze geen 1 uren contract geven als jij structureel meer uren werkt. Maar inderdaad is je CAO daarin leidend.

Somebitch schreef:En dat is dus niet het geval. Want dan komt de wet weer kijken de (het rechtsvermoeden in de omvang van het arbeidsovereenkomst) en daar kan niet vanaf geweken worden. De wet mag namelijk niet ten nadele gebruikt worden, ook niet als beide partijen ervoor getekend hebben
Tenzij cao van toepassing
vuurneon schreef:Even goed nog in de cao kijken voor de uitzonderingen op de regel, want ik heb daar dus nu ook mee te maken helaas. Ik kan echt fluiten naar mijn uren