Zij wilde een eind aan haar leven maken..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zij wilde een eind aan haar leven maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:42

.. en ik was machteloos.

Ik wil mijn verhaal doen, het van me afschrijven.

Voorhaal.
Zij in dit verhaal is een familielid. We zijn allebei enigskind.
We zijn onwijs close.
Samen met onze oudere nicht en neven gingen we uit in Amsterdam, top avond.

Maart 2014.
Zij en ik worden de volgende ochtend wakker bij onze nicht en haar vriend thuis. Kind sliep door de wekker heen en we hadden haast omdat we hadden gereserveerd bij Sumo om te lunchen.
Dus ik maak haar wakker, lekker vervelend door boven op dr te gaan liggen. :+

Ik zie haar armen. Heel oude littekens, minder oude littekens, nieuwe littekens en korsten.
Ik schrok mezelf een ongeluk maar deed alsof ik het niet zag.
Het bleef derest van de dag in mn achterhoofd zitten maar er niks mee gedaan.
Dit was op een zondag.
Uiteindelijk was ik echt radeloos en ben op dinsdag naar mijn afdelingsleidster gestapt en mijn verhaal gedaan.
Gehuild als een klein kind, ookal had ik al vermoedens dat zij zich met zelfmoord en zelfpijniging bezig hield.
Bepaalde tweets die ze plaatste, foto's etc.

Conclusie van afdelingsleidster was om het neer te leggen bij mn ouders, deed ik dat niet voor de week voorbij was, dan deed zij het voor me. Ik wilde zelf niet meteen naar haar ouders stappen, haar ouders zijn zo vreselijk streng. Maar dan ook echt bizar streng.

Goed, deze dinsdag bleef ze bij me slapen, zitten niet opdezelfde school maar gaf dr wel even een slinger met de scooter. Had dr uit school opgehaald en bij haar thuis slaap spullen gehaald. Naast haar bed lag een stanleymes en meerdere aardappelschilmesjes. Die avond toen we een beetje aan het bankhangen waren op mijn kamer heb ik mezelf een schop onder mn hol gegeven en haar gevraagd of ze gelukkig was.
"Hee, leg je telefoon eens weg ik heb een vraag, maar je moet hem echt echt eerlijk beantwoorden oke?"
"Ben jij gelukkig?"
"Ehm.. Dat is lastig."
"Je snijdt jezelf he?"
"Ja.."
Hierna volgde een hoop gehuil.

Conclusie: ze deed het want ze was zo ongelukkig, ze was klaar met het leven. Thuis was het niet fijn en op school ook niet.
Keer op keer klapte het leven haar in het gezicht en dat trekte ze niet meer.

"Je mag dit aan niemand vertellen."
Hoe kan ik zoiets heftigs voor me houden? Als ze zichzelf het leven ontneemt is het mijn schuld dat ze niet is tegen gehouden.

Alsnog de volgende ochtend weer naar de AL gestapt en ze zei dat ik nu vaart moest maken met het mede te delen aan mijn ouders. Dit heb ik aan haar vertelt, ze heeft me uitgescholden voor álles. Ik had dr leven nog meer verwoest als haar ouders hier achter kwamen.

Precies waar ik bang voor was, onze band.
Niet zo egoïstisch zijn en denken aan haar welzijn, zsm naar mn ouders dus.
Dit de volgende dag gedaan.
Erg geshockeerd natuurlijk..
2 dagen later belde mijn nichtje me op, dat ze wel wilde praten met mijn ouders erover.

Mijn ouders haar beloofd dat ze haar ouders niet zouden inlichten hierover.
Knap lastig.

Overigens had ze overal littekens, benen, buik. Noem maar op.

Ze was er even meegestopt, maar ben er weer achtergekomen dat het weer aan de gang is.

Ik weet dat zij met de therapeut op school hierover praat.
Ben meerdere keren meegeweest.

Ik hoef geen tips te horen van je moet dit dat zus of zo inschakelen.

Ik wilde mijn ietswat lange verhaal doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zij wilde een eind aan haar leven maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:46

Jeetje meid wat vervelend, maar onthoudt, jij bent niet diegene die dit voor haar moet oplossen en ook ben jij niet schuldig als ze wel besluit te stoppen met het leven, immers, het is haar besluit...
Sterkte...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:52

ik denk dat je goed gehandeld hebt meid :(:)
Misschien lees ik niet goed, maar is het gesprek met je nichtje en je ouders al geweest?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:55

Ik ga met mijn bovengangers mee.

heel veel sterkte en een dikke knuffel vanaf hier

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:56

Misschien niet geheel toepasselijk.. maar iemand die zich snijd, haar buik enz dat zijn plekken waar je moet 'steken' en niet snijden om jezelf van kant te maken zegmaar. Het snijden laat vaak zien dat dit meiske aandacht nodig heeft. Puber tijd is erg moeilijk natuurlijk. En zij heeft extra steun nodig, zo ook in hele kleine dingetjes. Niet verkeerd bedoeld, maar het is een roep voor aandacht. Mensen die serieus zelfmoord plegen gaan vaak op andere manieren. In dit geval zit ze met haar school en ouders. Probeer haar te steunen en eventueel hulp te halen..

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:56

Wat heftig ! :(:) Jammer dat ze zo ongelukkig is..
Ben het eens wat ze hier bovem zeggen.
Sterkte :(:)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:57

:(:) Sterkte .

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:20

WOw, jeetje wat een verhaal zeg!! heel veel sterkte! en het allerbeste wat jij kunt doen is er voor haar zijn! meer kun je niet doen. help waar je helpen kunt! :(:)

heeel veel sterkte e komende tijd :(

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:24

AustriaTrick schreef:
Misschien niet geheel toepasselijk.. maar iemand die zich snijd, haar buik enz dat zijn plekken waar je moet 'steken' en niet snijden om jezelf van kant te maken zegmaar. Het snijden laat vaak zien dat dit meiske aandacht nodig heeft. Puber tijd is erg moeilijk natuurlijk. En zij heeft extra steun nodig, zo ook in hele kleine dingetjes. Niet verkeerd bedoeld, maar het is een roep voor aandacht. Mensen die serieus zelfmoord plegen gaan vaak op andere manieren. In dit geval zit ze met haar school en ouders. Probeer haar te steunen en eventueel hulp te halen..

wie zegt dat ze dat deed om er een einde aan te maken?
Een hoop mensen die zichzelf beschadigen doen dat (ook) op de buik/benen, niet iedereen beschadigt zich op de armen. ;)
En het zelf beschadigen en de gedachten (en zelfs neigingen) tot zelfmoord kunnen prima samengaan, je ziet in een aantal gevallen ook dat de zelfbeschadiging juist de stap tot zelfmoord uitstelt of zelfs voorkomt. :)

TS:
Het moet ontzettend moeilijk zijn om je nichtje op deze manier te zien worstelen. :(:)
Wellicht kun je contact opnemen met de mensen van het LSZ en mocht je daar behoefte aan hebben staat het je uiteraard ook vrij om je aan te melden op het bijbehorende forum. :j

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:28

Goh, dit is niet niks... goed gehandeld, veel sterkte!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:31

lor1_1984 schreef:
AustriaTrick schreef:

wie zegt dat ze dat deed om er een einde aan te maken?
Een hoop mensen die zichzelf beschadigen doen dat (ook) op de buik/benen, niet iedereen beschadigt zich op de armen. ;)
En het zelf beschadigen en de gedachten (en zelfs neigingen) tot zelfmoord kunnen prima samengaan, je ziet in een aantal gevallen ook dat de zelfbeschadiging juist de stap tot zelfmoord uitstelt of zelfs voorkomt. :)

TS:
Het moet ontzettend moeilijk zijn om je nichtje op deze manier te zien worstelen. :(:)
Wellicht kun je contact opnemen met de mensen van het LSZ en mocht je daar behoefte aan hebben staat het je uiteraard ook vrij om je aan te melden op het bijbehorende forum. :j

Je moet mijn post even wat beter doorlezen, vooral betreft de buik enz.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:38

AustriaTrick schreef:

Het snijden zelf is niet om zelfmoord te plegen, maar heeft andere redenen. Dealen met (geestelijke) pijn bijvoorbeeld. Dat het alleen om aandacht gaat is erg kort door de bocht...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:45

Samiyah schreef:
AustriaTrick schreef:

Het snijden zelf is niet om zelfmoord te plegen, maar heeft andere redenen. Dealen met (geestelijke) pijn bijvoorbeeld. Dat het alleen om aandacht gaat is erg kort door de bocht...

Ook mijn post even wat beter doorlezen. 'Extra steun'gedeelte b ijvoorbeeld. Even verder kijken dan de woorden :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:52

AustriaTrick schreef:
Samiyah schreef:

Ook mijn post even wat beter doorlezen. 'Extra steun'gedeelte b ijvoorbeeld. Even verder kijken dan de woorden :)[/quote]

hmm vind wel dat je dan echt je post verkeerd hebt verwoord. want het komt op mij ook over dat het alleen om aandacht vragen is. en ja die mensen zijn er ook.. maar waarom zou je het dan daar doen waar men het niet ziet. en ja ze hebben hulp nodig dan misschien, maar dat vind ik wat anders dan aandacht vragen.

@ts heel veel sterkte. heb het gevoel dat je goed gehandeld hebt. ben je nog wel vriendinnen met haar?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:54

[/quote]

Het snijden zelf is niet om zelfmoord te plegen, maar heeft andere redenen. Dealen met (geestelijke) pijn bijvoorbeeld. Dat het alleen om aandacht gaat is erg kort door de bocht...[/quote]
Ook mijn post even wat beter doorlezen. 'Extra steun'gedeelte b ijvoorbeeld. Even verder kijken dan de woorden :)[/quote]

hmm vind wel dat je dan echt je post verkeerd hebt verwoord. want het komt op mij ook over dat het alleen om aandacht vragen is. en ja die mensen zijn er ook.. maar waarom zou je het dan daar doen waar men het niet ziet. en ja ze hebben hulp nodig dan misschien, maar dat vind ik wat anders dan aandacht vragen.

@ts heel veel sterkte. heb het gevoel dat je goed gehandeld hebt. ben je nog wel vriendinnen met haar?[/quote]

Wat mijn ervaring betreft is het een combinatie van ,vaak een roep om hulp, hulp is ook aandacht. Aandacht vragen hoeft niet persee negatief te zijn he?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:56

knap dat je deze stap hebt gezet TS!
en om je een hart onder de riem te steken, het word nu lastig voor haar en ze zal best boos op je zijn maar uiteindelijk zal ze je dankbaar zijn. (ik heb ook in de positie van je nichtje gestaan)

als je weer ergens mee zit staat mijn pb altijd open, en ook voor vragen. sterkte TS :(:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:58

TS, wat goed dat je haar nu gaat helpen met je ouders _/-\o_ Ze moet professionele hulp krijgen, dit ga je niet alleen kunnen oplossen -O-

annedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:59

Ts, ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt om met iemand er over te praten,
Voor je nichtje kan je het beste er gewoon zijn, het is bij jullie denk ik ook bijna vakantie, misschien kan je een aantal leuke dingen doen met je nichtje en haar laten genieten? Voorderest wilde ik je heel veel sterkte wensen :(:)

Pb staat voor je open! Als je je hart wil luchten bv
Laatst bijgewerkt door annedv op 01-07-14 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:00

snijden is iets wat de meeste doen om hun geestelijke pijn niet te voelen.
9 van de 10 keer is het geen schreeuw om aandacht, want ze proberen het goed te verbergen.
deze meid zit enorm met zich zelf in de knoop.

TS als er ooit een dag komt dat zei er voor kiest uit het leven te stappen, dan heb jij gedaan wat je kon.
hoe moeilijk het dan ook is, probeer te onthouden dat het haar keus was.
voor jou een hele dikke knuffel :(:)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:10

AustriaTrick schreef:
Samiyah schreef:

Ook mijn post even wat beter doorlezen. 'Extra steun'gedeelte b ijvoorbeeld. Even verder kijken dan de woorden :)

Ik heb je post prima gelezen en toch haal ik er steeds hetzelfde uit. Maargoed, misschien is dit niet de juiste plek om hierover te discussiëren.

Het is duidelijk dat TS haar vriendin hulp nodig heeft, ik hoop dat ze die krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:46

AustriaTrick schreef:

Wat een domme opmerking zeg.

Sterkte TS, ik vind je heel lief overkomen. Blijf haar steunen, geef haar wat vaker een onverwachte knuffel of laat merken dat je aan haar denkt. :(:)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:50

Het is geen domme opmerking. Automutilatie staat vaak namelijk los van serieus zelfmoord willen plegen. Snijden is idd een roep om aandacht. Wat erg genoeg is en ook zeker een serieus te nemen probleem is.
TS je bent top dat je er zo voor haar bent. Meer kun je ook niet doen. Blijf volwassenen om haar heen op de hoogte houden. :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:56

AustriaTrick schreef:

Wat een onzin, iemand die zichzelf al zo lang snijd is verslaafd en dat gaat van kwaad tot erger. Je zit in een vicieuze cirkel en zo iemand kan zeker wel (proberen) een einde te maken aan haar leven.
Iemand die zo onder de littekens zit heeft zich niet een keertje gesneden om het 'te proberen', die heeft een serieus probleem, al langere tijd.

TS; ik wil je zeer ZEER sterk aanraden om hulpverlening in te lichten, danwel haar ouders te vertellen, of beter kunnen jou ouders dit doen aangezien ze er ook van weten. Als haar ouders dit nog niet gemerkt hebben (want het valt jullie ook op) dan is er wel iets mis daar.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:57

Heel veel sterkte Dominique! :(:)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 00:06

Wat verschrikkelijk moeilijk... En wat zul jij je machteloos voelen en misschien ook wel een beetje boos, al is boos denk ik niet het juiste woord.

Automutilatie is voor diegene die het doen inderdaad vaak een manier om controle te hebben over hun emoties en emotionele pijn.
De pijn die ze krijgen door het snijden veroorzaakt dat je lichaam een stofje in de hersenen aanmaakt waardoor je je even beter voelt en ook zorgt de pijn dat ze controle hebben over wat ze voelen.
Heel lastig en heel verslavend.

Ik wens je heel veel sterkte en je nicht heel veel kracht toe om dit te overwinnen.