Andermans spullen in mijn huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Andermans spullen in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 14:00

Bijna een half jaar geleden heb ik een klusser in de arm genomen om wat werkzaamheden in mijn huis te verrichten. Helaas heeft hij de klus niet afgemaakt, hij heeft zelfs zijn spullen niet meegenomen!
Deze spullen bestaan uit goede en dure klusapparaten, dus je zou denken dat hij ze terug wil hebben.
Ik heb meerdere, zo niet al tientallen, pogingen gedaan om hem dit op te laten halen (het staat mij immers ook in de weg), maar tevergeefs. Langsbrengen is geen optie.

Ik heb inmiddels sterk de behoefte om alles op marktplaats te zetten, kan ik mezelf meteen voorzien van de extra onkosten die ik heb moeten maken voor een tweede klusser nu :+

Wat kan ik hiermee? Is er zoiets al verjaring voor spullen (uiteraard niet na een half jaar, maar ik vermoed dat de spullen niet meer opgehaald gaan worden)? Ik kon enkel iets vinden over verjaring betreffende stukken grond.

Iemand een idee/ tips?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Andermans spullen in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:02

Wat voor spullen? Waar woon je? Mijn vriend kan altijd goed! spul gebruiken en kan je anders misschien vertellen wat het waard zou moeten zijn.

Ik zou ze ook mooi verkopen, pff... Heb je hem dan wel voor de hele klus betaald? Dan snap ik wel dat hij niet meer durft te komen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:04

ik zou hem in ieder geval laten weten dat je dat van plan bent, dan is het zijn keuze of hij er op reageert of niet.. is hij in ieder geval op de hoogte!

hoe het verder officieel zit weet ik zo ook niet..

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:04

Ja.. Ik ben dan iemand die dat niet zomaar zou durven verkopen :P Ik zou even informeren bij het JL wat je hiermee mag/kan. Je kan ze denk ik best even bellen voor advies..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 14:05

Nou ik ben sowieso wel benieuwd wat de waarde is idd.
Nee ik heb enkel voor het materiaal betaald, de rest zou ik achteraf doen gelukkig. De tweede klusser kon dat materiaal gewoon gebruiken, maar hij rekende alsnog meer, dus ik ben sowieso meer kwijt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:11

Aangetekende brief sturen dat hij binnen een termijn de spullen moet komen halen. Termijn verstreken, dan aangetekende brief sturen dat je ze gaat verkopen. Zo kan je nooit fout zijn volgens mij :)

Wel duidelijk aangeven dat de spullen er al sinds ... staan en dat je meerdere malen verzocht hebt dat hij ze moest komen halen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:11

Aah da's vervelend.
Tja ik weet het niet, een brutaal mens heeft de halve wereld. :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:12

Misschien kan je in overleg met het juridisch loket een aangetekende brief sturen met daarin het verzoek de spullen op te halen en indien dit niet gebeurt binnen x dagen je het recht hebt de spullen te verkopen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:13

Jasmijn159 schreef:
Aangetekende brief sturen dat hij binnen een termijn de spullen moet komen halen. Termijn verstreken, dan aangetekende brief sturen dat je ze gaat verkopen. Zo kan je nooit fout zijn volgens mij :)

Wel duidelijk aangeven dat de spullen er al sinds ... staan en dat je meerdere malen verzocht hebt dat hij ze moest komen halen.

Dit lijkt mij ook de beste optie! Heb jij je rug vrij en kan meneer de nalatige klusser zien wat hij er mee doet :D
Kan je huidige klusser niets met het spul? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 14:16

Pff, ja, maar zo'n aangetekende brief kost me verdorie weer geld. Daar ben ik wel een beetje klaar mee.
Ik heb via email, facebook, whatsapp en sms contact gezocht over de werkzaamheden en de spullen die nog hier staan. Alles staat dus genoteerd/ zwart op wit.

Ik ben de rotste niet, ik heb ze netjes bewaard en hem de kans gegeven ze op te komen halen.
Na geen reactie heb ik hem meegedeeld (2x) dat ik ze buiten neerzet zodat hij ze zonder afspraak (en zonder mij te hoeven zien) op kan komen halen. De spullen hebben buiten 3 weken op hem staan wachten! Inmiddels heb ik ze vandaag weer binnen gehaald omdat er hier ook kinderen spelen en ik niet wil dat ze met gevaarlijke spullen gaan lopen slepen.

Het betreft trouwens een schuurmachine, slijptol, schroefaccuboor, zaag etc.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:17

Voor zover ik wijs ben stelt het JL loket zelfs 1 aangetekende brief gratis voor je op..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 14:18

PenP2014 schreef:
Voor zover ik wijs ben stelt het JL loket zelfs 1 aangetekende brief gratis voor je op..

Zou tof zijn, dan ga ik toch hen even bellen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:20

niet te veel moeite en aandacht,meer aan besteden en gewoon verkopen :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:21

Versturen kost natuurlijk wel geld...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:22

tamaramt schreef:
niet te veel moeite en aandacht,meer aan besteden en gewoon verkopen :)

Dat zou ik niet doen. Volgens mij is dat wettelijk niet toegestaan. :n

Volgens Wiki:

Citaat:
Het burgerlijk recht kent ook de verkrijgende verjaring. De bezitter van een zaak die geen eigenaar is kan na verloop van een bepaalde tijd (10 jaar, 30 jaar) volledig en rechtmatig eigenaar worden. Het onderscheid tussen bevrijdend en verkrijgend is enigszins misleidend. De bezitter "verkrijgt" door verjaring maar wordt "bevrijd" van de teruggaveplicht aan de eigenaar. Bezit voor rekening van een ander, zoals in geval van huur, zaakwaarneming of vruchtgebruik doet echter de termijn voor deze verjaring niet lopen. Anderzijds komt zelfs aan de mogelijkheid om van de dief of zijn erfgenamen een zaak terug te vorderen ooit een einde.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:53

Het juridisch loket bellen is natuurlijk gratis. En een aangtekende brief kost je zeven (?) euro. Klein bedrag als je vervolgens het hele boeltje kan verkopen en overal vanaf bent.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:02

Ik doe een juridische opleiding en toevallig hebben wij hier pas iets over gehad, verjaring e.d.

Dit staat in mijn rechtboek:

Verjaring wil zeggen dat iemand een goed verkrijgt door het verstrijken van de tijd. Zo geldt de regel dat iemand die een roerende zaak van een ander in zijn bezit heeft en oprecht meent dat hij daarvan de eigenaar is, na drie jaar ook daadwerkelijk eigenaar wordt (art. 3:99 BW). Neem je bijvoorbeeld bij de sport­vereniging per ongeluk het trainingspak van een ander mee naar huis en denk je oprecht dat het je eigen trainingspak is, dan word je, als de eigenaar zich niet meldt, na drie jaar door verjaring eigenaar. Het trainingspak wordt dan opgenomen in jouw vermogen. Verjaring is daarmee een vorm van verkrijging.

Ik denk dat je dus geen recht hebt om de spullen te verkopen of weg te doen, gezien je ze sowieso niet gevonden hebt maar simpelweg zijn achtergelaten. Over het algemeen denk ik dat het wel zou kunnen, maar hij weet dat jij ze hebt, dus hij kan zich binnen drie jaar melden. Maar het beste is inderdaad om even na te vragen bij het juridisch loket hoe dit precies zit.
Laatst bijgewerkt door Limitless op 01-07-14 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:02

En je nergens voor op hoeft te draaien uiteindelijk :) als het een staartje krijgt, dan kun je voor 7 euro je rug vrij hebben :)

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:10

bijzonder , heb je zijn naam wel is gegoogeld? of er eventueel nog meer klachten zijn ?
of onafgemaakte klussen ?
ben benieuwd welk staartje dit gaat krijgen !

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:14

ik zit ook nog even in mn wettenbundel te bladeren.. ik kom inderdaad ook op artikel 3:99 uit, daar staat een termijn van 3 jaar.. ik zoek nog even verder!

het is dat ik geen les meer heb, anders had ik een docent even kunnen vragen!

stiekem zou ik dit ook zelf moeten weten, maar daar hebben we het maar niet over :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 15:16

Sparky10 schreef:
bijzonder , heb je zijn naam wel is gegoogeld? of er eventueel nog meer klachten zijn ?
of onafgemaakte klussen ?
ben benieuwd welk staartje dit gaat krijgen !

Hij is een bekende van me, ik ken hem al erg lang. Met tussenpozen, dat wel.
Uiteraard heb ik alle prive-contact na dit geintje verbroken en heb ik enkel nog zakelijk contact gehad/ geprobeerd te hebben vwb de spullen en zijn werk.

Verjaring gaat dus niet op begrijp ik, dat is jammer. Ik wil er gewoon vanaf.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:19

juridisch loket bellen kan je sowieso doen, hun advies kost niks :) dan weet je het zeker!

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:20

Misschien een heel stom iets, geen idee of het kan, maar is het niet mogelijk iets in de aangetekende brief op te nemen over de kosten voor opslag? Lijkt mij dat, stel dat het kapot gaat of gestolen wordt op de plek waar de spullen staan (jouw huis dus) jij voor de kosten op mag draaien? Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat jij een vergoeding krijgt voor de opslag. En wie weet is dat voor hem meteen een stok achter de deur om de spullen dan toch maar op te halen.