Verkeerde naam op boardingkaart, dit meen je niet...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Verkeerde naam op boardingkaart, dit meen je niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 10:43

Oke ik zit nu echt 7 kleuren kak te poepen, verdorie dat dit mij weer moet overkomen...

Een aantal weken geleden heb ik mijn ticket geboekt naar Zuid Spanje voor aankomende donderdag, 3 juli.
Ik moest hem via Ryanair alleen nog online inchecken, dus dat heb ik gisteravond gedaan. Nog ZO veel waarschuwingen gegeven of de naam wel correct was etc, maar die was correct. :j Ik heet namelijk echt B.ernadet van R.uler..........................

Wat ik niet besefte... Is dat mijn ID kaart aangeeft dat ik "Meintje Albartha van [naam]" heet, oftewel.. Mijn twee doopnamen en niet mijn roepnaam.

Nu staat er op mijn Boardingskaart dus een andere naam als op mijn ID kaart en ik heb zo'n vies voorgevoel dat dit niet goed gaat komen op het vliegveld.
Nergens op de website kan ik lezen waar ik mijn naam kan veranderen... Ja, dat kan wel.. MITS je nog niet ingecheckt hebt. -O-
Zie ik ineens staan dat naam veranderen 110,- euries kost!!!

Vanmiddag laat ik dus mijn engelse collega even naar Ryanair bellen (rotzakken kunnen alleen maar engels telefooncontact voeren, fijn.)
Maar, hij is een man en ik ben een vrouw dus aan de telefoon zal het wellicht opvallen. :Y) Ik kan zelf wel een aardig woordje engels, maar ben bang dat ik me niet ga redden.

Ooooh even m'n ei kwijt.. Ik ben al stront nerveus dat ik donderdag ga vliegen, en dan ook nog dit!
Iemand dit wel eens mee gemaakt bij Ryanair?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:45

Ik niet, wel een vriendin van mij waarmee ik naar Portugal vloog. Haar roepnaam is ook totaal anders dan haar (eerste) doopnaam.
Zij kon toen bijna 150 euro dokken om haar naam aan te passen op het ticket.

Edit: ik hoop natuurlijk dat je er aan de telefoon uit komt met Ryanair! Maar ik vrees het ergste.
Het hele idee van goedkoop met Ryanair vliegen is dan snel weg, als je 'even' je naam voor ruim 100 euro aan moet passen...

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:47

Hmm, dit is wel een vrij groot verschil.
Ik heb een paar weken geleden ook met Ryanair gevlogen, maar m'n tweede naam er niet bijgezet. Dit was geen enkel probleem, maar aangezien je voornamen nogal verschillen durf ik geen garantie te geven.

Ik denk dat je gewoon even rustig moet blijven ademen en het telefoontje maar moet afwachten, meer kun je nu niet doen. Succes!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:48

(Gelukkig) geen ervaring mee met verkeerde naam. Maar ik denk dat informatie laten vragen door je collega geen probleem zal zijn. Je wilt immers weten of dit een probleem is en zo ja, hoe dit opgelost kan worden. Het is niet als bij een huisarts dat alleen informatie aan de betrokkenen gegeven kan worden. Voor hen is het ook makkelijker als iemand goed Engels spreekt. Gewoon laten bellen dus!
En succes ermee!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:48

Als je binnen Europa blijft, is er geen paspoortcontrole en is de controle op de boardingkaart ook minder streng. Toen wij naar Málaga vlogen, is mijn id-kaart niet uit mijn zak geweest. Naar Engeland wel, zowel douane als stewardess wilden id-kaart zien.
Dus je zou het kunnen proberen maar ik geef geen garantie :(

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 10:49

Szan schreef:
Ik niet, wel een vriendin van mij waarmee ik naar Portugal vloog. Haar roepnaam is ook totaal anders dan haar (eerste) doopnaam.
Zij kon toen bijna 150 euro dokken om haar naam aan te passen op het ticket.

Edit: ik hoop natuurlijk dat je er aan de telefoon uit komt met Ryanair! Maar ik vrees het ergste.
Het hele idee van goedkoop met Ryanair vliegen is dan snel weg, als je 'even' je naam voor ruim 100 euro aan moet passen...

Dat ik 100,- moet betalen is verdomd jammer, maar als het moet... dan moet het maar. Ik las wel op internet dat er veel klachten waren over het bijbetalen van naamwijzigen. Sinds november 2013 zou Ryanair het versoepelen en zou het 15,- kosten mits je er 24 uur van te voren achter komt. (Wat dus wel mijn geval is...) We zullen het zien.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:50

Helaas is Ryanair zo flexibel als een stuk staal en vragen ze voor een kleine wijziging al veel geld. Vaak is het nog goedkoper om gewoon een nieuw ticket te boeken dan een wijziging door te voeren.

Ik ben bang dat je toch die kosten moet gaan maken. Ook omdat ze meerdere keren hebben gevraagd of je naam correct was. Het is namelijk een redelijk vaak voorkomend probleem.

Ik heb trouwens ook wel eens moeten bellen voor mijn ouders omdat het in het Engels moest. Daar geen problemen mee gehad.

Succes!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:52

Maar dat weet iedereen toch wel inmiddels zou je verwachten. Naam op het ticket moet overeenkomen met de naam op je ID kaart of paspoort.

wwillemijn

Ik vlieg regelmatig met Ryanair binnen de EU, en je paspoort wordt echt wel gecontroleerd.
Bij mij zeurden ze de eerste keer ook over mijn 2e naam, die er niet op stond. Sindsdien vul ik beide namen gewoon in. Maar dat je misschien mazzel hebt dat ze je paspoort niet controleren is echt onjuiste informatie.

Amaris

Geen nood dat je collega belt: gewoon even door hem laten zeggen dat hij beter Engels spreekt. Dat zal geen enkel probleem zijn, het is geen vertrouwelijke info oid....

Ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen, dit kan volgens mij iedereen overkomen. Staat nergens dat je je volledige voornamen moet opgeven dan?

Anoniem

Ibonn schreef:
Als je binnen Europa blijft, is er geen paspoortcontrole en is de controle op de boardingkaart ook minder streng. Toen wij naar Málaga vlogen, is mijn id-kaart niet uit mijn zak geweest. Naar Engeland wel, zowel douane als stewardess wilden id-kaart zien.

Nou, beide toen ik naar Italië en Spanje vloog moest ik mijn ID sowieso bij de douane laten zien (volgens mij ook nog bij het boarden zelf) dus pin je daar niet op vast. Ik zou gewoon zorgen dat je ruim op tijd bent zodat je het eventueel nog kan fixen indien dat nodig is.

EDIT: Italië was Ryanair, Spanje was KLM.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-14 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 10:53

Fijn dat iemand anders dus schijnbaar kan bellen. Ik hoop echt dat het met een sisser afloopt...

http://www.reisaddict.nl/verkeerde-naam ... een-boete/

Citaat:
Bijna iedereen kent wel iemand die bij het boeken van een vliegticket bij Ryanair per ongeluk een spelfoutje heeft gemaakt. Of niet de officiële voornaam, maar de roepnaam invulde. Een belletje met de low-cost luchtvaartmaatschappij leerde dan dat herstellen van dit kleine foutje tussen de 110 en 160 euro kostte. Vaak nog duurder dan het oorspronkelijke vliegticket zelf. Deze klantonvriendelijke maatregel van de Ierse prijsvechter zorgde voor vele boze reizigers. Ryanair heeft nu ook ingezien dat de boete nogal streng was en heeft aangekondigd de maatregel vanaf aanstaande vrijdag 1 november 2013 te versoepelen.

Citaat:
Ontdek je je foutje binnen 24 uur, dan kun je dit kosteloos laten wijzigen bij Ryanair. Kom je er pas later achter dat je een spelfout hebt gemaakt, dan zul je nog steeds moeten bijbetalen om je naam op het vliegticket aan te laten passen.
Behalve voor naamswijzigingen geldt de coulanceperiode van 24 uur ook voor reizigers die bijvoorbeeld Groningen-Milaan hebben geboekt in plaats van Milaan-Groningen. Een eventuele meerprijs is wel voor rekening van de klanten, maar Ryanair legt niet langer een boete op.

Helaas staan er in de reactie's onder dit artikel nog veel verhalen van mensen waar het kosteloos wijzigen niet het geval was. Sommige betalen nog in de 100,- en andere mensen 10,- / 15,-

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 10:54

Kinke schreef:
Maar dat weet iedereen toch wel inmiddels zou je verwachten. Naam op het ticket moet overeenkomen met de naam op je ID kaart of paspoort.

Dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd. Toen Ryanair bij het boeken om mijn roepnaam vroeg, heb ik mijn gewone naam ingetypt. Toen ik gister incheckte, bleek dus dat die naam helemaal niet op mijn ID kaart stond. Tja, duur foutje.. Maar als het maar geregeld kan worden..
Ibonn schreef:

Dat durf ik niet te proberen... :n

Wolken

Re: Verkeerde naam op boardingkaart, dit meen je niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:01

Ik heb wel altijd paspoortcontrole als ik met Ryanair naar Frankrijk vlieg.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:08

Wens je heel veel succes aangezien ik weet dat Ryanair minst klantvriendelijke luchtvaartmaatschappij is wat er is.

Ooit incident gehad met handbagage en bijna geweigerd op mijn vlucht.

Ratten zijn het

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 11:10

Salsa schreef:
Wens je heel veel succes aangezien ik weet dat Ryanair minst klantvriendelijke luchtvaartmaatschappij is wat er is.

Ooit incident gehad met handbagage en bijna geweigerd op mijn vlucht.

Ratten zijn het

Oh fijn. Naamwijzigen zal dus niet zo makkelijk gaan of gewoon veel geld kosten?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:10

Maar als Ryan air toch nadrukkelijk om de roepnaam vraagt is het bij hun toch ook fout?

Roepnaam is nou eenmaal anders als volledige (doop)namen, dat weet toch iedereen? (behalve ryanair dus duidelijk?)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 11:12

Amaris schreef:
Maar als Ryan air toch nadrukkelijk om de roepnaam vraagt is het bij hun toch ook fout?

Roepnaam is nou eenmaal anders als volledige (doop)namen, dat weet toch iedereen? (behalve ryanair dus duidelijk?)

Dat dacht ik dus ook, maar ik ga verder niet in discussie met Ryan air, ik vlieg donderdag al dus ik heb eigenlijk helemaal geen tijd voor onzin. Als er betaald moet worden, dan moet dat maar (lang leve de creditcard) en als dat maar 15,- is, is dat heel fijn en gunstig, en als dat 110,- is dat enorm klote... Maar dan moet dat maar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:12

wanneer ga je (laten) bellen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 11:13

Amaris schreef:
wanneer ga je (laten) bellen?

Ik rij rond die middag naar mijn werk waar mijn collega nu bezig is. Kan ik gelijk even stoom af blazen daar op stal #) Rond een uur of 12/1 dus.
Gisteravond om 22:30 ingecheckt, dus wel binnen de 24 uur...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:14

Welkom bij Ryanair!
Dit is de manier voor ze om geld te verdienen.
Zelf heb ik het helaas ook meegemaakt. Mijn naam is Mariët maar mijn idkaart naam is Grietje. Mijn vriend had geboekt en heeft daar niet bij stil gestaan. Ik kon een nieuwe ticket boeken werd mij verteld aan de telefoon. (Telefoon gesprek was trouwens een heel nagatieve ervaring. Duurde heel lang voor er iemand op nam en vriendelijk waren ze ook niet)

Dat heb ik toen niet gedaan, en we zijn op goed geluk naar het vliegveld gegaan.
We vlogen vanaf maastricht, wat voor mij denk ik een voordeel was.
Het was vroeg in de ochtend, hartstikke rustig, en het incheck personeel heeft voor mij een gratis nieuwe ticket geregeld.

Toothless

Mijn moeder heeft dit ook gehad, roepnaam Vera, op de ID J.E. Maar gewoon zeggen dat het automatisme was, snappen ze vast wel!

Edit: dit was bij Vueling, wij vliegen niet met Ryanair
Laatst bijgewerkt door Toothless op 01-07-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Euhm, als ze ergens tegenwoordig streng op controleren is het dit wel.. Ik denk dat ze in Malaga misschien extreem makkelijk zijn want in de rest van Europa zijn ze echt heel streng.

Ryanair vraagt om je voornaam, niet je roepnaam.
Ibonn schreef:

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 11:15

Mjetterd schreef:
Welkom bij Ryanair!
Dit is de manier voor ze om geld te verdienen.
Zelf heb ik het helaas ook meegemaakt. Mijn naam is Mariët maar mijn idkaart naam is Grietje. Mijn vriend had geboekt en heeft daar niet bij stil gestaan. Ik kon een nieuwe ticket boeken werd mij verteld aan de telefoon. (Telefoon gesprek was trouwens een heel nagatieve ervaring. Duurde heel lang voor er iemand op nam en vriendelijk waren ze ook niet)

Dat heb ik toen niet gedaan, en we zijn op goed geluk naar het vliegveld gegaan.
We vlogen vanaf maastricht, wat voor mij denk ik een voordeel was.
Het was vroeg in de ochtend, hartstikke rustig, en het incheck personeel heeft voor mij een gratis nieuwe ticket geregeld.

Dit is trouwens niet heel hoopgevend. Een nieuw ticket boeken zal dus tijd kosten en zal ik vast en zeker niet dezelfde dag kunnen vliegen. Daarbij dat ik ook nog 2 x 15 kg bagage heb gekocht.. Heeft de ticket bij incl BTW 107,- gekost. Valt wel mee dus, maar een ticket er bij zal wel ruk zijn.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:17

Och jeetje meid, snap dat je in de stress zit. :(:)
Ik had het afgelopen zaterdag ook, las op Bokt een soortgelijk topic en schoot gelijk in de stress. Wij vliegen vanavond naar Griekenland en zowel mijn voornaam als die van mijn vriend wijkt af van de roepnaam. Niet bij stilgestaan. Wij hadden nog niet ingecheckt dus geen man overboord, de mevrouw van de maatschappij heeft het netjes voor me opgelost.

Ik hoop dat het bij jou ook makkelijk opgelost kan worden!