Paardenhouderij niveau 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ABC321L

Paardenhouderij niveau 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 09:39

Hoi bokkers!

Ik ga aankomend schooljaar de opleiding paardenhouderij op niveau 4 volgen op het Clusius College in Alkmaar.

Zijn er misschien nog meer kinderen die hier naar toe gaan?

Liefs!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:55

Ik ga deze opleiding volgen in Houten. Het was niet mijn eerste keuze, ook niet mijn tweede dus heel enthousiast ben ik er niet over.. Maar goed, we gaan er wat leuks van maken! :)
Nog meer mensen die naar Wellant Houten gaan?

SeaSide

Re: Paardenhouderij niveau 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:57

Ik ga ook naar dezelfde opleiding in Alkmaar :)

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 10:58

teiger150 schreef:
Ik ga ook naar dezelfde opleiding in Alkmaar :)

Leuk!

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 16:10

Upje!

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:39

Ik ga volgend school jaar ook naar Alkmaar, maar ga niveau 2 doen. Hebben jullie trouwens al die introductie/kennismakings dag gehad ?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:42

Ik ga daar ook heen, alleen dan niveau 3.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 18:49

hier een oude huismus, maar wat kunnen jullie worden met deze opleiding?
het klinkt leuk maar moet ik het zien als dierverzorger, bedrijfsleider, pension eigenaar?
ik wil jullie niet kwetsen maar ben gewoon nieuwsgierig naar jullie toekomst plannen. :D

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:35

Ik net gestopt, had afgelopen jaar paardenhouderij niveau 4 1e jaar gedaan op t clusius

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:38

Ik hed dit jaar paardenhouderij niveau 3 diploma behaald op aoc terra in meppel.
Ga een andere opleiding doen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:43

Ik ben in 2006 ook begonnen met de opleiding paardenhouderij.
Na 2 jaar niveau 4 bol beb ik het 3e jaar overgestapt naar niveau 3 bbl, en daar heb ik mijn diploma voor gehaald. De planning was om door te gaan met niveau 4, maar dat heb ik niet meer gedaan.
Het is echt een pretopleiding, en tot de dag van vandaag heb ik spijt dat ik geen "fatsoenlijke" opleiding heb gevolgd.
In de paardenhouderij is niet bijster veel werk te vinden.
Je leert niet heel veel bijzonders tijdens de opleiding, en als je een goeie bent in de paarden, kom je er zonder papiertje ook wel.

Ik zit nu met een diploma paardenhouderij, iets wat er "vroeger" zo mooi uitzag, leek me echt super!
Maar nu? Nee, ik zie mezelf over 10 jaar niet nog steeds in de paarden werken.
Want het is zwaar en veel!!! Werken voor een klein loon.
Laatst bijgewerkt door Renske_W op 24-07-14 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:43

Ik ben ook benieuwd naar jullie plannen. Wat willen jullie ermee bereiken?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:45

Renske_W schreef:
Ik ben in 2006 ook begonnen met de opleiding paerdenhouderij.
Na 2 jaar niveau 4 bol beb ik het 3e jaar overgestapt naar niveau 3 bbl, en daar heb ik mijn diploma voor gehaald. De planning was om door te gaan met niveau 4, maar dat heb ik niet meer gedaan.
Het is echt een pretopleiding, en tot de dag van vandaag heb ik spijt dat ik geen "fatsoenlijke" opleiding heb gevolgd.
Je leert niet heel veel bijzonders tijdens de opleiding, en als je een goeie bent in de paarden, kom je er zonder papiertje ook wel.

Ik zit nu met een diploma paardenhouderij, iets wat er "vroeger" zo mooi uitzag, leek me echt super!

Toch snap ik nog steeds niet waarom deze opleiding nog word aangeboden..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:49

purny schreef:
Renske_W schreef:
Ik ben in 2006 ook begonnen met de opleiding paerdenhouderij.

Toch snap ik nog steeds niet waarom deze opleiding nog word aangeboden..

Er zullen op bepaalde scholen nog steeds voldoende aanbod van leerlingen zijn.

Ik heb mijn opleiding in Geldermalsen gevolgd, en die is in 2009 gestopt.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:53

Ik snap dat mensen die opleiding kiezen. Ik heb het zelf ook gedaan.

Tot op de dag van vandaag heb ik hier spijt van.
Ik heb nu een heerlijke kantoor baan, met een 9 tot 5 baan voor meer dan normaal geld.

Ik raad ook iedereen af om deze opleiding te gaan volgen. Als je al in de paarden zit ga je niks leren op deze opleiding

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:00

deze discussie kan nog even door gaan geloof ik.

Maar sommige zitten denk ik met dit probleem: velen en ik ook willen met paarden gaan werken en ik ook weet diep van binnen dat ik/we dit willen.
De meeste zeggen je krijgt er spijt van of die deze opleiding nou niet ..

Maar wat nou als je wat met paarden wilt gaan doen en doet deze opleiding, dan heb je wel de opleiding gedaan die je wilt en wie weet een goede baan.

Ik denk: Als je wat met paarden wilt doen doe deze opleiding dan ook! Want als je wat met paarden gaat/wilt doen en je doet een opleiding wat hier niet mee te maken heeft krijg je hier weer spijt van.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:05

Chantaliiejj schreef:
deze discussie kan nog even door gaan geloof ik.

Maar sommige zitten denk ik met dit probleem: velen en ik ook willen met paarden gaan werken en ik ook weet diep van binnen dat ik/we dit willen.
De meeste zeggen je krijgt er spijt van of die deze opleiding nou niet ..

Maar wat nou als je wat met paarden wilt gaan doen en doet deze opleiding, dan heb je wel de opleiding gedaan die je wilt en wie weet een goede baan.

Ik denk: Als je wat met paarden wilt doen doe deze opleiding dan ook! Want als je wat met paarden gaat/wilt doen en je doet een opleiding wat hier niet mee te maken heeft krijg je hier weer spijt van.

Om een goede baan in de paarden te krijgen heb je dit papiertje niet nodig

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:06

Ik weet dat je zonder papiertje ook een goede baan in de paarden kan vinden dus waarom een opleiding wat niet met paarden te maken heeft als 'je' toch niks anders wil dan paarden ?
Laatst bijgewerkt door Chantaliiejj op 24-07-14 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:08

Maar kom op nou... serieus een diploma moeten halen om een stal uit te mesten? Een baan in de paarden verdient niet goed... je kan beter een andere opleiding gaan volgen, iets van dierenverzorging ofzo. Je moet het met ervaring doen. De stages zijn loeizwaar, je mag alleen maar stallen mesten hoorde ik..

Maar voor degene veel succes met de opleiding.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:13

Zoals al gezegd idd, voor een goede baan in de paarden heb je dat papiertje echt niet nodig!

@ purny: dat van die stages is niet waar! Ik heb in al mijn stages, maar op 1 plek hoeven uit te mesten, bij de rest hadden ze daar of apart personeel voor, of vonden ze het mannen werk, en mocht ik iets anders gaan doen.
Ik heb aan al mijn stages hele positieve ervaringen overgehouden, en erg leuke mensen leren kennen.
Alleen de opleiding is gewoon 3x niks. :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:13

Oh ik dacht dat altijd... heb dat in een verleden een keer gehoord.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:15

Nog iemand die nieuwsgierig is. Welk niveau is niveau 4 en wat voor vakken krijg je op die school? Krijg je theorie en praktijk? Rijlessen?

Over dat zonder papiertje in de paarden werken klopt deels wel maar om les te kunnen/mogen geven heb je wel degelijk papieren nodig. Ook om een bedrijf te kunnen runnen heb je papieren nodig.

Mijn dochter doet hier in België een middelbare schoolopleiding met een paardenopleiding daar bij inbegrepen. Volgens mij is dat wel heel wat anders? Daar haal je je middelbare school diploma en beroepsopleiding in één. Aan het eind van de opleiding ben je trainer oftewel kan je tot hoog niveau lesgeven, je hebt een diploma om een bedrijf te starten en je kan verder leren op de hoge school. Fijne van deze school is dat ze vier tot vijf keer per week les krijgt van goede instructeurs. Daardoor leert ze heel veel en gaan er in paardenland wel deuren open.

Ze lopen alleen in het laatste jaar stage op een stal omdat de school niet wil dat de leerlingen uitgebuit worden. Het is niet de bedoeling dat ze alleen stalwerk doen of alleen de "karakter"paarden rijden. Ze moeten juist ervaring opdoen met het veel verschillende paarden trainen en lesgeven.

Ben wel benieuwd naar het principe van deze Nederlandse opleiding. Gaat er ook een paard mee naar school?

Sorry voor de vele vragen :o

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:17

Ik heb ook de opleiding paardenhouderij niveau 4 gedaan. Ik kan beamen dat je, als je een goede bent het toch wel gaat maken in de paarden, ook zonder dit papiertje. Echter heb ik nooit geen spijt gehad dat ik hem gevolgd heb, aan kennis en praktijkervaring en aan netwerk heb ik zeker veel geleerd. Het onderwijssysteem zelf vind ik wel ver beneden de maat. Ook de orun heb ik daar gehaald en daar ben ik nog altijd content mee. Het gehele plaatje 'paard' word behandeld en je leert zeer veel in de praktijk, op de stageadressen. Wij mochten altijd trainen, rijden, longeren, voeren, mee op wedstrijden en mee naar klinieken e.d. in de stageperiodes, dus het is wel degelijk leerzaam geweest! Voor iemand die nog niet in de paarden werkt en het toch graag wil gaan doen en die geen andere opleiding kan kiezen, waar zijn of haar hart ligt, zal ik het aanbevelen. Al is het maar een begin naar een hogere stap, je moet toch ergens beginnen en er zitten genoeg jaren in een mensenleven. Volg je gevoel en je hart zou ik zeggen............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:20

Percy schreef:
Ben wel benieuwd naar het principe van deze Nederlandse opleiding. Gaat er ook een paard mee naar school?

Sorry voor de vele vragen :o

Jep, wij mogen het paard mee naar school nemen. En ook mee naar kampen en etc.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 18:20

Bij mijn opleiding zat er geen instructeurs gedeelte in.
Rijden deden we ook niet, we hadden een paardenhouderij opleiding, geen paardensport zoals die in NHB Deurne werd aangeboden.
Mijn instructeurs diploma heb ik behaald via de ORUN.

Ik had paardenvakken zoals: Longeren, voeding en grasland, EHBO, hoefbekappen, toiletteren en scheren, stal management, en vast nog een paar die ik nu vergeet.
Ik had ook de gewone vakken zoals: Engels, Nederlands, Duits, Biologie, Wiskunde A, economie, bedrijfseconomie en MCK. En wellicht nog een paar die ik nu vergeet.