Het Finse Onderwijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het Finse Onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:52

Hoihoi! :)

Ik heb mij het laatst verdiept in het Finse onderwijs, aangezien ik daar vorige week een presentatie voor maatschappijleer over had.

Mijn vraag is: Waarom hebben we in Nederland nog niet zulk onderwijs?! Het is overduidelijk dat het veel beter werkt, en hier zitten ze maar door te zeuren over al die cijfers en dat soort dingen (niet dat ik een slechte leerling ben, ik ga heel goed op school). Ik vind dat het onderwijs in Nederland véél beter kan, ze zouden een voorbeeld aan Finland moeten nemen.

Filmpje:

En nog wat meer informatie:

http://www.klasse.be/leraren/36616/finl ... -verboden/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:09

Resistance schreef:
Mijn vraag is: Waarom hebben we in Nederland nog niet zulk onderwijs?!

Dat is een hele goede vraag. Naar mijn mening is het een combinatie van:
1. een totaal gebrek aan visie bij onderwijsministers sinds Deetman (en misschien verder terug maar toen bestond ik nog niet),
2. wantrouwen richting de docenten om die hun eigen programma te laten kiezen
3. angst voor beschuldigingen over subjectiviteit, te laat ingrijpen of lakse docenten
4. het idee dat onderwijs er toch vooral is om zo snel en efficient mogelijk werknemers af te leveren die over een set basisvaardigheden beschikken die meteen inzetbaar zijn in het bedrijfsleven, en dat er dus geen tijd verdaan moet worden met dingen die niet rechtstreeks effect opleveren of waardoor er een grote diversiteit ontstaat bij mensen
5. en uberhaupt de huidige weerstand tegen het algemeen belang. Straf en uitsluiting lijken steeds meer een rol in te nemen, ook al helpt het beter om kinderen en jongeren te stimuleren en kansen te bieden.

Overigens geloof ik dat het onderwijs in Finland wel iets minder idyllisch was dan we het vaak denken, er is wel degelijk ook prestatiedruk en huiswerk. Een mogelijk andere kant van het verhaal: https://decorrespondent.nl/446/finland- ... 8-e3559a88
En een skype-interview met een scholiere in Finland: https://decorrespondent.nl/447/skypen-m ... 1-a5aa96ba

Winged

Re: Het Finse Onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:15

Het Finse onderwijs is momenteel ook aan het veranderen. Het kost teveel en hoewel de resultaten te hoog zijn moet de overheid toch gaan bezuinigen. Helaas.

Heb zelf 5 maanden met veel plezier in Finland gestudeerd, vond het super om daar te kunnen studeren en heeft mijn kijk toch wel erg veranderd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:18

Scholen hier willen zo vreselijk graag voldoen aan de eisen van de onderwijsinspectie dat zij de cijfertjes belangrijker vinden dan de hele leerling, de docent en het onderwijs zelf.
Volkomen idioot. Leerlingen wegcijferen als je zelf maar aan resultaten voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:20

Altijd maar dat geld... :n Als ze zo nodig willen bezuinigen (maakt niet uit welk land het is) moeten ze dat wel als laatste op het onderwijs doen.

En inderdaad zoals Shadow0 zegt: De overheid is in NL tegenwoordig alleen nog maar bezig met mensen te fabriceren om zo snel mogelijk een onderdeel van de grote geldmachine te worden. Ik zit nu in 4HAVO, en ik voel me echt gewoon "gebruikt" door de overheid. Dit hoor ik van meerdere leerlingen. Alsof we vetgemest worden met kennis... Ze zijn nu ook al bezig met de zomervakanties inkorten en het vereiste gemiddelde omhoog leggen.. waar moet dat heen?

Ook in de kleuterklas zijn ze tegenwoordig al bezig met rekenen. Ik vind het te belachelijk voor woorden.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:31

Goof schreef:
Scholen hier willen zo vreselijk graag voldoen aan de eisen van de onderwijsinspectie dat zij de cijfertjes belangrijker vinden dan de hele leerling, de docent
en het onderwijs zelf.
Volkomen idioot. Leerlingen
wegcijferen als je zelf maar aan resultaten voldoet.

Helaas willen de scholen dat helemaal niet, maar moeten ze. en dat is een groot verschil.

scholen moeten boven ernstig bepaalde bom presteren die door de inspectie/overheid is vastgesteld. Haal je als school die norm niet kom je uiteindelijk onder toezicht en nog verder risico op het sluiten van de school.
Daarnaast komt de inspectie regelmatig kijken of de afgesproken regels worden nageleefd en.

het is natuurlijk wat complexer dan wat ik nu type, maar komt erop neer dat de school ook aan regels moet voldoen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:39

Ja, en om aan die regels te moeten en willen voldoen schuiven ze hun eigen leerlingen, docenten en onderwijs aan de kant. Ik heb er gekste voorbeelden van.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 10:09

Ik weet niet hoeveel je weet van het Finse schoolsysteem, maar het is zeker niet zaligmakend ;).
Ik heb zelf op een school in Finland gezeten en weet dus redelijk wat over het onderwijssysteem.

Ik moet nu wel echt ff leren, maar ik zal hier later nog wel op terug komen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:01

Esther_r20 schreef:
Helaas willen de scholen dat helemaal niet, maar moeten ze. en dat is een groot verschil.

Beetje van beiden. Je kunt met dat soort dingen altijd op twee manieren omgaan: je best doen om de beste oplossing te vinden die ook nog voldoet aan de eisen, of je eigen identiteit weggooien en alleen maar naar de eisen handelen.

Ik heb op 2 middelbare scholen gezeten, en het verschil was levensgroot. De ene deed echt z'n best om een leuke en goede school te zijn - en ja, hier en daar moest men concessies doen aan de inspectie en de eisen, maar over het algemeen stond het onderwijs zelf toch voorop.

De andere school spatte uit elkaar van de docenten die hun tijd aan het uitzitten waren. Die deden voor een groot deel exact wat moest maar vooral geen mm meer. Het idee dat je ook wat zou kunnen bereiken met leerlingen was niet echt aan hun besteed. (Gelukkig waren er een paar uitzonderingen, zoals de muziekdocent.)
Die school wist dan ook perfect hoe je het beste kon scoren op de grafiekjes: ipv leerlingen omhoog te trekken en uit te dagen om het beter te doen, werden ze al snel een niveau lager gezet, en in het eennalaatste jaar bleven alle twijfelaars zitten om vooral het slagingspercentage niet in gevaar te brengen.