Wil graag sparen, maar hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimW

Wil graag sparen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 16:24

Hoi,

Ik heb momenteel een hele lieve, leuke verzorgpony. Echter zijn er best veel dingen die op mijn wenslijst staan voor haar, maar ik heb een gat in mijn hand en dat geld is dan ook zo weer weg. Ik vraag me af hoe ik dit uitgeven kan voorkomen en beter kan sparen? Bijvoorbeeld een spaarvarken kopen wat niet open kan en dan pas kapotslaan als je er genoeg geld in hebt zitten/lang genoeg hebt gespaard? Of een bakje met een foto van m'n verzorgpony en dan doorzichtig zodat ik kan zien hoeveel ik al heb? Dat ik m'n doel goed voor ogen heb?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:26

Elke week/maand geld in een potje (van de action bijv. die kunnen niet open) stoppen zodat je het minder snel uitgeeft.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 16:27

lotlot2 schreef:
Elke week/maand geld in een potje (van de action bijv. die kunnen niet open) stoppen zodat je het minder snel uitgeeft.

Dat is wel slim. Ook kan ik elke maand wel 10/20,- van m'n kleedgeld afhalen aangezien m'n kledingkast bijna ontploft. ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:32

Krijg je zakgeld? Vraag of je voortaan de helft krijgt en of je ouders de andere helft in bewaring voor je willen houden.
Of die het in een spaarpot die niet op je slaapkamer staat, maar hoog in een kast in de keuken bijv. Zo ben je minder snel geneigd ''stiekem'' wat te pakken.
Verder denk ik dat het een kwestie is van gewoon doen. Als je eenmaal een beginnetje hebt en je ziet je spaargeld oplopen dan krijg je er vast meer plezier in.

vuurneon

Re: Wil graag sparen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:35

Ik spaar automatisch met internet bankieren :)

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 16:35

Ja dat krijg ik, 15,- in de maand. Ik denk dat ik mijzelf moet uitdagen om het zelf in bewaring te houden zonder uit te geven, dat geeft je dan wel een voldaan gevoel. Ook krijg ik nog 50,- kleedgeld, maar mijn kledingkast staat zo ongeveer op ontploffen waardoor ik ook wel een 10/20,- per maand daarvan kan meesparen. Want dekens/maskers zijn toch kleding voor het paard? ;)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:38

Of als je kledingkast zo vol is, kijk eens wat je niet meer draagt en verkoop het bijvoorbeeld op marktplaats, en maak daar alvast een beginnetje van met sparen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:39

bluelagoon schreef:
Want dekens/maskers zijn toch kleding voor het paard? ;)

En hoeveel dekens, maskers en halsters denk je dat een paard nodig heeft?
en hoe lang denk je dat je deze verzorgpony gaat aanhouden?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:54

bluelagoon schreef:
Ja dat krijg ik, 15,- in de maand. Ik denk dat ik mijzelf moet uitdagen om het zelf in bewaring te houden zonder uit te geven, dat geeft je dan wel een voldaan gevoel. Ook krijg ik nog 50,- kleedgeld, maar mijn kledingkast staat zo ongeveer op ontploffen waardoor ik ook wel een 10/20,- per maand daarvan kan meesparen. Want dekens/maskers zijn toch kleding voor het paard? ;)

Daar heb je wel gelijk in! Vroeg of laat zal je zelf moeten sparen en leren eraf te blijven. Als je eenmaal het bedrag op ziet lopen, zal je zien dat de verleiding steeds kleiner wordt om het uit te gaan geven. Als je kledingkast uitpuilt, dan heb je eigenlijk geen kleding nodig. Ik heb nu ook een volle kledingkast en daar ga ik heel de zomer en najaar mee doen. In het najaar koop ik dan wel weer winterkleding.
Het lijkt mij dat je dan gewoon de komende 2/3 maanden € 50 kunt sparen.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:56

Werken.

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:57

je kunt ook een bijbaantje nemen, dan hoef je niet eens te besparen :+ en anders op je spaarrekening?? :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:01

Ik liet gewoon elke maand automatisch wat geld op m'n spaarrekening storten. Was niet zo veel, €20 ofzo maar in een jaar heb je dan toch weer €240.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:03

En overleg wel goed met de eigenaar wat je wel en niet mag gebruiken. Misschien wilt de eigenaar helemaal niet dat de pony een vliegendeken/masker op krijgt. Het zou zonde zijn dat je hard gespaard hebt voor iets dat je dan niet kan/mag gebruiken.
Persoonlijk zou ik ook niet te veel geld gaan uitgeven aan dit soort dingen voor je verzorgpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:31

Ik heb een spaarpot die niet open kan, ik stop daar gewoon kleingeld in en die mag ik pas na een jaar kapot maken.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 17:37

Dank jullie voor het advies, masker heb ik al en dekens lijken me geen probleem. Alleen zweet/vliegendeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:39

Je kan ook 2 potjes maken; voor elke euro dat je in je paardenpotje stopt, moet je ook hetzelfde bedrag in je gewone spaarpot stoppen. Al zou ik persoonlijk liever 2 euro dan in de gewone spaarpot stoppen. Daar heb je later meer aan dan aan wat paardenspul.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:44

Kleedgeld krijg je voor kleding, niet voor paardenspullen. Je kan het aan je ouders vragen maar ik denk niet dat die akkoord gaan als jij je kleedgeld aan andere dingen gaat uitgeven :)

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 18:08

Heb ik al vaker gedaan, maar goed. Kleedgeld kan ik ook besteden aan rijbroeken o.i.d mja dit gaat wel in overleg met mij en mijn ouders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:41

Als je even zoekt kun je zweetdekens tegenkomen voor rond de 15 Euro.
Ik zou een spaarrekening openen (als je die niet al hebt) en daar het geld opstorten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:43

Je kleedgeld uit laten betalen op een bankrekening. Aan het begin van de maand automatisch een klein bedrag naar een spaarrekening. Veel banken hebben een spaarrekening waar je gelijk bij kan. Kun je ook nog een (heel klein beetje) rente trekken