Hoe maken jullie je huiswerk van school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Hoe maken jullie je huiswerk van school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 21:27

Ik heb dit schooljaar niet soepel doorbracht, veel moeite gehad met leerwerk gehad en om mezelf te motiveren om aan de slag te gaan. Er is nu een kans dat ik blijf zitten, maar ik wil hoe dan ook volgend jaar echt gaan knallen. Maar hoe? Ik wil graag ideeën op doen voor volgend jaar.

Hoe leren jullie? Wat zijn jullie plan tips? Hoe motiveer jij je zelf om aan de slag te aan? Zaten jullie op huiswerkbegeleiding, hielp dit?
Ben erg benieuwd! Alle tips zijn welkom!

Tillie20

Re: Hoe maken jullie je huiswerk van school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:29

Denk dat het belangrijkste is: niet te hoog de lat leggen, naderhand een beloning voor jezelf hebben, pauzes nemen en weten waarom je school doet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:30

Ik maak mijn huiswerk meestal op de laatste avond vantevoren of in het weekend, ligt eraan wanneer het af moet zijn. Heb enorm last van uitstelgedrag. Gelukkig heb ik nog daltonuren waarin ik m'n huiswerk nog snel kan maken want soms vergeet ik het gewoon. Motivatie heb ik niet, behalve dat ik geen boze docent wil :'). Zit niet op huiswerkbegeleiding. Leren doe ik vrijwel nooit, af en toe wat woordjes leren maar dat gaat meestal op de dag zelf. Moet wel zeggen dat ik leren moeilijk vind, concentratie is vaak ver te zoeken.

Volgens mij heeft mijn post niet echt geholpen :').

Edit: Mijn cijfers zijn bijna altijd rond de 8 en ik ga volgend naar naar 3Gym :j.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:31

Ik heb dit jaar niet gehaald, ik ben gezakt. Ik heb niet genoeg geleerd.

Wat mij qua huiswerk heel erg heeft geholpen is om s'avonds huiswerk te maken en te leren, maar begin dan voor een proefwerk wel op tijd en niet een avond van te voren. Qua noteren van aantekeningen en het maken van huiswerk gebruik ik een ringband met verschillende tabbladen!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:32

Als je erachter komt, wil ik het graag weten :')

Ik zit inmiddels in de master op de universiteit en ik ben er nog steeds niet achter wat werkt om mezelf eens met m'n luie reet aan het werk te zetten :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:34

En opletten tijdens de les scheelt al een hoop, als het even kan ook aantekeningen maken. Maar dat gaat niet altijd: bij veel colleges ging men gewoon te snel. Dan moest je en tegelijk stof absorberen, tegelijk toepassen, tegelijk begrijpen. Dan kan je niet ook nog aantekeningen maken _o-

nathalie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:36

Ik zat vorig jaar op Havo/vwo en ben toen gezakt naar VMBO TL. Veel minder huiswerk en ik leer ook weinig voor de toetsen. Omdat ik goed oplet in de les maar ook omdat het voor mij nu veel makkelijker is, zelfs te makkelijk.

Ik heb wel geleerd dat een schema maken qua huiswerk erg handig is. Praat met je moeder en maak samen een schema.
'' 19.00 leren voor Biologie
19.15 pauze
19.20 verder leren voor Biologie
19.35 Pauze
19.45 Huiswerk maken''
Zoals dit helpt mij vaak nog wel. Laat een van je ouders je overhoren en maak je huiswerk evt. beneden, waar geen afleiding ins van je telefoon en/of computer.. :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 21:37

Wat fijn, veel reacties! :)

Opletten in de les is indd echt een must, maar ook zo moeilijk. Ik heb een 70 min rooster, en de meeste docenten praten de volle 70 min lang.. Met aantekeningen wil ik graag alles opschrijven, maar dat houd ik nooit vol of houd ik niet bij :=

Bakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:38

Niet, het gaat altijd de avond van te voren rond 6 uur een keer doorlezen rond 8 uur nog een keer, en de volgende ochtend nog een keer... En dan hopen dat de leraar een makkelijk pw heeft gemaakt..

Werkt opzich best redelijk sta zevens en achten, alleen wiskunde een 6

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:39

Veel op school doen, dan zit je in de leer-werkomgeving. Dus in de schoolbieb gaan zitten in de pauze/tussenuur of na schooltijd.
En vooral goed opletten tijdens de lessen; ga voorin zitten tijdens de lessen. Het grootste gedeelte van de stof kun je in de lessen zelf oppikken, maar dan moet je je wel concentreren en niet achterin gaan zitten kletsen of met je GSM gaan zitten spelen!

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:39

nathalie2000 schreef:
Ik zat vorig jaar op Havo/vwo en ben toen gezakt naar VMBO TL. Veel minder huiswerk en ik leer ook weinig voor de toetsen. Omdat ik goed oplet in de les maar ook omdat het voor mij nu veel makkelijker is, zelfs te makkelijk.

Ik heb wel geleerd dat een schema maken qua huiswerk erg handig is. Praat met je moeder en maak samen een schema.
19.15 pauze
19.35 Pauze
19.45 Huiswerk maken''
Zoals dit helpt mij vaak nog wel. Laat een van je ouders je overhoren en maak je huiswerk evt. beneden, waar geen afleiding ins van je telefoon en/of computer.. :)

Dat is mooi! kwartier leren, meestal ben ik pas echt in m'n concentratie na een kwartier :')

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:40

Denk dat het eerder uitvinden is wat voor jezelf het beste werkt.
veel mensen nemen idd pauzes, ik zit nu niet meer op school maar als ik een pauze nam kon ik beter gewoon stoppen. Dat wist ik ook van mezelf dus ging ik aan 1 stuk door tot ik helemaal klaar was :+
Bij mij werkte het ook het beste als ik het de avond of de nacht van tevoren nog moest doen, dan was ik het meest gemotiveerd.. maar dat is niet de beste manier..
Leren deed ik eigenlijk nooit echt, wist niet hoe het moest..
Las het dan 5 keer door en dan was het meestal wel oké :P

nathalie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:41

Saaaash schreef:
nathalie2000 schreef:

19.15 pauze
19.35 Pauze
19.45 Huiswerk maken''

Dat is mooi! kwartier leren, meestal ben ik pas echt in m'n concentratie na een kwartier :')

Het is ook niet goed om 2 uur achter elkaar te leren, dan vergeet je juist de helft. Tenminste, dat ben ik :j

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:41

Cyella schreef:
Denk dat het belangrijkste is: niet te hoog de lat leggen, naderhand een beloning voor jezelf hebben, pauzes nemen en weten waarom je school doet :j

Idd! Zo ben ik het jaar ook door gekomen :j Was mijn tweede jaar havo 4 en heb mij gemotiveerd dat als ik over ga, ik een tattoo van mag haha :Y)

Daarnaast idd een schema maken. Ik ben 6 weken voor de toetsweek begonnen met leren. Eerst 4 weken de opdrachten maken, begrippen leren enz. In de twee weken daarna laatste puntjes op de i zetten.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:45

Wat voor mij goed werkt, is samen huiswerk maken en samen leren.
Dan moet je dus ook wel serieus aan de slag, maar als je eenmaal goed bezig bent gaat het als een trein!
Dat is eigenlijk het enige wat bij mij echt goed werkt. Dingen die ik alleen moet doen maak ik zo veel mogelijk op school, daar ben ik vaak meer geconcentreerd dan thuis. Thuis mijn huiswerk maken werkt alleen als ik een deadline moet halen.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:49

Vergeleken bij vorig jaar was (toen zat ik op mavo en wou naar havo, dit is gelukt) dit jaar was m'n motivatie en houding ook echt bágger (ook door andere omstandigheden, maar daar mag je een PB voor sturen)... Behalve de laatste weken ook heb ik meer tijd (stuur maar weer een PB'tje voor info), want deze weken zijn bepalend of ik havo of vwo ga doen. Mijn doel is dus ook om naar vwo te gaan. Voor mij helpt het om na een inspanning even een kop thee oid te drinken en tot rust te komen en dan aan de slag te gaan. Niet achter de computer (wat ook een hele kunst is. Dankjewel bokt :') ) want dan ben je ook gefocust. In een stille en vooral lege ruimte gaan zitten waar geen afleiding is, zonder mobiel oid en als je een doel in je ogen hebt, dan helpt dit ook erg als motivatie (Dit was bij mij toen ik op mavo zat). Hier heb ik het over leerwerk. Huiswerk doe ik vaak niet, of half, behalve bij de belangrijke vakken zoals wiskunde. Soms leer ik ook op school en dit werkt soms ook, het is daar dan stil en leeg. Vorig jaar hadden we ook 70 minuten les en dat was mavo niveau wat echt véél te makkelijk was, dus dan zat ik uit m'n neus te vreten of m'n haren te vlechten. Dus daar kan ik je geen advies voor geven :+

Ook helpt het voor mij om als ik moet leren,samenvattingen te maken. Want dan moet je echt bewust naar de stof gaan kijken. Niet het leukste, maar het werkt en leren is gewoon niet leuk :+

Edit; even wat toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Fink op 27-06-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:52

Ik maak altijd mijn huiswerk in de avond, dan ben ik het meest geconcentreerd. Als ik iets moet leren doe ik dat ook in de avond, dan lees ik dat stuk tekst door en houd dan 5 min. pauze. Na die pauze ga ik die tekst stukje voor stukje lezen, na 1 stukje gelezen te hebben herhaal ik dat stukje tekst weer en stamp dat in mijn hoofd. Zo leer ik altijd, werkt bij mij altijd goed (maar ik ben dan ook iemand die na drie keer alles in zijn hoofd heeft). Als ik alles ken en zo, dan lees ik het opnieuw met steeds wat langere pauzes, en als ik er dan echt genoeg van heb stop ik. Die volgende dag leer ik ook eventjes (in de ochtend) en dan gaan met die banaan! (Ik leer overigens altijd 1 dag van tevoren, omdat ik anders geen motivatie heb om te gaan leren).

Dus;

1. Leer op het moment wanneer je het meest geconcentreerd bent.
2. Plan voor jezelf in hoeveel dagen je nodig hebt om het in je hoofd te krijgen.
3. Leer in een rustige, open en zuurstofrijke ruimte (dus een nette opgeruimde kamer met de ramen open (ramen hoeft niet als je daardoor uit concentratie raakt).
4. Houd veel pauzes tussendoor, als je te lang door gaat raak je uit concentratie.
5. Zet jezelf echt over de grens om te gaan leren!
6. Maak een ezelsbruggetje, samenvatting, mindmap etc etc om het jezelf makkelijker te maken (opschrijven helpt bij mij om het te onthouden, gaat langzaam en je weet wat je op moet schrijven).

Veel succes :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:52

Ik had onwijs moeite met leren. Veel verschillende soorten begeleiding gehad, hielp allemaal niks. Dus heb ik het zelf gewoon gedaan, en jawel.. hoewel iedereen zei dat ik het niet kon ben ik in 1x geslaagd voor de HAVO dit jaar! Gewoon je doelen voor ogen houden. Maar ik werkte echt hard.
Heb je gewoon geen zin/motivatie is huiswerkbegeleiding misschien wel een geschikte oplossing :)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:53

sadekeshia schreef:
Denk dat het eerder uitvinden is wat voor jezelf het beste werkt.
veel mensen nemen idd pauzes, ik zit nu niet meer op school maar als ik een pauze nam kon ik beter gewoon stoppen. Dat wist ik ook van mezelf dus ging ik aan 1 stuk door tot ik helemaal klaar was :+
Bij mij werkte het ook het beste als ik het de avond of de nacht van tevoren nog moest doen, dan was ik het meest gemotiveerd.. maar dat is niet de beste manier..
Leren deed ik eigenlijk nooit echt, wist niet hoe het moest..
Las het dan 5 keer door en dan was het meestal wel oké :P

Dit dus, sommige mensen zeggen, 15 minuten leren, en 5 minuten pauze. Dit werkt echt absoluut niet. Ik blok bij wijze van spreken liever een paar uur achter elkaar, en heb dan bijvoorbeeld een pauze van een half uur. Want ik ben pas in mijn concentratie na 10/15 minuten. Toevallig heb ik dit gisteren ook echt gedaan :+ en het werkte :p

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:53

bedenken dat je anders de rest van je leven rotwerk moet doen :+

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:54

Ik maak het meestal niet omdat ik geen concentratie heb..

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:59

Maak een planning voor je zelf, dat je wat je moet leren ik kleine stukjes hakt. Ik doe het bijv een week van te voren, als je dan 7 paragrafen moet leren bijv elke dag 1tje, dat is heel weinig, mocht je een dag niet kunnen leren kan je het opschuiven, zo zit je dan niet ineens met een hele berg!

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:02

Ik leer niet maar haal wel voor alles een 8 of 9.
Ook baal ik daar van. Als ik ga leren en huiswerk maak mag ik een niveau omhoog. Maar ik ben echt te lui.

Het enigste wat ik doe is opletten in de les. Dat is zo'n 70% van je toets (bij ons)

Wel een paar tips:
1. Stel het niet uit! Begin het liefst te vroeg. Stel je hebt dinsdag een toets eb je krijgt hem vrijdag op. Deel het dan op voor vrijdag, zaterdag en zondag. En maandag alles herhalen.
2. Maak bruggetjes! Van de raarste dingen, als je maar het onthoud.
3. Let op in de les, maak aantekeningen die je eventueel thuis over schrijft zodat je het kan lezen en het meteen leert.
4. Neem een bepaalde tijd dat je huiswerk maakt. Bijvoorbeeld als je net thuis komt. Wat ook het handigst is omdat je dan nog wat concentratie hebt.
5. Drink en eet op school ook genoeg om alles bij de houden.
6. Leg alles wat afleiding maakt weg als je gaat leren of huiswerk maken.
Laatst bijgewerkt door pepermunt14 op 27-06-14 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:02

Mijn 'systeem':
Ik maak huiswerk altijd zo snel mogelijk als ik er tijd voor heb (dat is soms de avond van te voren...). Ik werk met pauzes, om de 20 min. even iets anders doen (maar houd de tijd in de gaten, niet meer dan 5-10 min.)

Ik doe het liefst mijn huiswerk in de les/voor het avond eten want na het avond eten heb ik minder 'energie'. Als ik mijn huiswerk/leerwerk nog niet af heb werk ik door na het eten en anders ga ik een boek lezen, tv kijken/youtuben waarvan je ook echt wel iets van op steekt! Of je leest/kijkt iets in een andere taal.

Wissel huiswerk en leerwerk af en deel leerwerk in stukjes op. Wissel moeilijke en makkelijkere dingen met elkaar af. Ik maak in drukke weken ook To Do lijstjes.

Zorg ook dat je zelf lekker in je vel zit: ontbijt/eet goed, slaap genoeg enz.
Kijk anders een keer het filmpje op youtube van Femme - tips om je beter over jezelf te voelen.

Heel veel succes! Je kan het!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:04

Ik ben zelf ook meer van het in een keer een hele hoop leren. Dan neem ik nou eenmaal meer op omdat ik dan sneller verbanden kan leggen. Hoe hoog je de lat kan leggen weet je zelf het beste, maar leg hem niet té hoog!

Wat misschien helpt is om te leren sneller te lezen. Ik begon met 200 worden per minuut, nu kan ik 500 woorden per minuut lezen. Is eigenlijk relatief simpel, op internet staat een heleboel informatie hierover. Als je een Iphone hebt kan je acceleread downloaden, dat is een app die je daarin traint. Na een paar sessies lees je al een stuk sneller ^^

Misschien dat dat ook motivatie kan vormen (: