Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:44

Het overkomt me steefs vaker: mensen die de trein binnen komen (jong en oud) die aan mij vragen of ze met me mee mogen reizen, omdat ze een treinkaartje hebben gekocht met 40% korting. De eerste keer dat iemand het aan mij vroeg was ik verbaasd, maar ik stemde toe omdat ik niet wist wat ik moest antwoorden. Toen het me vaker begon te overkomen, ging il nadenken. Wat is het eigenlijk vreselijk asociaal van die mensen! Ik zou zelf niet eens het lef hebben om zoiets te doen. Tegenwoordig zeg ik gewoon standaard dat ik geen studentenkaart heb, dan ben ik er tenminste vanaf.

Wat vinden jullie hier nou van? Heb je het zelf ook meegemaakt? Hoe reageerde je of hoe zou je reageren?

Grapjasjes12

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:45

Omg, serieus? :') Ik denk dat ik keihard zou gaan lachen totdat ze weglopen :+

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:47

Ik vind het niet heel raar. Jij betaald niet voor je studentenov, die meereiskorting zit er sowieso op. Hoeveel moeite is het om iemand met korting met je mee te laten reizen? Het enige dat het je kost is om tegen de conducteur te zeggen dat die gene met jou meereist, that's it. Mij is het ook een aantal keer overkomen en heb ze gewoon laten meereizen, kleine moeite..

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:47

Ja 1 keer. Maar die persoon had de trein gemist waardoor ze niet met de reisgenoten aan het reizen was. Hoorde der bellen dusja.. 'ja heb met geluk nog andere mensen tegen gekomen, pfff wat een geluk!'

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:48

Asociaal?

Nee, vind ik niet. Het levert daarnaast ook leuke nieuwe contacten op!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:48

Ach je moet maar denken jij hebt die OV kaart toch en als ze dan gewoon bij je in de buurt zitten en zeggen tegen de conducteur is reis met haar mee. Heb jij geen last van toch :D Ik maak het trouwens eigenlijk nooit mee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:49

ach... aso... aso... het is gewoon handig gebruik maken van een mogelijkheid die er is.

Waarom niet?

Patty14

Ik heb het een keer gehad dat er iemand met mij mee reisde. Geen probleem.
Heb er echt geen last van hoor :+.

Nagini

Ach, ik gun het die mensen wel.
Waarom zou mij dat storen? Ik had een gratis reizen kaart (geen studenten ov) en treinreizen is nu eenmaal duur. Als iemand mij dan vroeg om mee te reizen. Prima joh.

Ik heb het zelfs wel eens een paar keer aangeboden geloof ik. Waarbij iemand een 40% korting kaart had gekocht maar de persoon waar ze me hoorden te reizen ziek was o.i.d.

Wie wordt daar nu slechter van ;)

Kentaro

Dat je het doet is prima, maar dat iemand er om vraagt vind ik ook ronduit brutaal!
Zou dat inderdaad uit mijzelf ook nooit doen (het vragen).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:50

_Mara_ schreef:
Ik vind het niet heel raar. Jij betaald niet voor je studentenov, die meereiskorting zit er sowieso op. Hoeveel moeite is het om iemand met korting met je mee te laten reizen? Het enige dat het je kost is om tegen de conducteur te zeggen dat die gene met jou meereist, that's it. Mij is het ook een aantal keer overkomen en heb ze gewoon laten meereizen, kleine moeite..

kleine moeite. Maar daar is die korting niet voor bedoeld. De kosten van een kaartje zijn tot stand gekomen door meerdere factoren, als iedereen lukraak bij elkaar op korting gaat reizen. Wat blijft er nog over voor de klant die wel gewoon hun kaartje betaald?

Het komt niet eens in me op om zo te reizen.

Warboel

Oh dat vind ik geen probleem hoor.
Kost mij niks extra's en het levert nog wel eens gezellig reisgezelschap op :)

Het is mij ook een keer overkomen, ik heb even tijdelijk geen OV meer en ik moest in het weekend reizen.
Per abuis uit gewoonte een 40% kaartje gekocht. Gelukkig kon ik met iemand meereizen.

Maargoed, ik ben ook niet zo moeilijk :')

NeverGiveUp

Ik begon met de gedachte: ''Wat asociaal!!''

Maar nu ik deze reacties zo lees ben ik het eigenlijk helemaal met jullie eens. Kleine moeite, groot plezier. :)

miss_lizje

Ja krijg die vraag ook heel veel. Vind het echt irritant, want als je dan een keertje ja zegt gaan ze ook gelijk de hele rit tegen je aan babbelen. Terwijl ik juist daar eigenlijk nooit behoefde aan heb.

Iris82

Toen ik studeerde deed men dat al.
Heb ik zelf daar nooit problemen van gemaakt.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:51

Zelf heb ik me dat ook wel regelmatig bedacht.. helemaal met die achterlijke prijzen van het OV. Maar, ik zou nooit naar een oliebol-random persoon lopen met die vraag :n al kan dat ook wel gewoon écht aan mij liggen :')

Anderzijds, net wat Mara zegt.. het is een kleine moeite.. jij hebt toch OV mét die meereiskorting.

Brainless

Kentaro schreef:
Dat je het doet is prima, maar dat iemand er om vraagt vind ik ook ronduit brutaal!

Vind je een lifter ook brutaal?

Vanky

Ik heb een dal-voordeelkaart, komen inderdaad ook steeds vaker mensen die mee willen reizen.
Omdat ze per ongeluk een kaartje met 40% korting hebben gekocht...
Ik zeg altijd nee. Ze kopen maar lekker een normaal kaartje. Ga andere niet op mijn geld laten reizen :n
Ik werk er hard voor en kost mij m'n hele maandloon om dat ding te betalen. Zou ik ook wel met iemand mee willen reizen. Scheelt me een hoop geld.

_Mara_

Knert schreef:
_Mara_ schreef:

kleine moeite. Maar daar is die korting niet voor bedoeld. De kosten van een kaartje zijn tot stand gekomen door meerdere factoren, als iedereen lukraak bij elkaar op korting gaat reizen. Wat blijft er nog over voor de klant die wel gewoon hun kaartje betaald?

Het komt niet eens in me op om zo te reizen.

Dan hadden ze die hele mee reiskorting maar niet moeten uitvinden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:53

Vanky schreef:
Ik heb een dal-voordeelkaart, komen inderdaad ook steeds vaker mensen die mee willen reizen.
Omdat ze per ongeluk een kaartje met 40% korting hebben gekocht...
Ik zeg altijd nee. Ze kopen maar lekker een normaal kaartje. Ga andere niet op mijn geld laten reizen :n
Ik werk er hard voor en kost mij m'n hele maandloon om dat ding te betalen. Zou ik ook wel met iemand mee willen reizen. Scheelt me een hoop geld.

In dat geval begrijp ik het wel! Als je een abbo hebt.

Maargoed ik betaal toch niks voor m'n OV dus waarom niet.
Als het een saai persoon ga ik een boek zitten lezen ofzo en dan is het enige wat ik moet doen "ja klopt" zeggen als die gene tegen de conducteur zegt dat 'ie met mij mee reist.
En anders is een babbeltje soms best gezellig :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:54

Brainless schreef:
Kentaro schreef:

Vind je een lifter ook brutaal?

Ja. Ik moet ook betalen om van A naar B te komen.
Uiteraard bedoel ik niet iemand die door pech gestrand is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:58

Eerlijk?

Ligt aan de persoon. :=

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:00

Ik vind het een beetje dubbel. Heb het overigens zelf ook een keer meegemaakt en heb toen ook gewoon 'ja' gezegd alleen moest ik er na 2 stops alweer uit dus kon diegene weer op zoek gaan. Aan de ene kant denk ik tja ik heb er verder geen last van, hoef er niks voor in te leveren of wat dan ook. Aan de andere kant denk ik tja, die mensen gaan er al van uit dat ze mee mogen reizen en kopen gewoon een kaartje met 40% korting terwijl ze geen zekerheid hebben. Daardoor kan je bepaalde type mensen (die geen nee durven te zeggen) wel een druk laten voelen. Ze hebben inmiddels al dat kaartje gekocht dus je kán dan geen nee zeggen (even vanuit zo'n iemand gezien). Het is wel brutaal dat ze er al van uit gaan dat het lukt.
Overigens ben ik heel blij met mijn gratis OV. Stel dat iedereen op korting zal reizen dan zal over een aantal jaar de studenten OV ook niet meer gefinancieerd kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:01

Ik weiger dit altijd. Ik betaal me blauw aan mijn jaarkaart niet om anderen ervan te laten profiteren die ik niet ken..

een dal voordeelkaart is jaarlijks niet duur, heb je er zo uit met treinreizen en perongeluk een kortingskaartje kopen geloof ik niet in..

Lifters neem ik ook niet mee. Geen behoefte aan en mijn auto verbruikt bij een hogere lading tocj écht meer benzine. En benzine is ook niet gratis.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:01

Ik zie t probleem niet denk ik .. Kleine moeite groot plezier.

Ik zou het dus prima vinden. :+