Fashioncheque verlopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Fashioncheque verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:00

Tot mijn grote verbazing kon ik helemaal geen topics vinden over de fashioncheque?

Maar ik heb een vraag, mijn moeder heeft voor haar verjaardag vorig jaar een fashioncheque gekregen (april 2013). Dat ding kon ze dus echt nergens inleveren waar zij producten koopt. Dus ze vroeg mij om hem op te maken. Dus ik wil dat doen, blijkt de kaart verlopen.

Op de kaart zelf staat niets van een datum en na eindeloos zoeken op hun site heb ik inderdaad kleine lettertjes gevonden dat de kaart na activatie 1 jaar geldig is. Heel fijn dat ze dat ook even op de kaart zelf zetten.

Nu las ik ergens dat kadokaarten niet zouden mogen verlopen?
Ook heb ik gelezen dat wanneer er geen datum op een kadobon staat, je dus niet kan weten wanneer hij verloopt en dan kan de bon dus niet verlopen. Echter gaat het hier om een kadokaart, niet om een bon.

Weet iemand of ik dat geld nog terug kan halen? Want het was best een behoorlijk bedrag. Heb ik nog recht op dat geld, of is dit ergens gewoon een ordinaire vorm van diefstal?

janne

Re: Fashioncheque verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:03

ik heb dat ook eens gehad met een bon ik kon hem gewoon in de winkel gebruiken hoor.
lees even goed de voorwaardes

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:03

Laatst bijgewerkt door Destination op 26-06-14 14:06, in het totaal 2 keer bewerkt

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:04

Ik lees even mee! Ik heb ook zo'n ding in mijn portemonnee zitten sinds kerst 2012.. Kon hem inderdaad ook nergens inleveren als ik eraan dacht om het te vragen. (Weet dus ook nog niet of die verlopen is, maar dat zal ondertussen wel)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:04

Zelfde vraag hier, ook over de fashioncheque.. Ik kom nooit in winkels waar je m kunt inleveren en daardoor is hij ook verlopen :(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:07

janne schreef:
ik heb dat ook eens gehad met een bon ik kon hem gewoon in de winkel gebruiken hoor.
lees even goed de voorwaardes

De automaten lezen hema ls een soort pinpas en ze krijgen dan dus gewoon de melding dat de kaart niet geldig is, dus helaas werkt dat niet.

Ik las het inderdaad nu op de site dat de kaart maar een jaar geldig is, maar dat staat niet vermeld op de kaart of de overige materialen die je bij de kaart geleverd krijgt. Er staat wel dat je de site moet checken voor de voorwaarden, maar ik moet zeggen dat ik dat wel vrij omslachtig vind.
Als ze het hadden gemeld dat een dergelijke kaart maar 1 jaar geldig is hadden we het anders gedaan natuurlijk. Ik ging er alleen van uit dat dat ding langer geldig zou zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:08

Met heel veel cadeaubonnen/pasjes is het zo dat je voor de voorwaarden op de site moet kijken, vind ik ook niks vreemds aan :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:09

Destination schreef:
Ik weet niet wat de waarde is, maar volgens onderstaande link zou je kunnen verlengen/laten uitbetalen?
http://www.fashioncheque.com/products/i ... cheque.pdf

edit:
De geldigheid van de cheque staat ook in de FAQ
http://www.fashioncheque.com/nl/meest-g ... ragen.html

edit 2:
In de algemene voorwaarden staat ook gewoon de looptijd :)
http://www.fashioncheque.com/nl/algemen ... arden.html

Op zich wel goed dat je hem dus kan verlengen, maar waarom moet me dat geld kosten? Ik vind dat echt zwaar asociaal eigenlijk. zij doen een korte tijd op dat ding, en als ik dan mijn eigen geld terug wil moet ik nog betalen ook? Van de zotte eigenlijk.

Het gaat om 40 euro, dus dat is die 5 euro dan wel waard. Maar ja, ik kom dus voorlopig weer niet bij winkels die hem accepteren. Was in Batavia stad en daar kan je de fashioncheque omzetten naar een kaart die je daar kan gebruiken, maar voorlopig kom ik daar niet meer. Heb nu net mijn inkopen gedaan...
Maar ik zal het even overleggen, bedankt voor de link iig!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:10

Weet niet of je hier nog iets mee kunt, of dat dat voor verlopen had moeten gebeuren?!

Het vervelende is dat ze op de site aangeven dat het tegoed dat op de Fashioncheque staat is maximaal één jaar na activatie geldig. Het tegoed is al die tijd vrij te gebruiken. Het is niet nodig om het gehele bedrag in een keer te besteden. Het gebruikte bedrag wordt gewoon afgeboekt en het restantbedrag blijft op de kaart staan. Dit restantbedrag is een andere keer weer te gebruiken. Via de website van Fashioncheque is middels het unieke kaartnummer het actuele saldo op te vragen.
Ze zullen dus zeggen dat het 'bekend' is en dat men de cheque niet hoeft te kopen....

Ik dacht dus ook dat er geen 'houdbaarheid' aan cheques gegeven mocht worden, maar na even googlen kwam ik allerlei anders tegen :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:12

Destination schreef:
Met heel veel cadeaubonnen/pasjes is het zo dat je voor de voorwaarden op de site moet kijken, vind ik ook niks vreemds aan :)

Dat is wel zo en het is natuurlijk ook wel gewoon onze fout, maar ik vind het zo raar dat het zo is. Waarom een jaar? Ik lees namelijk erg veel verhalen van mensen die dat ding nergens kwijt kunnen en dan verlopen ze dus. Ik had het netjes gevonden als het duidelijker op de kaart/bijgeleverde informatie stond of dat de verkoper het meld als je dat ding afneemt.

Ze kunnen toch gewoon op de kaart zetten: na activatie 1 jaar geldig. Dan weet je in elk geval dat dat ding uberhaupt kan verlopen. Die voorwaarden zijn altijd onwijs lang, en dan lees je er makkelijk overheen. Wel legaal, maar niet sociaal

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:12

Gevonden!

Citaat: van http://www.trosradar.nl/consumentenhulp ... eaubonnen/

Het kan onredelijk zijn wanneer een cadeaubon korter dan een jaar geldig is. Mr. Pim de Vos is expert op het gebied van consumentenrecht en zegt dat er gekeken moet worden naar het soort product of dienst waar het om gaat: ‘Er zijn wettelijke regels die de consument beschermen tegen oneerlijke en misleidende handelspraktijken. Bij het kopen van een bon moet de consument, zonder daar moeite voor hoeven te doen, begrijpen wat de prijs van de bon is, waarop die bon recht geeft en voor welke datum de bon moet worden ingeleverd. Met andere woorden, hoe lang de bon geldig is.’

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:14

Kentaro schreef:
Weet niet of je hier nog iets mee kunt, of dat dat voor verlopen had moeten gebeuren?!

Het vervelende is dat ze op de site aangeven dat het tegoed dat op de Fashioncheque staat is maximaal één jaar na activatie geldig. Het tegoed is al die tijd vrij te gebruiken. Het is niet nodig om het gehele bedrag in een keer te besteden. Het gebruikte bedrag wordt gewoon afgeboekt en het restantbedrag blijft op de kaart staan. Dit restantbedrag is een andere keer weer te gebruiken. Via de website van Fashioncheque is middels het unieke kaartnummer het actuele saldo op te vragen.
Ze zullen dus zeggen dat het 'bekend' is en dat men de cheque niet hoeft te kopen....

Ik dacht dus ook dat er geen 'houdbaarheid' aan cheques gegeven mocht worden, maar na even googlen kwam ik allerlei anders tegen :P

Ik dacht dus ook dat ze niet mochten verlopen.

Ik zie op dat formulier overigens ook dat ze niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor het zoekraken van de cheque en dat ze dan niet vergoeden. Vind ik ook wel weer dubieus. Ze kunnen de kaart die ik heb toch gewoon activeren als ik ze de code geef en dan 5 euro in mindering brengen op het tegoed?
Echt... Als iemand me ooit nog een fashioncheque geeft, dan ontvriend ik die persoon :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:14

Jennyj01 schreef:
Gevonden!

Citaat: van http://www.trosradar.nl/consumentenhulp ... eaubonnen/

Het kan onredelijk zijn wanneer een cadeaubon korter dan een jaar geldig is. Mr. Pim de Vos is expert op het gebied van consumentenrecht en zegt dat er gekeken moet worden naar het soort product of dienst waar het om gaat: ‘Er zijn wettelijke regels die de consument beschermen tegen oneerlijke en misleidende handelspraktijken. Bij het kopen van een bon moet de consument, zonder daar moeite voor hoeven te doen, begrijpen wat de prijs van de bon is, waarop die bon recht geeft en voor welke datum de bon moet worden ingeleverd. Met andere woorden, hoe lang de bon geldig is.’

Aha! dus als ik dit goed begrijp zou het wel op de kaart oid moeten staan. Ik bedoel, zonder moeite betekend niet dat ik zelf moet googlen naar hun algemene voorwaarden toch?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:15

:= Ik geef je gelijk!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:16

Volgens mij heb je gelijk. Had het erop moeten staan. Of heel duidelijk op de kaart gedrukt moeten zijn dat je voor info op hun site terecht kan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:18

Ik zie op een andere site dat de wetgeving in NL zegt dat de vervaldatum van een kadokaart oneindig moeten zijn. Dus nu even proberen om die wet online te vinden en dan met mijn duurste nederlands een mailtje opstellen :P

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:19

En dan hop naar de bijenkorf want daar is het nu sale.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:25

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:29

Jasmijn159 schreef:
Hoezo zegt iedereen toch dat ie nergens in te wisselen is?
Alleen al in Utrecht meer dan 100 winkels..

http://www.fashioncheque.com/nl/shopfin ... l#pageMenu

Dat klopt, alleen de kaart was van mijn moeder en die past de kleding in die winkels niet. Naja, ze past ze wel, maar vindt ze niet mooi of fijn. We hebben tig keer door de V&D gelopen, maar zagen dan eigenlijk niets wat ze nodig had en zou willen kopen.
De winkels waar ze wel koopt, die accepteren hem dan weer niet.

Maar eigenlijk gaat het me er ook niet om dat wij hem niet kwijt konden, maar het feit dat hij dus kan verlopen. Dat vind ik gek. Zeker omdat de verloopdatum gewoon niet duidelijk vermeld staat. Mijn moeder (niet zo handig met internet) kon dat niet vinden en dacht daardoor dus dat de kaart onbeperkt geldig was.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 14:49

Naja, ik zal dat formulier printen (gek dat dat ook weer niet digitaal kan) en dan maar opsturen. Zal ze eerst wel even mailen of het echt niet digitaal kan, want ik weet nu eigenlijk al dat ik verlenging aanvraag, ze een nieuwe kaart opsturen en dat dat ding nooit gaat komen. Die voorwaarden van dit bedrijf slaan echt nergens op.

Als je kaart verlopen is, betaal je 50 cent per maand voor 'het behoud van je tegoed'. Dus hij is inmiddels twee maanden verlopen en nu is het tegoed (als ik dat verleng a 5 euro) nog maar 39 euro. min de 5 euro voor de verlenging, is dus 34, ipv de 40 die er voor betaald is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:22

als je het saldo checkt staat er volgens mij ook een datum tot wanneer hij geldig is maar het maakt voor mij niet uit want zo n pasje krijgt bij mij niet de kans om te verlopen :+

maar idd er zijn zoveel plekken waar het in te leveren valt of is dat alleen in Hoogeveen en Meppel zo?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 16:42

Ik had ze gemaild en ik kreeg meteen antwoord. Dat wij een oude kaart hebben en dat er op de nieuwe kaarten wel staat dat hij na activatie 1 jaar geldig is. Geen datum uiteraard, omdat die dingen ter plekke geactiveerd worden.
Ze hadden mijn formulier wel ontvangen en gingen hem meteen vandaag verwerken waardoor ik de nieuwe cheque binnen drie werkdagen ontvang ipv binnen 2 weken.

Dus dat is wel netjes. Het kost wel 5 euro, maar goed. En dan straks direct naar de v&d om voor 35 euro aan sokken te kopen. Kan je er nooit genoeg van hebben zullen we maar zeggen en dat ben ik van dit gezeur af.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:24

Jasmijn159 schreef:
Hoezo zegt iedereen toch dat ie nergens in te wisselen is?
Alleen al in Utrecht meer dan 100 winkels..

http://www.fashioncheque.com/nl/shopfin ... l#pageMenu

Sinds kort zijn er heel veel mogelijkheden bijgekomen waar je hem kon inwisselen, vorig jaar waren dat helemaal nog niet zoveel winkels..